Bier van de biker

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
JongdR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 17 december 2020, 17:43
Mijn mountainbike: Orbea Alma H30

Ben zelf meer van de IPA's en dergelijke, wat minder van de stouts. Brouw zelf ook wel af en toe, al een tijdje niet meer gedaan trouwens. Maximaal 30 liter. Heb op dit moment trouwens enkele flesjes Mellomel Blod Vikinger staan rijpen(Mede). Deze zouden met een beetje geluk goed drinkbaar moeten zijn zo rond de zomer.

Zelf distilleren wil ik ook nog mee gaan beginnen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je bier mislukt kan je er altijd nog alcohol van stoken ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik kreeg vanavond een Huttenkloas Tripel voorgeschoteld. Ben normaal niet zo van de wat zwaardere biertjes maar deze smaakte goed. :bier:
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Helaas krijg ik van steeds meer speciale biertjes een soort licht allergische reactie.
Al na een paar slokjes een naar kriebel gevoel in mijn mond en last van mijn maag. Reden genoeg om over te stappen op pils. Dan smaken Alfa en Brand me wel het best...
Wel eens zitten Googlen op bier allergie, maar kom er niet zoveel verder mee, vooral omdat gewoon pils wel goed gaat.
Nog iemand ervaring mee?
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
JongdR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 17 december 2020, 17:43
Mijn mountainbike: Orbea Alma H30

erwin.burgers schreef: vr 25 december 2020, 17:31 Helaas krijg ik van steeds meer speciale biertjes een soort licht allergische reactie.
Al na een paar slokjes een naar kriebel gevoel in mijn mond en last van mijn maag. Reden genoeg om over te stappen op pils. Dan smaken Alfa en Brand me wel het best...
Wel eens zitten Googlen op bier allergie, maar kom er niet zoveel verder mee, vooral omdat gewoon pils wel goed gaat.
Nog iemand ervaring mee?
Het zou een lichte variant van alcohol allergie kunnen zijn. Speciaal biertjes zijn vaak iets hoger alcohol % dan een standaard pilsje.

Maar goed kan ook met gist soorten te maken hebben, hop varianten, kruiden die gebruikt worden enzovoort.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

ThaSingleTrackMastah schreef: do 24 december 2020, 13:08 Stoken.
Ga iets maken met onze sinaasappels, soort limoncello, maar dan van sinaasappel.
Wilde ook sinaasappel gebruiken om alcohol te stoken, maar dat komt niet uit met de volgorde van het productieproces.
Vorig jaar de alcohol gekocht (vodka 40%) maar nu dus zelf gisten en stoken.
En straks de resten vd sinaasappels stoken, zodat ik volgens jaar de complete sinaasappel gebruik.
Als alles goed gaat...
Soort van triple sec++? :-D leuke experimenten.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

erwin.burgers schreef: vr 25 december 2020, 17:31 Helaas krijg ik van steeds meer speciale biertjes een soort licht allergische reactie.
Al na een paar slokjes een naar kriebel gevoel in mijn mond en last van mijn maag....
Wel herkenbaar dat elk soort bier zijn eigen beleving heeft. Heb juist weinig met wat hier pils heet maar kon het in Tsjechië wel lijden.
Merk zelf ook wel dat ik van het ene bier minder wordt dan van t ander, toch iets met wat mijn lichaam beter verdraagt.
Zo zijn Stouts, Dubbels, Bocks en sterk gehopte bieren (IPA bijv.) goed te doen voor mij. Maar herfstbok of aangezoet bier niet.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Met de Paasdagen maar weer eens de brouwketels uit de schuur gehaald, in plaats van de fiets. Je moet toch wat als het sneeuwt in april :o

We hadden vorig jaar nog het idee om een donkere Ipa te maken. Dat is er nu eindelijk van gekomen.
Dit keer gaan we proberen om deze ook te "drooghoppen" wat erop neerkomt dat we na hoofdvergisting er nog een zakje met hops in gaan hangen. Eens kijken of dat gaat lukken.

