Bier van de biker

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

ZZPer zonder opdracht op dit moment dus blijft het bij deze klassiekert.

Afbeelding
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Meegs schreef: ma 20 april 2020, 17:12 Ach laat ik dan maar even reageren op mijn eigen bericht.

Die single hop is een shoc(k)-er geworden. Verdraaid lekker en inderdaad eigenlijk perfect als lente en/of zomerbiertje. De cascade maakt het fris en "bloemerig" terwijl de sinaasappelschil zorgt voor iets meer bitterheid. We hebben het dan ook maar de naam S.H.O.C. (Single Hop Orange Cascade) meegegeven.

Tijdens de paasdagen twee andere bieren gebrouwd. Een Irish Red Ale met cranberries geweekt in Teeling Whiskey. En een eigen verzinsel van Pale Ale mout, Munich Dark mout en Rakau en Chinook hops. Kleur is licht bruin.
Klinkt allemaal weer erg lekker! :-q
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Lars TB schreef: ma 20 april 2020, 20:46 Werkelijk, jij bent de gemeenste hier op het forum... :cry:
Dat moet nog blijken want als de twee nieuwe brouwsels mislukt zijn, kan ik gewoon 8 liter weggooien...
floris500 schreef: di 21 april 2020, 08:25

Klinkt allemaal weer erg lekker! :-q
Tja, "nadeeltje" van dat Corona gedoe is dat onze proeverijen niet doorgaan, dus dan moeten we helaas zelf alles maar opdrinken.
Het leven van een thuisbrouwer is best zwaar. :winkie:
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Het is alweer een tijdje geleden zie ik.

Een update: The Red Ale met Cranberries was een daverend succes (niet om te maken, wel om te drinken). De eigen verzinsel is wat bitter uitgevallen, maar toch ook wel erg lekker. Een bruin bier dat bitter smaakt is ook wel eens wat anders. Uiteindelijk hebben we die als naam gegeven: No Name for A Beer.

Tijdens de zomer was het te warm om thuis te brouwen, het afkoelen van het wort duurt dan te lang, en de gisting gebeurt dan op een te hoge basistemperatuur. Mijn partner en ik hebben wel veel met elkaar gesproken over of we het brouwen naar een hoger niveau willen tillen, en welke investeringen we dan zouden moeten doen. Aan de ene kant vinden we het echt een leuke hobby om te doen (heeft ook mee te maken dat alle bieren tot nu toe best goed zijn gelukt), maar het kost wel veel tijd. Tijd die dan niet overblijft voor andere hobby's. Een korte zoektocht naar de middelen om meer en professioneler te brouwen zou ook teveel gaan kosten en een gebrek aan ruimte ervoor hebben ons doen besluiten dat we blijven brouwen in de keuken met een max van 10 liter per keer.

Maar het is inmiddels een beetje afgekoeld, dus vorige week weer aan de slag gegaan.
Dit keer een stout gemaakt met gedroogde mango en een vanillestokje (in het kader van All Black Beers Matters). Heeft alleen iets te lang doorgekookt, waardoor ik niet geheel 4 liter opbrengst zal krijgen, eerder richting de 3 liter omdat er nog wel veel troep op de bodem ligt van de gistfles. Wellicht dat we het nog een beetje gaan aanlengen met wat water wanneer we het op de fles gaan zetten. Eén en ander hangt af van de smaak. Voor de kenners, de begin SG waarde van het wort kwam uit op 1071. Het zou mooi zijn als het alcoholpercentage rond de 6-7% uitkomt.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ik blijf dit topic maar een klein beetje levend te houden, vooral met mijn eigen brouwsels.

De stout met mango en vanille is best goed gelukt, al is niet elk flesje even goed gebleven kwa smaak en koolzuur (Sorry JW en Sama). Het probleem zit hem denk ik in de doppen van die betreffende beugelflessen. Sommige flessen hebben een plastieken beugeldop en niet de gebruikelijke porseleinen met rode rubberen ring. Dus die moeten we maar gaan vervangen. Indien iemand nog wat beugeldoppen (de porseleinen variant) heeft liggen, hou ik me aanbevolen ervoor.

