Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mate schreef: do 31 december 2020, 12:36 @Frankie70 ik ben mij ook een beetje aan het oriënteren en heb interesse in de Levo turbo. Ik lees dat jij ook een Levo hebt. Kan je mij misschien iets meer vertellen over de accu duur.

Ik fiets veel in het westen van het land ( Noordwijk, Zandvoort en Schoorl ), en rij afstanden van 55 tot ongeveer 75 km. Een rondje welke ik bv veel fiets is eerst over de weg naar Noordwijk, daar de nodige tracks pakken en weer over de weg terug. Dit is dan 45km over de weg en ongeveer 20km tracks totaal 65km.
Dit is wat ik minimaal van een e-mtb verlang...
De actieradius is heel sterk afhankelijk van de ondersteuningsstand die je gebruikt. Ik denk dat met een 500Wh accu de rit die je beschrijft prima te doen is, maar dan moet je wel het grootste deel in eco rijden. Wat overigens ook goed te doen is, ook in eco fiets je redelijk makkelijk 25km/h op vlakke stukken.
Een Levo met 700Wh accu geeft natuurlijk nog meer marge in de actieradius...

@Losseschroef, ik heb het aanbod momenteel niet meer zo goed op m'n netvlies als toen ik 2,5 jaar geleden mijn eigen e-mtb kocht, maar een fully voor dat budget zal waarschijnlijk niet voorzien zijn van toponderdelen ;-)
Mijn vriendin heeft afgelopen voorjaar een Cube hardtail gekocht (Acces Hybrid) met een adviesprijs van €2.800,-
Daar zat een Suntour met twee staalveren en zonder fatsoenlijke demper in (wel 34mm stanchions), wielen met Shimano 400 naven (Alivio niveau?), een Sram SX groep en geen dropper. In feite betaal je vooral voor de basis van een goede motor en grote accu (Bosch 625Wh) en een fatsoenlijk frame. Om echt te mountainbiken is die afmontage imo ondermaats, met name de vork.

Ik heb de fiets meteen opgewaardeerd met een RCZ-aanbieding-Aion en de dropper die overgebleven was van mijn eigen fiets. Maar afgaande op de afmontage van deze 2.800 euro hardtail vrees ik dat een fully van 3.500 euro niet heel veel beter afgemonteerd zal zijn.
Bosch biedt accu's van 500Wh en 625Wh aan, als je de actieradius van de 625 niet persé nodig hebt is het misschien beter het budget in wat betere onderdelen te stoppen dan in de grotere accu.
Of incalculeren om langzaamaan wat te upgraden.

De fiets rijdt verder prima, ik vond zelfs het stuurgedrag op de lokale mtb-rondjes boven verwachting prettig. Op papier is de geo conventioneler dan die van mijn Merida (met name een steilere vork en langere chainstays) maar iig op dit soort terrein reed het -na enige gewenning- prettig.

Afgaande op mijn ervaring met mijn Merida e-onesixty kan ik daar maar een ding over zeggen: dikke vette aanrader!
Maar dat was 2,5 jaar geleden al een 5.000 euro fiets met een van de beste afmontages in die prijsklasse en een geometrie die mij iig perfect ligt.
Maakt wel dat als ik nu in de markt zou zijn voor een opvolger ik zeker bij Merida zou kijken.

Maar willen is een ding, leverbaar zijn is ook bij e-mtb's een ander ding...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

kermit schreef: zo 3 januari 2021, 18:51 Wat overigens ook goed te doen is, ook in eco fiets je redelijk makkelijk 25km/h op vlakke stukken.
Merk jij nog verschil tussen eco, trail en boost bij die snelheid? Ik ieg niet.
feel the fear,do it anyway!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, op straat -als je eenmaal op snelheid bent- inderdaad amper.
In het terrein fiets je meestal net wat minder gelijkmatig en voel je het verschil wat beter, de fiets reageert vinniger op tempowisselingen (ook kleine) in de hogere stand.
Maar ik rijd sowieso heel veel in eco. Hoewel een standje hoger (= trail bij Shimano) ook wel lekker is, maakt het net wat makkelijker om wat feller te rijden :-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
LosseSchroef
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 15:20
Mijn mountainbike: ...krijg ik met speels gemak kapot... :)

