Project: Ventana El Comandante Ultimate, rohloff & belt

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Mr. C.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 12 oktober 2009, 08:58
Mijn mountainbike: Moderne Oldskool... GT Zaskar

Zo, eindelijk eens een eigen SYS :winkie:
Na een 1e bike gekocht op MP, en een 2e via een LBS in de buurt, was het ondertussen tijd voor een echte "eigen" bike zoals ik hem hebben wil.
Ik heb al tijden nagedacht over wat ik wilde, en omdat dat nogal wat is, en ik budgettechnisch ook moeilijk zit momenteel, heeft het vrij lang geduurd alvorens ik een knoop had doorgehakt.
Begin dit jaar 1 concessie gedaan mbt mijn wishlist, de bike is nu van alu ipv tita. Maar dat is het enige puntje waar ik van m'n oorspronkelijke wensen afwijk.
Gezien budget wordt het trouwens een lange termijn project. Met mazzel kan ie nog net meedoen voor bike vh jaar 2013, maar het zou goed ergens voorjaar 2014 kunnen worden voor ie rijklaar is :P
Anyway, genoeg gekletst voor een openingspost. :oops:

Een paar weken terug ging de kogel door de kerk en heb ik mn frame besteld, en vandaag opgehaald bij t depot. :D
Hieronder een paar sneak previews, waarop wat "eigenaardigheden" van mn frame te zien zijn.
@Soup, Gloster en Gei-Kek: niet verraden wat het precies is (hoewel er toch wel wat kenners onder ons zijn die het waarschijnlijk meteen raden :wink: )

Afbeelding

Afbeelding

excuus voor de wat mindere kwaliteit vd foto's, heb niet 123 een fatsoenlijke plek met neutrale achtergrond en genoeg licht kunnen vinden in huis.

Update: nog een preview..
Rara wat is het voor frame...
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mr. C. op di 26 februari 2013, 17:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Gloster
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1284
Lid geworden op: do 25 juni 2009, 17:03
Mijn mountainbike: Trek Superfly FS 7 2015
Contacteer:

Mr. C. schreef:@Soup, Gloster en Gei-Kek: niet verraden wat het precies is (hoewel er toch wel wat kenners onder ons zijn die het waarschijnlijk meteen raden :wink: )
Nou vooruit, omdat je het zo vriendelijk vraagt :bier:
Wat is het verschil tussen onwetendheid en onverschilligheid?
Ik weet het niet en het kan me ook niet schelen!
Mr. C.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 12 oktober 2009, 08:58
Mijn mountainbike: Moderne Oldskool... GT Zaskar

Gloster schreef:
Mr. C. schreef:@Soup, Gloster en Gei-Kek: niet verraden wat het precies is (hoewel er toch wel wat kenners onder ons zijn die het waarschijnlijk meteen raden :wink: )
Nou vooruit, omdat je het zo vriendelijk vraagt :bier:
Haha, lol :winkie:
Jullie zijn al eeuwen op de hoogte :wink:
Hij is nu weer ingepakt in de doos, maar ik haal hem graag voor je eruit om hem te zien hoor :P
Gloster
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1284
Lid geworden op: do 25 juni 2009, 17:03
Mijn mountainbike: Trek Superfly FS 7 2015
Contacteer:

Mr. C. schreef:maar ik haal hem graag voor je eruit om hem te zien hoor :P
Mag hopen dat je het hier gewoon over je frame hebt... :o
Wat is het verschil tussen onwetendheid en onverschilligheid?
Ik weet het niet en het kan me ook niet schelen!
Mr. C.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 12 oktober 2009, 08:58
Mijn mountainbike: Moderne Oldskool... GT Zaskar

Tsss.... je dwaalt af... :-?
Het gaat over de bike :-D
Gloster
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1284
Lid geworden op: do 25 juni 2009, 17:03
Mijn mountainbike: Trek Superfly FS 7 2015
Contacteer:

Die kom ik binnenkort wel een keertje in het echt bewonderen.
Maar dat spreken we wel af via WhatsApp!

Ben benieuwd naar de onderdelen waar je de bike mee wil gaan afmonteren.
Frame is een plaatje, nu nog zorgen dat de gehele bike dat ook gaat worden.
Wat is het verschil tussen onwetendheid en onverschilligheid?
Ik weet het niet en het kan me ook niet schelen!
De Rinus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 7 december 2008, 23:56

Google is your friend......Ventana El Comandante !

Blij te horen dat het geen hondje is geworden ;-)

Serieuse keuze.

Hoop dat je je niet verslikt in je belt project, voor je het weet heb je diverse belts en pully,s liggen.....en dat spul is niet goedkoop !
Misschien een goed idee om het eerst met een ketting set te doen om het verzet een beetje uit te puzzelen.

Succes !
Mr. C.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 12 oktober 2009, 08:58
Mijn mountainbike: Moderne Oldskool... GT Zaskar

Haha, het duurde ff voordat mn sys was gevonden :wink:
Maar zoals ik al had gedacht, toch rap uitgevogeld wat het is idd 8)

Het is dus een Ventana El Comandante Ultimate geworden.
Een alu 29er.
Frame is hoofdzakelijk standaard, voorzover je dat kunt zeggen met de handgemaakte frames van Sherwood :wink:
Paar wijzigingen die zijn gedaan: kabelgeleiders specifiek voor Rohloff, en ook gemaakt voor een compleet
gesloten kabelloop (dus incl buitenkabel). Leek me het fijnst ivm schoonmaken.
Verder geen derailleurhanger meer. Dus frame is alleen nog maar geschikt voor single speed of naafversnelling :winkie:
En wat ik het mooist vind aan het frame is de wijze waarop de opening in het frame is gemaakt (maar da's standaard zo bij dit frame).
@De Rinus: ik ben zowieso niet van de grote verzetten. Dat was ik al niet op de 26er, en op 29er al helemaal niet. Dus ik ga waarschijnlijk gewoon voor de "tandwielen" die het kleinst mogelijke verzet bieden ic met de riem. Maar ik moet idd nog ff uitrekenen wat ik dan precies moet hebben ja.

