Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ja daar zal mijn keus ook een beetje op gebaseerd worden.. als er ergens wat snel te krijgen is dan is de keus zo gemaakt
LosseSchroef
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 15:20
Mijn mountainbike: ...krijg ik met speels gemak kapot... :)

De kona remote modellen zijn nog redelijk snel leverbaar in 2-3 weken.
Nu ook op een gravelbike... :o
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5594
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Even uit nieuwsgierigheid omdat ik toch af en toe blessures heb en ik met een eMTB ook prima van het bos zou kunnen genieten:

Stel je koopt een Turbo Levo met 700W accu.
Zou je dan een ronde van 100km kunnen afleggen met pak hem beet tot 800hm en vooral veel valsplat, geen steile klimmen en vooral makkelijke bospaden? (Veluwe omgeving)
Snelheid 22-25km/u (dat is ook wat ik normaal trap op dit soort rondjes)

Ik weeg zelf 65kg.

Ik neem aan dat dit in de Eco mode zou moeten kunnen, maar heb je in die mode wel genoeg ondersteuning om je benen niet te zwaar te belasten? (knieen, pezen etc)
De trail mode op deze afstand zal niet lukken?
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Rayb81 schreef: do 7 januari 2021, 20:49 Even uit nieuwsgierigheid omdat ik toch af en toe blessures heb en ik met een eMTB ook prima van het bos zou kunnen genieten:

Stel je koopt een Turbo Levo met 700W accu.
Zou je dan een ronde van 100km kunnen afleggen met pak hem beet tot 800hm en vooral veel valsplat, geen steile klimmen en vooral makkelijke bospaden? (Veluwe omgeving)
Snelheid 22-25km/u (dat is ook wat ik normaal trap op dit soort rondjes)

Ik weeg zelf 65kg.

Ik neem aan dat dit in de Eco mode zou moeten kunnen, maar heb je in die mode wel genoeg ondersteuning om je benen niet te zwaar te belasten? (knieen, pezen etc)
De trail mode op deze afstand zal niet lukken?
Schoonvader heeft een s-w levo van 2019, op de eco stand (hij heeft een versleten knie dus kan dan niet teveel power geven) we reden deze zomer 107km en toen was ie bijna leeg... gemiddelde snelheid 23,1. voor jouw beeldvorming. Hij levert dan ca 90 watt aan vermogen... tegenover mij op de gewone mtb 200 gemiddeld (duurritje)
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Rayb81 schreef: do 7 januari 2021, 20:49 Even uit nieuwsgierigheid omdat ik toch af en toe blessures heb en ik met een eMTB ook prima van het bos zou kunnen genieten:

Stel je koopt een Turbo Levo met 700W accu.
Zou je dan een ronde van 100km kunnen afleggen met pak hem beet tot 800hm en vooral veel valsplat, geen steile klimmen en vooral makkelijke bospaden? (Veluwe omgeving)
Snelheid 22-25km/u (dat is ook wat ik normaal trap op dit soort rondjes)

Ik weeg zelf 65kg.

Ik neem aan dat dit in de Eco mode zou moeten kunnen, maar heb je in die mode wel genoeg ondersteuning om je benen niet te zwaar te belasten? (knieen, pezen etc)
De trail mode op deze afstand zal niet lukken?
Op strava heb ik wel eens gezien dat jouw ritafstanden vaak over de 100 km gaan. Dat is ook best fors. Ik zou dan liever 80km met een gewone fiets gaan, desnoods met een iets lager gemiddelde, dan 110 met een electrische fiets.
Uiteraard moet je zelf de keus maken. :-q
"This species has amused itself to death"
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Dat ligt eraan wat je zelf wilt en wat je lichaam aankan. Misschien is het probleem niet de duur van een rit, maar de hoogte van het vermogen wat je moet trappen. Als je een laag vermogen 4-5 uur kunt volhouden, maar een wat hoger vermogen aanzienlijk korter, dan ging ik ook voor trapondersteuning en ritten van 4-5 uur.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5594
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Thanks voor de reacties, goed om te weten dat het wel mogelijk zou kunnen zijn mocht het moment daar zijn.