kermit schreef: zo 3 januari 2021, 18:51

@Losseschroef, ik heb het aanbod momenteel niet meer zo goed op m'n netvlies als toen ik 2,5 jaar geleden mijn eigen e-mtb kocht, maar een fully voor dat budget zal waarschijnlijk niet voorzien zijn van toponderdelen ;-)
Mijn vriendin heeft afgelopen voorjaar een Cube hardtail gekocht (Acces Hybrid) met een adviesprijs van €2.800,-
Daar zat een Suntour met twee staalveren en zonder fatsoenlijke demper in (wel 34mm stanchions), wielen met Shimano 400 naven (Alivio niveau?), een Sram SX groep en geen dropper. In feite betaal je vooral voor de basis van een goede motor en grote accu (Bosch 625Wh) en een fatsoenlijk frame. Om echt te mountainbiken is die afmontage imo ondermaats, met name de vork.

Ik heb de fiets meteen opgewaardeerd met een RCZ-aanbieding-Aion en de dropper die overgebleven was van mijn eigen fiets. Maar afgaande op de afmontage van deze 2.800 euro hardtail vrees ik dat een fully van 3.500 euro niet heel veel beter afgemonteerd zal zijn.
Bosch biedt accu's van 500Wh en 625Wh aan, als je de actieradius van de 625 niet persé nodig hebt is het misschien beter het budget in wat betere onderdelen te stoppen dan in de grotere accu.
Of incalculeren om langzaamaan wat te upgraden.

De fiets rijdt verder prima, ik vond zelfs het stuurgedrag op de lokale mtb-rondjes boven verwachting prettig. Op papier is de geo conventioneler dan die van mijn Merida (met name een steilere vork en langere chainstays) maar iig op dit soort terrein reed het -na enige gewenning- prettig.

Afgaande op mijn ervaring met mijn Merida e-onesixty kan ik daar maar een ding over zeggen: dikke vette aanrader!
Maar dat was 2,5 jaar geleden al een 5.000 euro fiets met een van de beste afmontages in die prijsklasse en een geometrie die mij iig perfect ligt.
Maakt wel dat als ik nu in de markt zou zijn voor een opvolger ik zeker bij Merida zou kijken.

Maar willen is een ding, leverbaar zijn is ook bij e-mtb's een ander ding...
Ik zag deze cube, rockshox afgeveerd en met 1x12 sx groep.

https://www.cube.eu/nl/2021/e-bikes/mou ... unarngrey/

Voor 1x per week een ronde LDD lijkt het goed genoeg denk ik?
Nu ook op een gravelbike... :o
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Lijkt mij een prima keuze!
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Me too ;-)
Veel beter qua onderdelen ga je niet vinden in die prijsklasse denk ik. En de basis is goed, frame, en electrische gedeelte.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
LosseSchroef
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 15:20
Mijn mountainbike: ...krijg ik met speels gemak kapot... :)

Dat is precies wat ik zelf ook dacht, als ik bij cannondale, scott of specialized kijk dan krijg ik voor mijn budget een (stuk) mindere afmontage. Of een fully is helemaal niet mogelijk.
Voor nu is dit een goede keuze om het (e)MTB avontuur weer op te pakken. Ik ga mijn fietsenmaker maar eens vragen of ze cube kunnen en willen leveren.

edit; het prijsverschil tussen de 500w en 625w is maar 200 euro. Bigger is better of echt niet nodig?
Nu ook op een gravelbike... :o
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Voor lokale rondjes denk ik niet nodig. Al zal dat ook van je gewicht afhangen. Voor buitenland zou ik de grotere accu willen
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
LosseSchroef
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 15:20
Mijn mountainbike: ...krijg ik met speels gemak kapot... :)

Alternatief voor de cube (voorstel lokale fietsenmaker); https://www.haibike.com/nl/en/ebikes/em ... d=45044144

Op papier is de afmontage minder in mijn ogen? 15Nm minder koppel en simpelere voorvork. Volgens de verkoper merk ik hier in de pratijk weinig van. Hij heeft qua kwaliteit Haibike hoger staan dan Cube. Ik ben daar (nog?) niet van overtuigd. Wat denken jullie?
Nu ook op een gravelbike... :o
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Gevoelsmatig zou ik voor de Cube gaan. 29er en 12 speed. Ik vind de looks ook iets beter.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die motor zou ik wel aandurven, 70Nm levert hij natuurlijk alleen in de hoogste ondersteunings-stand en daar rijdt je meestal niet veel in. In de praktijk gebruik je dus meestal minder dan dat. En de Yamaha staat volgens mij niet slecht bekend.