Daarnaast hebben we van de zomer een aantal flessen met verse sap van appels en peren gekregen van de eigenaressen van ons "home away from home". We hebben zelf ook geholpen met het plukken van de appels onder het genot van een biertje en wat andere geestverruimende middelen (allen puur natuur).
Brouwerij La Botteresse heeft een Pomme bier waarbij ze dus appelsap toevoegen aan het bier. Dit bracht ons op het idee om een bier te maken met de verse sap. Daarvoor hebben we een Belgian Pale Ale (de Belgische palemout is iets donkerder dan de Nederlandse palemout) gemaakt en uiteindelijk op fles gezet met 1 fles sap en 1 lepel appelstroop.
En amay amay amay... die is verdomd lekker geworden. Je moet wel van een zoet bier houden, maar het is geen zoetheid als verse sap. De bitterheid van bier samen met de zoetheid van de sap maakt het een mooi balans. We hebben de eigenaressen de flessen bier beloofd, maar dat gaat wel een zwaar afscheid worden..

En dan ons bokbier. Gemaakt met gedroogde munt en sinaasappelschillen. Door een klein rekenfoutje is die wel wat zwaar uitgevallen, maar eerlijk gezegd kwam het de smaak wel ten goede. De munt zelf had wel iets sterker gemogen wat mij betreft. Wellicht dat we een volgende keer de munt gaan "dryhoppen" om wat meer smaak erin te krijgen. Maar dat zal dan wel volgend jaar september worden.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Vooral blijven posten :-q Ik vind het altijd interessant om te lezen, leuke combinaties/experimenten ook.

Ik heb, na een paar keer samen met een maat van me gebrouwen te hebben, ook de stap naar een eigen installatie gezet. 2 weken geleden de vuurdoop gehad, ben het materiaal dus nog beetje eigen aan het maken/leren kennen qua rendement etc. Momenteel nog met de minimaisch/deelmaisch methode, moutextract en speciaalmouten in een miaschzak. Ik kon gratis een 50 liter pan over nemen, dat was wel mooi maar wil toch ook nog een kleinere pan zodat ik wat makkelijker zonder extra handen een kleinere portie kan brouwen.

Ik ben gegaan voor een Amberican Amber - Red Ale (39 IBU, 44 EBC, 6,6%). Moutextract aangevuld met 4 moutsoorten, gehopt met Columbus & Chinook + dryhopped met beide. Gisteren gebotteld, waarbij ik merkte dat ik wel even wat handigheid nog moet kweken in hevelen etc, beetje mijn routine vinden. De tussentijdse proefjes gaven allemaal een prima resultaat, smaakvol bier. Ik ben benieuwd hoe hij is na de hergisting, waarschijnlijk met iets meer koolzuur dan ik in gedachten had (foutje), maar dat zal de pret niet drukken van mijn eerste echt eigen biertje :winkie: .

Volgende in de planning, later deze maand, is een porter. Na een paar brouwsels ga ik de stap naar volmaisch maken en de benodigdheden ervoor aanschaffen. Planning is om dan ook een kraan onderin de 50 l pan te maken zodat ik daar met een filterbodem in kan gaan maischen.

Klopt het dat je Instagram pagina kaduuk/weg is?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben vooral goed bier drinken. :-D
Gelukkig helprt het klimaat ook een beetje mee 8)
Gelukkig verkopen ze het hier in literflessen. :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

floris500 schreef: vr 11 december 2020, 16:01 Vooral blijven posten :-q Ik vind het altijd interessant om te lezen, leuke combinaties/experimenten ook.
Dan blijven we dat dan ook met onregelmatige enigheid doen. :-q
floris500 schreef: vr 11 december 2020, 16:01 Ik heb, na een paar keer samen met een maat van me gebrouwen te hebben, ook de stap naar een eigen installatie gezet. 2 weken geleden de vuurdoop gehad, ben het materiaal dus nog beetje eigen aan het maken/leren kennen qua rendement etc. Momenteel nog met de minimaisch/deelmaisch methode, moutextract en speciaalmouten in een miaschzak. Ik kon gratis een 50 liter pan over nemen, dat was wel mooi maar wil toch ook nog een kleinere pan zodat ik wat makkelijker zonder extra handen een kleinere portie kan brouwen.

