Tsja, met allebei heb je denk ik prima materiaal voor dergelijke ritten. Het zal 'm vooral in het rijgevoel zitten, iets meer of minder veerweg.MonkeyRider schreef: ↑do 4 februari 2021, 12:22 Ben nog steeds wat aan het puzzelen.
Ik neig richting Bosch (techniek) , Cube (reviews, ervaringen en prijs-kwaliteit) en toch FS (lijkt me toch slim met 25kg fiets en bijna 64jr) Rond de 4000€ lijkt te kunnen voor een redelijk goede fiets.
Blijf een beetje hangen tussen Cube Stereo Hybrid 120 (zou genoeg moeten zijn en een hoop "toer" aanpassingen mogelijk met spatborden, dragers ed. of een 140 versie meer trail gericht, carbon driehoek e.d. Een 4000€ versie vd 120 heb ik met Fox/Fox susp zndr dropper, 4000€ voor een 140 versie heeft RS 35 silver/RS incl dropper. Wat is wijsheid als je leuk op Nijmegen/Posbank trails wilt rijden, maar ook op weg en zandpad ?
Vergelijk https://www.cube.eu/nc/nl/watchlist/
Ik vind de geo niet schokkend veel verschillen, meer subtiel dan dat het een totaal anders rijdende fiets oplevert denk ik.
De 140mm zal je ietsje minder klappen doorgeven van de ondergrond dan de 120mm. Dus net iets comfortabeler, net iets meer reserve als je echt gas geeft (maar dat is jouw insteek niet volgens mij?)
Als de 120mm voor hetzelfde geld echt mooiere onderdelen biedt, why not. Ook die is prima geschikt als allround mtb en misschien zelfs wel de betere keuze als je "van nature" een hardtailrijder bent.
Het zal hoe dan ook een hele andere rijbeleving geven dan wat je tot nu toe gewend bent. Die 10kg extra spelen natuurlijk een rol, soms negatief soms positief. Gooien en smijten wordt wat harder werken, maar het gewicht maakt ook dat de fiets "stevig" op de trail ligt.
Het viel mij mee hoe snel ik eraan gewend raakte, de meeste tijd had ik nodig om de motor te leren doseren op technisch klimwerk (niet in NL, maar tijdens mijn eerste keer in de Alpen). Maar als je dat eenmaal aanvoelt kun je daar juist heel leuk mee spelen en worden klims die daarvoor nog loeizwaar waren ineens leuke -en ook haalbare- uitdagingen