Bier van de biker

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CentMan
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 15 april 2020, 07:23
Mijn mountainbike: Centurion Backfire Pro 1000

Ben niet zo gouw van de IPA bieren, soms zijn ze echt vies zuur. Een enkele is echt lekker.
Drink in de koude maanden liever een top wijn en zomers een wit biertje of Belgische bieren.
habebat vehentem
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

@Meegs, Klinkt goed, een fijn witbiertje klokt altijd wel lekker weg!

Ik brouw nu nog deelmaisch, dus mijn basismout gebruik ik vooral extract voor of vul het daar mee aan. De speciaalmouten gebruik ik uiteraard reguliere mout voor, ook zelf geschroot met schrootmolen.

Mijn Engelse Oatmeal Stout is ondertussen helemaal op smaak, zeer tevreden met het eindresultaat. Heerlijke aroma's van geroosterde noten, drop-achtige toffee, romig.

De NZ-Pale ale is ook geslaagd. De Nelson Sauvin hop geeft een frisse fruitigheid met een licht zuurtje van druif en kruisbes, de mout op de achtergrond met een licht cara-zoetje. Snap wel waarom deze hop naar de Sauvignon wijndruif is vernoemd.

De Session IPA met Columbus/Amarillo zou zo goed als klaar moeten zijn, ik heb er eerder deze week 1 koud gezet en ga hem vrijdag even proeven. 2 weken geleden een voorproefje gedaan en smaakte al veelbelovend, denk dat die erg lekker gaat worden.

2 weken geleden een restantjes-porter gemaakt. Zelfgemaakte Orgeat gebruikt als toevoeging 5 minuten voor einde van de kook, helaas proef ik niet zoveel ervan terug als ik er nu wat van drink. Ik kwam er later ook achter dat er per ongeluk vocht bij mijn hop was gekomen, waardoor ik effectief veel te weinig hop heb gebruikt tijdens het koken. Ik ga naast cold-brew koffie (zat al in de planning, ook een hopthee toevoegen die ik heb gemaakt, om het bier toch wat meer bitterheid te geven nog. Dit doe ik dit weekend bij het bottelen, ben benieuwd hoe het resultaat eruit gaat komen.
CentMan schreef: wo 5 mei 2021, 14:04 Ben niet zo gouw van de IPA bieren, soms zijn ze echt vies zuur. Een enkele is echt lekker.
Drink in de koude maanden liever een top wijn en zomers een wit biertje of Belgische bieren.
Of je bent sour-IPAs aan het drinken, verward bitterheid met zuur of anders weet het ook niet haha. IPA's hebben weleens een licht zuurtje maar over het algemeen is het echt bitterheid wat de klok slaat. Wat voor Belgische bieren drink je dan? Deze hebben namelijk vaak ook een licht zuurtje (saison, witbier), of zijn juist heel erg zuur (lambiek/geuze, oud/roodbruin).
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ik denk dat onze Ipa vooral fris en lichtzoet zal smaken, vanwege de extra toevoegingen die we erbij hebben gedaan.
Ik ben geen fan van zure bieren, kriek's en dergelijke zijn niet aan mij besteed.
De meeste Ipa's die ik ken zijn vaak meer fris-bitter dan zuur-bitter. Wellicht zit daar de babylonische spraakverwarring. De meeste hopsoorten die in Ipa's worden gebruikt hebben citrusachtige (soms wat grasachtige of dennenachtige) tonen wat de frisheid aan het bier geeft.

