Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Duuk schreef: di 2 februari 2021, 17:31 Ik moet zeggen dat de acceptatie van e-mtb's in zuid-Duitsland, Oostenrijk, noord-Italië best wel goed is. Ik zie ze in ieder geval overal en hoor eigenlijk niemand jengelen over valsspelen oid.
Nou zijn in die gebieden mensen sowieso veel meer actief/sportief in de buitenlucht bezig en letten daarbij veel minder op of dat ondersteund is of niet.
Als er dan commentaar is op e-mtb's zijn het opvallend vaak NL'ers :-{
locals hebben dan ook vaak "en wie ben jij dan wel, ach Hollanders laat maar".
Over het algemeen zie je de wel en niet ondersteunde fietsers in die gebieden vaak gezamenlijk optrekken en vooral veel lol hebben.

Al blijf ik mij rot lachen om die figuren die met de e-mtb een technisch stevige route omhoog zijn gefietst en dan eenmaal boven niet meer omlaag durven..... :lol:
Inmiddels heb ik al drie Alpen mtb-vakanties achter de rug met de e-mtb, ik krijg nooit commentaar.
Maar dat komt omdat wij ook amper andere bikers tegenkomen :D
Denk dat als we afgelopen jaar drie andere mountainbikers tegengekomen zijn het al veel is. En dan praat ik over zes dagen op de fiets... (Frans-Italiaanse Alpen, de hoek van Briancon-Sestriere).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
terrean
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 16:26
Mijn mountainbike: Instinctiv Kodiak

Duuk schreef: di 2 februari 2021, 17:31 Al blijf ik mij rot lachen om die figuren die met de e-mtb een technisch stevige route omhoog zijn gefietst en dan eenmaal boven niet meer omlaag durven..... :lol:
Dat is op zich een valide punt om geen e-mtb te willen voor beginners.
Mij maakt het niet zo veel uit of de mede-fietsers dat met of zonder ondersteuning doen, ben toch geen wedstrijd met ze aan het doen.
Maar het kan wel potentieel gevaarlijke situaties opleveren, waar voorheen mensen op natuurlijke wijze afgeremd worden door hun gebrek aan conditie (niet dat conditie iets zegt over wel of niet kunnen fietsen, maar goed) kunnen ze nu met de e-fiets gemakkelijker boven komen. En dan moeten ze toch weer een keer naar bededen ;)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

kermit schreef: di 2 februari 2021, 17:46
MonkeyRider schreef: di 2 februari 2021, 17:01 Blijft nog steeds wel kriebelen zo'n E-mtb..........
Nederlandse heuvelachtige routes en lichte buitenland tochten, maar ook gewoon wat asfalt en gravel toeren in de bergen.

Ik zit een beetje te denken aan deze Radon Jealous Hybrid 9.0 hardtail van 3100€ ( met RS35 silver 120mm en redelijk "trail" kwa geo en test)
https://www.radon-bikes.de/en/e-bike/mo ... d-90-2021/

of richting Cube Stereo Hybrid HPC 140 Race FS ( RS35 Silver 140mm /RS full suspension) van 4050 €
https://www.cube.eu/nl/2021/e-bikes/mou ... lackngrey/

Beide modellen incl dropper, nwste Bosch 650 en 29x2.6 banden.

Tussenweg zou kunnen zijn de Cube Stereo Hybrid HPC 120 Pro FS (RS Rekon 120mm/RS full suspension) van 3550€ zndr dropper.
https://www.cube.eu/nl/2021/e-bikes/mou ... blacknred/

Lijkt me eigenlijk ook een zeer redelijke bike om niet al te uitdagende trails mee te doen ? ( dropper kan altijd nog)
Er is trouwens ook een 120mm Race uitvoering met Fox voor 4050€ , maar ik vraag me af of ik dan niet beter naar de 140mm versie kan gaan met RS vering?

Ervaringen, tips, advies?
Om vermogensverlies in de vering hoef je je niet druk te maken (ook bij een fatsoenlijke niet e-fully al niet) maar het voelt net als bij analoge bikes natuurlijk wel anders of je wel of geen achtervering hebt. Dat achtervering puur functioneel een voordeel heeft lijkt me geen punt van discussie, maar als je niet van het fully-gevoel houdt is het ook bij een e-mtb iets om kritisch over na te denken.
Ik zeg dit omdat ik me herinner dat je eens een Salsa verkocht hebt omdat het fully-gevoel niet echt je ding was ;-)

Moet overigens zeggen dat de Cube Acces Hybrid hardtail van mijn vriendin best lekker stuurde op het DCV drieluik, maar voor mijzelf is de keus voor een fully geen punt van twijfel. Als zij echt zou mountainbiken zou ik ook voor haar naar een fully gekeken hebben (Stereo 120 wellicht), maar met haar gebruik "als toerfiets" biedt achtervering geen meerwaarde.

