Goed idee ?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Mijn ervaring met bellen in het bos zijn niet echt positief. Wandelaars horen het schijnbaar niet. Ik heb zelfs een keer gehad dat ik remde met een natte schijf (en dat krijst enorm) ze me nog niet gehoord hadden. Echt. Anyways, bellen om te passeren doe ik niet en bij paarden moet je het helemaal niet gebruiken. Toen ik bijna een buikperforatie had van de bel na een val heb ik hem er afgehaald en nooit meer gemist. Zo gevaarlijk. Anyways, ik zeg nu op een normale toon "tring, tring" als ik wandelaars tegenkom en vrijwel iedereen moet daarom lachen, dus dat lijkt me positief.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Bellen of niet de meeste wandelaars trekken zich er toch niks van aan , en blijven stug doorlopen zonder aan de kant te gaan , en zo is de cirkel weer rond , wandelaars hekelen de MTB'ers en de MTB'ers hekelen de wandelaars , respect voor elkaar schijnt in deze maatschappij de laatste tijd op een laag pitje te staan ....., ohja in de cirkel past ook de mtb'er die zich niks van een belletje aan trekt en de MTB'er die loopt te bellen dant hij er langs wil , en zich hekelt aan de MTB'er die niks van het bellen aan trekt en niet aan de kant gaat :D
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Ik ben blij dat ik in een andere regio fiets.

Bel werkt bij wandelaars prima, vooral als het een grotere groep is die wat meer lawaai maakt. Stille wandelaars schrikken eerder dus daar fiets ik over wat takken heen, dat geeft veel minder schrikeffect dan een bel. Ik krijg nooit negatieve reacties maar ik zie liever dan mensen zich rustig omdraaen en aan de kant gaan dan dat ze van schrik aan de kant springen.
chaser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: za 24 januari 2009, 21:49
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei 2020

heb zo'n koeiefietsbel voor mountainbikers
zet m los als ik er niet langs kan en ze me niet horen
bel begint zachtjes te klingelen en dan draaien ze zich om om te kijken waar dat rare geluid vandaan komt
en dan bedank ik die mensen dat ze voor me opzij gaan en ik kan weer verder

heb welgeteld 1x meegemaakt dat ze gewoon bleven lopen en ik even door het hoge gras moest
verder heb ik eigenlijk alleen maar positieve ervaringen met wandelaars die mij lieten passeren
Ouder, last van mijn rug en knieën maar wel doorgaan
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

modderfietser schreef: di 19 april 2022, 19:41 Ik ben blij dat ik in een andere regio fiets.
En daar zit inderdaad een gigantisch verschil.

Ik ben blij dat alle bikes een belletje hebben. Wordt hier overal netjes op gereageerd.
Waar ik dan een %@$!hekel aan heb zijn die zenuwachtige ratelnaven. Die zijn totaal niet duidelijk of je nu voorbij wilt of gewoon even lekker in het wiel wilt blijven hangen en bijkomen. Een subtiel belletje schept dan even wat meer duidelijkheid.

Ik heb al regelmatig aangegeven bij bedrijven om alle bikes standaard met een belletje van een cent uit te rusten. Maar dat zal je dan toch zelf moeten monteren.
Belletjes hoef je ook niet altijd op volle kling te laten werken. Je kunt ze ook wat zachter laten klinken door ze iets minder aan te spannen. Bij paarden gebruik ik inderdaad liever een "goedendag" (nee geen middeleeuws timmergereedschap).
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:winkie: Hoe combineer je dat met je onderschrift ? :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

I_do schreef: di 12 april 2022, 18:40
BikerMBrabant schreef: di 12 april 2022, 18:25 Het komt bij mij vaak voor dat ik door andere mountainbikers ingehaald wordt.
Op zich niet zo erg maar ik moet wel regelmatig een keer om kijken of er geen snelle MTBer aankomt,want alleen dan kan ik op tijd aan de kant gaan.

Daarom denk ik dat het een goed idee is als iedere mountainbiker een bel op zijn fiets monteert,want dan kun je ruim van te voren duidelijk aangeven dat je er langs wil.
Ik gebruik ‘m zelf vaak als er wandelaars of kinderen op de route lopen.

Hoe staan jullie hierin ?
Dan ga je toch niet op tijd aan de kant? Ik heb zelf wel graag dat ik mensen die ik inhaal duidelijk kan maken dat ik er aan kom. Mensen zonder bel die niets zeggen vinden dit niet nodig, die kunnen er dan dus langs als het een keer uitkomt. Ook zonder bel kun je prima met iemand communiceren trouwens.
Kortom wat is het probleem? Verder volgens mij ook al 100 keer langs gekomen, maar dat hoeft geen probleem te zijn :kiss:
Eerste reactie is helemaal goed en zegt al genoeg, met name het stukje communicatie vind ik persoonlijk belangrijker en vooral nuttiger dan tring tring..

tring tring zegt namelijk nog niks.. ik gebruik meestal in van de volgende spreuken
- smalle singletrack: Kan ik zo passeren als er plek is
- genoeg ruimte: Ik kom links (of rechts, maar liever links) voorbij, (en indien van toepassing) er komt er nog 1 (of x)
- track kennis: zometeen is er een oversteek, kan ik daar passeren?

