Bier van de biker

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Rayb81 schreef: za 8 mei 2021, 22:50 Kan iemand mij vertellen waar die IPA hype van de laatste jaren vandaan komt?
Uiteraard uit Amerika, maar is de aantrekkingskracht van IPA bieren hier echt zo groot dat iedere brouwerij deze moet gaan produceren?
De markt lijkt tegenwoordig wel overspoeld te worden met IPA bieren of varianten hierop.

Persoonlijk zijn de IPA's niet mijn ding, buiten het feit dat ze bitter zijn vind ik ze vaak ook erg droog in de mond.
Het fruitige is lekker, maar dan heb ik bijvoorbeeld liever een fruitige Tripel.
Het is precies dat: een hype. Die zijn niet altijd logisch te verklaren, maar pure emotie.

Ik vind IPA's niets, smaakt naar wiet, vieze nasmaak.

Daarentegen ben ik weer gek op cheap ass pilsenerbier maar dat is voor de meesten dan weer vloeken in de kerk. Over smaak valt niet te twisten. :bier:
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Hier ook gewoon cheapass pils in de koelkast hoor :) Meer geld over voor speciaalbier :winkie:

Overigens is niet alleen IPA maar het hele speciaalbier gebeuren begonnen als een hype. Denk niet dat we ooit terug zullen gaan naar de situatie voorheen (met overal bijna enkel pils), dus dan weer de vraag of je van een hype kan blijven spreken. Misschien eerder een trend.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Meegs schreef: ma 10 mei 2021, 08:03 ...
Geen goede bieren meer? :roll:
Geen goede hop meer? :roll:
...
Nog twee weekjes geduld voordat ik mijn "smaakvolle" donkere Ipa kan proeven
:bier:
Excuus, meer mijn ergernis over de But reclame. Als ik een eerlijk en vakkundig gebrouwen pils met de But, Heiniken of zoiets vergelijk begrijp ik waarom die zo koud mogelijk gedronken moeten worden.
Er komen gelukkig weer meer zelf- en beter gebrouwen bieren en een aantal daarvan vallen ook bij mij in de smaak. Maar smaak blijft wel een persoonlijk iets natuurlijk.
NB IPA is niet omdat het bier extra geconserveerd moest worden. Zoek maar eens door, zolang bestaat het nog niet.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het is maar net wat je wilt geloven.
bierfamilie.nl schreef:Geschiedenis van IPA bier

De afkorting IPA staat voor ‘India Pale Ale‘. Dit wordt ook wel uitgesproken als als: ij-pie-eej of simpelweg ie-pa.

Van oorsprong IPA bier uit Engeland en dankt deze biersoort z’n naam aan de hoogtijdagen van het Engels kolonialisme. Volgens de geschiedenis verlangden de Engelse aristocraten, die in India de orde bewaakten, naar het bier van thuis. Maar deze bieren waren niet te verschepen, vanwege de zeereizen van 4 maanden en de beperkte houdbaarheid. Ondanks meerdere pogingen lukte het de Engelsen maar niet om de bieren met de juiste kwaliteit te transporteren. De Britse brouwer George Hodgson van de Bow Brewery kwam met het geweldige idee om het bier met een hogere alcoholpercentage te brouwen en extra hop toe te voegen, waardoor de bieren langer houdbaar waren. Alcohol en hop zijn namelijk natuurlijke conserveermiddelen. En zo geschiede. De Pale Ale bleef langer houdbaar en kon de Engelse aristocraten aan hun behoeften voorzien. In India werd ineens volop Engels bier gedronken. Logischerwijs kreeg dit type bier dan ook de naam ‘India Pale Ale‘.

Achteraf bleek dat er in die tijd ook al andere biersoorten waren die de zeereis wel aankonden. Ook kwam boven water dat George Hodgson niet de eerste was die Pale Ale voor India brouwde. Maar omdat zijn brouwerij op de vaarroute lag, was hij wél de populairste brouwer. Laten we dus vooral de legende in zijn waarde laten en vasthouden aan dit iconische verhaal over IPA.
Terwijl
wikipedia schreef:...en werd voor het eerst gebrouwen in Engeland in de 19e eeuw en was bestemd voor de Londense markt...
Maar ook
wikipedia schreef:De naam India Pale Ale werd al gebruikt in een advertentie in de Liverpool Mercury, gepubliceerd op 30 januari 1835. Waarschijnlijk werd deze bierstijl voordien aangeduid als pale ale as prepared for India, India Ale, pale India ale of pale export India Ale. Hiervoor zijn echter weinig bewijzen te vinden...
Dus hoewel wikipedia heel stellig begint trekken ze verderop hun keutel gedeeltelijk weer in.
Dus het is maar net waar je leest en wat je gelooft.
Maar mij lijkt het waarschijnlijker dat India Pale Ale voor India werd gebrouwen dan dat het voor Londen werd gebrouwen :wink:
Hoe dan ook, het werd niet voor mij gebrouwen :D