Dat die Acces nog zo lekker stuurde had ik eerlijk gezegd niet verwacht, want daar zitten behoorlijk lange achtervorken in. Maar het wennen ging snel en daarna bleek hij toch best lekker de hoek om te zetten (nu was ik natuurlijk al wel gewend aan de extra kg's van een e-mtb).
Denk wel dat de lange achtervorken nog wat meer ten koste van de speelsheid van de fiets gaan, en het voorwiel omhoog is al een krachttoer op zo'n zware fiets. Daarvoor heb ik wel de middelste ondersteuningsstand nodig :D

Afbeelding
Ik ben wel fan van hardtails inderdaad, maar ik kan me bij een 25kg E-mtb ook wel voorstellen dat je betere tractie houdt met achtervering. Veel "trail" hardtails zie je eigenlijk ook niet bij E-mtb's , meer gericht op toeren. Die Radon hardtail lijkt geschikter voor mtb-routes, blijkt ook uit deze test https://www.emtb-news.de/news/radon-jea ... brid-test/
Leuke ervaring met die Cube van je vriendin. Klinkt positief.
Prijstechnisch is een hardtail E-mtb natuurlijk gunstig, maar voor rond 4000€ een "bewezen" Cube Stereo Hybrid klinkt ook niet slecht.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

My 2 cents met die recon vork; niet doen. Zeker niet met het extra gewicht van de ebike.
Neem iets stijvers, daar ga je meer plezier van hebben.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Niet opgezocht, maar zou het een e-bike specifieke Recon kunnen zijn? Met een stijvere casting?

En anders voor (net over de) honderd euro een Aion met 34mm poten bij RCZ halen ;-)
Zit ook in de Cube op de foto. Ten opzichte van de originele zware coilvork al ruim een kg winst en veel beter instelbaar. De dropper die erin zit is de Merida (Brand-X) uit mijn eigen fiets, ik wilde wat meer dan 120mm drop dus deze was over.

En inmiddels zitten er mijn eerste zelfgespaakte wieltjes in, DT350 met RAD15 velgen en ook iets van 4 ons lichter dan origineel. Misschien ooit nog eens de plastic SX derailleur upgraden, maar eigenlijk doet die het tot nu toe ook niet slecht. Hetzelfde geldt voor de Smart Sam draadbanden. Aan de zware kant vermoed ik, maar ze rollen goed op straat en er zitten nog behoorlijke zijnoppen op dus de grip in het bos viel me ook niet tegen.
Als ze over tien jaar versleten zijn ga ik voor nieuwe kijken ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

MacReal schreef: di 2 februari 2021, 20:12 My 2 cents met die recon vork; niet doen. Zeker niet met het extra gewicht van de ebike.
Neem iets stijvers, daar ga je meer plezier van hebben.
Die Rekon zou inderdaad "e-bike approved" moeten zijn, beide andere modellen hebben een RS35 silver (ook e-mtb approved), wrsch wat stijver.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

mauke schreef: zo 17 januari 2021, 22:52
mauke schreef: do 7 januari 2021, 15:32 Ja daar zal mijn keus ook een beetje op gebaseerd worden.. als er ergens wat snel te krijgen is dan is de keus zo gemaakt
De vitus escarpe verkocht, wou eigenlijk pas met het "vakantie" geld een e-fully kopen maar ineens dus eerder budget..
Radon render 8.0 besteld, is vanaf week 5 leverbaar dus ben benieuwd of hij dan ook snel hier aan de deur staat.
Ben echt heel benieuwd hoe dat gaat rijden, zitten voor 4300,- erg leuke spulletjes op.. eindelijk bij de e-club, dat zal genieten worden van de zomer :bier:
Radon kampte met levertijd, werd snel pas week 11/12 wat opzich niet erg was en ik al een beetje op had gerekend.. nu was er ineens canyon met de spectral on en een 630wh accu.. vond de oude al erg gaaf met mullet setup en nu de accu ook op juiste niveau is die maar besteld ipv de radon.. word deze week nog verzonden dus hopelijk zit ik volgende week weer op de fiets..
Voordeel van deze vond ik vooral, mullet, ep8 die toch doormiddel van app wat beter in te stellen is en een mooiere afwerking dan bosch op het stuur, dan nog verschillende specs echt een stuk beter als de render en garantie 6jr ipv 2 is ook niet heel verkeerd..
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

