Bier van de biker

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zoeter dan vroeger?
Nee, jullie zijn die bittere IPAs gewend :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Smaken veranderen ook. IPA's hebben zeker mijn smaak aange(p/t)ast. Vroeger hield ik vooral van trappisten en andere, met name Belgische, dubbels en triples. Ik ben daar nu absoluut geen liefhebber meer van en ik ervaar veel Belgisch bier als zoet en onplezierig om te drinken. Er zijn wel uitzonderingen. Saison is over het algemeen érg lekker en ook bepaalde blond bier gaat er op zijn tijd in. Tussen al het Belgisch speciaal-geweld vond ik enige tijd de simpele massa-productie Duvel het lekkerste biertje wat je kon krijgen. Die doet het nog steeds wel goed bij me, maar de gewenning aan meer en meer hop hakt er toch in.

Ik ben liefhebber maar geen kenner en ben er met 20 jaar omzwervingen toch achter gekomen dat Nederlands pils behoorlijk goed is. Voor veel mensen is het gras altijd groener aan de andere kant. Maar de groene flesjes die tegenover mijn huis worden geproduceerd bevatten verdomde lekker pils. Lagunitas IPA bevalt ook erg goed. Oedipus Mannenliefde, hipster saison, maar wel een hele lekkere..

Alcoholvrije opkomst is ook fijn. Er is eindelijk een aanbod aan lekkere drankjes naast de cola en fanta. Brugse Sportzot, Alles van Insel Brauerei. Maar echt goed is de Vanderstreek Playground IPA, allejezus wat is die lekker. Session IPA's met 2 a 3% alcohol zijn ook vrijwel allemaal lekker IMO.

1 ding heb ik nooit gesnapt: bokbier :-{
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Makkelijk schreef: zo 6 juni 2021, 09:19
Alcoholvrije opkomst is ook fijn. Er is eindelijk een aanbod aan lekkere drankjes naast de cola en fanta. Brugse Sportzot, Alles van Insel Brauerei. Maar echt goed is de Vanderstreek Playground IPA, allejezus wat is die lekker. Session IPA's met 2 a 3% alcohol zijn ook vrijwel allemaal lekker IMO.
Daarin zijn inderdaad hele grote stappen gezet. Als je de Playground IPA al lekker vind, wacht totdat je de Fun House NEIPA hebt geproefd van Vandestreek! Lekkerste non-alco bier wat ik heb gedronken, zou het zo heel de dag door drinken bijna haha.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Makkelijk schreef: zo 6 juni 2021, 09:19


1 ding heb ik nooit gesnapt: bokbier :-{
: Suprised : :o
Wat zegt u nu? Gaat uwer mond dusdanig spoelen met .... bokbier (bockbier mag ook) :winkie: :bier:
Bokbieren en meer de donkere bieren zijn juist de reden geweest dat ik zelf ben gaan brouwen.
Maar smaken verschillen en een traditioneel echte bok is tegenwoordig al lastig te vinden. Elk jaar worden de smaken van bokbieren steeds meer door elkaar gegooid waarbij het onderscheid met een dikke vette zoete stout bijna niet meer te onderscheiden is.

Ik doe er zelf ook aan mee trouwens, want mijn eigen bokbrouwsels waren allesbehalve traditioneel :bier: :wink:


Maar die Playground van VandeStreek is inderdaad echt lekker. En gek genoeg vind ik de Fruit Machine van hen ook erg lekker. Ik ben niet van de fruitbiertjes, maar die verrastte me echt laatst. Op een positieve manier :bier:
Goed bezig die jongens en meisjes van VandeStreek.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Die zijn zeker goed bezig. Van de winter had ik een barrel aged pakket van ze, doos vol BA projecten.. Stuk voor stuk erg lekker met meerdere positieve uitschieters ook. :-q Frontaal uit Breda is trouwens ook vaak erg goed bezig.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

floris500 schreef: ma 7 juni 2021, 08:20 Daarin zijn inderdaad hele grote stappen gezet. Als je de Playground IPA al lekker vind, wacht totdat je de Fun House NEIPA hebt geproefd van Vandestreek! Lekkerste non-alco bier wat ik heb gedronken, zou het zo heel de dag door drinken bijna haha.
Zal ik eens kopen dan :D
Meegs schreef: ma 7 juni 2021, 08:50 Maar smaken verschillen en een traditioneel echte bok is tegenwoordig al lastig te vinden. Elk jaar worden de smaken van bokbieren steeds meer door elkaar gegooid waarbij het onderscheid met een dikke vette zoete stout bijna niet meer te onderscheiden is.
Heb je een aanrader voor me? Een traditionele bok die niet smaakt naar karamelsaus? Ik zou het graag proberen, ben waarschijnlijk slecht begonnen met Grolsch troep..
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Makkelijk schreef: ma 7 juni 2021, 10:08

Heb je een aanrader voor me? Een traditionele bok die niet smaakt naar karamelsaus? Ik zou het graag proberen, ben waarschijnlijk slecht begonnen met Grolsch troep..
Zoals ik zei, wordt het wel wat lastiger om een tradiotionele bok te vinden, helemaal nu het eigenlijk geen bokseizoen is.
Over de jaren heen vind ik de Opgebokt - Van Moll brouwerij wel goed. Walhalla heeft ook een lekkere met Heimdall, die soms ook te verkrijgen is in Barrel Aged versies.
Om bij VandeStreek te blijven kun je hun Blackbock ook proberen.
En geen idee of het nog gemaakt wordt eigenlijk, maar Bock van Speciaalbierbrouwerij St. Christoffel vonden we in 2017 de lekkerste...

