Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
Frankie70
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 25 november 2009, 21:06
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert, Specialized Camber Comp 29", Specialized Turbo Levo FSR

robertjan12 schreef: za 4 januari 2020, 12:49 uit nieuwsgierigheid ben ik me is aan het oriënteren op het vlak van een E-MTB.. rij nu op een HT en ben benieuwd naar jullie ervaring met een E-MTB

Hoeveel harder fietsen jullie gemiddeld met een E-MTB in vergelijking met een normale MTB met de zelfde inspanning?
Met dezelfde inspanning als op een "normale" mbt gaat je gemiddelde snelheid met een e-mtb omhoog. Je fietst immers met ondersteuning. Dat is eigenlijk de simpele uitleg, en op heuvellachtig terrein zal dat vaak ook zeker zo zijn. Zeker omdat je bergop een enorm voordeel hebt.
Ga je je echter vergelijken met de "snelle" conventionele bikers dan denk ik dat deze stelling niet meer op gaat.

Als voorbeeld: Wij organiseren al 15 jaar de Bart Brentjens Challenge (110km/2000hm) en afgelopen editie voor de 1e keer 2 elektrische "speed" bikers (45km/u) als voorrijders. Met de nodige voorsprong (en diverse accu wissels) bleven ze maar net de wedstrijdrijders voor.
Zou het een vlak parcours zijn dan maakt de elektrische bike geen schijn van kans.

Ik denk ook niet dat je voor een hoger gemiddelde een e-mtb moet aanschaffen. Een e-mtb vergroot je plezier, vergroot je bereik (technische klimmetjes/trails), na het werk toch nog ff dat leuke rondje door het veld of bos biken. Toch nog ff die stijle klim nemen om daarna die mooie afdaling nog een keer te doen. En zo zijn er nog genoeg voorbeelden.

Ga je toch voor een e-mtb kijk dan zeker naar de merken waarvan de motoren zelf te tunen zijn. Het spelen met ondersteuningsvermogens en de daarbij behorende actieradius is een leuke toevoeging aan het biken....
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Met een emtb rijden maakt het voor mij nu nog niet leuker. Wat dan weer te maken heeft met het feit dat ik van endorphine kan genieten 💉 Hoe dieper in het rood hoe meer doop :winkie:

(Tunen boven de wettelijke grens maakt er een brommer van, die dan onverzekerd is. En waarmee je dan een milieudelict begaat als je het bos er mee in rijdt).
Frankie70
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 25 november 2009, 21:06
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert, Specialized Camber Comp 29", Specialized Turbo Levo FSR

Jurriaan schreef: di 21 januari 2020, 20:22 Met een emtb rijden maakt het voor mij nu nog niet leuker. Wat dan weer te maken heeft met het feit dat ik van endorphine kan genieten 💉 Hoe dieper in het rood hoe meer doop :winkie:

(Tunen boven de wettelijke grens maakt er een brommer van, die dan onverzekerd is. En waarmee je dan een milieudelict begaat als je het bos er mee in rijdt).
Over dat laatste ben ik het helemaal met je eens, wij hadden dan ook in dit (wedstrijd)verband ontheffing gekregen. Tja....probeer wel die "(semi) profs op de conventionele bikes maar eens uit te leggen dat je maar 30km/u max mag in het bos :-{
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Frankie70 schreef: di 21 januari 2020, 19:36
robertjan12 schreef: za 4 januari 2020, 12:49 uit nieuwsgierigheid ben ik me is aan het oriënteren op het vlak van een E-MTB.. rij nu op een HT en ben benieuwd naar jullie ervaring met een E-MTB

Hoeveel harder fietsen jullie gemiddeld met een E-MTB in vergelijking met een normale MTB met de zelfde inspanning?
Met dezelfde inspanning als op een "normale" mbt gaat je gemiddelde snelheid met een e-mtb omhoog. Je fietst immers met ondersteuning. Dat is eigenlijk de simpele uitleg, en op heuvellachtig terrein zal dat vaak ook zeker zo zijn. Zeker omdat je bergop een enorm voordeel hebt.
Ga je je echter vergelijken met de "snelle" conventionele bikers dan denk ik dat deze stelling niet meer op gaat.

Als voorbeeld: Wij organiseren al 15 jaar de Bart Brentjens Challenge (110km/2000hm) en afgelopen editie voor de 1e keer 2 elektrische "speed" bikers (45km/u) als voorrijders. Met de nodige voorsprong (en diverse accu wissels) bleven ze maar net de wedstrijdrijders voor.
Zou het een vlak parcours zijn dan maakt de elektrische bike geen schijn van kans.

Ik denk ook niet dat je voor een hoger gemiddelde een e-mtb moet aanschaffen. Een e-mtb vergroot je plezier, vergroot je bereik (technische klimmetjes/trails), na het werk toch nog ff dat leuke rondje door het veld of bos biken. Toch nog ff die stijle klim nemen om daarna die mooie afdaling nog een keer te doen. En zo zijn er nog genoeg voorbeelden.

Ga je toch voor een e-mtb kijk dan zeker naar de merken waarvan de motoren zelf te tunen zijn. Het spelen met ondersteuningsvermogens en de daarbij behorende actieradius is een leuke toevoeging aan het biken....
Ik rijd wel eens met Frankie70, laatst nog, en zeker met hem (kan ‘fietsen’ :winkie: ) is er 0 verschil (tot ‘ie ff gas geeft). Een paar anderen zijn technisch minder onderlegd, en die fietsen meer van achteren dan de handigere snellere conventiele bikers.
En ‘stegelkes’, draaihekjes, zijn handiger met een conventionele bike :wink: . Daar moeten we een beetje aan denken bij de routekeuze, vergeet je snel als conventionele biker. Maar verder gaat het eigenlijk prima samen. Conventioneel rijden we regelmatig 60-70km, 1000-1200hm, wanneer de accu’s van de e-bikers leeg gaan raken weet ik zelf niet. Dat zal de grens ongeveer zijn, Frankie70?