MonkeyRider schreef: di 2 februari 2021, 23:20
MacReal schreef: di 2 februari 2021, 20:12 My 2 cents met die recon vork; niet doen. Zeker niet met het extra gewicht van de ebike.
Neem iets stijvers, daar ga je meer plezier van hebben.
Die Rekon zou inderdaad "e-bike approved" moeten zijn, beide andere modellen hebben een RS35 silver (ook e-mtb approved), wrsch wat stijver.
Het verschil tussen 32 en 34/35mm poten is dusdanig merkbaar dat ik daar persoonlijk geen consessie in zou willen doen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Duuk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 10 oktober 2014, 22:17
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 29 CF9
Contacteer:

terrean schreef: di 2 februari 2021, 18:11
Duuk schreef: di 2 februari 2021, 17:31 Al blijf ik mij rot lachen om die figuren die met de e-mtb een technisch stevige route omhoog zijn gefietst en dan eenmaal boven niet meer omlaag durven..... :lol:
Dat is op zich een valide punt om geen e-mtb te willen voor beginners.
Mij maakt het niet zo veel uit of de mede-fietsers dat met of zonder ondersteuning doen, ben toch geen wedstrijd met ze aan het doen.
Maar het kan wel potentieel gevaarlijke situaties opleveren, waar voorheen mensen op natuurlijke wijze afgeremd worden door hun gebrek aan conditie (niet dat conditie iets zegt over wel of niet kunnen fietsen, maar goed) kunnen ze nu met de e-fiets gemakkelijker boven komen. En dan moeten ze toch weer een keer naar bededen ;)
Daar heb je wel gelijk in, het zijn ook over het algemeen niet de meest ervaren fietsers die daar staan en denken "oh help" :~
Gelukkig hebben de meeste wel het inzicht om dan de moeilijke stukken maar naar beneden te lopen.
Dan wordt het gewicht van een e-mtb wel een beetje een dingetje...
Het heeft wel wat om met een e-mtb naar boven te fietsen op plekken waar dat met een niet ondersteunde fiets al is gepromoveerd naar een "hike a bike".
Toen we een kleine 1,5 jaar geleden met de nieuwe turbo-Kenovo's mochten fietsen was dat wel de manier om op de mooiste plekken te komen en daarna ook fantastische afdalingen af te rijden. door die zware opdaling was het ook lekker rustig in de afdaling :D
Ps. die turbo-kenovo expert klimt toch wel goed en is een zeer capabele bike om de afdaling mee in te duiken :D 8)
Hoe ouder ik wordt.....hoe sneller ik was..... :tong

https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

kermit schreef: wo 6 januari 2021, 18:44 Ik denk inderdaad dat de beschikbaarheid van veel e-mtb's wel een dingetje is... en nog even zal blijven.
Gisteren toevallig ook beide gelinkte artikelen gelezen (maar dan in het Duits :D )

@Mauke, afgaande op mijn eigen ervaringen zie ik weinig bezwaar tegen "ruim veerweg" op een e-mtb.
Ik denk dat je meer naar de geometrie moet kijken, het kan ook uitmonden in een soort van downhiller die op de flowy routes die we in NL (steeds meer) hebben niet tot z'n recht komt cq wat doods en saai aanvoelt. Dat lijkt mij in elk geval een nadeel, een fiets die pas leuk wordt als het loeistijl of kneiterhard gaat.

Wat dat betreft past de e-onesixty die ik heb heel goed bij wat ik wil. Met een balhoofdhoek van 66.5 graden, brede banden met veel grip en 160mm veerweg is het een fiets die vertrouwen geeft. Maar met redelijk korte achtervorken en een niet te extreme bovenbuislengte en reach is het ook een fiets die (rekening houdend met het gewicht) lekker speels blijft. Imo een heel mooi compromis.

Voor mezelf sprekend, als ik nu een opvolger zou zoeken zou ik een vergelijkbaar stuurkarakter willen en een veerweg van zo'n 140~160mm.