@ Floris: aha, we zijn al redelijk snel overgegaan op volmout brouwen nadat we eerst 3 pakketten van de Brooklynbrewshop hadden gebruikt.
We houden die methode vaak aan en passen de recepten een beetje aan op de stijl van het bier.
Jammer van de Orgeat dat je het niet terug vindt, moest wel even googlen wat het is :bier: :bier:

Het witbiertje staat inmiddels lekker te pruttelen in de kast. Nog een dag of twee en dan is de hoofdvergisting klaar en kan het nagisten verder gaan.
Even op de kalender gekeken en de Black Ipa zou eind mei drinkbaar zijn, en rond 15 juni het witbiertje.. Laat de zomer maar komen :-q :bier:
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Zal vast door de citrusachtige aroma's komen inderdaad. Ik houd overigens zelf wel echt van zuur, een goede gose, Berliner weisse, geuze, kriek, Vlaams roodbruin etc.. Heerlijk :winkie: Jammer dat lambiek brouwen wel next level is.. Wie weet ooit :lol:

Ja ik hoop binnenkort over te gaan, nog even kijken welke wijze de voorkeur gaat hebben. Helaas inderdaad, het leuk me een mooie toevoeging. Volgende keer maar na de hoofdgisting doen of op een totaal andere manier, komt vast nog weleens.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jammer van die Koriander.
De blaadjes smaken voor 10% van de mensheid naar zeep.
Is geen acquired taste, dus niet een kwestie van wennen.
Omdat ik bij die 10% hoor wil ik toch even een lans breken voor een koriandervrije horeca.
De blaadjes dan, want de pitjes (Indisch) smaken wel goed.

https://www.hln.be/nina-kookt/waarom-ko ... de%20smaak.
https://www.ad.nl/koken-en-eten/smaakt- ... ~ac26f6fd/
https://www.quest.nl/mens/voeding/a3014 ... ak-waarom/
Volgens Kees De Graaf is het een kwestie van wennen.
Dan stel ik voor dat hij een voordeelpak toiletzeepjes koopt en alvast gaat wennen. ik wens m veel succes :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

We hebben de korianderzaadjes gebruikt... geen blaadjes @ TSTM.
:-q
Komt goed hoor :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:-q :-q :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Kan iemand mij vertellen waar die IPA hype van de laatste jaren vandaan komt?
Uiteraard uit Amerika, maar is de aantrekkingskracht van IPA bieren hier echt zo groot dat iedere brouwerij deze moet gaan produceren?
De markt lijkt tegenwoordig wel overspoeld te worden met IPA bieren of varianten hierop.

Persoonlijk zijn de IPA's niet mijn ding, buiten het feit dat ze bitter zijn vind ik ze vaak ook erg droog in de mond.
Het fruitige is lekker, maar dan heb ik bijvoorbeeld liever een fruitige Tripel.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Sinds er geen goeie bieren met goede hop meer gebrouwen worden heeft deze extravagante brouwstijl uit Amerika een gat gevuld vermoed ik.
Persoonlijk heb ik geen probleem met IPAs want meer smaak toch vind ik een goede bok os dubbel lekkerder. Maar ... die zijn er niet-strijders; Palm is een beetje blijven hangen, vanuit Eichenbaum komt volgens mij een mooi roodbruin bier en merken ik nog niet meer smaakbepalende biersoorten in de midden categorie.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben ook geen liefhebber van veel hop.
Maar vorig jaar toch een soort van ipa gedronken die wel te doen was.
Manila van San Miguel.
https://www.sanmiguel.com/es/cervezas/m ... an-miguel/

Maar toch veel liever Belgisch. :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ook Peter schreef: za 8 mei 2021, 23:41 Sinds er geen goeie bieren met goede hop meer gebrouwen worden heeft deze extravagante brouwstijl uit Amerika een gat gevuld vermoed ik.
Persoonlijk heb ik geen probleem met IPAs want meer smaak toch vind ik een goede bok os dubbel lekkerder. Maar ... die zijn er niet-strijders; Palm is een beetje blijven hangen, vanuit Eichenbaum komt volgens mij een mooi roodbruin bier en merken ik nog niet meer smaakbepalende biersoorten in de midden categorie.
Geen goede bieren meer? :roll:
Geen goede hop meer? :roll:

Welke "slechte" hopsoorten zitten er dan in Ipa's?
En in sommige Ipa's zitten niet eens veel verschillende hopsoorten, maar juist gewoon heel veel hop. Omdat hop destijds (18de / 19de eeuw) ervoor zorgde dat het "ale" goed bleef op de lange bootreizen naar bijvoorbeeld India... En met de komst van de massaproductie van pilsner door oa Heineken en Amstel is de Ipa in de vergetelheid geraakt totdat men zat was om nog langer inferieure slootwater naar binnen te hachelen en er weer oude recepten opnieuw werden gebrouwen, waaronder de ipa's dus. En blijkbaar een schot in de roos.
En om een goede ipa te maken is best nog wel lastig.

