Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MonkeyRider schreef: do 4 februari 2021, 12:22 Ben nog steeds wat aan het puzzelen.
Ik neig richting Bosch (techniek) , Cube (reviews, ervaringen en prijs-kwaliteit) en toch FS (lijkt me toch slim met 25kg fiets en bijna 64jr) Rond de 4000€ lijkt te kunnen voor een redelijk goede fiets.
Blijf een beetje hangen tussen Cube Stereo Hybrid 120 (zou genoeg moeten zijn en een hoop "toer" aanpassingen mogelijk met spatborden, dragers ed. of een 140 versie meer trail gericht, carbon driehoek e.d. Een 4000€ versie vd 120 heb ik met Fox/Fox susp zndr dropper, 4000€ voor een 140 versie heeft RS 35 silver/RS incl dropper. Wat is wijsheid als je leuk op Nijmegen/Posbank trails wilt rijden, maar ook op weg en zandpad ?
Vergelijk https://www.cube.eu/nc/nl/watchlist/
Tsja, met allebei heb je denk ik prima materiaal voor dergelijke ritten. Het zal 'm vooral in het rijgevoel zitten, iets meer of minder veerweg.
Ik vind de geo niet schokkend veel verschillen, meer subtiel dan dat het een totaal anders rijdende fiets oplevert denk ik.

De 140mm zal je ietsje minder klappen doorgeven van de ondergrond dan de 120mm. Dus net iets comfortabeler, net iets meer reserve als je echt gas geeft (maar dat is jouw insteek niet volgens mij?)
Als de 120mm voor hetzelfde geld echt mooiere onderdelen biedt, why not. Ook die is prima geschikt als allround mtb en misschien zelfs wel de betere keuze als je "van nature" een hardtailrijder bent.

Het zal hoe dan ook een hele andere rijbeleving geven dan wat je tot nu toe gewend bent. Die 10kg extra spelen natuurlijk een rol, soms negatief soms positief. Gooien en smijten wordt wat harder werken, maar het gewicht maakt ook dat de fiets "stevig" op de trail ligt.
Het viel mij mee hoe snel ik eraan gewend raakte, de meeste tijd had ik nodig om de motor te leren doseren op technisch klimwerk (niet in NL, maar tijdens mijn eerste keer in de Alpen). Maar als je dat eenmaal aanvoelt kun je daar juist heel leuk mee spelen en worden klims die daarvoor nog loeizwaar waren ineens leuke -en ook haalbare- uitdagingen :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@kermit
Thnx :-q

Ik heb de vraag ook hier maar eens gesteld viewtopic.php?f=3&t=149656
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik heb eens op een Specialized testgereden en was onder de indruk van die motor.

Nu heb ik een fiets met Bafang motor op het oog, ik kan alleen niks over afstel mogelijkheden vinden of hoe die zijn vermogen geeft.

Kan iemand hier iets over vertellen of een hint geven hoe ik daar achter kom ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Wat Jeroen van Eck in zijn video over de Bafang American Eagle MTB verteld is dat hij in samenwerking met Bafang de karakteristiek (software) van de motor aan kan passen, dus wanneer het vermogen inkomt etc.

Dit komt op mij over dat dit bij een consumenten fiets dus wellicht niet kan.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

tiewrap schreef: vr 5 februari 2021, 22:53 Ik heb eens op een Specialized testgereden en was onder de indruk van die motor.

Nu heb ik een fiets met Bafang motor op het oog, ik kan alleen niks over afstel mogelijkheden vinden of hoe die zijn vermogen geeft.

Kan iemand hier iets over vertellen of een hint geven hoe ik daar achter kom ?
https://youtu.be/RvFD0Q909ZY
deze video even kijken.. hij heeft verschillende modes in iedergeval. Maar hoe sterk enz geen idee.. ik heb nog een mannetje op instagram uit nl die ook bafang bikes opbouwd.. als je zoekt op e bike boutique nl vinde je hem.

Wat ik weet is dat er verschillende modellen zijn. vaak wordt de 600 gebruikt en dat model is er met een sensor op de trapas. dat wil je sowieso hebben. Wel leuk met die dikke accu enz. Zat zelf nog even te twijfelen omdat het toch best wat scheeld in prijs en er toch wel snel spaire parts te vinden zijn. Het is allemaal plug-play en onderdelen zijn leuk geprijst. In het filmpje zie je wel dat hij niet helemaal waterproof is al vind ik wel dat hij het behoorlijk heftig aanpakt door tot zijn naven in de blubber te rijden. Succes en mocht je tot bouwen overgaan maak je toch wel even een sysje aan he?
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik begreep er uit dat de 600 teveel vermogen geeft, en dus ook niet legaal is ?
Ik vindt range belangrijker als power, lijkt mij nog een reden om voor de 500 te kiezen.
Die is trouwens ook nog iets lichter.

