Bier van de biker

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ja dat is naar mijn weten ook zo pot still>column still op het vlak van smaak
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nou, ik heb met mijn rvs ketel na de 2e stook nog nauwelijks aroma.
Misschien dat het met deze beter gaat:
Afbeelding

Nu was een paar dagen geleden toevallig de stoker van Glengoyne op tv.
Hij zei dat de meeste smaak uit het vat komt.
Dus we moeten oude wijn, rum en sherry vaten kopen.
En genoeg stoken om ze te vullen :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Vaten hebben veel invloed zeker, maar je moet de smaken uit de oorspronkelijke mash ook niet onderschatten, zeker bij bepaalde whisky's.

Laatst de saison eens goede proeven gegeven, geslaagd bier en gelukkig heb ik nog de spullen om nog eens 18 liter te brouwen ervan.
Het probeersel met gekneusde kruisbes erin is ook een geslaagd experiment, brengt de typische smaak van de saison-gist wat naar de achtergrond en introduceert een zuurtje.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door floris500 op wo 4 augustus 2021, 12:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien een beetje spelen met de temperatuur.
Net iets hoger, om niet alleen de alcohol te laten verdampen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ik denk eigenlijk dat om een gedestilleerde drank met herkenbare smaken je misschien iets zou moeten pakken met een heftigere smaak van zichzelf dan Amstel? Heb je het weleens met iets geprobeerd wat sowieso al een sterk aanwezige smaak heeft?

Ik moet net aan deze aflevering denken haha : https://www.youtube.com/watch?v=8otQc9Ro1rA
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3165
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Mooie plaatjes weer @ Floris... welke is die in het midden? De andere herken ik wel.

Vorige week een echt honingbier gebrouwen met twee soorten honing (1 donker en helder en 1 licht en cremekleurig).
Eens kijken hoe die gaat uitpakken. Wellicht hebben we daarmee ons tweede "stambier" naast het witbiertje voor consumptie.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Middelste is Deftones - Koi No Yokan :-q

Wat heb je verder gebruikt in het honingbier naast de honing? Ben wel benieuwd! En einde kook toegevoegd of?

Ik heb laatst eens Orgeat toegevoegd bij einde kook van een porter, helaas niets van terug geproefd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

floris500 schreef: wo 4 augustus 2021, 12:27 Ik denk eigenlijk dat om een gedestilleerde drank met herkenbare smaken je misschien iets zou moeten pakken met een heftigere smaak van zichzelf dan Amstel? Heb je het weleens met iets geprobeerd wat sowieso al een sterk aanwezige smaak heeft?

Ik moet net aan deze aflevering denken haha :
Leuk filmpje. :-q

1e stook met Amstel was op vrij hoge temperatuur.
Dat gaf een ruw destilaat dat er niet erg aantrekkelijk uitzag.
Afbeelding
De resten in de ketel waren nog smeriger. En lange slierten van iets. :-{
Tijdje geen Amstel meer gedronken. :tong
Daarna het spul nog eens gestookt, rustig op lage temp.
Dat ging beter. Mooi helder met een lichte anijssmaak.
Maar misschien moet ik het slechts 1x stoken, heel rustig op lage temperatuur.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

floris500 schreef:Afbeelding
Goeie foto, en met zo'n hekwerk wordt je al thuisbrouwer meteen serieus genomen :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3165
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

floris500 schreef: wo 4 augustus 2021, 12:45 Middelste is Deftones - Koi No Yokan :-q

Wat heb je verder gebruikt in het honingbier naast de honing? Ben wel benieuwd! En einde kook toegevoegd of?

Ik heb laatst eens Orgeat toegevoegd bij einde kook van een porter, helaas niets van terug geproefd.
Had ik toch moeten herkennen... die Dovetoontjes. :-q

Honing laatste 5 minuten van de kook toegevoegd. Dan kan de honing net mooi oplossen zonder dat het al te veel verkookt.
Verder eigenlijk niks toegevoegd. Op basis van Palemout, Honeybiscuit mout en kristalmout (laatste 2 maar iets van 10% van totaal aantal mout). Als gist dit keer Danstar Nottingham gebruikt. Kende ik nog niet, meestal gebruik ik droge gist van Safale.
Alleen 11gr op 4 liter is wel een beetje veel gist, normaal ik 5-6 gram meer dan genoeg... we zullen zien wat het heeft gedaan.

