Haat/Liefde verhouding; Modder

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
RWEEDA
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: vr 6 juli 2012, 21:50
Mijn mountainbike: Canyon Nerve

Richard1974 schreef:
RWEEDA schreef: Koop anders een racefiets
Originele opmerking 8)

Modder zuigt, wat mij betreft. Evenals winter, mist en kl#teweer in het algemeen. Ik wordt echt moe van al diegenen die gelijk zeggen 'koop maar een racefiets' , "mtb-en doe je om vies te worden etc". Wat is er nu lekkerder dan in het kort bij een +20 temperatuur je kilometers (either on or off the road) af te raggen? Ik rijd 's winters echt wel door maar geef mij maar droge wegen en bospaden
Het is nou eenmaal zo dat we in Nederland deze omstandigheden niet lang hebben.(20+ en droge paden)
Ik word moe van al degene die elke maar weer klagen over het is te nat, te modderig, te mul, te koud enz. enz.
Daarom schreef ik koop anders een racer. Ga lekker biken en leef je uit in de omstandigheden die er op dat moment zijn.
Als je niet vies, moe en voldaan van de fiets komt moet je nog ff verder.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Maakt wel weer wat los deze discussie, zoveel mensen, zoveel meningen. Mijn nieuwjaarswens: Laat iedereen lekker genieten van deze fantastische sport, op de manier en in de omstandigheden die hij/zij prefereert! Voor mij is de essentie van het mtb: vrijheid, niks moet, veel mag kortom FUN!. :-q

Zelf net weer een bak modder staan wegspoelen, en de rit was weer heerlijk! :winkie:
leonard
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 28 juni 2006, 11:37
Mijn mountainbike: scalpel 69er

vandaag de fout gemaakt om het Lage Vuurse parcours op te gaan het was natter dan ik gedacht had wanneer is al dat water gevalen?
20minuten lang een schurend geluid uit m,n remmen daarna gelukkig weer stil slijtage viel reuze mee

Leonard
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Richard1974 schreef: Modder zuigt, wat mij betreft. Evenals winter, mist en kl#teweer in het algemeen. Ik wordt echt moe van al diegenen die gelijk zeggen 'koop maar een racefiets' , "mtb-en doe je om vies te worden etc". Wat is er nu lekkerder dan in het kort bij een +20 temperatuur je kilometers (either on or off the road) af te raggen? Ik rijd 's winters echt wel door maar geef mij maar droge wegen en bospaden
Helemaal mee eens! Ik ploeter ook gewoon door met deze modder omstandigheden, maar mijn voorkeur is het dus echt niet. Maar ieder zijn ding natuurlijk, maar droog en zonnig rijd gewoon veel lekkerder. Racefiets heb ik zelf geen, vind ik ook niets aan! Lekker door de mooie natuur scheuren is veel leuker.
Karel Offeringa
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 16 december 2012, 11:56
Mijn mountainbike: Ghost EBS PRO 29 2013

Ach de blubber ook z`n voordeel dat je beter kracht in benen krijgt.
Alleen blubber en rem blokjes worden ooit eens vrienden?.
Ik heb al metalen blokjes maar achter is bijna al op z`n goede 2 maanden en voor nog bijna nieuw.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Xfries schreef:Het enige wat ik heel irritant vind is het feit dat ik na het fietsen bijna een uur bezig ben met schoonmaak en onderhoud vd bike..Je bent gewoon veel meer tijd kwijt en dat heb ik niet in overvloed. Ik laat dus heeeel soms de bike weleens een dag of dagen bemodderd staan.. :roll: En dat gaat me aan het hart, dus kies ik er weleens voor om dan maar niet te gaan, als ik bv maar 2 uur de tijd heb.(1 uur fietsen, 1 uur schoonmaken) .
Kom eens een kijkje nemen in dit topic: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =9&t=34587" onclick="window.open(this.href);return false; :-q
Everybody bought a new bike!
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Haha, daar zat ik ook al aan te denken, gisteren ook weer op de SS weggeweest, ivm met een zware verkoudheid ( die ik er ff uit dacht te fietsen, NIET dus :evil: ) 1 uurtje weg geweest maar de modder was er niet minder door, fiets was echter wel weer heel snel schoon. Je kan overal goed bij, geen derries met prut, geen cassette en kettingbladen vol rommel, minder kabels en al helemaal geen vering en dus ook geen scharnierpunten aan mijn frame :-q
Sinds kort ook BB7 remmen gemonteerd, die schijnen wat langer mee te gaan omdat deze wat ruimer af te stellen zijn.
Ik ben de fully nu weer helemaal "zomerklaar" aan het maken ( nieuwe BB lagers, cassette, tandwielen en ketting ) en die komt voorlopig niet meer buiten :winkie: of het moet met droge vorst zijn....
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
MTB'er Jordy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: di 10 september 2013, 18:10