Verder hadden we een probleem met onze beugelflessen dat de druk ontsnapte uit het bier. Na grondig onderzoek kwamen we erachter dat de rubbers niet goed meer afsloten. Dus nieuwe beugels en extra rubbers gekocht.
Was goedkoper dan overgaan op kroondoppen en een kroondopplaatsmachine en nieuwe flessen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Te koop op het forum binnenkort? MTB.nl bier :-q
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Ik heb pas bij mijn favoriete slijter (het Plein natuurlijk) een voor mij nieuw biertje ontdekt waar ik asl whisky-liefhebber razend enthousiaste van werd: de Gouden Carolus Whisky Infused. Toppertje!! :-q

Afbeelding
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Meegs schreef: vr 9 april 2021, 09:36 Met de Paasdagen maar weer eens de brouwketels uit de schuur gehaald, in plaats van de fiets. Je moet toch wat als het sneeuwt in april :o

We hadden vorig jaar nog het idee om een donkere Ipa te maken. Dat is er nu eindelijk van gekomen.
Dit keer gaan we proberen om deze ook te "drooghoppen" wat erop neerkomt dat we na hoofdvergisting er nog een zakje met hops in gaan hangen. Eens kijken of dat gaat lukken.

Verder hadden we een probleem met onze beugelflessen dat de druk ontsnapte uit het bier. Na grondig onderzoek kwamen we erachter dat de rubbers niet goed meer afsloten. Dus nieuwe beugels en extra rubbers gekocht.
Was goedkoper dan overgaan op kroondoppen en een kroondopplaatsmachine en nieuwe flessen.
Ik heb ook nog gebrouwen toevallig met 2e paasdag, een Session IPA met havermout. Als je gaat dryhoppen met pellets zou ik het zonder zakje doen, geen risico op infecties en die zakken mooi naar de bodem (zeker met cold crash). Met bloemen eventueel het zakje verzwaren met een ontsmet gewicht, zonder zakje ook eens geprobeerd maar dat is echt ruk met bloemen :lol:

Laatste creaties hier in huis:
- American Amber met Columbus en Chinook hop + beide dry-hop
- Klassieke English Brown Porter
- Coffee porter op basis van de Engelse porter, zeer geslaagd en dankzij gebruik van cold-brew methode heel mooi de koffie-aroma's aanwezig zonder het bier te overstemmen met bitterheid.

Afbeelding

- Engelse stijl Oatmeal Stout, van de week geproefd, kan nog een paar weken extra gebruiken voor de hergisting maar al mooi resultaat

Afbeelding

- NZ Pale Ale, single hop (Nelson Sauvin) + dry-hop, ook nog een paar weken extra nodig, maar nu al erg lekker met een interessant hop-aroma en een prachtig kleurtje :winkie:

Afbeelding

- Session IPA met Columbus en Amarillo + beide dry-hop met de balans meer aan de Amarillo. Deze gaat over een klein weekje gebotteld worden, is nu nog aan het dry-hoppen.

Afbeelding


In de pijplijn:
- American Dark Ale
- Engelse porter van wat restjes
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Dat zijn een paar mooi plaatjes op de achtergrond, die van The Black Dahlia Murder, is die een beetje te pruimen met een goed glas bier?
Je bieren zien er ook goed uit :-q

Met koffie hebben we ook een keer een porter gemaakt, dat type bier leent zich daar wel voor. We hebben alleen koffiebonen tijdens de kookfase toegevoegd. Krijg je wel echt de bittere smaak van de bonen erin, we houden daar wat meer van.

