Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Interessant artikel.

Wegens omstandigheden te koop: Specialized Turbo Levo MJ 2020 met Brosemotor :winkie:
LosseSchroef
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 15:20
Mijn mountainbike: ...krijg ik met speels gemak kapot... :)

Wat een dag :evil: Cube, Scott en Merida is nu al compleet uitverkocht in mijn framemaat en gekozen budget.
Nu ook op een gravelbike... :o
Gebruikersavatar
Duuk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 10 oktober 2014, 22:17
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 29 CF9
Contacteer:

Wat een dag :evil: Cube, Scott en Merida is nu al compleet uitverkocht in mijn framemaat en gekozen budget.
Het is inderdaad drama met verkrijgbaarheid van veel zaken, soms is het net een laatste onderdeel wat ervoor zorgt dat fietsen niet bij de fabrikant weg kunnen
Ook de enorm gestegen vraag naar e-MTB's zorgt voor veel problemen met verkrijgbaarheid.
En niet alleen van fietsen, ook bijv. fiets smarttrainers zijn lastig te krijgen.
En zo nog veel en veel meer waar we voorlopig ook nog even niet vanaf zijn :-{

Ook weer van het E-Mountainbike magazine dit item
https://ebike-mtb.com/en/e-bike-availability-2021/
Hoe ouder ik wordt.....hoe sneller ik was..... :tong

https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0
Gebruikersavatar
Duuk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 10 oktober 2014, 22:17
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 29 CF9
Contacteer:

Wegens omstandigheden te koop: Specialized Turbo Levo MJ 2020 met Brosemotor :winkie:
Brose komt er niet zo heel goed vanaf :wink:
Hoe ouder ik wordt.....hoe sneller ik was..... :tong

https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk inderdaad dat de beschikbaarheid van veel e-mtb's wel een dingetje is... en nog even zal blijven.
Gisteren toevallig ook beide gelinkte artikelen gelezen (maar dan in het Duits :D )

@Mauke, afgaande op mijn eigen ervaringen zie ik weinig bezwaar tegen "ruim veerweg" op een e-mtb.
Ik denk dat je meer naar de geometrie moet kijken, het kan ook uitmonden in een soort van downhiller die op de flowy routes die we in NL (steeds meer) hebben niet tot z'n recht komt cq wat doods en saai aanvoelt. Dat lijkt mij in elk geval een nadeel, een fiets die pas leuk wordt als het loeistijl of kneiterhard gaat.

Wat dat betreft past de e-onesixty die ik heb heel goed bij wat ik wil. Met een balhoofdhoek van 66.5 graden, brede banden met veel grip en 160mm veerweg is het een fiets die vertrouwen geeft. Maar met redelijk korte achtervorken en een niet te extreme bovenbuislengte en reach is het ook een fiets die (rekening houdend met het gewicht) lekker speels blijft. Imo een heel mooi compromis.

Voor mezelf sprekend, als ik nu een opvolger zou zoeken zou ik een vergelijkbaar stuurkarakter willen en een veerweg van zo'n 140~160mm.

Wat ik persoonlijk wel een dingetje vind: de huidige Bosch en de nieuwe Shimano (EP8) motoren hebben een "klapperend" geluid als je niet trapt en over een hobbelige ondergrond rijdt. Elke afdaling dus :wink:
Ik merkte dat bij de Bosch fiets van mijn vriendin. Het hoort bij die motor, dus er is niks mis mee, maar ik vind dat erg irritant. Zou voor mij zelfs een dealbreker zijn.
Kun je er wel mee leven is die Bosch verder een fijne motor en over het gevoel van de EP8 lees je alleen maar positieve berichten. Niet de allersterkste motor maar een heel natuurlijke ondersteuning en dat is imo belangrijker dan het maximum koppel.

Mijn "oude" Shimano -de STEPS 8000- zoemt wel bij trappen maar is buiten dat geruisloos. En tot nu toe ook 100% probleemloos, ruim 4.000km op de klok. Ik rijd er voorlopig nog lekker mee door... :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Voor als je er zelf 1 wilt bouwen met top onderdelen en voor niet heul veul geld:
https://youtu.be/ot8rxRnd2DQ
Vond hem wel vet eerlijk gezegd :roll:
Ride a bike!
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Leuk gedaan, leuk filmpje.

Ik vind wel dat het veel geld is voor de hoeveelheid werk dat je er in totaal in stopt en het verschil met een nieuwe in de winkel is toch niet zo groot. En dan heb je een chinees bouwpakket.

( Onder op het frame van mijn Scalpel staat ook made in China :winkie: )
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

kermit schreef: wo 6 januari 2021, 18:44 Ik denk inderdaad dat de beschikbaarheid van veel e-mtb's wel een dingetje is... en nog even zal blijven.
Gisteren toevallig ook beide gelinkte artikelen gelezen (maar dan in het Duits :D )

@Mauke, afgaande op mijn eigen ervaringen zie ik weinig bezwaar tegen "ruim veerweg" op een e-mtb.
Ik denk dat je meer naar de geometrie moet kijken, het kan ook uitmonden in een soort van downhiller die op de flowy routes die we in NL (steeds meer) hebben niet tot z'n recht komt cq wat doods en saai aanvoelt. Dat lijkt mij in elk geval een nadeel, een fiets die pas leuk wordt als het loeistijl of kneiterhard gaat.