Één van de redenen waarom ik ben gaan mountainbiken ipv bijvoorbeeld wielrennen, is vanwege de modder. Van de week de route in Mierlo gefietst, waar het op sommige punten echt een flinke modderpartij was. Hoe heerlijk is het om na zo'n vermoeiende rit thuis te komen en lekker een warme douche te nemen?
Heb eerst m'n fiets afgedaan, maar daar was ik niet echt uren mee bezig. Sopje en een spons/doekje, alles goed afdoen en hij zag er weer prima uit. Daarna mezelf ook maar even onder de douche afgespoeld (denk niet dat de wasmachine al die modder kon waarderen :P).

Ik snap dat sommigen modder niet fijn vinden, maar wat dat betreft ben ik misschien nog wel een klein kind; lekker ploeteren door de blubber.
Gebruikersavatar
marx504
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 27 april 2011, 22:08
Mijn mountainbike: Vintage Cannondale, Singular Swift met optioneel een Rohloff en lefty; very vintage gazelle CXSS

modder zie ik net als een heuvel als een uitdaging, ga ik het halen die poel of track of moet ik eraf.

Eén van de mooiste moddertracks was toch wel een jaar of 20 geleden, tijdens de mergeland2daage. Het was al geruime tijd baggerweer maar toch naar zuid Limburg afgereisd. Het parkoers was echter nauwelijks te doen, het hele achterwiel, aandrijflijn banden zaten onder de vette klei. Remblokken versleet je binnen 20km maar stug doorgaan natuurlijk. Op een gegeven moment kregen we door dat je makkelijker dóór de beek kon rijden dan over het "pad" er naast. Hilarisch.
En na wat kilometer zat de fiets weer zo vol dat ie niet meer wou rijden. Dus de fiets maar even spoelen met hulp van de bidon en een poel water.
Doorweekt kwamen we aan bij de finish, de tent bijna leeg. Dus een rijstevlaai en een biertje en daarna de fietsen schoonspuiten. We hebben onszelf ook maar met de tuinslang schoongespoten.

Dit verhaal komt elk jaar wel weer eens boven bij de groep en we zullen het nooit vergeten.
One Life, live it
Kona R
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 248
Lid geworden op: za 3 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: Kona hei hei de luxe

Karel Offeringa schreef:Ach de blubber ook z`n voordeel dat je beter kracht in benen krijgt.
Alleen blubber en rem blokjes worden ooit eens vrienden?.
Ik heb al metalen blokjes maar achter is bijna al op z`n goede 2 maanden en voor nog bijna nieuw.
Ik plak de achter remklauw met modder achtig weer af met ducktape.
Werkt fantastisch kost niets.
Gebruikersavatar
heideveld
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: di 16 september 2003, 20:59
Mijn mountainbike: JULIN 2.0 carbon / Fuji Jari / Kona Unit SS RAW / GT ZASKAR 27.5"(1997) / Twinpower MTB Tandem