:bier: 🇧🇪
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

koudeenluchtbehandeling.nl schreef:Koeling als cruciale factor in het brouwproces
Carl von Linde wordt beschouwd als de uitvinder van de eerste brouwerijkoelmachine. Hij presenteerde het apparaat tijdens een brouwerijconferentie in Wenen in 1870. In 1876 ging ging hij over op het gebruik van ammoniakcompressors, en sindsdien is dit koudemiddel een standaard in brouwerijen. Vooral in de zomermaanden is koeling er cruciaal, doordat het toegepaste gist in het brouwproces een gevoelige bestanddeel is. Als het aan hoge temperaturen wordt blootgesteld kan bier een onaangename smaak krijgen
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus voor 1870 kon er in de tropen geen fatsoenlijk bier worden gebrouwen(?)

Is er bekend of de nederlanders ook zulk bier hebben gebrouwen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

De term IPA bestaat wel degelijk een tijd (maar niet zo lang als het bier zelf). Bass uit Burton is een brouwer die veel faam verwierf met de stijl pale ale, ooit beschreven als 'de grootste pale ale brouwerij ter wereld'. De firma startte in 1777 door een man die ook een expeditiebedrijf bezat. Het kanaal dat Trent verbond met de Noordzee haven van Hull (eind 18e eeuw), en daarmee de weg opende voor een enorme handel met Rusland via de Oostzee en later met Brits-Indië opende de weg voor de IPA (en niet te vergeten voor de Russian Imperial Stout ivm keizerin Catherina de Grote). De gedachte dat het pas later ontstond voor Londen komt waarschijnlijk uit het feit dat toen begin 19e eeuw de Franse overwinningen en Russische vijandigheid de handel op de Oostzee onmogelijk maakte, de brouwers snel nieuwe markten zochten dichter bij huis, en vonden onder andere in Londen. Het succes daar was zo groot dat er meer brouwerijen geopend werden langs de Trent om hier meer van te maken. Buitenom dat, blijft het een lastig verhaal wat inderdaad meerdere kanten/inzichten heeft en we misschien nooit helemaal exact zullen weten. Zo worden er meerdere brouwers genoemd als mogelijke oorsprong en meerdere manieren. Ook konden er voor IPA ook al andere bieren succesvol/smaakvol naar die oorden gebracht worden.
ThaSingleTrackMastah schreef: do 13 mei 2021, 21:51 Dus voor 1870 kon er in de tropen geen fatsoenlijk bier worden gebrouwen(?)
Dit is wat te kort door de bocht vrees ik. Fatsoenlijk bier is een begrip open voor interpretatie, en buitenom dat afhankelijk van welke gist je gebruikt. Als je een ondergistend bier in een tropisch land wilt brouwen, ja dan zal je het wat moeilijker hebben (ale is bovengistend). Carl von Linde presenteerde dan misschien een machine voor het koelen, maar dat betekend niet dat er geen koelte gevonden kan worden in tropische oorden. Zo zag je vroeger vaak dat brouwerijen in warmere oorden werden gebouwd tegen bergen/rotsen, waarin grotten werden uitgehouwen. Hierin was de temperatuur veel constanter en koeler dan de 'buitenwereld' welke zorgde voor een goede vergistingstemperatuur
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

floris500 schreef: di 11 mei 2021, 12:19
Over een paar weken staat een brouwdag gepland met 2 vrienden, op de agenda staat een saison met jeneverbes, een voor saison ongewone hop (Nelson Sauvin) en misschien een experiment op een deel ervan met kruisbes.
Dat gaan dan wel zure bieren worden :-q :bier:

Afgelopen weekend het witbiertje op fles gezet. Smaak was lekker bitter (ook vanwege de bittere sinaasschil), sinaasachtig (ik zou het niet gelijk citrusachtig noemen) en lichtzoet vanwege de koriander (maar niet overheersend).
Nog 3 weekjes laten rusten en dan kan die geproeft worden. Ik maakte me wat zorgen over de vergistinggraad vanwege de wat lage begin SG waarde in mijn ogen, maar eigenlijk is de vergisting juist heel goed gegaan, kwam uit op een verschil van 36 punten met de eind SG, wat ongeveer resulteert in een alcohol percentage van 5,1%. Toch wel netjes voor een witbiertje (die kwa kleur meer goudgelig is :) )
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Met de Paasdagen hadden we dus een donkere Ipa gebrouwen met veel hops en thee toegevoegd.