Je bent wel aardig bezig geweest. Maar jij brouwt toch anders dan wij? In een meer "professionele" ketels en fermentatievaten?
Mijn bier gist in een glazen fles (5 liter) op een donker plekje in een trapkast (oftewel geen controle over de exacte gistingstemperatuur)
Dry-hop met pellets gedaan, deze in een theefilterzakje gedaan en in de fles gedropt. Tis meer een soort van Dry-drop om maar bij mountainbike termen te blijven. Dit keer met Summit hops gedaan. Samen met de Warrior en Amarillo moet dat een mooi smaakpallet worden.

We gebruiken die theefilterzakjes ook tijdens het koken, het geeft minder troep in het bier uiteindelijk. Ik heb geen professionele filters, dus probeer zo "schoon" mogelijk te brouwen om niet teveel troep te verzamelen in de fles.

Begin nu wel een aardige voorraad met hoprestjes over te houden. Misschien eens kijken voor een hop-bom bier.

Alhoewel we eerst een witbier gaan maken met havermout, eens kijken of dat een zomerknaller gaat worden.

floris500 schreef: ma 12 april 2021, 10:31
Ik heb ook nog gebrouwen toevallig met 2e paasdag, een Session IPA met havermout. Als je gaat dryhoppen met pellets zou ik het zonder zakje doen, geen risico op infecties en die zakken mooi naar de bodem (zeker met cold crash). Met bloemen eventueel het zakje verzwaren met een ontsmet gewicht, zonder zakje ook eens geprobeerd maar dat is echt ruk met bloemen :lol:

Laatste creaties hier in huis:
- American Amber met Columbus en Chinook hop + beide dry-hop
- Klassieke English Brown Porter
- Coffee porter op basis van de Engelse porter, zeer geslaagd en dankzij gebruik van cold-brew methode heel mooi de koffie-aroma's aanwezig zonder het bier te overstemmen met bitterheid.

Afbeelding

- Engelse stijl Oatmeal Stout, van de week geproefd, kan nog een paar weken extra gebruiken voor de hergisting maar al mooi resultaat
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Rayb81 schreef: vr 9 april 2021, 21:18 Te koop op het forum binnenkort? MTB.nl bier :-q
Er valt altijd wel iets te regelen in de categorie: jij helpt mij, ik help jou aan bier. Dus welke diensten bied je aan?
:-q :winkie:
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Thanks! Haha ik vind die zeker ook te pruimen met een goed glas bier, al is het natuurlijk best energieke/chaotische muziek soms. Heb er niet altijd trek in, maar vind het wel een fijn album.

Ja een porter leent zich er idd goed voor! Ik houd ook wel van bitterheid, maar aangezien dit een vrij zachte porter was wou ik het karakter van het bier bewaren. Mocht ik het nog eens doen bij een wat zwaardere porter of stout dan ga ik ook eens mee koken :-q

Ik brouw eigenlijk ook nog heel basic/oldschool. Ik heb een pan van 50l en van 25l, gebruik BIAB voor deelmaisch brouwen dus ook geen filterinstallatie. Koken gebeurd uiteraard gewoon in dezelfde pan nadat ik de bostel eruit heb gehaald. Ik heb 2 van die 31l vergistingsvaten, 1 30l vergistingsemmer die ik meer gebruik als bottelemmer, en 1 doorzichtige 12l PET-fles met kraan voor een eventueel experimentje met lager volume. Ook geen vergistingskast, gewoon in de woonkamer bovenop een kast.

Voor nu nog even prima, maar ik wil binnenkort wel overgaan op volmout brouwen. Denk dat er voor de zomer ook nog wel een vergistingskast gerealiseerd gaat worden. Verder vind ik het wel prima zo, ik heb niet zo de behoefte aan een volautomatisch systeem, houd wel van de charme van een 'gewone' pan.

Klinkt inderdaad wel als een fijne hopcombinatie. Amarillo is sowieso een erg lekkere hop vind ik ook. Ik werk momenteel nog met hopzakjes/sokken, zat laatst wel met een schuin oog naar een hopspider te kijken.
Meegs schreef: ma 12 april 2021, 11:58 Dat zijn een paar mooi plaatjes op de achtergrond, die van The Black Dahlia Murder, is die een beetje te pruimen met een goed glas bier?
Je bieren zien er ook goed uit :-q

Met koffie hebben we ook een keer een porter gemaakt, dat type bier leent zich daar wel voor. We hebben alleen koffiebonen tijdens de kookfase toegevoegd. Krijg je wel echt de bittere smaak van de bonen erin, we houden daar wat meer van.

Je bent wel aardig bezig geweest. Maar jij brouwt toch anders dan wij? In een meer "professionele" ketels en fermentatievaten?
Mijn bier gist in een glazen fles (5 liter) op een donker plekje in een trapkast (oftewel geen controle over de exacte gistingstemperatuur)
Dry-hop met pellets gedaan, deze in een theefilterzakje gedaan en in de fles gedropt. Tis meer een soort van Dry-drop om maar bij mountainbike termen te blijven. Dit keer met Summit hops gedaan. Samen met de Warrior en Amarillo moet dat een mooi smaakpallet worden.

We gebruiken die theefilterzakjes ook tijdens het koken, het geeft minder troep in het bier uiteindelijk. Ik heb geen professionele filters, dus probeer zo "schoon" mogelijk te brouwen om niet teveel troep te verzamelen in de fles.

Begin nu wel een aardige voorraad met hoprestjes over te houden. Misschien eens kijken voor een hop-bom bier.

Alhoewel we eerst een witbier gaan maken met havermout, eens kijken of dat een zomerknaller gaat worden.

floris500 schreef: ma 12 april 2021, 10:31
Ik heb ook nog gebrouwen toevallig met 2e paasdag, een Session IPA met havermout. Als je gaat dryhoppen met pellets zou ik het zonder zakje doen, geen risico op infecties en die zakken mooi naar de bodem (zeker met cold crash). Met bloemen eventueel het zakje verzwaren met een ontsmet gewicht, zonder zakje ook eens geprobeerd maar dat is echt ruk met bloemen :lol:

Laatste creaties hier in huis:
- American Amber met Columbus en Chinook hop + beide dry-hop
- Klassieke English Brown Porter
- Coffee porter op basis van de Engelse porter, zeer geslaagd en dankzij gebruik van cold-brew methode heel mooi de koffie-aroma's aanwezig zonder het bier te overstemmen met bitterheid.


- Engelse stijl Oatmeal Stout, van de week geproefd, kan nog een paar weken extra gebruiken voor de hergisting maar al mooi resultaat
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Gisteren tussen de buien door het witbier gebrouwen. Met koriander en sinaasappelschilletjes (de bittere variant). De koriander zal namelijk voor de "zoete" smaak gaan zorgen. Het rook wel lekker bij het overgieten naar de fles.

Ik meet ook mijn SG waardes, maar was lichtelijk verrast door de score van de witbier. Deze kwam niet veel verder dan 1040. Nu zal het wel o.a. komen door de moutsoorten die we hebben gebruikt, maar een halve liter water met 2 theelepels brouwsuiker hielpen ook niet om de waarde omhoog te krijgen.
Nu maar hopen dat de eind SG waarde rond de 1010 uitkomt om op die manier tot een percentage van rond de 4-4,5% uit te komen.

@ Floris: wat bedoel je met volmout gaan brouwen? Werk je nu nog met brouwextracten? We malen de graan zelf, wellicht dat daar ook nog verbetering in zit om bijvoorbeeld meer suikers uit het mout te krijgen.
Hiervoor gebruik ik een moutmolen: Afbeelding

Je hebt wel wat meer volume dan ik. Twee pannetjes van 10 liter, 3 glazen gistingsflessen van 4-5 liter en nog een witte 10 liter vergistings-jerrycan die ik gebruik als bottlevat (heeft een handig tapkraantje)

De Black Ipa staat inmiddels in de kruipruimte te hergisten op de fles. Nog even wachten tot de 31ste voor een proeverij.
Plaats reactie