Hetzelfde geldt ook voor kriekbieren en oude geuzes. Niet mijn smaak, maar het komt wel steeds meer terug.

:bier:
Nog twee weekjes geduld voordat ik mijn "smaakvolle" donkere Ipa kan proeven
:bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Precies.
In de kolonien was het te warm om bier te brouwen, dus werd dat thuis gedaan.
De hop is conserveermiddel en die extra hop was dus extra conderveermiddel.
Dat werd echt niet vanwege de smaak toegevoegd :wink:
Maar nu wil iedereen ipa :~
Idioten...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Er is inderdaad een behoorlijke IPA overvloed, ik vind een goede IPA erg lekker maar in die overvloed zitten ook veel ondermaatse IPA's.
Er worden nog genoeg andere 'goede' bieren gebrouwen met 'goede' hopsoorten, enkel omdat er meer aanbod in IPA's is betekend niet dat ze er niet meer zijn. Een goede slijterij/bierwinkel kan je wel helpen.
Zoals Meegs al aangeeft heeft het ook een soort van wisselwerking, je ziet ook vaker dat bierstijlen die voorheen (ook voordat de IPA's meer aanwezig werden) in de vergetelheid waren geraakt, nu weer populairder worden.
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 10 mei 2021, 18:46 Precies.
In de kolonien was het te warm om bier te brouwen, dus werd dat thuis gedaan.
De hop is conserveermiddel en die extra hop was dus extra conderveermiddel.
Dat werd echt niet vanwege de smaak toegevoegd :wink:
Maar nu wil iedereen ipa :~
Idioten...
Dat is ooit de reden geweest om het te proberen ja, wel knap hoe jij denkt te weten dat iedereen het minder lekker vond dan wat ze gewend waren. Waarom denk je dat de bierstijl altijd is blijven bestaan, of sterker nog dat de Engelse bierstijl vele jaren terug naar België is overgewaaid.. Het is echt niet dat iedereen nu ineens IPA wilt, het heeft gewoon een enorme impuls gekregen door de moderne hoppen en de Amerikanen die daar hun ding mee deden.

Buitenom dat, in whisky-wereldjes wordt weleens gezegd: The best whisky is the whisky you like to drink, the way you like to drink it. Mensen die dit niet respecteren van anderen worden dan ook gezien als idioten. Ook toepasbaar in bier vind ik.. :bier:
Bospaadje
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 21 augustus 2014, 09:12

Ooit “verslaafd” aan untapped en heel veel speciaal biertjes “geprobeerd”.

Tegenwoordig heb ik de collectie (incl bijbehorende glazen) ingedamd tot Trappe quadruppel, triple karmeliet, lachouffe blonde. En standaard kratje jupiler voor na het werken in de tuin/auto/fiets etc.

Wat wel leuk is om te melden dat mijn vrouw ook met bovenstaande kan leven en zelden meer een fles wijn open getrokken wordt.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Blijven alle 3 ook gewoon fijne bieren! :)

Ik blijf graag nieuwe bieren ontdekken, maar vind het ook fijn een voorraadje 'klassiekers' te hebben staan, waar ik altijd naar kan pakken, van weet wat ik kan verwachten enz. Zomers is 1 van de hardlopers bij mij wel Saison Dupont denk ik.

Over een paar weken staat een brouwdag gepland met 2 vrienden, op de agenda staat een saison met jeneverbes, een voor saison ongewone hop (Nelson Sauvin) en misschien een experiment op een deel ervan met kruisbes.
Plaats reactie