Ik ben gegaan voor een Amberican Amber - Red Ale (39 IBU, 44 EBC, 6,6%). Moutextract aangevuld met 4 moutsoorten, gehopt met Columbus & Chinook + dryhopped met beide. Gisteren gebotteld, waarbij ik merkte dat ik wel even wat handigheid nog moet kweken in hevelen etc, beetje mijn routine vinden. De tussentijdse proefjes gaven allemaal een prima resultaat, smaakvol bier. Ik ben benieuwd hoe hij is na de hergisting, waarschijnlijk met iets meer koolzuur dan ik in gedachten had (foutje), maar dat zal de pret niet drukken van mijn eerste echt eigen biertje :winkie: .
Dat klinkt wel lekker, wel leuk dat je ook bent begonnen met je eigen thuisinstallatie. En gelijk met een 50L pan, dan maak je wel gelijk iets meer dan de 4-5 liter die wij steeds maken.
Voor het hevelen en bottlen heb je een paar kleine handige hulpmiddelen die het makkelijk maken zoals een automatische hevel en een “bottling wand” oftewel een magisch toverstokje.

Automatische hevel:
Afbeelding
Gewoon 1 of 2x pompen en het hevelen gaat vanzelf.

Afvulpijpje (al vind ik de Engelse naam leuker :-q ):
Afbeelding
Deze kun je direct op een tapkraan aansluiten. Fles eronder en dan naar boven drukken, dan stroomt het bier gelijkmatig je fles in. En fles naar beneden bewegen is stoppen met "bottlen". We gebruiken hierbij een plastic gistingsvat met tapkraan onderin. Vanuit de glazen gistfles hevelen we het dan naar gistingsvat voor makkelijker op fles te zetten.


floris500 schreef: vr 11 december 2020, 16:01 Volgende in de planning, later deze maand, is een porter. Na een paar brouwsels ga ik de stap naar volmaisch maken en de benodigdheden ervoor aanschaffen. Planning is om dan ook een kraan onderin de 50 l pan te maken zodat ik daar met een filterbodem in kan gaan maischen.

Klopt het dat je Instagram pagina kaduuk/weg is?
Bedankt voor het opmerken, insta is niet kaduuk of weg, alleen de naam veranderd en dan verandert klaarblijkelijk ook de url. Weer aangepast en zou weer moeten werken.
Een porter maken is lekker, samen met de stouts vinden we dit toch wel de lekkerste soort om te maken. Ruikt ook iets sterker tijdens het koken, dus dan heb je er de rest van de dag ook nog plezier van, net zoiets als een cake maken. En ik vind dat die soorten zich ook lenen voor experimentjes met extra smaakmakers.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Afbeelding
Van het weekend deze gedronken, en mocht je die ergens tegenkomen, dan vooral meenemen. Een erg lekkere stout. Moet je natuurlijk wel van stouts houden. :-q

Een paar jaar geleden de brouwers van Dogma gesproken op het Boreft festival en dat je ze dan in het Portugees kan aanspreken, gaf gelijk een band. Erg handig als je partner Portugees is :D Aardige gasten en kunnen verdomd lekkere bieren maken.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Meegs schreef: ma 14 december 2020, 10:08 Dat klinkt wel lekker, wel leuk dat je ook bent begonnen met je eigen thuisinstallatie. En gelijk met een 50L pan, dan maak je wel gelijk iets meer dan de 4-5 liter die wij steeds maken.
Voor het hevelen en bottlen heb je een paar kleine handige hulpmiddelen die het makkelijk maken zoals een automatische hevel en een “bottling wand” oftewel een magisch toverstokje.

Automatische hevel:
Gewoon 1 of 2x pompen en het hevelen gaat vanzelf.