Met de BBC reden de 2 eBikes van Bafang met ik meen zelfs 4 of 6 accu’s in totaal 114km 2050hm voor de wedstrijd uit. Maar toen werd er ruimhartig gewisseld om niet stil te vallen natuurlijk.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Frankie70
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 25 november 2009, 21:06
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert, Specialized Camber Comp 29", Specialized Turbo Levo FSR

De grens bepaal ik min of meer zelf. Mijn ebike tune ik voorafgaand aan de rit (0-100%). Zet de ondersteuning op 10% op t vlakke en uphill 20%. Dan nog 40% voor de echte steile technische klim (waar 90% moet afstappen) Zo rijd ik met een 500wh accu 85km/1100hm met een gemiddelde hartslag van 150 bpm....en een emmer endorfine 😜
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Spekkoper, beter endorfine koper :-q
w0utje
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 15 juni 2007, 09:48
Mijn mountainbike: Giant Trance e+ 2 Pro

Goedemorgen,

Zal hem hier ook nog maar even posten :
Afbeelding

Na een paar jaar niet gefietst te hebben en de mountainbike onder het stof stond, ben ik begin vorig jaar somatisch ziek geworden. Nu alles weer een klein beetje onder controle is blijft alleen mijn energie erg achter. Vandaar maar besloten om de oude marin mount xm9 om te bouwen tot emtb. Dat had ik jaren eerder moeten doen, de afgelopen weken weer een aantal keer Schoorl gefietst. Wat een genot en lol gehad!
De houding ten opzichte van een emtb viel me echt alles mee, iedereen die we tegenkwamen was erg positief.
Zelf de ombouw gedaan met een tongsheng tsdz2 motor, die had ik ook al onder de woon-werk fiets. Bevalt erg goed. Fiets weegt nu zo'n beetje 19.1kilo met 11.6Ah accu van 48 volt. Op standje 4 de nok op gaat met 20km/u zonder enige conditie..... :o
Ketting springt er alleen wel regelmatig af op het voorblad door alle gaten en kuilen. Dit weekend even testen met een zelfgemaakte geleider, als dat werkt ga ik een model maken met de 3d printer van een vriend van me.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Zijn er nog EMTB rijders die een E commuter hebben ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
w0utje
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 15 juni 2007, 09:48
Mijn mountainbike: Giant Trance e+ 2 Pro

Ik heb de 500watt tsdz2 onder de woon werk fiets.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

w0utje schreef: zo 2 februari 2020, 19:23 Ik heb de 500watt tsdz2 onder de woon werk fiets.
Is dat zo'n zelfde pakketje wat op je fully zit ? :-{
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
N1co
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: do 21 november 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Heb dit ooit samengesteld voor woon-werk, een jaar of 8 geleden:

Afbeelding
w0utje
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 15 juni 2007, 09:48
Mijn mountainbike: Giant Trance e+ 2 Pro

Snelle Buffer schreef: zo 2 februari 2020, 20:17
w0utje schreef: zo 2 februari 2020, 19:23 Ik heb de 500watt tsdz2 onder de woon werk fiets.
Is dat zo'n zelfde pakketje wat op je fully zit ? :-{
Yup, alleen dan 500 watt ipv 750 watt op de fully. Basisplaat van de accu erbij. Dus gebruik tot op heden dezelfde accu.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Hier rij ik al wat maandjes op rond , binnenkort iets groter tandwiel voorzijde , omdat ik voor 95% woon-werk rij , en niet in het bos .

Afbeelding
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

w0utje schreef: za 1 februari 2020, 08:54 Goedemorgen,

Zal hem hier ook nog maar even posten :
Afbeelding

Na een paar jaar niet gefietst te hebben en de mountainbike onder het stof stond, ben ik begin vorig jaar somatisch ziek geworden. Nu alles weer een klein beetje onder controle is blijft alleen mijn energie erg achter. Vandaar maar besloten om de oude marin mount xm9 om te bouwen tot emtb. Dat had ik jaren eerder moeten doen, de afgelopen weken weer een aantal keer Schoorl gefietst. Wat een genot en lol gehad!
De houding ten opzichte van een emtb viel me echt alles mee, iedereen die we tegenkwamen was erg positief.
Zelf de ombouw gedaan met een tongsheng tsdz2 motor, die had ik ook al onder de woon-werk fiets. Bevalt erg goed. Fiets weegt nu zo'n beetje 19.1kilo met 11.6Ah accu van 48 volt. Op standje 4 de nok op gaat met 20km/u zonder enige conditie..... :o
Ketting springt er alleen wel regelmatig af op het voorblad door alle gaten en kuilen. Dit weekend even testen met een zelfgemaakte geleider, als dat werkt ga ik een model maken met de 3d printer van een vriend van me.
Ben je niet bang dat je voorwiel het accupakket gaat raken bij stevig inveren?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Kapitein Iglo schreef: di 4 februari 2020, 11:25

Ben je niet bang dat je voorwiel het accupakket gaat raken bij stevig inveren?
Ik zat ook te denken aan steenslag e.d ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gesloten