En ja wil je toch wat experimenteren, dan kan ik je de wilde creaties van Rockcity aanraden. Zij hadden een paar jaar geleden een Tiki-bock gemaakt en dat is tot nu toe nog wel echt 1 van de lekkerste bieren die zij hebben gemaakt. Nadeel is, dat ze het niet meer maken dus ja..

En helaas ontkom je er niet meer aan dat bokbieren steeds meer karamelachtige smaken krijgen. Bij sommige overheerst het echt en bij andere is het subtiel op de achtergrond aanwezig. Hangt er gewoon vanaf hoe ze de verhouding van de mouten doen.
Ik brouw liever met wat meer karameltonen, dus verhoog ik de mouten die die smaak hebben iets ten op zichte van je standaard mout (meestal pale ale mout)
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

Bock, love it or hate it.. ik pak er af en toe één in het seizoen 'omdat het erbij hoort', maar op een bockbierfestival ga je mij ook niet vinden, terwijl ik doorgaans dol ben op zoet en roasty. Voor mij zit er net iets te vaak zo'n onaangename metaalsmaak aan.
Voor de verjaardag van mijn vrouw een doos vol geklikt bij Brewdog, ze wilde zo graag de Tony's Hopolonely witte chocola-frambozen-milkshake IPA :roll: Toen moest de doos vol (we blijven Hollanders toch) dus nog Hazy Jane, Double Punk, NEIPA collab met Cloudwater en voor mezelf een paar blikken Layer Cake pastry stout erbij :bier:
De alcoholvrije van Brewdog was ik niet echt over te spreken, dus die mogen ze houden.
Naast prima brouwers zijn de broers Van de Streek ook nog eens hele aardige gasten. Bezoekje aan het taplokaal is zeker een aanrader.
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Grolsch Bok is idd een slechte om mee te beginnen.
Zoals de andere seizoensbieren van Grolsch zijn deze veel te zoet.

Persoonlijke favorieten voor mij zijn de Jopen Johannieter (Dubbelbock) en de IJsbock van SNAB.
Maar ik moet zeggen dat een Chouffe Bok er ook ingaat.
Vooral icm met een handje kruidnootjes gaat het erin als koek :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Rayb81 schreef: ma 14 juni 2021, 21:50 Grolsch Bok is idd een slechte om mee te beginnen.
Zoals de andere seizoensbieren van Grolsch zijn deze veel te zoet.
Is dat geen kwestie van smaak in plaats van een algemene "wijsheid"?

Zeg ik als niet bierdrinker, de smaak van bier zit voor mij in het spectrum van gewoon vies tot uitermate smerig :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Die VandeStreek IPA vind ik inderdaad ook lekker, zal die andere ook eens proberen. Gisteren voor de afwisseling die van Bird (Fuut Fieuw) geprobeerd, die vond ik een tikkie minder, vanavond nog een keer proeven met de resterende fles. Doorgaans drink ik vooral de alcoholvrije van Brand, die vind ik ook erg geslaagd (vooral om lekker weg te tikken met dit warme weer, of tijdens een lange online vergadering :D ).
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

kermit schreef: di 15 juni 2021, 09:19
Rayb81 schreef: ma 14 juni 2021, 21:50 Grolsch Bok is idd een slechte om mee te beginnen.
Zoals de andere seizoensbieren van Grolsch zijn deze veel te zoet.
Is dat geen kwestie van smaak in plaats van een algemene "wijsheid"?

Zeg ik als niet bierdrinker, de smaak van bier zit voor mij in het spectrum van gewoon vies tot uitermate smerig :D
Zeker een kwestie van smaak, maar een bokbier moet aan bepaalde eisen voldoen.
Ik heb echter geen idee of zoetheid hier ook bij hoort.
Anyway, de lentebock van Grolsch is ook uitermate zoet, maar toch lekker na het fietsen, beter dan een Radler imo :tong
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Rayb81 schreef: di 15 juni 2021, 19:18 beter dan een Radler imo :tong
Alles is beter dan een Radler.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Een goede triple op z'n tijd kan ik prima waarderen, maar persoonlijk ben ik niet zo'n fan van al die drama smaken bieren zoals IPA's, Radlers etc.

Ik ben dan een ook groot fan van de Slavische pilseners. Vooral de Slowaakse Zlaty Bazant en de Kroatische Velebitsko Pivo en Ozujsko kan ik zeer, maar dan ook zeer waarderen. Bij voorkeur ijskoud gedronken, en al zittend in de schaduw bij 30 graden Celsius :bier: :winkie:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Nu ben ik geen echte pils kenner en ken ik bovengenoemde Kroatische / Slowaakse pilsen ook niet, maar wat is er zo speciaal / lekker aan deze pilsen?
Zijn dit echte pilsen (Pilzen) zoals een pils oorspronkelijk bedoeld was of is er iets anders magisch aan?
Plaats reactie