Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Mate schreef: vr 29 januari 2021, 20:53 Er valt hier regelmatig de opmerking te lezen dat je op een EMTB lui wordt, als je het al niet bent!
Mee eens.
Gebruikersavatar
Fresia
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 22:16
Mijn mountainbike: Kona

Heb een tijd gehad dat ik bijna geen zin meer had om met de e-mtb op pad te gaan, stress ervan kreeg ipv.ontspanning. Wat een ongevraagde negatieve reacties je soms niet krijgt......lekker makkelijk, zo kan ik het ook, valsspeler.....echt leuk :(( . Één keer was ik het echt zat. Ben gestopt, teruggefietst en ben de confrontatie aangegaan met zo’n ‘stoere’ gast. Die werd helemaal rood tot achter zijn oren :D . Toen aangeboden om even op mijn e-mtb te fietsen. Daarna was hij om en vond het een gave ervaring. Ik heb ook geen commentaar op anderen, heb het dan ook niet op mij (en mijn man). En nee, ik ben geen beginner, ik kan mijn e-mtb aan, ik respecteer andere route-gebruikers.......en heb ook nog techniek :-D.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@Fresia, enigzins herkenbaar. Al valt het vaak gelukkig wel mee, maar ik heb ook weleens iemand ingehaald die toen "zo kan ik het ook" mompelde. Nu reed hij zo langzaam dat ik hem ook op mijn analoge bike met twee vingers in de neus ingehaald zou hebben :D
Heeft weinig zin om daar tijd en energie in te gaan steken. Terwijl het een type rijder was waarvan ik het idee had dat hij zelf waarschijnlijk meer lol zou hebben als hij ook een ebike zou rijden.

Wat ik eerder soms wat vermoeiend vind zijn de niet aflatende stroom "grapjes". Op zich kan ik daar best een keer om lachen, maar als je voor de honderdste keer hetzelfde grapje hoort... :roll:

Maar ik heb minstens zo vaak leuke gesprekjes gehad naar aanleiding van mijn ebike. Geïnteresseerde vragen en mijn ervaringen uitwisselen.
Maar uiteindelijk telt maar een ding, die fiets maakt voor mij de hobby leuker. Kan nu nog ritten maken die ik zonder ebike zou moeten laten gaan, what's not to like :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Ik heb altijd de insteek dat ik fiets en train voor mezelf en dat ik daarbij probeer tot de max te gaan.
Zal mij een biet wezen of ik sneller of langzamer ben dan anderen, hoewel sneller zijn stiekem natuurlijk wel leuk is :winkie:

Gaat om het plezier op de fiets en de voldoening na het fietsen en als sommige daarbij trapondersteuning nodig hebben/gebruiken so what....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tot de max gaan lukt niet meer als je toerenbegrenzers slikt (bètablokkers).
Dat was vroeger ook vaak mijn manier van fietsen, korte ritten en tot het gaatje gaan. Helaas zit dat er niet meer in.

Dus ik ben blij dat er tegenwoordig fatsoenlijk rijdende e-mtb's zijn, anders was ik veroordeeld tot een sukkeltempo waarbij het leuk om je heen kijken is maar waarbij de kick van het bochtenwerk volledig verdwenen is. Als ik om me heen wil kijken ga ik wandelen, op de mtb wil ik af en toe wat adrenaline zien los te weken :D

Overigens, als je in staat bent een half uur boven de 30km/h te trappen met een (niet ondersteunde) e-mtb zou ik geen reden zien om er een aan te schaffen. Dan rijdt een analoge bike toch veel fijner?
Mijn Merida stuurt lekker, maar tegen tien kg minder fiets zou ik geen nee zeggen :-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mate
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 3 juli 2013, 22:26

Ik sta ook boven eventueel commentaar en weet ook dat dit tijdelijk is...

En 10 km voor het windje boven de 30 km/h is een leuke bevestiging dat het met de conditie wel goed zit... Maar, ik zie de EMTB als een aanvulling op mijn Epic mtb en Tarmac racefiets.

Al moet ik wel bekennen dat ik zo veel plezier op de EMTB beleef dat ik benieuwd ben hoeveel ik op de analoge fietsen zal stappen komend jaar.

