Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Voorlopig haal ik mijn voldoening nog uit zelf hard fietsen en af en toe een PR zetten op mijn thuis rondjes. Alleen al daarom is een e-mtb op dit moment niks voor mij, want dan is een PR niks meer waard... Misschien als ik fysiek mijn plafond heb bereikt en ook met een upgrade naar een fully of anderzijds beter/sneller materiaal niet meer sneller kan, dat het dan tijd wordt voor een e-mtb :bier:

Maar iedereen haalt de voldoening op een andere manier uit het fietsen, en dat mag ook, zolang we elkaar een beetje respecteren moet het wel goed komen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een goed getrainde rijder m/v zal (bijvoorbeeld) een rondje Dorst behoorlijk sneller doen dan een e-biker. Die trapt namelijk duidelijk sneller dan 25km/h op de niet al te bochtige of technische stukken, dat is met een e-mtb niet (langdurig) te doen.
En als je dat wel kunt zit je op de verkeerde fiets :D
Prulleman schreef: ma 19 augustus 2019, 14:28Maar opa kan misschien beter 1 uurtje per week wat harder trappen, dan de hele week met 15 km/u met ondersteuning uit zijn neus vreten, ondanks de hogere METS score.
Dat is ook nog de vraag, als de vraag puur is wat gezonder is denk ik dat juist meerdere keren per week een lagere inspanning beter is dan jezelf een keer per week het snot voor de ogen rijden.
Als je het mij vraagt is het ook eigenlijk een non-discussie hoor, het is dat dat artikel hier ter sprake kwam (wat ook inderdaad vooral over senioren op stads-e-bikes gaat). Het gaat er uiteindelijk maar om dat iemand genoeg beweegt, als de e-bike daartoe bijdraagt is dat toch een positief iets.

Maar er is desondanks nog veel werk te verrichten vrees ik. Ik werk op een kantoor op de vijfde verdieping, bereikbaar met trap en lift. Veel van mijn collega's zijn rond of iets onder mijn leeftijd (57), maar ik ben met afstand de fitste en een van de weinigen die vaak de trap neemt.
En dan ben ik dus toch zo'n gammele bejaarde die het nu al nodig vindt op een e-mtb rond te tuffen... :D
(nee! niet serieus op ingaan aub! :wink: )
Dus ja, de meeste mensen worden liever niet moe, dat lijkt inderdaad een feit...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
marcelfacd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 14 december 2007, 20:00

MonkeyRider schreef: ma 19 augustus 2019, 12:43 Als je geen nepnieuws wilt zien, zie je dat ook niet.
De krantenkop suggereert iets: nl dat elektrisch fietsen gezonder is als niet-elektrisch....en dat is onzin.
Pff vermoeiend dit........de krantenkop poneert een conclusie die je begrijpt als he het stuk leest...(als je bereidt bent het te begrijpen althans)
Als je vervolgens het stuk leest zie je dat een (tante Truus) e-rijder meer fietst (zowel vaker als in kilometers) als je dat omschrijft als 'gezonder' vindt ik er weinig mis mee.
Grootste fout was het van de OP om dit stuk in een testosteron geladen forum te plaatsen waar het gaat om fysieke prestaties, daar heeft dit onderzoek niets mee te maken, Dit gaat over huis tuin en keuken fietsers, die hebben echt geen TSS meting nodig (tssss....)
marcelfacd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 14 december 2007, 20:00

kermit schreef: ma 19 augustus 2019, 15:42
Maar er is desondanks nog veel werk te verrichten vrees ik. Ik werk op een kantoor op de vijfde verdieping, bereikbaar met trap en lift. Veel van mijn collega's zijn rond of iets onder mijn leeftijd (57), maar ik ben met afstand de fitste en een van de weinigen die vaak de trap neemt.
En dan ben ik dus toch zo'n gammele bejaarde die het nu al nodig vindt op een e-mtb rond te tuffen... :D
(nee! niet serieus op ingaan aub! :wink: )
Dus ja, de meeste mensen worden liever niet moe, dat lijkt inderdaad een feit...
Tsja Kermit de consequentie van ouder worden....
Ben ondertussen ook flink de 50 gepasseerd en tot kort nog volop Marathons gereden, rij nu nog steed Enduro's, heb 12 x de Megavalanche gereden die ik volgend jaar voor het eerst op de E-bike ga rijden, net als de Roc d'azur enduro in oktober.
Ben ik nu dan ineens een slome ouwe zak? Dacht het niet, ik rij op mn E-mtb met een ondersteuning van 15% en dat maakt de fiets gelijk aan een lichte marathon fully (compenseert de 23kg en 2.6 banden) maar als ik last van mn benen krijg (met dank aan de liesslagader verknelling door 43 jaar wielersport) zet ik de ondersteuning op 36% en kan weer even door.
Af en toe rij ik nog analoog en dan heb ik net zoveel last van slome en a-technische fietsers dan ieder ander en die rijden ook analoog. Sterker nog ik kom zo goed als nooit een e-biker tegen in het bos en ik rij 3-4 in de week op de UHR routes.