Wat ik persoonlijk wel een dingetje vind: de huidige Bosch en de nieuwe Shimano (EP8) motoren hebben een "klapperend" geluid als je niet trapt en over een hobbelige ondergrond rijdt. Elke afdaling dus :wink:
Ik merkte dat bij de Bosch fiets van mijn vriendin. Het hoort bij die motor, dus er is niks mis mee, maar ik vind dat erg irritant. Zou voor mij zelfs een dealbreker zijn.
Kun je er wel mee leven is die Bosch verder een fijne motor en over het gevoel van de EP8 lees je alleen maar positieve berichten. Niet de allersterkste motor maar een heel natuurlijke ondersteuning en dat is imo belangrijker dan het maximum koppel.

Mijn "oude" Shimano -de STEPS 8000- zoemt wel bij trappen maar is buiten dat geruisloos. En tot nu toe ook 100% probleemloos, ruim 4.000km op de klok. Ik rijd er voorlopig nog lekker mee door... :-D
Je hebt het over een klapperend geluid van de huidige Bosch (en de nieuwe Shimano EP8). Heb je het dan al over de gen.4 Performance line CX?
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

kermit schreef: di 5 januari 2021, 21:37 Die motor zou ik wel aandurven, 70Nm levert hij natuurlijk alleen in de hoogste ondersteunings-stand en daar rijdt je meestal niet veel in. In de praktijk gebruik je dus meestal minder dan dat. En de Yamaha staat volgens mij niet slecht bekend.

Maar mijn voorkeur zou ook de Cube hebben, is gewoon een mooiere fiets. En de Recon is nog een fatsoenlijke vork, zo'n Suntour-coil is echt het eerste dat je wilt vervangen denk ik.

Wat de accu aangaat, inderdaad wat cc-rider zegt. In NL heb ik altijd genoeg aan de 500Wh accu in mijn fiets, maar tijdens dagtochten in de Alpen niet en dan sleep ik dus een tweede accu mee in de rugzak. Ik ben vrij licht en rijd veel in eco, heeeeel grofweg gezegd haal ik 50~60km en 1.500hm met een accu. De ritten zijn echter vaak meer dan 1.500hm... :D

Ben je zwaarder en/of gebruik je de hogere standen meer gaat de actieradius echt minder worden.
Voor die 200,- zou ik de 625 accu nemen, als je budget het toelaat. En de fiets leverbaar is... ;-)

Overigens passen beide accu's in het frame, de bovenste accubevestiging wordt alleen iets hoger of lager gemonteerd. Ik wilde namelijk ook de 625 voor mijn vriendin maar alleen de 500 versie was op dat moment leverbaar. De lbs heeft toen de losse 625 accu ipv de 500 meegeleverd en ik heb zelf die kleine aanpassing gedaan.
Als je een 2e accu meeneemt, is dit voor een Bosch of Shimano motor? Of kan dat bij beide merken wel? Past wel in een standaard rugzak?
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

FXII schreef: di 2 februari 2021, 12:05

In Belgie daarintegen is het commentaar al direct wat venijniger, ook omdat wij als 'groepje' niet 'traditioneel' uitzien. Ik wil geenzins de discussie over kleding aanzwengelen, maar je merkt echt dat de Belgen wat conventioneler zijn als het om MTB gaat. Natuurlijk laat mijn maat dat allemaal langs zich gaan, maar ik vind het wel opvallend.
Heb je het dan over Vlaanderen? Hier in Wallonie zie je enorm veel e-mtb's en over het algemeen worden er toch weinig opmerkingen gemaakt.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Ja Vlaanderen, sorry, was vergeten dat de Belgen daar een onderscheid in maken. Dat kreeg ik toen ik daar studeerde ook vaak verweten :lol: kan natuurlijk ook aan de regio liggen.
¯\_(ツ)_/¯
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Classic Biker schreef: wo 3 februari 2021, 17:58
kermit schreef: di 5 januari 2021, 21:37 Die motor zou ik wel aandurven, 70Nm levert hij natuurlijk alleen in de hoogste ondersteunings-stand en daar rijdt je meestal niet veel in. In de praktijk gebruik je dus meestal minder dan dat. En de Yamaha staat volgens mij niet slecht bekend.

Maar mijn voorkeur zou ook de Cube hebben, is gewoon een mooiere fiets. En de Recon is nog een fatsoenlijke vork, zo'n Suntour-coil is echt het eerste dat je wilt vervangen denk ik.