Afgelopen weekend het eerste flesje geproeft. De geur was heel verrassend zoet, karamel achtig en wel fris. De smaak was daarentegen minder zoet, nog wel karamelachtig maar toch ook wel met een iets bittere afdronk van de hops. Ook het drooghoppen naderhand heeft gezorgd voor een goede hopsmaak, waarvan de bitterheid niet overheersend is. Dit zal vooral komen door de thee ( F*cking Fris Blend van Wilderland thee) en de Niew Zeelandse honing die we hebben toegevoegd. Vooral de honing zorgt voor de karamel ondertoon.

Alleen koolzuur was wat minder, maar dat kan aan het flesje an sch hebben gelegen. We hebben nog 7 flessen staan om te vergelijken :bier:

Moet alleen hoognodig weer eens de tijd vinden om Instagram en de blog bij te werken..
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Over smaak valt niet te twisten idd. maar die hele Ipa hype heb ik ook lekker achterwege gelaten. Smaakt me niet dat spul.

En omdat de zomer er weer aankomt afgelopen week weer een aantal 4packs El Tequito Mexicaans bier van de Lidl gehaald.
Smaakt me goed na een hele dag werken of biken. Gewoon een lekker klotsbiertje. (schijnt dus nogal een verschil te zitten tussen Corona achtige en Desperados achtige, deze valt dus in de Desperados categorie. Iets hoger alcohol percentage dan Corona.)
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Op vakantie gaan de Desperado's meestal mee. Dat drinkt wel lekker na een fietsdagje of zo :-q
:bier:
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Toevallig heb ik laatst juist die Lidl-Corona gehaald haha, weet niet hoe die heet. Klokt ook lekker weg! Desporado(varianten) heeft mn maagzuur soms wat sneller problemen mee op 1 of andere manier. In deze tijd van het jaar drink ik eigenlijk steeds vaker ook gewoon pils weer.

Vorige week een succesvolle brouwdag gehad voor de saison. Mooi alle waardes gehaald, en nu na een week vergisten is hij al aardig mooi op smaak. Eerste volmout bier in een nieuwe/grotere graanzak, ook gelijk de grootste batch tot nu toe van 18 liter. Typische saison kruidigheid van de gist is aanwezig, beetje peperig en de jeneverbes geeft een klein scherp randje zonder te overstemmen. Normaal gezien speelt hop niet zo'n rol bij saison maar ik denk dat de keuze voor de gebruikte hop een leuke twist gaat geven, proefde hem er nu al beetje doorheen.

Lijkt een erg interessant en lekker biertje te gaan worden! Morgen ga ik de helft overhevelen naar een gistvat met 1,5 kg gekneusde kruisbes voor de nagisting. Ook ga ik op de botteldag voor het overhevelen naar de bottelemmer eerst 6 flesjes van beide varianten bottelen met agavesiroop als extra experiment. De rest gaat hergisten met gewone suiker.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Hier ook, in deze warmere maanden drink ik ook graag een lekkere koude pilsner.

Desperado, lekker spul voor 1 flesje, maar ik vind het zoeter dan vroeger, maar dat zal wel aan mijn smaak liggen.

Corona heb ik nooit echt speciaal gevonden, ik had meer met Amstel Bright dat helaas door Heineken voor de 2e keer van de markt is gehaald.
Dat spul dronk echt lekker weg (terwijl ik een gewone Amstel pilsner echt niet lekker vind).
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Desperado :~
Dat is echt afwaswater wat je naar binnen werkt...
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Rayb81 schreef: vr 4 juni 2021, 21:04 Hier ook, in deze warmere maanden drink ik ook graag een lekkere koude pilsner.

Desperado, lekker spul voor 1 flesje, maar ik vind het zoeter dan vroeger, maar dat zal wel aan mijn smaak liggen.
Dat is ook mijn ervaring. Jaren terug wel regelmatig gedronken, maar als ik het nu weer eens drink valt het altijd tegen.
Plaats reactie