Heb het gevoel dat onbekend hier vooral onbemind maakt, moet weer denken aan snowboarders10-15 jaar geleden.
robbertrb
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 20:13

Ik ben normaliter een lezer, toch maar even een account aangemaakt.

Wat een overvloed aan negatieve en overtrokken reacties in dit topic zeg!

Ik MTB nu ook al aardig wat jaren en sinds kort ben ik overgestapt op een e-MTB en ik zou nooit meer anders willen! Nee ik ben niet oud en ja, ik heb een goede conditie. Ik heb mijn "normale" MTB's nog niet verkocht, maar ze staan nu wel al een jaar stof te happen.

Ik MTB omdat ik het leuk vind!! Ik MTB niet, omdat ik een goede conditie wil hebben: alles draait om de adrenaline en de techniek. Hierbij is de e-MTB is een geheel nieuwe ervaring. Het gemak om heuvels en bergen te beklimmen is ongekend, maar ook de ondersteuning bij lange stukken om tempo te houden is veelzeggend. Het maak een run gewoon veel leuker (voor mij persoonlijk dan)

Ik was, voordat ik een e-MTB had aangeraakt ook erg sceptisch, maar het gevoel van die extra vrijheid is dusdanig verslavend dat ik in plaats van 1-2 keer week, wel 3-4 keer per week mijn MTB pak om de duinen hier te beklimmen en een mooie run te rijden.

Nadelen die ik hier hoor:
- MTB parcours zouden kapot gaan. Wat een kul, een e-MTB is gemiddeld 10 KG zwaarder dan een normale MTB. Het verschil in gewicht van de personen op een parcours is vele malen divers dan het extra gewicht van een e-MTB.
- Zijn asociaal: tot nu toe zijn de "normale" MTB'er vaak asocialer naar de e-MTB'ers dan andersom. Puur afgunst.
- Zijn lui: nee, vaak komt het omdat een e-MTB gewoon net iets minder vermoeiend is en dus meer fun voor de gemiddelde recreant.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Je kunt het krantenartikel lezen, maar ook het onderzoek zelf, dat is een stuk duidelijker met een titel die de lading dekt. https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

robbertrb schreef: ma 19 augustus 2019, 20:47 INadelen die ik hier hoor:
- MTB parcours zouden kapot gaan. Wat een kul, een e-MTB is gemiddeld 10 KG zwaarder dan een normale MTB. Het verschil in gewicht van de personen op een parcours is vele malen divers dan het extra gewicht van een e-MTB.
- Zijn asociaal: tot nu toe zijn de "normale" MTB'er vaak asocialer naar de e-MTB'ers dan andersom. Puur afgunst.
- Zijn lui: nee, vaak komt het omdat een e-MTB gewoon net iets minder vermoeiend is en dus meer fun voor de gemiddelde recreant.
- MTB parcours kapot. Inderdaad wat een kul en bovendien wat dan nog . Maakt de uitdaging alleen maar leuker.
- Volledig eens met je mening over asociaal.
- Lui: waarom zou je moe moeten maken zeker als je geen wedstrijdrijder bent?
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
biking1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 21 augustus 2011, 20:36

Ik ben achter in de 40 en heb sinds kort een Turbo Levo fsr erbij. Ik mtb fanatiek sinds begin jaren 90.
Helaas door reuma wordt het voor mij steeds moeilijker om redelijk pijnloos een rondje op de normale MTB te doen.
Ik heb op de Levo een ondersteuning van 10 / 15 % en daarmee kan ik in de alpen hetzelfde tempo rijden als mijn fietsvrienden aleen dan zonder nog twee dagen last te hebben van mijn gewrichten. De ghost Lector (hardtail) en de ghost slamr (29 fully) blijven ook nog gewoon in gebruik voor rustige rondjes om de kerk en de bikeparken waar je de fiets aan de lift kunt hangen.
Voor mij is het een perfecte oplossing om gewoon te blijven fietsen.

Als ik alleen ga fietsen pak ik meestal meer ondersteuning en probeer dan bergop trails te rijden die je normaal niet zou kunnen rijden zonder ondersteuning. Dus wat dat betreft geeft zo'n je ook gewoon meer mogelijkheden.