In totaal 300 gram honing toegevoegd op 4 liter bier. (wort was al teruggekookt van 6 liter tot 4 liter en een beetje. Dat beetje hebben in de pan gelaten)
Gebruikersavatar
BikerX
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: do 16 september 2010, 21:40
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 6, Canyon Stoic 2, Giant XtC 860

Ik heb eigenlijk vooral ervaring met stoken van sugarwash voor vodka-achtig spul, appelwijn van appelsap en cidergist voor calvados achtig.
En het best geslaagd is brandewijn van blauwe druiven. 100% fruit geeft toch de beste smaak op voorwaarde dat de wijn ook goed is.
Want met een alambiek zoals de foto hier bovenaan komt echt veel smaak mee, en die druif stook ik daarom maar 1x..

@ Floris500 : goede muzieksmaak ! Ik ga dit jaar voor de 2e keer op rij niet naar DMF !
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 4 augustus 2021, 13:02 Leuk filmpje. :-q

1e stook met Amstel was op vrij hoge temperatuur.
Dat gaf een ruw destilaat dat er niet erg aantrekkelijk uitzag.
Afbeelding
De resten in de ketel waren nog smeriger. En lange slierten van iets. :-{
Tijdje geen Amstel meer gedronken. :tong
Daarna het spul nog eens gestookt, rustig op lage temp.
Dat ging beter. Mooi helder met een lichte anijssmaak.
Maar misschien moet ik het slechts 1x stoken, heel rustig op lage temperatuur.
Haha ja ik kan goed lachen om die lui daar, leuke humor en interessante dingen.

Oeh nee dat ziet er niet smakelijk uit.. Ja valt te proberen, kom je dan lager uit qua percentage zeker of valt dat mee?
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 4 augustus 2021, 13:36 Goeie foto, en met zo'n hekwerk wordt je al thuisbrouwer meteen serieus genomen :-q
Haha ja je moet wat op het balkon :winkie:
Meegs schreef: wo 4 augustus 2021, 15:09
Had ik toch moeten herkennen... die Dovetoontjes. :-q

Honing laatste 5 minuten van de kook toegevoegd. Dan kan de honing net mooi oplossen zonder dat het al te veel verkookt.
Verder eigenlijk niks toegevoegd. Op basis van Palemout, Honeybiscuit mout en kristalmout (laatste 2 maar iets van 10% van totaal aantal mout). Als gist dit keer Danstar Nottingham gebruikt. Kende ik nog niet, meestal gebruik ik droge gist van Safale.
Alleen 11gr op 4 liter is wel een beetje veel gist, normaal ik 5-6 gram meer dan genoeg... we zullen zien wat het heeft gedaan.

In totaal 300 gram honing toegevoegd op 4 liter bier. (wort was al teruggekookt van 6 liter tot 4 liter en een beetje. Dat beetje hebben in de pan gelaten)
Haha ja het is nou ook niet een hoes die een heel herkenbaar onderwerp heeft, al toch wel herkenbaar in geheel.

Ah de Nottingham ale? Die heb ik meerdere keren gebruikt voor Engelse stijlen, prima gist! Al heb ik altijd wel een stuk minder ervan gebruikt, nog nooit een heel zakje gebruikt (12,5 liter, 5-6%). Ik ben benieuwd wat je ervan terug gaat proeven, ga je ook honing gebruiken als bottelsuiker? Ik heb bij de saison ook een paar flesjes met agavesiroop gebotteld, ben benieuwd of/hoe dat terug te proeven is.
BikerX schreef: wo 4 augustus 2021, 21:38 Ik heb eigenlijk vooral ervaring met stoken van sugarwash voor vodka-achtig spul, appelwijn van appelsap en cidergist voor calvados achtig.
En het best geslaagd is brandewijn van blauwe druiven. 100% fruit geeft toch de beste smaak op voorwaarde dat de wijn ook goed is.
Want met een alambiek zoals de foto hier bovenaan komt echt veel smaak mee, en die druif stook ik daarom maar 1x..

@ Floris500 : goede muzieksmaak ! Ik ga dit jaar voor de 2e keer op rij niet naar DMF !
Hoe lukt die Calvados achtige drank? Klinkt wel lekker namelijk!

Thanks! Jep ik moet ook mn kaartjes voor DMF bij me houden, en GMM hetzelfde verhaal natuurlijk.
Gebruikersavatar
BikerX
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: do 16 september 2010, 21:40
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 6, Canyon Stoic 2, Giant XtC 860

Over die Calvados achtig : je proeft de appels maar ik geloof dat ook hier met verse appels beter is, de mijne is gemaakt met appelsap van de Lidl. Met echte appels wijn maken geeft meer smaak.

Ik heb dat ook experimenteel vastgesteld : met dezelfde wijngist een batch van Lidl druivensap gemaakt en gestookt en een batch met 100% echte druiven, (hoofdgisting met schillen dagelijks een keer of 2 onderduwen), dat proef je wel.

Met echte appels moet ik nog eens proberen
Baron Gijs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 8 maart 2017, 13:28
Mijn mountainbike: Kona Unit, Vitus Mythique

Heb zo links en rechts wat liters gestookt, ben nog bezig om mn laatste inspanning, vaatje Calvados, weg te drinken.

