1500 hm in 35 of 70km's?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
Aron B
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 11:31
Mijn mountainbike: Camber alles moet carbon

Je hebt gelijk
Aurelius, indien je me kan pm-en hierover, graag.

Back ontopic :-D
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Arjan1 schreef:1500 hm in b.v. 35km in b.v. de Alpen, of Dolemieten, of
1500 hm in b.v. 70 km in de Ardennen.
Hoewel je bij een gelijke afstand in de Ardennen meer hm's kunt maken dan in NL, vind het biken daar toch nog wel enigszins lijken op dat wat ik in NL doe.
In die zin dat ik daar zonder verdere (training) voorbereidingen zomaar even een dag of een paar dagen tekeer kan gaan.
Daar kom je wat vaker en weet inmiddels wel zo'n beetje wat je kunt verwachten.

Hangt er sterk vanaf wáár je in de Alpen gaat fietsen, kan nogal veel verschil in zitten.
Een Alpentrip gaat wat mij betreft niet zonder daar al enkele maanden vooraf rekening mee te houden bij de rondjes hier in NL, gericht veel hm's maken binnen zo kort mogelijke afstand. Taaie klimmetjes meerdere keren pakken, meerdere opeenvolgende dagen biken etc.

Wanneer je in de Alpen gaat biken gaat het meestal ook om een langere periode (meer dan een paar dagen) waarbinnen je intensief bezig bent om de tijd daar uit te buiten, daar moet je dan wel 'klaar' voor zijn.
De Ardennen pak je een dagje of misschien een paar dagen en je kunt weer richting huis om daar het biken weer op te pakken op een moment dat je het uitkomt.

Alpen vind ik op dit vlak (aanmerkelijk) zwaarder.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Doe mij maar de langere afstand. Waarom? Vaak meer uitdaging, korte stijle, soms explosief. Meer leuke afdalingen.

1500 hm in 35 km betekent dat je in grofweg 15-18 km de HM voor je kiezen krijgt en je een lange, zware beklimming moet rijden van gemiddeld 8-10%. Ofwel: de Alpe d'huez en dan qua lengte 1,5x.

Lange klimmen vind ik best ok op de racer. Oa Ad6 gedaan, dus dan wel gewend aan die lange klimmen. Maar dan nog heb ik liever een klim van een km of 5-6. Dat is lekker om te klimmen, dan rij je er met gemak (ook als je niet Joop Zoetemelk bent) meerdere op een dag.

Op de MTB kan je in de Ardennen genoeg afzien en soms ook afstappen.
Qua natuur zijn de echte bergen natuurlijk super. In Frankrijk omgeving van de Alpe prachtig. Oostenrijk super. etc etc.
Plaats reactie