Ik plak de achter remklauw met modder achtig weer af met ducktape.
Werkt fantastisch kost niets
@Kona R
Waar plakje dit af dan??
evt. foto??
HARD, HARDER HARDST
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik kan het niet laten toch ook maar weer eens te reageren:
Ten eerste.....wat een gezeik op dit forum over kapot gereden paden en "beschadigde" routes met nat weer :evil:
Er is in een groot deel van Nederland nauwelijks enige uitdaging te vinden op mtb-routes en paden, behalve dat eeuwige "snelste rondje" is er dus vaak niks te beleven. Als er dan eens een stevig modderbad ontstaat of een boom omvalt en er omleidings-paadjes ontstaan "is de route kapot" :~ In de zomer gaat het gezeik overigens gewoon door; bij te droog weer ontstaat er namelijk wel eens rul zand en ....oh, oh, oh wat wat is dat funest voor de route-tijden.......
En het wordt nog gekker.........je wordt zelfs aangesproken als je in de winter lekker doorbaggert of in hartje zomer door de zandbak ploetert, want "daar maak je de route mee kapot" ???? :( blijkbaar wordt de route het liefst afgesloten bij veel regen....of grote droogte..........???? )
Blijkbaar heb ik de laatste 20jr mtb-end ergens een afslag gemist en is er een Nederlandse variant op de mtb -sport ontstaan :~ ???
Verder: modder hoort er vlgs mij gewoon bij, net als wortels, gaten, stenen, bochtjes, rul zand, medefietsers, voetgangers, loslopende honden .......er is toch niks saaier als een strak bospaadje met slome bochtjes zonder verdere hindernissen?
Ten slotte: schoonmaken onder de tuinslang met draaiende ketting (inclusief bereider als het nodig is) en een uurtje later een overdosis kettingolie (duur 10min?) Werkt ook na zand/strand tochtjes. Poetsen doe ik alleen voor een SYS, bij groot (sleutel) onderhoud of als ik niets beters te doen heb.
Tip: maak van de oudste fiets gewoon een starre singlespeed .........en ga fietsen :bier:
Ik moest het ff kwijt :-D
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Joepie modder


En gewoon op den raceking racesport.

Laatst gewijzigd door hansdegebruiker op za 4 januari 2014, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Kona R
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 248
Lid geworden op: za 3 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: Kona hei hei de luxe

heideveld schreef:
Ik plak de achter remklauw met modder achtig weer af met ducktape.
Werkt fantastisch kost niets
@Kona R
Waar plakje dit af dan??
evt. foto??
Alleen achter remklauw.
Ontvet de behuizing.
Breedte van ducktape is net zo breed als klauw lang is.
Scheur 10cm tape af.
Begin te plakken aan zijkant klauw, de kant van de spaken.
Boven op de klauw alleen de randen aandrukken.
Daarna tegen andere kant, waar je tegen aankijkt plakken.
Overige afknippen.
Goed opletten dat niet de remblokjes tegen de binnenkant van de tape komt.
Kun je controleren om een keer in de rem te trekken en kijken of tape beweegt.
Het is gewoon een kapje maken over je klauw.

Anders maak ik in deze dagen wel ff foto.
Succes.
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

MonkeyRider schreef:Ik kan het niet laten toch ook maar weer eens te reageren:
Ten eerste.....wat een gezeik op dit forum over kapot gereden paden en "beschadigde" routes met nat weer :evil:
Er is in een groot deel van Nederland nauwelijks enige uitdaging te vinden op mtb-routes en paden, behalve dat eeuwige "snelste rondje" is er dus vaak niks te beleven. Als er dan eens een stevig modderbad ontstaat of een boom omvalt en er omleidings-paadjes ontstaan "is de route kapot" :~ In de zomer gaat het gezeik overigens gewoon door; bij te droog weer ontstaat er namelijk wel eens rul zand en ....oh, oh, oh wat wat is dat funest voor de route-tijden.......
En het wordt nog gekker.........je wordt zelfs aangesproken als je in de winter lekker doorbaggert of in hartje zomer door de zandbak ploetert, want "daar maak je de route mee kapot" ???? :( blijkbaar wordt de route het liefst afgesloten bij veel regen....of grote droogte..........???? )
Blijkbaar heb ik de laatste 20jr mtb-end ergens een afslag gemist en is er een Nederlandse variant op de mtb -sport ontstaan :~ ???
Verder: modder hoort er vlgs mij gewoon bij, net als wortels, gaten, stenen, bochtjes, rul zand, medefietsers, voetgangers, loslopende honden .......er is toch niks saaier als een strak bospaadje met slome bochtjes zonder verdere hindernissen?
Ten slotte: schoonmaken onder de tuinslang met draaiende ketting (inclusief bereider als het nodig is) en een uurtje later een overdosis kettingolie (duur 10min?) Werkt ook na zand/strand tochtjes. Poetsen doe ik alleen voor een SYS, bij groot (sleutel) onderhoud of als ik niets beters te doen heb.
Tip: maak van de oudste fiets gewoon een starre singlespeed .........en ga fietsen :bier:
Ik moest het ff kwijt :-D
:-q
Plaats reactie