Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

hanjovdberg schreef: za 26 december 2020, 22:00 De laatste weken ben ik op diverse plekken geweest om te mtben. Gek genoeg op al die routes ingehaald door een E-mtb'er. (ja ik word niet zo vaak ingehaald dus dat is opvallend 😜)

Maar zowel op Nijmegen als Hellendoorn reed ik zelf toch behoorlijk door. Gemiddelde lag ruim boven de 20. Zeker op Hellendoorn vond ik het echt opvallend hoe hard die gast overal overheen knalde. En je ziet die sporen dus echt wel. Lijkt idd op sporen van een enduro motor.
Klinkt als een derestricted e-mtb, dus met ondersteuning boven de 25km/h. En illegaal...

No way dat ik met mijn fiets sporen kan trekken die ook maar in de verste verte lijken op die van een motor, da's echt klets. 250w + mijn eigen (beperkte) wattage, laten we dat eens heel optimistisch op 1pk afronden. Enig idee wat een enduromotor levert? ;-)

Op de redelijk vlakke rondjes hier in de regio (Dorst, LDD, Stadsbos013) haal ik een gemiddelde van net boven de 20km/h als ik mijn best doe. Op de vlakke rechte stukken en snellere singletracks trap je dan continu tegen de begrenzing aan maar daar ga ik echt niet langdurig overheen. Als ik dat zou kunnen had ik geen e-mtb gekocht :D
Op hellinkjes kan ik wat sneller zijn dan de gemiddelde analoge biker, in afdalingen of krappere singletracks heb ik niet tot nauwelijks voordeel tov een gewone fiets.
Ik weet zeker dat een goed getrainde rijder op een analoge bike bovengenoemde rondjes sneller aflegt dan ik met de e-mtb ooit zou kunnen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Denk ik ook want ik heb echt mijn best gedaan om in de buurt te blijven en mijn gemiddelde lag boven de 21 km/h. Omhoog volle bak en op vlakkere stukken boven de 25 en ik kwam niks dichter .... :roll:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
w0utje
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 15 juni 2007, 09:48
Mijn mountainbike: Giant Trance e+ 2 Pro

ach ja, nog geen e-bike tegen gekomen die 25 loopt. Meeste doen al 27-28 en als je dan nog een amerikaanse stand heb gaan ze al weer 32.
zonder begrenzing zorgt niet voor meer vermogen he, loopt alleen langer door. Bosch motor van 250watt doet op zijn piek ook gewoon tegen de 700 watt. Maar strepen trekken kan ook op een normale fiets ;)
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Mate
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 3 juli 2013, 22:26

Jurriaan schreef: wo 23 december 2020, 22:23 Volgens mij is al weerlegd in dit topic dat dit artikel incorrect is.
Ik denk dat ze hier met “ off road “ bedoelen een afgesloten terrein. Zoals een crossbaan. Een MTB track of pad is een “openbare weg” en daar gelden gewoon de regels die ook op andere wegen gelden.
Mate
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 3 juli 2013, 22:26

slapbandje schreef: za 4 januari 2020, 15:56
robertjan12 schreef: za 4 januari 2020, 14:58 Oké, eens... ik rij vooral in de omgeving van de Veluwe waar het vrij saai en vlak is, om zo de boel toch wat meer spanning te geven zat ik te denken aan een emtb
Nu zijn die electrische dingen al specifiek ontwikkeld voor luie mensen maar op vlakke routes heb je zo'n ding toch al helemaal niet nodig? Dan slib je compleet dicht.
Hoezo denigrerend....!
Laatst gewijzigd door Mate op do 31 december 2020, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Mate
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 3 juli 2013, 22:26

Frankie70 schreef: za 26 oktober 2019, 08:33
Frankie70 schreef: za 5 oktober 2019, 07:40 Tja, in dit kikkerlandje menen we altijd een mening te moeten geven, afijn tis wel goed voor de forums en t houd de mens bezig 😜.
Ik bike met een groepje (10-12 bikers in de leeftijd 30-55 jaar) in t zuiden des lands waar de ebike inmiddels ook zijn intrede heeft gedaan. Te teller staat inmiddels op 5 en is stijgende. Er is al veel over geschreven en wil er eigenlijk alleen nog aan toevoegen dat de fun factor in ons groepje alleen maar groeit.