Afvulpijpje (al vind ik de Engelse naam leuker :-q ):
Deze kun je direct op een tapkraan aansluiten. Fles eronder en dan naar boven drukken, dan stroomt het bier gelijkmatig je fles in. En fles naar beneden bewegen is stoppen met "bottlen". We gebruiken hierbij een plastic gistingsvat met tapkraan onderin. Vanuit de glazen gistfles hevelen we het dan naar gistingsvat voor makkelijker op fles te zetten.
floris500 schreef: vr 11 december 2020, 16:01 Volgende in de planning, later deze maand, is een porter. Na een paar brouwsels ga ik de stap naar volmaisch maken en de benodigdheden ervoor aanschaffen. Planning is om dan ook een kraan onderin de 50 l pan te maken zodat ik daar met een filterbodem in kan gaan maischen.

Klopt het dat je Instagram pagina kaduuk/weg is?
Bedankt voor het opmerken, insta is niet kaduuk of weg, alleen de naam veranderd en dan verandert klaarblijkelijk ook de url. Weer aangepast en zou weer moeten werken.
Een porter maken is lekker, samen met de stouts vinden we dit toch wel de lekkerste soort om te maken. Ruikt ook iets sterker tijdens het koken, dus dan heb je er de rest van de dag ook nog plezier van, net zoiets als een cake maken. En ik vind dat die soorten zich ook lenen voor experimentjes met extra smaakmakers.
Valt mee qua hoeveelheid haha, 10 liter gedaan deze keer. Het brouwrendement ligt wel wat lager met zo'n grote pan en ook tijdens de maisch moest ik tussendoor verwarmen. Eigenlijk is deze pan pas echt handig/interessant bij 25+ liter denk ik, maargoed ik kijk dat gegeven paard niet in de bek haha. Binnenkort eens een 15 liter pan scoren.

Ik heb momenteel een gewone hevel (Premium Plus pakket van Braumarkt), afvulpijpje is dus ook al in bezit/gebruik :-D
Ja om te maken leuk, en zeker om te drinken ook :D In het verleden een American Imperial Stout gemaakt met ook een deel roggemout van 10%, daar hebben we met de helft van de flesjes experimenten gedaan met tonka bonen, bourbon infusie en tonka+bourbon.

Ik heb jullie gevolgd!
Meegs schreef: ma 14 december 2020, 10:12 Van het weekend deze gedronken, en mocht je die ergens tegenkomen, dan vooral meenemen. Een erg lekkere stout. Moet je natuurlijk wel van stouts houden. :-q

Een paar jaar geleden de brouwers van Dogma gesproken op het Boreft festival en dat je ze dan in het Portugees kan aanspreken, gaf gelijk een band. Erg handig als je partner Portugees is :D Aardige gasten en kunnen verdomd lekkere bieren maken.
Klinkt goed :winkie:
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

:-q dank voor het volgen.

Bij het maischen verwarmen we ook tussendoor, vooral bij stouts en porters, die wat langer moeten maischen (meestal).
We gebruiken gewoon twee pannen van 10L van de Ikea.

Ben trouwens wel benieuwd hoe het straks gaat werken met inductie.. de "brouwerij" gaat binnenkort in verbouwing.

Die automatische hevel kan ik echt aanbevelen.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ja vorige keer brouwen bij die vriend ook tussendoor verwarmt bij de stout, laatste keer bij de barleywine zodanig goed kunnen isoleren/volle pan dat het niet nodig was :winkie:

Automatische hevel werkt wel wat fijner kan ik me voorstellen ja. Bij de volgende bestelling misschien eens meebestellen, thanks voor de tip :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen bier maar suikerwater met gist.

24liter water en 8kg suiker
Afbeelding

Gist en carbon
Afbeelding

En nu een paar weken geduld
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Wat ga je er uiteindelijk mee doen/maken?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Stoken.
Ga iets maken met onze sinaasappels, soort limoncello, maar dan van sinaasappel.
Wilde ook sinaasappel gebruiken om alcohol te stoken, maar dat komt niet uit met de volgorde van het productieproces.
Vorig jaar de alcohol gekocht (vodka 40%) maar nu dus zelf gisten en stoken.
En straks de resten vd sinaasappels stoken, zodat ik volgens jaar de complete sinaasappel gebruik.
Als alles goed gaat...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie