Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jurriaan schreef: do 26 maart 2020, 23:13 Een supercharger, alla Tesla, is er dus nog niet voor e-mtb?
En boven op een alp even stekkeren?
:winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Jurriaan schreef: do 26 maart 2020, 23:13 Een supercharger, alla Tesla, is er dus nog niet voor e-mtb?
https://www.badassebikes.com/en/
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
LosseSchroef
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 15:20
Mijn mountainbike: ...krijg ik met speels gemak kapot... :)

Nu ook op een gravelbike... :o
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: do 26 maart 2020, 16:17 ...
In de praktijk heb je vaak geen mogelijkheden tot opladen onderweg, dus dan is het vooral zorgen dat je zuinig genoeg fietst om tot het eind van je rit ondersteuning te hebben. In de Alpen heb ik tot 60km en ruim 1.600hm's op een accu van 500Wh gehaald, grotendeels in eco. Een rondje UHR met Amerongen, Leersum en Hoge Ginkel kost me hooguit driekwart van een acculading, meestal minder.
...
Wat ik dus doe is veel in eco rijden, en als ik zeker weet dat ik prik over ga hebben gaat soms wat vaker de trail-mode aan (= middelste stand op een Shimano motor). Tijdens mijn Alpenweken neem ik een tweede accu mee, want dan liggen de afstanden en hoogtemeters soms op waardes die ik niet met één acculading (bij een 500Wh accu) ga redden. Opladen tijdens de lunchpauze duurt (te) lang, en het is ook niet altijd zeker dat je een adres treft waar dat kan. Teveel risico dus :D
...
Ik zou erg graag van die reserveaccu verlost zijn, maar het zit er niet aan om nu alweer een sloot geld aan een nieuwe e-mtb uit te geven. Die ik nu heb was al een rib uit m'n lijf, en bevalt me verder ook supergoed...

Mario070 schreef: do 9 april 2020, 23:58
Jurriaan schreef: do 26 maart 2020, 23:13 Een supercharger, alla Tesla, is er dus nog niet voor e-mtb?
https://www.badassebikes.com/en/
Als ik de post van Kermit erbij lees, volgens mij is dat de post waar Jurriaan op reageert, dan denk ik dat het over opladen gaat, niet over opvoeren ;)
Een opgevoerde e-bike moet je trouwens eerder opladen :-{

Opvoeren van e-mtb's vind ik trouwens onzin/verwerpelijk, maar daar hebben we al eens een hele discussie over gehad.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Iemand al een vaste vork in zijn EMTB zitten? , ik zoek zoiets Ipv de Rockshox Judy . Weet wel geen carbon vork .
Op Ali zie ik wel wat maar weet niet of dat goed is ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gersan
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: zo 3 mei 2020, 19:30
Mijn mountainbike: Cube exc hybride reaction 625

Hallo,
Ik heb sinds kort een emtb (cube exc hybride reaction 625), is het normaal dat de motor ( gen 4) volgens mijn fietsmaat best veel lawaai maakt.
Mij stoort het niet , is ook niet erger geworden sinds mijn aankoop.
Ik heb er nu 945 km intensief op gefietst in zuid limburg ( parkstad route heuvelland)
Ik mountenbike en racefiets al sinds 1992 intensief voor het geval dat.....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Heeft je fietsmaat veel ervaring met de nieuwe Bosch motor?
Of wat is anders de referentie voor de term "veel lawaai"?

Toevallig vandaag de eerste rit samen met mijn vriendin op haar Cube met de nieuwe Bosch motor gemaakt, ik vind het geluidsniveau vergelijkbaar met dat van mijn eigen mtb met Shimano motor. Goed hoorbaar, maar "veel lawaai" zou ik het niet willen noemen.

Als je twijfelt of jouw motorgeluid normaal is, het beste kun je dan proberen wat te vergelijken met andere fietsen die dezelfde motor gebruiken, wellicht via de fietsenmaker waar je je fiets gekocht hebt?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gersan
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: zo 3 mei 2020, 19:30
Mijn mountainbike: Cube exc hybride reaction 625

Hoi ,
Mijn maat heeft dezelfde fiets en minder geluid.
Ga inderdaad eens langs bij de zaak waar ik hem gekocht heb.
Is inderdaad moeilijk te beoordelen mbt geluid.
Gr
Ger
Fitske
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 11 maart 2020, 16:44

Gersan schreef: ma 4 mei 2020, 12:30 Hoi ,
Mijn maat heeft dezelfde fiets en minder geluid.
Ga inderdaad eens langs bij de zaak waar ik hem gekocht heb.
Is inderdaad moeilijk te beoordelen mbt geluid.
Gr
Ger

Dat "moeilijk" beoordelen is relatief ;-) en een geluidsmeter doet wellicht wonderen als er echt grote verschillen zijn.
Laat ik nu een geluidmeter hebben ... en ook in Zuid Limburg wonen, is er eventueel wat te organiseren.
Frankie70
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 25 november 2009, 21:06
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert, Specialized Camber Comp 29", Specialized Turbo Levo FSR

