Met dezelfde inspanning als op een "normale" mbt gaat je gemiddelde snelheid met een e-mtb omhoog. Je fietst immers met ondersteuning. Dat is eigenlijk de simpele uitleg, en op heuvellachtig terrein zal dat vaak ook zeker zo zijn. Zeker omdat je bergop een enorm voordeel hebt.robertjan12 schreef: ↑za 4 januari 2020, 12:49 uit nieuwsgierigheid ben ik me is aan het oriënteren op het vlak van een E-MTB.. rij nu op een HT en ben benieuwd naar jullie ervaring met een E-MTB
Hoeveel harder fietsen jullie gemiddeld met een E-MTB in vergelijking met een normale MTB met de zelfde inspanning?
Ga je je echter vergelijken met de "snelle" conventionele bikers dan denk ik dat deze stelling niet meer op gaat.
Als voorbeeld: Wij organiseren al 15 jaar de Bart Brentjens Challenge (110km/2000hm) en afgelopen editie voor de 1e keer 2 elektrische "speed" bikers (45km/u) als voorrijders. Met de nodige voorsprong (en diverse accu wissels) bleven ze maar net de wedstrijdrijders voor.
Zou het een vlak parcours zijn dan maakt de elektrische bike geen schijn van kans.
Ik denk ook niet dat je voor een hoger gemiddelde een e-mtb moet aanschaffen. Een e-mtb vergroot je plezier, vergroot je bereik (technische klimmetjes/trails), na het werk toch nog ff dat leuke rondje door het veld of bos biken. Toch nog ff die stijle klim nemen om daarna die mooie afdaling nog een keer te doen. En zo zijn er nog genoeg voorbeelden.
Ga je toch voor een e-mtb kijk dan zeker naar de merken waarvan de motoren zelf te tunen zijn. Het spelen met ondersteuningsvermogens en de daarbij behorende actieradius is een leuke toevoeging aan het biken....