Voordeel aan zo'n ebike is natuurlijk dat je er met lage inspanning op kunt fietsen maar dat je er ook gewoon hard mee kunt mocht je dat een keer willen doen.

De actieradius zal in de toekomst vast nog wel toenemen.
Mate
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 3 juli 2013, 22:26

Rayb81 schreef: do 7 januari 2021, 20:49 Even uit nieuwsgierigheid omdat ik toch af en toe blessures heb en ik met een eMTB ook prima van het bos zou kunnen genieten:

Stel je koopt een Turbo Levo met 700W accu.
Zou je dan een ronde van 100km kunnen afleggen met pak hem beet tot 800hm en vooral veel valsplat, geen steile klimmen en vooral makkelijke bospaden? (Veluwe omgeving)
Snelheid 22-25km/u (dat is ook wat ik normaal trap op dit soort rondjes)

Ik weeg zelf 65kg.

Ik neem aan dat dit in de Eco mode zou moeten kunnen, maar heb je in die mode wel genoeg ondersteuning om je benen niet te zwaar te belasten? (knieen, pezen etc)
De trail mode op deze afstand zal niet lukken?
Ik heb een Turbo Levo met 700w accu. Vandaag, met temperaturen net boven nul, rondje van 60 km gereden. Ongeveer 40 weg en 20 bos ( Noordwijk ). Heen op Eco, in het bos Trail en naar huis op Turbo. Dit kost mij ongeveer 60 % van de acuu capaciteit.

100 km is geen enkel probleem.
Mate
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 3 juli 2013, 22:26

kermit schreef: zo 3 januari 2021, 18:51
Mate schreef: do 31 december 2020, 12:36 @Frankie70 ik ben mij ook een beetje aan het oriënteren en heb interesse in de Levo turbo. Ik lees dat jij ook een Levo hebt. Kan je mij misschien iets meer vertellen over de accu duur.

Ik fiets veel in het westen van het land ( Noordwijk, Zandvoort en Schoorl ), en rij afstanden van 55 tot ongeveer 75 km. Een rondje welke ik bv veel fiets is eerst over de weg naar Noordwijk, daar de nodige tracks pakken en weer over de weg terug. Dit is dan 45km over de weg en ongeveer 20km tracks totaal 65km.
Dit is wat ik minimaal van een e-mtb verlang...
De actieradius is heel sterk afhankelijk van de ondersteuningsstand die je gebruikt. Ik denk dat met een 500Wh accu de rit die je beschrijft prima te doen is, maar dan moet je wel het grootste deel in eco rijden. Wat overigens ook goed te doen is, ook in eco fiets je redelijk makkelijk 25km/h op vlakke stukken.
Een Levo met 700Wh accu geeft natuurlijk nog meer marge in de actieradius...

@Losseschroef, ik heb het aanbod momenteel niet meer zo goed op m'n netvlies als toen ik 2,5 jaar geleden mijn eigen e-mtb kocht, maar een fully voor dat budget zal waarschijnlijk niet voorzien zijn van toponderdelen ;-)
Mijn vriendin heeft afgelopen voorjaar een Cube hardtail gekocht (Acces Hybrid) met een adviesprijs van €2.800,-
Daar zat een Suntour met twee staalveren en zonder fatsoenlijke demper in (wel 34mm stanchions), wielen met Shimano 400 naven (Alivio niveau?), een Sram SX groep en geen dropper. In feite betaal je vooral voor de basis van een goede motor en grote accu (Bosch 625Wh) en een fatsoenlijk frame. Om echt te mountainbiken is die afmontage imo ondermaats, met name de vork.

Ik heb de fiets meteen opgewaardeerd met een RCZ-aanbieding-Aion en de dropper die overgebleven was van mijn eigen fiets. Maar afgaande op de afmontage van deze 2.800 euro hardtail vrees ik dat een fully van 3.500 euro niet heel veel beter afgemonteerd zal zijn.
Bosch biedt accu's van 500Wh en 625Wh aan, als je de actieradius van de 625 niet persé nodig hebt is het misschien beter het budget in wat betere onderdelen te stoppen dan in de grotere accu.
Of incalculeren om langzaamaan wat te upgraden.

