Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Onze Kermit is groen :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

maverick76 schreef: za 22 januari 2022, 11:13 Je kan alles van Kermit zeggen maar het is geen gifkikker.

Maar goed, weer eens back on topic?!
100% Eens
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

MTB-er in elkaar geslogen door hondenbezitter

Waarschijnlijk een "Hijdoetniks" die los rondliep. Kan het verhaal niet geheel lezen ivm betaalscherm.

Gelukkig dit zelf nog nooit meegemaakt, not even close... dus best vreemd dit.

---------------------------------

wildcrossers

Uit betrouwbare bron: wildcrossers (auto's en crossmotoren) + loslopende honden veel groter pijnpunt voor terreineigenaren dan MTB-ers.

Helaas wordt het beleid tav MTB-en niet minder restrictief.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Dan zal die MTBer het waarschijnlijk zelf helaas uitgelokt hebben. Toch sneu, want geweld lost nooit iets op.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Wat een aannames weer, waarom? Was je erbij? Tussen honden, hun baasjes en fietsers zijn regelmatig aanvaringen. Meestal is dat geen aanleiding om met elkaar op de vuist te gaan. Sommige baasjes hebben een kort lontje, sommige fietsers ook en in de media zijn ze dol op clickbait meer kan ik niet uit dat artikeltje halen.
Gebruikersavatar
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

Stunning schreef: wo 26 januari 2022, 21:59 Dan zal die MTBer het waarschijnlijk zelf helaas uitgelokt hebben. Toch sneu, want geweld lost nooit iets op.
Over het algemeen is het niet de MTBer die als een halve dolle achter een hond aan fietst en hem misschien bijt als ie stopt....
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Niet voor niets kwam uit een recent onderzoek dat hondenbezitters de meeste overlast ervaren van andere bosgebruikers( neemt niet weg dat er onder de Mtb'ers ook horken zijn) . Over t algemeen; kijk naar de hond en je weet in wat voor een bui z'n baasje is😅.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb ook de indruk dat de meeste klachten van hondenbezitters komen, volgens mij heeft dat een aantal oorzaken:

Veel hondenbezitters lopen dicht bij huis met hun hond en sommige zijn overduidelijk NIMBY's (not in my bikeyard). Sommigen lijken van mening dat het bezit van een (duur) huis vlakbij of in het bos ze ook het recht geeft hun omgeving te claimen. Ook onze geliefde koning lkeeft daar wel eens last gezien het gedoe met de Kroondomeinen.

Daarnaast zijn veel honden niet of slecht opgevoed. Er zijn ook gelukkig ook heel veel mensen die hun hond uitstekend onder controle hebben (en/of aangelijnd houden) maar een grote groep laat ze los lopen en lijkt zich niet of nauwelijks bewust van de schade die ze daarmee aanrichten en de overlast die ze veroorzaken. Achter fietsers aangaan is voor honden min of meer natuurlijk gedrag en dat moet je ze afleren. Helaas is het voor sommige hondenbezitters kennelijk logischer om dit aan de fietser te wijten. Ik begrijp dat overigens prima want het is inderdaad nogal gênant als je weer eens schreeuwend achter je niet luisterende hond aan moet hollen.

Last but not least, die hond(en) moeten uitgelaten worden. Dat is niet altijd leuk en daar heb je niet altijd zin in. Dat kun je soms duidelijke merken en dat je dan enige ergernis ervaart omdat andere mensen kennelijk wel voor hun plezier buiten zijn is volkomen logisch :winkie:

Disclaimer: Ik heb niets tegen honden of hun baasjes, rem er altijd voor af en houdt ze in de gaten. Net als kinderen, paarden, wandelaars en ieder ander die ik in het bos tegenkom. Ik heb het dan ook vrijwel altijd gezellig in het bos, zelfs met mtbers ondanks dat die ook nog wel eens overlast veroorzaken door hun gedrag.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

In het bos heb ik er meestal geen last van dat ik de hond "moet" uitlaten. Hier in de wijk daarentegen, dat rondje staat me al snel tegen.