@Marcelfacd ga jij de megavalanche met de Levo rijden?
There's old pilots and there's bold pilots. But there's no old bold pilots ;-)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

modderfietser schreef: ma 19 augustus 2019, 21:09 Je kunt het krantenartikel lezen, maar ook het onderzoek zelf, dat is een stuk duidelijker met een titel die de lading dekt. https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub
Zojuist op radio bij het nieuws: "onderzoek toont aan dat rijden op een Ebike gezonder is dan gewoon fietsen" :roll:

Conclusie uit het daadwerkelijke onderzoek:

In conclusion, this analysis supports the notion to accept, or even promote, e-bikes as a healthy and sustainable transport option based on e-bikers travel behaviour and self-reported mode substitution. Planers should be aware that e-bikers travel longer distances than cyclists. Thus, e-bikes might be used for longer commuting trips than non-electric bicycles. To accommodate (or promote) this new demand and to avoid conflicts with other road users in urban areas, cycling infrastructure should be expanded and may need to be adapted to accommodate higher speeds and address safety needs. The health benefits in terms of physical activity of using e-bikes, particularly when replacing car trips, should be factored in when considering subsidizing e-biking.

Ergo: al die clickbaiterige koppen zeggen iets anders dan het daadwerkelijke onderzoek.....

(Ik ben overigens een groot voorstander van de ebike/speedpedelec voor woon/werkverkeer. Vermindering van de hoeveelheid autoverkeer zijn we allemaal bij gebaat.)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
marcelfacd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 14 december 2007, 20:00

biking1 schreef: di 20 augustus 2019, 11:53 Ik ben achter in de 40 en heb sinds kort een Turbo Levo fsr erbij. Ik mtb fanatiek sinds begin jaren 90.
Helaas door reuma wordt het voor mij steeds moeilijker om redelijk pijnloos een rondje op de normale MTB te doen.
Ik heb op de Levo een ondersteuning van 10 / 15 % en daarmee kan ik in de alpen hetzelfde tempo rijden als mijn fietsvrienden aleen dan zonder nog twee dagen last te hebben van mijn gewrichten. De ghost Lector (hardtail) en de ghost slamr (29 fully) blijven ook nog gewoon in gebruik voor rustige rondjes om de kerk en de bikeparken waar je de fiets aan de lift kunt hangen.
Voor mij is het een perfecte oplossing om gewoon te blijven fietsen.

Als ik alleen ga fietsen pak ik meestal meer ondersteuning en probeer dan bergop trails te rijden die je normaal niet zou kunnen rijden zonder ondersteuning. Dus wat dat betreft geeft zo'n je ook gewoon meer mogelijkheden.

@Marcelfacd ga jij de megavalanche met de Levo rijden?
Zo zie je, ieder heeft zn kruis te dragen en de reden om E te rijden ligt vaak heel wat genuanceerder.

Yep rij enduro's op de Levo. Wel lichtjes aangepast. 160mm vork 35mm nok en betere shock (hoop dat je JadeX er snel komt kan die er op)
De fransen zijn niet zo moeilijk (als sommige forumgenoten :lol: ) daar rij je gewoon lekker door elkaar in de Enduro's en niemand die moeilijk doet. (wel uiteraard apart klassement)
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Mafia-praktijken zijn het! :kiss:

https://nieuwsfiets.nu/2019/07/19/eerst ... oetermeer/
Tsjibiti schreef: di 20 augustus 2019, 10:51 - Lui: waarom zou je moe moeten maken zeker als je geen wedstrijdrijder bent?
Vanwege die fantastische endorfinen natuurlijk!
marcelfacd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 14 december 2007, 20:00

suravida schreef: di 20 augustus 2019, 11:56
modderfietser schreef: ma 19 augustus 2019, 21:09 Je kunt het krantenartikel lezen, maar ook het onderzoek zelf, dat is een stuk duidelijker met een titel die de lading dekt. https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub
Zojuist op radio bij het nieuws: "onderzoek toont aan dat rijden op een Ebike gezonder is dan gewoon fietsen" :roll:

Conclusie uit het daadwerkelijke onderzoek:

In conclusion, this analysis supports the notion to accept, or even promote, e-bikes as a healthy and sustainable transport option based on e-bikers travel behaviour and self-reported mode substitution. Planers should be aware that e-bikers travel longer distances than cyclists. Thus, e-bikes might be used for longer commuting trips than non-electric bicycles. To accommodate (or promote) this new demand and to avoid conflicts with other road users in urban areas, cycling infrastructure should be expanded and may need to be adapted to accommodate higher speeds and address safety needs. The health benefits in terms of physical activity of using e-bikes, particularly when replacing car trips, should be factored in when considering subsidizing e-biking.

Ergo: al die clickbaiterige koppen zeggen iets anders dan het daadwerkelijke onderzoek.....

(Ik ben overigens een groot voorstander van de ebike/speedpedelec voor woon/werkverkeer. Vermindering van de hoeveelheid autoverkeer zijn we allemaal bij gebaat.)
OK voor de laatste keer en dan hou ik er over op:

Is meer lichamelijke activiteit te zien als gezonder gedrag ja of nee? (in het Europese perspectief)
In het onderzoek komt overduidelijk naar voren dat in de praktijk van de huis-tuin-keuken fietser deze meer en verder fietst met een e-bike en daardoor meer activiteit verricht. Ergo gezonder genoemd mag worden.
Korte kop? -ja, maar in deze wereld waar de gemiddelde puber een aandachtsspanne van 10 seconden heeft (en dan ben ik royaal) wordt er schijnbaar van uitgegaan dat de kop het hele verhaal is. Lees het artikel en je begrijpt de kop (het hele artikel, niet alleen de conclusie)

Anyway op alles is wat af te dingen, ik zou eerder zeggen iets in de trend van 'gebruik van e-bike leidt eerder tot gezond gedrag dan gewone fiets'.
biking1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 21 augustus 2011, 20:36

knip:
Yep rij enduro's op de Levo. Wel lichtjes aangepast. 160mm vork 35mm nok en betere shock (hoop dat je JadeX er snel komt kan die er op)

Plak.

Ik heb met die van mij In livigno (motolino) en bij Nauders (drei länder enduro) gereden maar ik merk dat mijn mindset toch nog op houd de boel heel staat. Ik heb een standaard 2019 alu levo met een Lyrik 150mm vork, andere remmen en dropper. Met name bij de roval wielset heb ik wel mijn twijfels. Ik heb al speling op de as en de body gehad.

Hoe heb jij de flip chip staan? Bij mij staat ie op standje "high". Dan heb je net wat minder onderstuur en zit je minder met de pedalen aan de grond.

JadeX is een coil demper?
There's old pilots and there's bold pilots. But there's no old bold pilots ;-)
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ieder zijn eigen mening natuurlijk. Ik ben 61, ben MS patiënt en wil geen E-bike. :lol: Fietsen doe ik om conditie op te bouwen en op die manier de MS er onder te houden. Tot dusver gaat dat redelijk goed ook. Ik vind het ook wel voldoening geven als je de wat lastigere klimmetjes op eigen kracht haalt. Bovendien heb ik het geld niet voor een E-bike.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
marcelfacd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 14 december 2007, 20:00

biking1 schreef: di 20 augustus 2019, 13:01 Ik heb met die van mij In livigno (motolino) en bij Nauders (drei länder enduro) gereden maar ik merk dat mijn mindset toch nog op houd de boel heel staat. Ik heb een standaard 2019 alu levo met een Lyrik 150mm vork, andere remmen en dropper. Met name bij de roval wielset heb ik wel mijn twijfels. Ik heb al speling op de as en de body gehad.

Hoe heb jij de flip chip staan? Bij mij staat ie op standje "high". Dan heb je net wat minder onderstuur en zit je minder met de pedalen aan de grond.

JadeX is een coil demper?
Nice! Ik heb ook nog de Transv op het lijstje staan ;-))
Heel houden van de fiets of jezelf? ....herken het wel maar gek genoeg is dat weg als ik op de fiets stap ;))

Die Roval is dat de Traverse? Heb er ook geen hoge hoed van op, de eerste set ging precies 3 dagen mee....onder garantie vervangen. Er komt nu een custom wielset aan....heb ik meer vertrouwen in.

Heb geen last van onderstuur etc, mijn zelf verzonnen principe is om met ieder graad vlakkere stuurhoek een cm kortere nok te nemen (tot je bij 65grdn bij 31-35 eindigt ;-) Heb m op de low stand staan, heb high wel geprobeerd met 27,5 wielen maar ben ondertussen toch wel op 29" voor de enduro verliefd geworden. Ook niet echt last van pedalstroke (en als het gebeurt is het vaak eigen lompheid)


Yep Jade X is coil, van DVO, verschijn nu elk moment en is er dan ook in 52,5. .....maar veel rijden ook met 55 en dat gaat ook prima.

Gebruik je ook Blevo?
Gesloten