De fiets rijdt verder prima, ik vond zelfs het stuurgedrag op de lokale mtb-rondjes boven verwachting prettig. Op papier is de geo conventioneler dan die van mijn Merida (met name een steilere vork en langere chainstays) maar iig op dit soort terrein reed het -na enige gewenning- prettig.

Afgaande op mijn ervaring met mijn Merida e-onesixty kan ik daar maar een ding over zeggen: dikke vette aanrader!
Maar dat was 2,5 jaar geleden al een 5.000 euro fiets met een van de beste afmontages in die prijsklasse en een geometrie die mij iig perfect ligt.
Maakt wel dat als ik nu in de markt zou zijn voor een opvolger ik zeker bij Merida zou kijken.

Maar willen is een ding, leverbaar zijn is ook bij e-mtb's een ander ding...
Nog bedankt voor je reactie! Zoals, één post eerder valt te lezen heb ik inmiddels een Turbo Levo.
Wat is dit gaaf zeg!
Net wat makkelijker de klimmetjes pakken en gewoon een paar extra rondjes pakken. Ik rij nu gemiddeld 3 km per gemende rit ( weg en bos ) sneller. Maar mn de fun in het bos is geweldig!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gelukkig ben je er blij mee, ik wil geen verantwoordelijkheid dragen voor tegenvallende aankopen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Llívia
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 5 april 2020, 19:04
Mijn mountainbike: Orbea Wild H-15
Contacteer:

Heb je nagedacht over de mogelijkheid om 3.000 meter omhoog te gaan via hoge bergpaden en paden en naar beneden te gaan? :-D

Zip
Mate
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 3 juli 2013, 22:26

Llívia schreef: vr 15 januari 2021, 19:30 Heb je nagedacht over de mogelijkheid om 3.000 meter omhoog te gaan via hoge bergpaden en paden en naar beneden te gaan? :-D

Ziet er goed uit! Maar hier in ons vlakke kikkerlandje heb ik ook al veel plezier!!
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

mauke schreef: do 7 januari 2021, 15:32 Ja daar zal mijn keus ook een beetje op gebaseerd worden.. als er ergens wat snel te krijgen is dan is de keus zo gemaakt
De vitus escarpe verkocht, wou eigenlijk pas met het "vakantie" geld een e-fully kopen maar ineens dus eerder budget..
Radon render 8.0 besteld, is vanaf week 5 leverbaar dus ben benieuwd of hij dan ook snel hier aan de deur staat.
Ben echt heel benieuwd hoe dat gaat rijden, zitten voor 4300,- erg leuke spulletjes op.. eindelijk bij de e-club, dat zal genieten worden van de zomer :bier:
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

mauke schreef: zo 17 januari 2021, 22:52
mauke schreef: do 7 januari 2021, 15:32 Ja daar zal mijn keus ook een beetje op gebaseerd worden.. als er ergens wat snel te krijgen is dan is de keus zo gemaakt
De vitus escarpe verkocht, wou eigenlijk pas met het "vakantie" geld een e-fully kopen maar ineens dus eerder budget..
Radon render 8.0 besteld, is vanaf week 5 leverbaar dus ben benieuwd of hij dan ook snel hier aan de deur staat.
Ben echt heel benieuwd hoe dat gaat rijden, zitten voor 4300,- erg leuke spulletjes op.. eindelijk bij de e-club, dat zal genieten worden van de zomer :bier:
Zag deze kortgeleden voor het eerst. Best een mooi ding.
"This species has amused itself to death"
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ja vind het een leuk pakketje, wat ik wel een beetje jammer/slecht vind zijn die foto's die ze gebruiken.
Waarom niet een wat ruimer aantal foto's en vooral wat netter.
Deze bijvoorbeeld die ik nu besteld heb, ik dacht dat het een zilveren radon logo op de downtube was. Dit is een zwart logo maar door lichtval gewoon niet duidelijk.
En als ik plaatjes op google kijk van de oude modellen zitten daar ook pareltjes tussen..
Afbeelding
Gesloten