Maar mijn voorkeur zou ook de Cube hebben, is gewoon een mooiere fiets. En de Recon is nog een fatsoenlijke vork, zo'n Suntour-coil is echt het eerste dat je wilt vervangen denk ik.

Wat de accu aangaat, inderdaad wat cc-rider zegt. In NL heb ik altijd genoeg aan de 500Wh accu in mijn fiets, maar tijdens dagtochten in de Alpen niet en dan sleep ik dus een tweede accu mee in de rugzak. Ik ben vrij licht en rijd veel in eco, heeeeel grofweg gezegd haal ik 50~60km en 1.500hm met een accu. De ritten zijn echter vaak meer dan 1.500hm... :D

Ben je zwaarder en/of gebruik je de hogere standen meer gaat de actieradius echt minder worden.
Voor die 200,- zou ik de 625 accu nemen, als je budget het toelaat. En de fiets leverbaar is... ;-)

Overigens passen beide accu's in het frame, de bovenste accubevestiging wordt alleen iets hoger of lager gemonteerd. Ik wilde namelijk ook de 625 voor mijn vriendin maar alleen de 500 versie was op dat moment leverbaar. De lbs heeft toen de losse 625 accu ipv de 500 meegeleverd en ik heb zelf die kleine aanpassing gedaan.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
LosseSchroef
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 15:20
Mijn mountainbike: ...krijg ik met speels gemak kapot... :)

Ik ga voor een cube met 625 accu. Ik kan wel websites en filmpjes blijven kijken maar op dit moment is dat gewoon de “dikste” in mijn gekozen budget. Dan blijft er ook ruim voldoende budget over voor een goed zadel, pedalen, dropper, bidonhouder, etc.
Nu ook op een gravelbike... :o
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

LosseSchroef schreef: di 5 januari 2021, 11:28 ... als ik bij cannondale, scott of specialized kijk dan krijg ik voor mijn budget een (stuk) mindere afmontage.
Ik heb van de zomer een paar keer een vrij nieuwe Cannondale fully en een zelfde Cube e-mtb fully gehuurd. Alleen modeljaar 2020, dus in een andere kleurstelling. Ik vond de Cube mooi maar het viel mij op dat de achterbrug lagers al speling hadden. Ik kon het achterwiel zijdelings heel iets bewegen en zag ruimte op de lagers. Ik vergeleek dat toen met de Cannondale die had helemaal geen speling.
Geen idee of dat exemplarisch was maar het is misschien ook wel zo dat de frame/ lagering ook van een ander niveau zijn bij verschillende merken en dat het prijsverschil niet alleen de afmontage betreft.

Ondanks dat wilde ik de Cube wel kopen maar die was niet beschikbaar. Toen ik merkte dat ik voor 1100,- meer een Turbo Levo kon kopen die ook nog op voorraad stond in NL maakte ik die keus. Geen idee hoe de Specialized zich houdt.
De Cube vind ik ook een mooie fiets en fiets ook goed. Lijkt mij ook een goede keus.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Eventjes hier er in gooien hoor graag de mening van een ander!
Ik wil binnekort een e-bike aanschaffen en dat is dan punt 1, maar dan..
Waarschijnlijk gaat dit de fiets worden waar ik in nl mee ga biken maar hopelijk vooral ook tripjes ardennen enz.
Ga ik nu kiezen zoals ik mijn trailbike heb gekozen, of wil ik net wat meer veerweg omdat ik toch een berg extra power achter de rug heb? Valt er nog te rijden in nl met een 170mm travel voorvork?
Ik maak geen mega sprongen en met die 140 ga ik echt over prima kunnen biken. Wat zouden jullie doen en vooral waarom?
Gebruikersavatar
Duuk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 10 oktober 2014, 22:17
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 29 CF9
Contacteer:

Misschien handig voor de oriënterende personen.
Veel info over onderhoud, service, betrouwbaarheid e.d. van e-mtb gebruikers over het jaar 2020 :-q
(In het Engels)
https://ebike-mtb.com/en/results-service-survey-2020/
Hoe ouder ik wordt.....hoe sneller ik was..... :tong

https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0
Gesloten