Heb laatst een keffertje achter me aan gehad op de fiets wat wilde spelen. Vroeg ik aan de eigenaresse of ik even moest stoppen zodat ze hem kon roepen, zegt ze "geef hem maar een schop, dan leert hij het misschien eens" :~
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Tja, ik had het laatst met een volwassen hond waarvan de eigenaresse zelf aangaf dat hij 'altijd achter fietsers aanging'. Zij vond ook dat de hond het maar eens moest leren. Ik ga die discussie niet aan maar volgens mij was ze er al rijkelijk laat mee en moet je zo'n hond dan gewoon aangelijnd houden. Ik ben zelf niet bang voor honden maar mijn vrouw wel en ook voor kleine kinderen kunnen honden erg bedreigend over komen. IMHO mogen sommige baasjes daar wel wat meer rekening mee houden.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Het maakt ook veel uit hoe jezelf op een hond reageert. Ik rem zelf altijd af en begroet de hond en z'n baasje. En zelfs dan rennen ze vaak een stukje mee. Maar ik blijf gewoon praten tegen de hond en als ik dan zeg dat hij terug moet gaan doen ze dat. Werkt altijd.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Sabai schreef: do 27 januari 2022, 17:20 Het maakt ook veel uit hoe jezelf op een hond reageert. Ik rem zelf altijd af en begroet de hond en z'n baasje. En zelfs dan rennen ze vaak een stukje mee. Maar ik blijf gewoon praten tegen de hond en als ik dan zeg dat hij terug moet gaan doen ze dat. Werkt altijd.
Werkt alleen als je zelf de taal van de hond een beetje spreekt en niet bang bent. Velen zijn wel bang en snappen het gedrag niet. Kunnen geen onderscheid maken tussen enthousiast, lomp of agressief.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

George schreef: do 27 januari 2022, 12:34 Tja, ik had het laatst met een volwassen hond waarvan de eigenaresse zelf aangaf dat hij 'altijd achter fietsers aanging'. Zij vond ook dat de hond het maar eens moest leren. Ik ga die discussie niet aan maar volgens mij was ze er al rijkelijk laat mee en moet je zo'n hond dan gewoon aangelijnd houden. Ik ben zelf niet bang voor honden maar mijn vrouw wel en ook voor kleine kinderen kunnen honden erg bedreigend over komen. IMHO mogen sommige baasjes daar wel wat meer rekening mee houden.
Hangt erg af van de plaats waar je fietst en wandelt. Wij wandelen met de hond alleen los waar het mag. Als je daar dan als mtber bewust doorheen fietst moet je wel kunnen omgaan met loslopende en soms meerennende honden. Op zo'n moment neem ik het ook voor mijn hond op. Die mag al bijna nergens meer los, en dan op een van de weinige plekken waar het nog mag moet ze dan ook nog eens voorbeeldig naast mij als baasje lopen omdat langsfietsende mtbers, kinderen, moeders en wat al niet meer mogelijk, kunnen schrikken van een rennende hond ... :~

Ik gun iedereen z'n plezier dus ook de hond. En die instincten kun je wel onder controle hebben maar nooit volledig houden. Dan wordt het tijd voor robot hondjes ... Maar of dat nu zo leuk is :((

Als je gedrag van een hond kunt inschatten is er eigenlijk nooit wat aan de hand. Maar terecht zegt Bert ook dat je die kennis als mtber niet allemaal zult hebben. Dan zou ik losloop gebieden dus mijden :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dit voorval was op een fietspad :winkie:

Ik heb geen probleem met honden zoals ik eerder al schreef maar je komt er wel heel veel tegen af en toe. Vaker los dan vast, ook waar dat niet mag en ook plekken waar het absoluut niet mag. Uiteindelijk gaat het om rekening houden met elkaar.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Tja dat is idd een ander verhaal. Hoewel bij ons lastig want aan de overkant van de weg is een losloop strook net naast het fietspad ... 8)

Dat gaat overigens inmiddels goed maar toen de hond jong was is ze een keer naar huis gerend en daarvoor moet je wel een N weg (waar 70 gereden wordt) oversteken. Dat ging maar net goed. Heeft lang geduurd voordat ik haar daar weer los durfde laten lopen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie