Bier van de biker

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

:-q
Bedankt voor de uitleg.

Verder weinig nieuws te melden van Big Kreek Brewery. Er wordt gewerkt aan (eindelijk) een logo.
Daarna toch maar eens uitzoeken hoe en of we onze biertjes aan de man kunnen brengen.
Het witbiertje wat we laatst hebben gemaakt, zal dan een soort van "vast assortimentsbiertje" worden. Die vonden we zelf zeer geslaagd.
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Volgens mij kan je hier al aardig wat biertjes aan de man krijgen :lol:
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Helaas krijg ik tegenwoordig 'last' van de specialere biertjes. Het is een soort van allergische reactie. Niet heel erg, maar wel een naar tintelend gevoel in mijn mond en vaak daarna last van mijn maag. Genoeg reden in ieder geval om van al het andere dan gewoon pils af te blijven helaas :-{

Bijkomend nadeel is dat ik dus ook geen leuke, mooie, grappige of bijzondere bierdopjes meer krijg. Ik heb een zgn YAWYD (YouAreWhatYouDrink) topcap waar een bierdopje naar keuze op gedrukt kan worden.
Nu deze, maar wel op zoek maar andere.

Wie-o-wie kan me aan bijzondere bierdopjes helpen?
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Erwin: zie PB.
Sabazius schreef: wo 7 juli 2021, 17:36 Volgens mij kan je hier al aardig wat biertjes aan de man krijgen :lol:
Ik ga er wel vanuit dat ik hier het meeste kan slijten natuurlijk. Al dat gepraat over fietsen, maakt dorstig :bier: en er zitten hier een paar veel praters op het forum...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

erwin.burgers schreef: do 15 juli 2021, 12:33 Helaas krijg ik tegenwoordig 'last' van de specialere biertjes. Het is een soort van allergische reactie. Niet heel erg, maar wel een naar tintelend gevoel in mijn mond en vaak daarna last van mijn maag. Genoeg reden in ieder geval om van al het andere dan gewoon pils af te blijven helaas :-{

Bijkomend nadeel is dat ik dus ook geen leuke, mooie, grappige of bijzondere bierdopjes meer krijg. Ik heb een zgn YAWYD (YouAreWhatYouDrink) topcap waar een bierdopje naar keuze op gedrukt kan worden.
Nu deze, maar wel op zoek maar andere.

Wie-o-wie kan me aan bijzondere bierdopjes helpen?
Das onhandig.
Klinkt als wat ik heb met lemongrass en andere nep citroen plantjes en smaakjes.
Zouden ze dat ook graag in speciale biertjes gebruiken?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Rayb81 schreef: di 6 juli 2021, 20:28
Sabazius schreef: zo 4 juli 2021, 09:22

Heel veel Duitse bieren mogen niet in Nederland worden verkocht omdat er geen conserverende middelen inzitten.
Sommige zijn. Daarom aangepast om in Nederland verkocht te mogen worden
Wat is je bron? Ik vind deze wel interessant.
Sorry maar ik geloof dit ook niet zo 1,2,3 zonder bron. Ik heb even zitten googelen en de Warenwet bekeken maar ik vind er niets over. Je mag naar mijn idee gewoon bier verkopen in NL zonder conserverende middelen. Het is bij wet verplicht het aan te geven op het etiket als er conserveringsmiddelen in je product zitten, moet je eens voor de grap in je koelkast kijken of je die ziet staan op 1 van je etiketjes. Ik heb geen enkel bier met conserveringsmiddelen in mijn koelkast..

Ik denk dat de hoofdreden dat de door mij genoemde stijlen hier niet veel te vinden zijn, simpelweg een gebrek aan afzetmarkt is. Dit samen met dat veel van die stijlen erg lokaal gebrouwen worden, waarvan veel van die brouwerijen nauwelijks te vinden zijn buiten hun eigen gebied, zelfs in Duitsland zelf.

Bier dat gebrouwen is volgens het Reinheitsgebod mag gewoon verkocht worden in NL. Zelfs de Lidl weizener bv voldoet daaraan en staat hier gewoon in de winkel. Het gebod verbied ook niets over pasteuriseren, membraanfiltratie en dergelijke aangezien dat een behandeling is en geen toevoeging, het blijft wel een keuze natuurlijk. Dit wordt zeer waarschijnlijk wel gedaan voor de export.
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Afgelopen 2 jaren veel IPA's en afgeleide daarvan gedronken. En ook Stout's. :bier:
Was een beetje uitgepilst :D
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Agamer schreef: za 19 juni 2021, 21:56
Meegs schreef: vr 18 juni 2021, 22:59 Iemand hier al eens iets van Adroit Theory gedronken?
https://www.adroit-theory.com/

Zag ze laatst bij een bierwinkel staan en de namen van de bieren spraken me wel aan.
Erg heavy metal achtig.
Die behoren wel tot de beteren in de bier wereld, en qua artwork misschien wel tot de top 10. Maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk :-D

Ze brouwen vooral in de NE/D/T/B IPA hoek, en andere varianten. Ook af en toe een stout natuurlijk. Kwalitatief altijd goed, maar aangezien ze meestal ook als zodanig geprijsd zijn even goed kijken welke je wel of niet meeneemt.
Mooie etiketten, typische muziekvoorkeur, zeer goed te drinken :bier:
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Even gemist, inderdaad erg vette etiketten! :-q

Qua etiketten uit NL blijft Uiltje toch ook wel erg leuke dingen doen vind ik. Laatste tijd vielen deze 2 mij op :winkie:

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gaaaaaap.
Zit een beetje te moonshinen, maar de opbrengst valt tegen.
Volgende keer weer turbo gist.

Uiltje zit hier trouwens in de boom.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vandaag het product van een vorige stook gefilterd en in de fles gedaan.
Het resultaat van 6 liter Amstel bier.

Afbeelding

6 liter Amstel in de stook ketel.
2x gestookt. Resultaat 0,35 liter met 58%
5 maanden gerijpt in een fles met houtsnippers.
Ik heb geen eikenhouten vat (en zeker niet in deze kleine afmeting).
Dus eikenhout in de alcohol, ipv alcohol in het eikenhout.
Weber verkoopt hout snippers van oude eikenhouten whisky vaten. Voor in de BBQ, maar werkt dus ook in de fles.
Gefilterd en met bronwater verdund tot 41%.

Gisteren toevallig whisky uit oude rum vaten geproeft en dat smaakte best.
Dus 2 theelepels suiker erbij gedaan (bij gebrek aan caramel of rietsuiker).
Het resultaat is niet verkeerd.
Misschien niet de most sophisticated whisky ooit, maar wel de zachtste.
Super smooth, smaakt naar meer, experiment geslaagd :-q
En eigenlijk geeneens whisky, want dan.moet het minstens 3 jaar op vat.
3 jaar, dat haalt deze niet :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Toch een mooi eigen project :-q en fijn dat het goed smaakt. Je keuze voor het basisbier is wel wat sober, maar aan de andere kant als je 6 liter te verstoken hebt en het wordt er alleen maar beter op, waarom niet natuurlijk.

Altijd leuk als mensen een eigen project bedenken en creatief zijn. En voor houtsnippers kan je ook terecht bij Braumarkt. Die bieden aan aantal varianten aan met frans of amerikaans eiken. Hier ligt nog wel een zakje mocht je daar interesse in hebben.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Agamer schreef: zo 1 augustus 2021, 00:33 Toch een mooi eigen project :-q en fijn dat het goed smaakt. Je keuze voor het basisbier is wel wat sober, maar aan de andere kant als je 6 liter te verstoken hebt en het wordt er alleen maar beter op, waarom niet natuurlijk.

Altijd leuk als mensen een eigen project bedenken en creatief zijn. En voor houtsnippers kan je ook terecht bij Braumarkt. Die bieden aan aantal varianten aan met frans of amerikaans eiken. Hier ligt nog wel een zakje mocht je daar interesse in hebben.
Thanks voor het aanbod.
Maar die zak van Weber is bedoeld om te verbranden in de BBQ, dus Groot. Daar kan ik nog wel ff mee vooruit.

Dit is zeker voor herhaling vatbaar, maar misschien eens Alhambra of St Miguel proberen.
De keuze voor Amstel lag voor de hand. Het wordt hier (Spanje) verkocht in literflessen met schroefdop. Voor de grote dorst.
Bij het boodschappen doen 6 flessen teveel gekocht, dus een bier overschot :lol:
En 6 liter is precies de inhoud van mn ketel, kan haast geen toeval zijn, dit moest gewoon zo zijn.

Maar ik denk niet dat beter bier een beter resultaat geeft.
Na de 1e stook zit er nog wat geur (stank) aan, maar na de 2e stook is alleen de alcohol over.
Met in dit geval een lichte anijs smaak, beetje als Raki of Pastis.
Om meer aromas uit het bier te bewaren heb ik een ketel nodig met een kolom.
Nu heb ik een ketel met een eenvoudige condensor.
Die destileert eigenlijk zuiverder, maar daardoor minder oorspronkelijke aromas.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

En dan hou je nog steeds tijd over om te fietsen??
:D nice!! :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
BikerX
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: do 16 september 2010, 21:40
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 6, Canyon Stoic 2, Giant XtC 860

@ThaSingleTrackMastah Aha ik ben niet de enige fietsende hobbystoker op dit forum !
Is ook leuk, zeker als ze zelf van een drankje houd, maar jij beweerd dat je een kolom nodig heb (refluxcondensor) om de aromas van je stookwijn/bier zoveel mogelijk te behouden ? Ik dacht dat je met een klassieke whisky / alambiek juist de meeste smaak overhoud of je nou wilt of niet, zelfs na meerdere keren stoken... met die kolom kun je juist alle smaak weghalen en zo zuiver mogelijke alcohol maken net als met vodka..
Plaats reactie