Wat de accu aangaat, inderdaad wat cc-rider zegt. In NL heb ik altijd genoeg aan de 500Wh accu in mijn fiets, maar tijdens dagtochten in de Alpen niet en dan sleep ik dus een tweede accu mee in de rugzak. Ik ben vrij licht en rijd veel in eco, heeeeel grofweg gezegd haal ik 50~60km en 1.500hm met een accu. De ritten zijn echter vaak meer dan 1.500hm... :D

Ben je zwaarder en/of gebruik je de hogere standen meer gaat de actieradius echt minder worden.
Voor die 200,- zou ik de 625 accu nemen, als je budget het toelaat. En de fiets leverbaar is... ;-)

Overigens passen beide accu's in het frame, de bovenste accubevestiging wordt alleen iets hoger of lager gemonteerd. Ik wilde namelijk ook de 625 voor mijn vriendin maar alleen de 500 versie was op dat moment leverbaar. De lbs heeft toen de losse 625 accu ipv de 500 meegeleverd en ik heb zelf die kleine aanpassing gedaan.
Als je een 2e accu meeneemt, is dit voor een Bosch of Shimano motor? Of kan dat bij beide merken wel? Past wel in een standaard rugzak?
Dat is een externe 500Wh voor een Shimano STEPS (8000) motor. En die neem ik mee in een specifieke rugzak met accuvak. Dat vak is nog niet persé nodig, maar ik wil wel een rugzak met protector. Dat er nog iets van bescherming tussen je rug en die baksteen zit zeg maar ;-)
De meeste accu's zijn langer dan die Shimano, bijvoorbeeld de 625Wh van Bosch (die twee liggen hier naast elkaar) is echt langer. Even snel gemeten: ongeveer 31cm voor de Shimano tegen 43cm voor de Bosch. Maar met zo'n 625Wh accu kom je natuurlijk wat verder, meestal gebruik ik van de 2e accu op zo'n Alpen dagtocht minder dan de helft van de capaciteit. Met een 625Wh zou ik denk ik geen tweede accu meenemen maar alleen de lader, en dan op een terrasje even wat bijladen.
Voor sommige fietsen zijn ook range-extenders leverbaar, die zijn kleiner en compacter mee te nemen dan een volwaardige accu en passen vaak in een bidonhouder of speciale bevestiging op de fiets. Helaas zijn die er niet voor mijn fiets...

Over het klapperende geluid van de EP8 en nieuwste Bosch lees je genoeg op internet. Met de Bosch heb ik dat dus zelf ervaren op de Cube die een paar posts hierboven staat en die inderdaad de genoemde motor heeft. Het betekent niet dat er iets mis mee is, het hoort bij die motoren maar persoonlijk vond ik het behoorlijk irritant.

Dit is de Evoc Trail e-ride rugzak die ik gebruik, maar er zijn meer merken die iets vergelijkbaars hebben. Deze bevalt mij wel erg goed.
De Shimano accu heeft ruimte over, de Bosch past ook maar dan kan het klitteband-klepje niet meer dicht. Eigenlijk precies zoals het hier op de foto staat.
Het wordt wel een zwaar kreng, de drinkzak zit in de klep van de rugzak. Tel maar op, 3kg accu, 2 liter drank en 1kg voor de rugzak zelf (even globaal ingeschat). Dan zit je al op 6kg en dan moet er nog een jack, tools, pompje, biba, eten, telefoon, ehbo, protectoren mee... :-{
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ben nog steeds wat aan het puzzelen.
Ik neig richting Bosch (techniek) , Cube (reviews, ervaringen en prijs-kwaliteit) en toch FS (lijkt me toch slim met 25kg fiets en bijna 64jr) Rond de 4000€ lijkt te kunnen voor een redelijk goede fiets.
Blijf een beetje hangen tussen Cube Stereo Hybrid 120 (zou genoeg moeten zijn en een hoop "toer" aanpassingen mogelijk met spatborden, dragers ed. of een 140 versie meer trail gericht, carbon driehoek e.d. Een 4000€ versie vd 120 heb ik met Fox/Fox susp zndr dropper, 4000€ voor een 140 versie heeft RS 35 silver/RS incl dropper. Wat is wijsheid als je leuk op Nijmegen/Posbank trails wilt rijden, maar ook op weg en zandpad ?
Vergelijk https://www.cube.eu/nc/nl/watchlist/
Gesloten