De keren dat ik een ebike getest heb, reed ik voornamelijk in de eco stand.
Het is me ook om een lift de berg op te doen.
Opvoeren is dan niet nodig, en met meer vermogen creëer je alleen maar batterij problemen in mijn ogen.
Ik kan zelf heel goed de hele dag op duurtempo bij trappen (200 watt)

De Specialized geeft wat extra als je zelf veel kracht zet in de eco stand.
Dat vond ik een heel handig iets.
Net als alles in kunnen stellen en hoe die zijn vermogen geeft.
Jammer dat ik geen Specialized budget heb.....
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

tiewrap schreef: zo 7 februari 2021, 02:00 Ik begreep er uit dat de 600 teveel vermogen geeft, en dus ook niet legaal is ?
Ik vindt range belangrijker als power, lijkt mij nog een reden om voor de 500 te kiezen.
Die is trouwens ook nog iets lichter.

De keren dat ik een ebike getest heb, reed ik voornamelijk in de eco stand.
Het is me ook om een lift de berg op te doen.
Opvoeren is dan niet nodig, en met meer vermogen creëer je alleen maar batterij problemen in mijn ogen.
Ik kan zelf heel goed de hele dag op duurtempo bij trappen (200 watt)

De Specialized geeft wat extra als je zelf veel kracht zet in de eco stand.
Dat vond ik een heel handig iets.
Net als alles in kunnen stellen en hoe die zijn vermogen geeft.
Jammer dat ik geen Specialized budget heb.....
En net als mij een spectral budget? Als je aan 500wh genoeg hebt staan er nog een paar in L en xl voor il geloof 4300,- er zijn nieuwe modellen vanaf 4500,- maar dan pas laat leverbaar. Bij shimano kun je dus met een app ook de 3 standen nog onderling aanpassen met een app net zoals de specialiced.
Maar die levo sl is dan eigenlijk echt iets voor je denk ik behalve die prijzen daarvan ja..
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Idd, Shimano biedt ook de mogelijkheid om middels een app de drie standen iets aan te passen (percentage ondersteuning, binnen bepaalde grenzen). De Specialized app is dacht ik wat uitgebreider.

Het nominale maximum vermogen is wettelijk op 250W afgestemd. Maar het gaat meer om het koppel, ter indicatie: de Shimano STEPS 8000 heeft 70Nm, de nieuwe Bosch had 80Nm en dat is met nieuwe firmware 85Nm geworden en het topmodel van Brose heeft zelfs 90Nm dacht ik. De nieuwe Shimano (EP8) heeft meen ik ook 85Nm.
Maar dat gebruik je uiteraard alleen bij maximale ondersteuning, en die gebruik ik in elk geval vrijwel nooit.

Het gaat er meer om hoe de motor zijn vermogen afgeeft, hoe natuurlijk voelt de ondersteuning. Het is -zeker in technischer terrein- fijner een vloeiende natuurlijke ondersteuning te hebben dan een brute krachtpatser.

Volgens mij heeft Bosch hun systeem nogal dichtgetimmerd, amper mogelijkheden voor derde partijen om iets aan te passen. Shimano is daar veel vrijer in, daarom zie je soms ook Shimano bikes met bijvoorbeeld grotere accu's dan Shimano zelf in het assortiment heeft. Ook de softwarematige motorafstemming is vrijgegeven dacht ik, in tegenstelling tot Bosch. Brose is ook "open" voor derden, Specialized maakt daar gebruik van. Voor de SL gebruiken ze een andere motor.

Bosch heeft wel een "e-mtb" modus. Die e-mtb mode past de ondersteuning aan aan de input van de rjider. Dus niet een vaststaande 150% (in een bepaalde mode) maar e-mtb gebruikt de ondersteuningspercentages van toer t/m turbo, afhankelijk van of jij relaxt rondpeddelt of vol een steile helling opknalt doet-ie er een X-percentage bij.

Bafang is wel heel bekend bij gewone ebikes, maar bij de mtb's (nog?) een kleine speler.
Het beste kun je proberen wat tests te vinden van Bafang fietsen, en misschien ook eens op het Engelstalige e-mtb forum rondsnuffelen. Wereldwijd members, dus altijd wel mensen die ermee gereden hebben:
https://www.emtbforums.com/community/
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mate
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 3 juli 2013, 22:26

Nu de EMTB in opmars is, is het niet mogelijk om een eigen hoofdstuk ( of hoe noem je zoiets...?) op het forum te krijgen. Nu zitten we weggestopt in de Lounge bar en wordt er van alles door elkaar gevraagd en beantwoord!