Mijn E-bike (en steeds meer merken krijgen deze opties) is middels een app te tunen naar wens. Zo kan ik onder andere het ondersteuningsnivo (support) en het motorvermogen (peak-power) dusdanig instellen dat alleen het extra eigen gewicht van de e-bike wordt weggenomen. In de praktijk levert dat dan geen grote verschillen op in de gemengde groep e-bikers/conventionele bikers. Verder blijft het principe van een e-bike dat je eerst zelf vermogen op de pedalen moet geven om er electrisch vermogen voor terug te krijgen. Is aan de rijder zelf om te bepalen hoeveel hijzelf wil geven en ervoor terug wil krijgen. Uiteraard is even een rondje knallen na het werk in een hogere ondersteuning (wij noemen dat hier inmiddels "FUN-stand") wel erg lekker :-)
@Frankie70 ik ben mij ook een beetje aan het oriënteren en heb interesse in de Levo turbo. Ik lees dat jij ook een Levo hebt. Kan je mij misschien iets meer vertellen over de accu duur.

Ik fiets veel in het westen van het land ( Noordwijk, Zandvoort en Schoorl ), en rij afstanden van 55 tot ongeveer 75 km. Een rondje welke ik bv veel fiets is eerst over de weg naar Noordwijk, daar de nodige tracks pakken en weer over de weg terug. Dit is dan 45km over de weg en ongeveer 20km tracks totaal 65km.
Dit is wat ik minimaal van een e-mtb verlang...
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Ga wel eens fietsen met mensen die een e-mtb hebben en een non "e" er naast. Ik snap het wel, zeker in de wat meer heuvel/bergachtige gebieden. Je maximaliseert gewoon je kans op leuke trails door minder tijd en kracht kwijt te zijn op de beklimmingen. Denk dat op termijn velen van ons zullen overstappen, of beide hebben. Dan wel door leeftijd, fysieke malheur of gemak en plezier.

Daarnaast is een duwtje in de rug van een e-mtb op z'n tijd ook wel prettig :-q

Over een paar jaar kosten die dingen waarschijnlijk minder waardoor ze nog meer binnen (financieel)bereik van velen zullen vallen.

Wen er maar aan dus :wink:
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Mocht er een vervanger voor de buitenland fully komen, sluit ik iig niet uit dat dit er een met een motortje wordt :bier:

Precies wat je zegt, je kunt meer genieten van de afdalingen en gewoon meer afdalingen op een dag mee pakken.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

MacReal schreef: do 31 december 2020, 13:09 Mocht er een vervanger voor de buitenland fully komen, sluit ik iig niet uit dat dit er een met een motortje wordt :bier:

Precies wat je zegt, je kunt meer genieten van de afdalingen en gewoon meer afdalingen op een dag mee pakken.
Ik geniet ieg NIET meer van de afdalingen; afgezien dan van t feit dat ik er fitter aan kan beginnen. Met mn analoge fits is het echt wel prettiger naar beneden...en overal waar de ondersteuning uitvalt...
feel the fear,do it anyway!
LosseSchroef
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 15:20
Mijn mountainbike: ...krijg ik met speels gemak kapot... :)

Toch ook hier maar eens vragen; wat zouden jullie kopen als je een e-mtb fully uitzoekt met 3500 euro budget?

Cube hybrid 120 of giant stance E, of...?
Nu ook op een gravelbike... :o
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

LosseSchroef schreef: za 2 januari 2021, 22:57 Toch ook hier maar eens vragen; wat zouden jullie kopen als je een e-mtb fully uitzoekt met 3500 euro budget?

Cube hybrid 120 of giant stance E, of...?

Die van mij..
feel the fear,do it anyway!
LosseSchroef
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 15:20
Mijn mountainbike: ...krijg ik met speels gemak kapot... :)

gekkokees schreef: za 2 januari 2021, 23:09
LosseSchroef schreef: za 2 januari 2021, 22:57 Toch ook hier maar eens vragen; wat zouden jullie kopen als je een e-mtb fully uitzoekt met 3500 euro budget?

Cube hybrid 120 of giant stance E, of...?

Die van mij..
Ik wil geen gebruikte.
Nu ook op een gravelbike... :o
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

LosseSchroef schreef: zo 3 januari 2021, 09:03
gekkokees schreef: za 2 januari 2021, 23:09


Die van mij..
Ik wil geen gebruikte.
Die is ook niet te koop. Bedoel dezelfde, n merida.
feel the fear,do it anyway!
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Mijn vrouw rijdt op een Cube Stereo. Probleemloos ding. In 5000km alleen nog maar een cassette en ketting vervangen. Ze rijdt zelfs nog met de eerste remblokjes.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gesloten