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 10 april 2020, 16:45
kermit schreef: do 26 maart 2020, 16:17 ...
In de praktijk heb je vaak geen mogelijkheden tot opladen onderweg, dus dan is het vooral zorgen dat je zuinig genoeg fietst om tot het eind van je rit ondersteuning te hebben. In de Alpen heb ik tot 60km en ruim 1.600hm's op een accu van 500Wh gehaald, grotendeels in eco. Een rondje UHR met Amerongen, Leersum en Hoge Ginkel kost me hooguit driekwart van een acculading, meestal minder.
...
Wat ik dus doe is veel in eco rijden, en als ik zeker weet dat ik prik over ga hebben gaat soms wat vaker de trail-mode aan (= middelste stand op een Shimano motor). Tijdens mijn Alpenweken neem ik een tweede accu mee, want dan liggen de afstanden en hoogtemeters soms op waardes die ik niet met één acculading (bij een 500Wh accu) ga redden. Opladen tijdens de lunchpauze duurt (te) lang, en het is ook niet altijd zeker dat je een adres treft waar dat kan. Teveel risico dus :D
...
Ik zou erg graag van die reserveaccu verlost zijn, maar het zit er niet aan om nu alweer een sloot geld aan een nieuwe e-mtb uit te geven. Die ik nu heb was al een rib uit m'n lijf, en bevalt me verder ook supergoed...

Mario070 schreef: do 9 april 2020, 23:58

https://www.badassebikes.com/en/
Als ik de post van Kermit erbij lees, volgens mij is dat de post waar Jurriaan op reageert, dan denk ik dat het over opladen gaat, niet over opvoeren ;)
Een opgevoerde e-bike moet je trouwens eerder opladen :-{

Opvoeren van e-mtb's vind ik trouwens onzin/verwerpelijk, maar daar hebben we al eens een hele discussie over gehad.
E-bikes opvoeren? Wist niet dat het kon....afijn, zoals een conventionele bike ook niet stopt of inhoud bij 25km/u zo kan je bij je ebike (inmiddels zelfs bij de dealer) de begrenzing verruimen....👍
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Het aardige van opvoeren is, is het feit dat je daarmee rijdend in het bos een milieu delict begaat. Je rijdt dan immers op een onverzekerde brommer. Kost een dikke 400 euro meen ik te weten.

Als je de pech hebt betrokken te geraken bij een ongeval met de opgevoerde e-mtb dan ben je onverzekerd.

Deze gelezen? Jamis Diablo is content met zijn e-mtb :-q
Frankie70
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 25 november 2009, 21:06
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert, Specialized Camber Comp 29", Specialized Turbo Levo FSR

Jurriaan schreef: vr 22 mei 2020, 13:50 Het aardige van opvoeren is, is het feit dat je daarmee rijdend in het bos een milieu delict begaat. Je rijdt dan immers op een onverzekerde brommer. Kost een dikke 400 euro meen ik te weten.

Als je de pech hebt betrokken te geraken bij een ongeval met de opgevoerde e-mtb dan ben je onverzekerd.

Deze gelezen? Jamis Diablo is content met zijn e-mtb :-q
100% met je eens....daarom is het verstand gebruiken in dit soort dingen prioriteit nr 1.
👍
Gebruikersavatar
Duuk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 10 oktober 2014, 22:17
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 29 CF9
Contacteer:

Net terug van een vakantie van 3 weken in de Allgäu (zuid Duitsland).
Stond daar in de omgeving een gezellige test opstelling met wat leuke fietsen en kon daar een ritje doen op een strakke demo fiets met de nieuwe Shimano EP8 motor.
Ben zelf geen E-MTB rijder dus veel ervaring heb ik niet, maar het voelde natuurlijk aan allemaal.
Dat was dan in de trailstand waar het systeem zelf de mate van ondersteuning regelt, in boost ging het allemaal wat lomper.
In de afdaling staand op de pedalen vond ik alleen het geklapper van de transmissie wat te veel aanwezig.
Boven de 25 km/u viel het wegvallen van de ondersteuning ook niet echt op, hoefde voor mijn gevoel niet zwaarder te trappen

Reden trouwens veel E-MTB'ers er in die regio, het viel echt op als er een niet ondersteunde fiets langs kwam.
Terwijl het gebergte daar (in mijn opinie) niet super hoog is.
Buitengewoon grappig om te zien waren figuren die druk bezig waren met het omhoog fietsen over (zeer) lastig terrein om boven aangekomen niet meer naar beneden te durven :lol: :lol:
Bij een paar van die gasten maar even wat basis afdaal technieken uitgelegd..... :winkie:
Hoe ouder ik wordt.....hoe sneller ik was..... :tong

https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Duuk schreef: ma 14 september 2020, 14:36 .....
Terwijl het gebergte daar (in mijn opinie) niet super hoog is.
......
Ik denk dat de hoogte niet direct het probleem is, meer met stijgingspercentage en hoe lang dat aanhoudt.
Kom net uit de Vogezen terug, daar is 20% normaal en 30% kom je ook geregeld tegen, en dan kom je ook nog de nodige uitgereden geulen, kuilen, takken en stenen tegen, een getraind persoon zal dit wel aankunnen, maar ik behoor helaas niet tot die groep. :-{
Vroeger moest ik rekening houden met het feit dat ik nog geschikt terug moest komen, dit jaar was anders, knar maar een slag in de rondte, terug kom ik wel.... 8)

De groet'n...
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gesloten