Allemaal leuk om te lezen maar niet overzichtelijk.
Mate
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 3 juli 2013, 22:26

Ik rij een Turbo Levo met een Wahoo fietscomputer. Doordat mijn wielomtrek iets gemanipuleerd is in de computer van de fiets klopt mijn snelheid op de Wahoo niet. Dit heb ik uiteindelijk ondervangen door een kleine simpele fietscomputer met magneet er naast te hangen, maar dit is niet echt de oplossing denk...

Zijn hier mensen met de zelfde uitrusting die de Wahoo Elemnt wel goed hebben staan? ( op gps )
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Mate schreef: do 11 februari 2021, 09:18 Nu de EMTB in opmars is, is het niet mogelijk om een eigen hoofdstuk ( of hoe noem je zoiets...?) op het forum te krijgen. Nu zitten we weggestopt in de Lounge bar en wordt er van alles door elkaar gevraagd en beantwoord!

Allemaal leuk om te lezen maar niet overzichtelijk.
Die vraag is eerder gesteld, en we, moderatorteam, zijn er nog niet over uit wegens veel overlap met de normale MTB's en normale e-bikes. De behoefte die ik bespeur lijkt vooral "Bikeadvies" te zijn, en daar hebben we al een afdeling voor.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

baron062 schreef: do 11 februari 2021, 09:26 Die vraag is eerder gesteld, en we, moderatorteam, zijn er nog niet over uit wegens veel overlap met de normale MTB's en normale e-bikes. De behoefte die ik bespeur lijkt vooral "Bikeadvies" te zijn, en daar hebben we al een afdeling voor.
Ik ben ook voor een e-mtb "sub" categorie zoals bv bij "gravel.nl"

Nu staan alle e-mtb specifieke topics tussen de "gewone" topics en dat is met zoekfunctie niet altijd duidelijk. Ik kwam daar zelf ook achter bij mijn zoektocht naar een e-mtb. Natuurlijk zijn er veel overeenkomsten, maar bv bandenkeuze, FS vs HT of remkeuze zijn toch anders op een e-mtb.
Daarnaast trek je e-mtb-ers ook naar dit forum. Die groep gaat alleen maar groter worden (kijk maar naar het buitenland, daar zijn ze in berggebieden bijna de nieuwe standaard) en er zijn ook starters die gelijk op een e-mtb stappen. Het zou zonde zijn als daar een ander forum voor zou ontstaan (?)
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

MonkeyRider schreef: do 11 februari 2021, 10:44
Ik ben ook voor een e-mtb "sub" categorie zoals bv bij "gravel.nl"

Gravel er uit en daarvoor in de plaats de E-mountainbike. Iedereen blij.
Behalve de gravelbiker. Maar dat geeft niet, dit is een mountainbike forum dus zij zaten toch al op de verkeerde plek. :winkie:

PS, ik heb niks tegen gravelbikes, heb zelf een Trek gravelbike maar zeg daar niks en vraag daar niks over op een mountainbikeforum.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ach vind het zo ook wel leuk, alles in een topic en blijf je lekker makkelijk up to date.. maar geloof best dat het voor een zoekfunctie niet heel handig is.. al denk ik dat je ook gewoon de vraag kan stellen en zolang het nog niet elke keer de zelfde vragen zijn is het mis nog niet perce nodig een apart iets?
Ik vind gravel bijv wel echt wat anders als mtben.. je zit duidelijk met andere onderdelen enz..
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Welke insteek je ook kiest, je hebt altijd overlap en duidelijke verschillen en daarmee een grijs gebied.
Dirt/street bijvoorbeeld heeft qua materiaal ook niet zoveel te maken met "gewoon mountainbiken".

Dus je kunt er heel scherp in gaan zitten en de boel haarscherp afbakenen. Of we zijn wat ruimdenkender en houden het grofweg op "fietsen die het terrein in kunnen"... voor alles is wat te zeggen.
Over een aparte forumplek voor e-mtb's wordt iig nog wat gebrainstormd ;-)

Ik heb zelf in het begin veel op internationale fora rondgesnuffeld en ook veel magazines en tests gelezen. Inmiddels wat minder vaak, hoewel ik toch nog steeds wel wekelijks wat rondkijk in met name Duitstalige magazines. Dat zullen altijd prima aanvullende informatiebronnen blijven, NL is gewoon klein en daarmee het aantal e-bikers ook...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gesloten