Bewust de standaard kleur Superdust gekozen (soort van zwart metallic met een blauwe zweem erdoor), en dat in combinatie met het opvallende logo op de onderbuis.
Verder wil ik het frame op gaan bouwen met hoofdzakelijk zwarte onderdelen, maar met hier en daar een blauw accentje).
Wellicht dat ik de opbouw nog een USA-thema mee ga geven en zoveel mogelijk made-in-USA parts erop ga zetten.
En wellicht een Lefty (of een andere lichte vork. Ik wil hem wel vrij licht proberen te houden, om het gewicht vd Rohloff te compenseren).
Maar zoals gezegd: dit wordt een langetermijn project, hoop dat ik hem klaar heb ergens voorjaar 2014.
(tenzij ik snel een nwe baan heb, dan wellicht eerder).

Wat fotootjes:
Afbeelding
Kabelgeleiding en "handtekening" van Sherwood :-D

Afbeelding
Mooi laswerk

Afbeelding
Logoplaatje op balhoofd

Afbeelding
Logo op de onderbuis. Type "love it or hate it" :wink:
(heb nog een extra, complete set standaard framestickers erbij besteld overigens, maar
dit logo bevalt me eerlijk gezegd uitstekend op dit frame).

Afbeelding
Het frame 8)
Gebruikersavatar
pvdh
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 22:00
Mijn mountainbike: blijf je vanaf.
Contacteer:

Dat kon nog weleens een prachtbak gaan worden, mooi frame! Vind de verschillende dikte in buizen wel wat misleidend staan. Ben benieuwd welke kant dit op gaat.... :)
Walk on home, boy

Bikes: Titus Fireline EVO / Soma Double Cross
GAB-STAR
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2097
Lid geworden op: wo 5 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Liteville 601L; Transition TR450
Contacteer:

Cool! - veel plezier met opbouwen en je eigen sys ;)
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Nice :-q
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
maanfruit
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 525
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 22:18
Mijn mountainbike: Arnhem

Dus al jouw onderzoek leidt naar dit frame? Mooie keus, ben nu al benieuwd naar t resultaat..... voorjaar 2014?! pfff... respect voor jouw geduld :-q

Veel plezier met bouwen en voorzichtig met de riemen e.d., lijken mij erg gevoelig voor een exacte kettinglijn.... mijn rohloff met ketting doet het meer dan prima!

Maanfruit
My bike is built like me; cheap frame and heavy parts


Running is for prey :winkie:
Bartacus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 8 oktober 2007, 18:23

Mooi frame! Rijdt ook lekker en heeft een mooie klassieke uitstraling. Je mag bij ons wel eens onze El Commandante met beltdrive komen bekijken. Hebben we al een jaar of 4-5 staan. Opgebouwd met CK SS naaf. De setup werkt helaas niet bij dat frame. Achterframe flext te veel waardoor belt onder belasting overspringt. Zwaar klimmen gaat dus niet.

Een vergelijkbaar Ventana frame is bij Santos in de testbank opgemeten en komt uit op een te lage torsie waarde. Misschien dat de frames een update hebben gehad maar dan hadden we het wel gehoord.

Achterframe is een klassieke US opstelling (dus lang) en opgebouwd uit ronde buizen. Biedt veel comfort maar weinig stijfheid.

Maar het voordeel bij dit frame is wel dat hij prima te gebruiken is met derrie of Rohloff met ketting.

Wil je feestje niet bederven maar bij ons werkte het niet....
Mr. C.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 12 oktober 2009, 08:58
Mijn mountainbike: Moderne Oldskool... GT Zaskar

Bartacus schreef:Mooi frame! Rijdt ook lekker en heeft een mooie klassieke uitstraling. Je mag bij ons wel eens onze El Commandante met beltdrive komen bekijken. Hebben we al een jaar of 4-5 staan. Opgebouwd met CK SS naaf. De setup werkt helaas niet bij dat frame. Achterframe flext te veel waardoor belt onder belasting overspringt. Zwaar klimmen gaat dus niet.

Een vergelijkbaar Ventana frame is bij Santos in de testbank opgemeten en komt uit op een te lage torsie waarde. Misschien dat de frames een update hebben gehad maar dan hadden we het wel gehoord.

Achterframe is een klassieke US opstelling (dus lang) en opgebouwd uit ronde buizen. Biedt veel comfort maar weinig stijfheid.

Maar het voordeel bij dit frame is wel dat hij prima te gebruiken is met derrie of Rohloff met ketting.

Wil je feestje niet bederven maar bij ons werkte het niet....
Had al wisselende verhalen gehoord.
Maar Ventana is wel OK bevonden door Gates? Dus zou OK moeten zijn voor belt dan... toch?
Overigens zou een snubber toch het overspringen moeten tegengaan meen ik?
Mr. C.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 12 oktober 2009, 08:58
Mijn mountainbike: Moderne Oldskool... GT Zaskar

@Bartacus:
Overigens was voor mij de doorslaggevende reden om dit frame in combinarie met belt te gaan bouwen, dat Ollie Whalley met een Ventana El Comandante Ultimate met riemaandrijving de Tour Divide heeft gewonnen. Lijkt me dat het met die problemen qua overslaan onder belasting door te lage torsiestijfheid vh frame wel meevalt als je er probleemloos mee door de Rockies kunt rijden...
Plaats reactie