Kijk alweer uit naar mijn ritje morgen!!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik zie toch wel veel analogie met de "gewone" e-bikes die intussen breed zijn geaccepteerd. Ik heb zat kennissen die voordien opzagen tegen een 10km tochtje met kou en wind op de stadsfiets, die nu regelmatig 50-60 km rondjes rijden met elk weer...en dan ook nog vrnl in Eco. Daar is natuurlijk helemaal niks mis mee.
Het is natuurlijk te gek voor woorden dat je jezelf zou moeten verdedigen als je gewoon lol hebt op een E-mtb ?
Wat ik jammer vind is dat door Corona drukte, gedoe met aangelegde routes / trailrespect e.d. er nogal een negatief gevoel over mtb-ers is ontstaan. Dat zal met de opkomst van de E-mtb er niet beter op worden. Jammer.......het staat nog steeds op mijn "belangstelling" lijstje.
Mate
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 3 juli 2013, 22:26

Als je tegenwoordig kijkt waar de jeugd mee rijdt... hier in de buurt moeten ze al gauw 10km of meer naar school fietsen. Ik denk dat inmiddels bijna de helft op een E-bike naar school gaat.

Wat betreft de algemene perikelen omtrent MTB en EMTB. Acceptatie hangt in vele gevallen van ons eigen gedrag af...
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:



Niet direct mtb gerelateed maar wel heel :winkie:
Mate
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 3 juli 2013, 22:26

:lol:
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Mij valt vooral dit verschil op (even toelichten, ik rij zelf op een 'gewone' hardtail, maar één van mijn bikematen zit op een electrische Cube Stereo); in Nederland is de eMTB veel meer geaccepteerd. Jawel, hij krijgt alsnog wel eens commentaar van andere gebruikers (ook wandelaars :D ) maar meestal wordt dit vergezeld door een grote grijns, waaraan je merkt dat de mensen hier het eerder leuk vinden (ik behoor zelf ook tot die groep) om daar wat mee te dollen. Ik snap de keuze voor een eMTB heel goed, zeker als je de kaart speelt 'met minder moeite meer KM's'. Ik heb overigens ook een hekel aan klimmen, maar accepteer dat dit er bij hoort.

In Belgie daarintegen is het commentaar al direct wat venijniger, ook omdat wij als 'groepje' niet 'traditioneel' uitzien. Ik wil geenzins de discussie over kleding aanzwengelen, maar je merkt echt dat de Belgen wat conventioneler zijn als het om MTB gaat. Natuurlijk laat mijn maat dat allemaal langs zich gaan, maar ik vind het wel opvallend.
¯\_(ツ)_/¯
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik had geen hekel aan klimmen toen ik er nog redelijk goed in was :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Blijft nog steeds wel kriebelen zo'n E-mtb..........
Nederlandse heuvelachtige routes en lichte buitenland tochten, maar ook gewoon wat asfalt en gravel toeren in de bergen.

Ik zit een beetje te denken aan deze Radon Jealous Hybrid 9.0 hardtail van 3100€ ( met RS35 silver 120mm en redelijk "trail" kwa geo en test)
https://www.radon-bikes.de/en/e-bike/mo ... d-90-2021/

of richting Cube Stereo Hybrid HPC 140 Race FS ( RS35 Silver 140mm /RS full suspension) van 4050 €
https://www.cube.eu/nl/2021/e-bikes/mou ... lackngrey/

Beide modellen incl dropper, nwste Bosch 650 en 29x2.6 banden.

Tussenweg zou kunnen zijn de Cube Stereo Hybrid HPC 120 Pro FS (RS Rekon 120mm/RS full suspension) van 3550€ zndr dropper.
https://www.cube.eu/nl/2021/e-bikes/mou ... blacknred/

Lijkt me eigenlijk ook een zeer redelijke bike om niet al te uitdagende trails mee te doen ? ( dropper kan altijd nog)
Er is trouwens ook een 120mm Race uitvoering met Fox voor 4050€ , maar ik vraag me af of ik dan niet beter naar de 140mm versie kan gaan met RS vering?