Begonnen met een koperen potstill. Na een wintertje spelen met sap vergisten, kratje Heineken, en een recept met paardevoer en suiker werd het zomer, en kwam het fruit. Pruimen, appels en peren, druiven, alles wat er in de betuwe voorhanden is. Later kwam er een wat grotere, electrisch gestookte ketel bij, en een mooi vaatje.

Heineken stoken was een leuk experimentje, wat me er vooral van bijgebleven is, is de lucht aan het begin van de stook : Pure aceton. Verder was het idee leuker dan de smaak.

Pruimen stoken is erg leuk, snel lekker, en prima te doen in een koperen potstill. Pruimen verzamelen in grote vaten, prakken, beetje gist erbij en lekker laten borrelen. Als er geen plak met vruchtvlees meer bovenin de ton drijft is t tijd om te stoken. Drab en pitten niet mee stoken, maar dat is een open deur.
Druiven min of meer hetzelfde, alleen wat meer gedoe om de steeltjes eruit te halen. Of netjes uitpersen en alleen het sap vergisten, maar daarmee raak je best veel vruchtvlees, dus suikers dus opbrengst kwijt.

Appels en peren zijn het makkelijkst te vinden, Calvados is lekker: eigenlijk vind ik dit het leukst. Wel lastiger stoken, de vieze en de lekkere smaken die uit de ketel komen zijn veel lastiger te scheiden als bij pruimen of druiven. En een hoop werk om appels tot vergistbare appelmoes te malen, en er zit weinig suiker in dus je hebt er veel van nodig. Ongeveer 20 kilo appels voor een litertje stook. Dus 400 kilo verwerken om een vaatje van 20 liter mee te vullen @ 65% Stoken is de meest efficiente manier om fruit te bewaren.

Ik heb geleerd dat je het best anderhalf keer kunt stoken. Ketel vullen, stoken tot alle alcohol er uit is, de opbrengst samen met verse wijn terug in de ketel en dan rustig stoken, goed proeven/ruiken welke smaken je in je drank wilt overhouden. Het restant in de ketel is bijna altijd een gore troep, je hebt het beste er duidelijk uit gehaald. Verder is tijd héél belangrijk. De meeste drank die ik uit mn ketel haalde was vers niet echt lekker tot amper te drinken, pas na verloop van tijd werd het leuk. Mn Calvados na een half jaar in een vers vat, alsof je op een houtje zat te bijten. Weg gezet in glas, een jaar verder nog maar es proeven of het wat was, toen werd ie lekker. Een stookje met mislukt IPA bier van een kennis, niet te zuipen vers, maar na 2 jaar een bijzondere bitter. Tijd heelt veel wonden.

Helaas staat mn ketel al weer een jaar of 4 in een hoekje, wachtend op betere tijden.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3165
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

floris500 schreef: do 5 augustus 2021, 10:21

Haha ja het is nou ook niet een hoes die een heel herkenbaar onderwerp heeft, al toch wel herkenbaar in geheel.

Ah de Nottingham ale? Die heb ik meerdere keren gebruikt voor Engelse stijlen, prima gist! Al heb ik altijd wel een stuk minder ervan gebruikt, nog nooit een heel zakje gebruikt (12,5 liter, 5-6%). Ik ben benieuwd wat je ervan terug gaat proeven, ga je ook honing gebruiken als bottelsuiker? Ik heb bij de saison ook een paar flesjes met agavesiroop gebotteld, ben benieuwd of/hoe dat terug te proeven is.
Meestal voor de 4-5 liter gebruik ik ongeveer de helft van de gist, wat neerkomt op iets van 5 gram (zakjes zijn vaak 11 gram). Het is gelijk aan 1 theelepel. En dat werkt altijd goed.

Dit keer dus iets te gortig geweest met het gist. En dat was goed te merken, vergisting is echt super geweest (wellicht vanwege de hoge concentratie suikers van de honingen), maar kwam uiteindelijk uit op een alcohol van 7,9%.
De smaak is lekker zacht. Honing proef je wel met wat caramelachtige tonen (speciale rauwe honing uit Nieuw Zeeland zorgt daar vooral voor) maar is niet overheersend. Smaak is lichtzoetjes. Kleur is heel mooi amberachtig. (zie ook mijn Instagram voor de SG meetfoto).

Omdat we al honing hebben gebruikt met brouwen, hebben we deze met brouwsuiker (doodgewone glucose) op fles gezet. 16 gram opgelost in 0,5 liter water. 8 flesjes kunnen vullen en nu even 4 weken laten rusten voordat we kunnen proeven.

:bier:
Plaats reactie