toevoegingen op het verhaal:
- mensen lijken altijd erg te schrikken van een bel (of een luide naaf), de verwachting is dan (denk ik..?) dat er iemand voorbij komt razen. Dit zorgt vaak voor paniek reacties van mensen die vol in de remmen de bosjes in duiken.. voor niemand handig
- als je niks zegt heb je blijkbaar geduld, wat ook prima is, geduld is een schone zaak en voorkomt een hoop ergernis.
- uiteindelijk zijn grote groepen op single tracks best vervelend, daar kan geen bel of communicatie tegen op (dus als je met de club op pad gaat, verdeel jezelf lekker in groepjes van een man of 2-4 max die ongeveer hetzelfde tempo rijden, voor jezelf, je clubgenoten en voor de mede route gebruikers een stuk fijnder.
- een bel alleen zonder tekst/communicatie is wat mij betreft slechter dan tekst zonder bel
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Vorige week nog een totaal nieuwe variant meegemaakt; iemand die mij stilletjes genaderd was en vlak achter mij z’n achterwiel liet slippen om vervolgens zonder ook maar een woord te wisselen inhaalde.
Ik heb ook een kleine bel, maar als ik die gebruik is het echt ruim van tevoren. Meestal nodig voor wandelaars…op een singletrack…met een hond…
mountainbiken: It's ok to be crap
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Prulleman schreef: ma 23 mei 2022, 11:34 (...) gebruik (...) de volgende spreuken
- smalle singletrack: Kan ik zo passeren als er plek is
- genoeg ruimte: Ik kom links (of rechts, maar liever links) voorbij, (en indien van toepassing) er komt er nog 1 (of x)
- track kennis: zometeen is er een oversteek, kan ik daar passeren?

toevoegingen (...):
- mensen lijken altijd erg te schrikken van een bel (of een luide naaf), de verwachting is dan (denk ik..?) dat er iemand voorbij komt razen. Dit zorgt vaak voor paniek reacties van mensen die vol in de remmen de bosjes in duiken.. voor niemand handig
- als je niks zegt heb je blijkbaar geduld, wat ook prima is, geduld is een schone zaak en voorkomt een hoop ergernis.
- uiteindelijk zijn grote groepen op single tracks best vervelend, daar kan geen bel of communicatie tegen op (dus als je met de club op pad gaat, verdeel jezelf lekker in groepjes van een man of 2-4 max die ongeveer hetzelfde tempo rijden, voor jezelf, je clubgenoten en voor de mede route gebruikers een stuk fijner.
- een bel alleen zonder tekst/communicatie is (...) slechter dan tekst zonder bel
Kan deze tekst niet op alle infoborden bij de trails? Mijn ratelende Hope of DT-swiss zijn meestal subtiel genoeg, eventueel in combinatie met één van bovenstaande spreuken, maar af en toe is er eentje die een soort snoekduik de bosjes in meent te moeten maken om ruimte te geven (en dan soms ook nog zijn/haar fietsmaatje naroept dattie aan de kant moet). Inderdaad voor niemand handig, maar om nou alleen daarvoor mijn naven vol met vet te gaan smeren... :-?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Mag er de toevoeging bij dat het niet wenselijk is om keihard TEGEN te roepen bij iedere tegenligger?
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Oli4k schreef: di 24 mei 2022, 12:59 Mag er de toevoeging bij dat het niet wenselijk is om keihard TEGEN te roepen bij iedere tegenligger?
Nou, op een mtb-parcours eigenlijk liever wel :D

Verder vind ik mn belletje handig, op al mn fietsen. Op mn Mtb gebruik ik hem overigens zelden op de route, rol liever rustig uit en vraag of ik er langs mag/kan wanneer mogelijk. Zou er zelf geen last van hebben als iemand me in wil halen en zn bel gebruikt.
Wat wel minder mag zijn bikers die denken dat een luidruchtig ratelend freewheel een fijne manier is om te melden dat ze er langs willen.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

nomad030 schreef: di 24 mei 2022, 13:36
Oli4k schreef: di 24 mei 2022, 12:59 Mag er de toevoeging bij dat het niet wenselijk is om keihard TEGEN te roepen bij iedere tegenligger?
Nou, op een mtb-parcours eigenlijk liever wel :D
Ik kan er persoonlijk heel slecht tegen maar dat komt denk ik door de grote groepen bosfietsers in outfits vol sponsornamen die hier schreeuwend rondrijden.

Overigens is mijn bel na vijf keer gebruiken binnen een paar maanden al stukgegaan. Het was nog een luxe uitvoering van een merk ook. Niet dat ik hem mis. Het komt vaker voor dat ik degene voor me wil laten weten dat ik er wel langs ga zodra er plek is en dan dat ik per sé nu er langs moet.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

jullie draaien in " rondjes " , vooroordelen en de rest ..... :wink:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: wo 25 mei 2022, 07:57 jullie draaien in " rondjes " , vooroordelen en de rest ..... :wink:
Ik heb een koersfiets en ook weleens een toertocht gereden. Het is geen vooroordeel maar een observatie. Zit ook geen bel op die fiets btw.
Plaats reactie