Ervaringen, tips, advies?
Gebruikersavatar
Duuk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 10 oktober 2014, 22:17
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 29 CF9
Contacteer:

Ik moet zeggen dat de acceptatie van e-mtb's in zuid-Duitsland, Oostenrijk, noord-Italië best wel goed is. Ik zie ze in ieder geval overal en hoor eigenlijk niemand jengelen over valsspelen oid.
Nou zijn in die gebieden mensen sowieso veel meer actief/sportief in de buitenlucht bezig en letten daarbij veel minder op of dat ondersteund is of niet.
Als er dan commentaar is op e-mtb's zijn het opvallend vaak NL'ers :-{
locals hebben dan ook vaak "en wie ben jij dan wel, ach Hollanders laat maar".
Over het algemeen zie je de wel en niet ondersteunde fietsers in die gebieden vaak gezamenlijk optrekken en vooral veel lol hebben.

Al blijf ik mij rot lachen om die figuren die met de e-mtb een technisch stevige route omhoog zijn gefietst en dan eenmaal boven niet meer omlaag durven..... :lol:
Hoe ouder ik wordt.....hoe sneller ik was..... :tong

https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MonkeyRider schreef: di 2 februari 2021, 17:01 Blijft nog steeds wel kriebelen zo'n E-mtb..........
Nederlandse heuvelachtige routes en lichte buitenland tochten, maar ook gewoon wat asfalt en gravel toeren in de bergen.

Ik zit een beetje te denken aan deze Radon Jealous Hybrid 9.0 hardtail van 3100€ ( met RS35 silver 120mm en redelijk "trail" kwa geo en test)
https://www.radon-bikes.de/en/e-bike/mo ... d-90-2021/

of richting Cube Stereo Hybrid HPC 140 Race FS ( RS35 Silver 140mm /RS full suspension) van 4050 €
https://www.cube.eu/nl/2021/e-bikes/mou ... lackngrey/

Beide modellen incl dropper, nwste Bosch 650 en 29x2.6 banden.

Tussenweg zou kunnen zijn de Cube Stereo Hybrid HPC 120 Pro FS (RS Rekon 120mm/RS full suspension) van 3550€ zndr dropper.
https://www.cube.eu/nl/2021/e-bikes/mou ... blacknred/

Lijkt me eigenlijk ook een zeer redelijke bike om niet al te uitdagende trails mee te doen ? ( dropper kan altijd nog)
Er is trouwens ook een 120mm Race uitvoering met Fox voor 4050€ , maar ik vraag me af of ik dan niet beter naar de 140mm versie kan gaan met RS vering?

Ervaringen, tips, advies?
Om vermogensverlies in de vering hoef je je niet druk te maken (ook bij een fatsoenlijke niet e-fully al niet) maar het voelt net als bij analoge bikes natuurlijk wel anders of je wel of geen achtervering hebt. Dat achtervering puur functioneel een voordeel heeft lijkt me geen punt van discussie, maar als je niet van het fully-gevoel houdt is het ook bij een e-mtb iets om kritisch over na te denken.
Ik zeg dit omdat ik me herinner dat je eens een Salsa verkocht hebt omdat het fully-gevoel niet echt je ding was ;-)

Moet overigens zeggen dat de Cube Acces Hybrid hardtail van mijn vriendin best lekker stuurde op het DCV drieluik, maar voor mijzelf is de keus voor een fully geen punt van twijfel. Als zij echt zou mountainbiken zou ik ook voor haar naar een fully gekeken hebben (Stereo 120 wellicht), maar met haar gebruik "als toerfiets" biedt achtervering geen meerwaarde.

Dat die Acces nog zo lekker stuurde had ik eerlijk gezegd niet verwacht, want daar zitten behoorlijk lange achtervorken in. Maar het wennen ging snel en daarna bleek hij toch best lekker de hoek om te zetten (nu was ik natuurlijk al wel gewend aan de extra kg's van een e-mtb).
Denk wel dat de lange achtervorken nog wat meer ten koste van de speelsheid van de fiets gaan, en het voorwiel omhoog is al een krachttoer op zo'n zware fiets. Daarvoor heb ik wel de middelste ondersteuningsstand nodig :D

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gesloten