Wat dat betreft past de e-onesixty die ik heb heel goed bij wat ik wil. Met een balhoofdhoek van 66.5 graden, brede banden met veel grip en 160mm veerweg is het een fiets die vertrouwen geeft. Maar met redelijk korte achtervorken en een niet te extreme bovenbuislengte en reach is het ook een fiets die (rekening houdend met het gewicht) lekker speels blijft. Imo een heel mooi compromis.

Voor mezelf sprekend, als ik nu een opvolger zou zoeken zou ik een vergelijkbaar stuurkarakter willen en een veerweg van zo'n 140~160mm.

Wat ik persoonlijk wel een dingetje vind: de huidige Bosch en de nieuwe Shimano (EP8) motoren hebben een "klapperend" geluid als je niet trapt en over een hobbelige ondergrond rijdt. Elke afdaling dus :wink:
Ik merkte dat bij de Bosch fiets van mijn vriendin. Het hoort bij die motor, dus er is niks mis mee, maar ik vind dat erg irritant. Zou voor mij zelfs een dealbreker zijn.
Kun je er wel mee leven is die Bosch verder een fijne motor en over het gevoel van de EP8 lees je alleen maar positieve berichten. Niet de allersterkste motor maar een heel natuurlijke ondersteuning en dat is imo belangrijker dan het maximum koppel.

Mijn "oude" Shimano -de STEPS 8000- zoemt wel bij trappen maar is buiten dat geruisloos. En tot nu toe ook 100% probleemloos, ruim 4.000km op de klok. Ik rijd er voorlopig nog lekker mee door... :-D
Ja precies wat ik denk ook over het biken, de nederlandse routes is toch wat ik 80% fiets en hier moet hij zeker niet saai aanvoelen..
Ik ga die 160 sowieso maar laten doen en nog eens een testritje doen op de 140 als die c19 het toelaat.
Dat klapperen is wel wat ja, maar is weinig aan te doen en zal er niet minder om genieten.

Canyon gaat komen met de ep8 die heeft mijn voorkeur kwa display maar komt weer met 500watt accu denk ik.. daar heb ik dus liever bosch 625 zodat ik zeker voldoende heb met 1 accu voor de ritten die ik rij.
Maar thanks voor advies!
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Erwin25 schreef: wo 6 januari 2021, 19:19 Leuk gedaan, leuk filmpje.

Ik vind wel dat het veel geld is voor de hoeveelheid werk dat je er in totaal in stopt en het verschil met een nieuwe in de winkel is toch niet zo groot. En dan heb je een chinees bouwpakket.

( Onder op het frame van mijn Scalpel staat ook made in China :winkie: )
Veel werk moet je er wel in stoppen. Maar geeft wel voldoening denk ik.
Daarbij bouw ik mijn fietsen zelf op en heb dus eigenlijk alle onderdelen al liggen. En! Een frame-only eMTB kom je eigenlijk nooit tegen.
€2000 voor een carbon eMTB frame is mijn inziens niet veel. En vind het best een mooi design eerlijk gezegd.
Ride a bike!
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Erwin25 schreef: wo 6 januari 2021, 19:19 Leuk gedaan, leuk filmpje.

Ik vind wel dat het veel geld is voor de hoeveelheid werk dat je er in totaal in stopt en het verschil met een nieuwe in de winkel is toch niet zo groot. En dan heb je een chinees bouwpakket.

( Onder op het frame van mijn Scalpel staat ook made in China :winkie: )
Vergis je niet in het soort onderdeel dat hij pakt.. voor 4000 vind je echt niets wat kwa specs echt in de buurt komt hoor.. vanaf 4500 heb je de instap topvorken en een leuk wielsetje en hij heeft het met zijn build behoorlijk voor elkaar.. dat werken en die tijd erin is natuurlijk wel waar
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

mauke schreef: wo 6 januari 2021, 19:53 Vergis je niet in het soort onderdeel dat hij pakt..
Je hebt gelijk, als ik dan een vergelijkbare fiets zoek ga je al zo naar Euro 9000,- en dat is het dubbele. Dan is het de moeite waard om als het je sport is ( of heet dat hobby? ) om een leuke fiets te bouwen voor een fractie van het bedrag dat je in de winkel kwijt zou zijn.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

mauke schreef: wo 6 januari 2021, 19:26 Canyon gaat komen met de ep8 die heeft mijn voorkeur kwa display maar komt weer met 500watt accu denk ik.. daar heb ik dus liever bosch 625 zodat ik zeker voldoende heb met 1 accu voor de ritten die ik rij.
Maar thanks voor advies!
Er zijn/komen ook meerdere bikes met de EP8 met een grotere accu, tot zelfs boven de 700Wh heb ik al gezien.
Een grotere accu is ook zwaarder dan een minder grote, kan nog wat invloed hebben op het stuurgedrag, vooral als het zwaartepunt relatief hoog ligt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Dat is zeker, maar 3kg+ accu in de rugzak is voor mij echt een grotere hinder.
Maar 625/700 is een hele mooie grens daar zou ik ruim voldoende reserve mee hebben denk ik
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik heb even zitten kijken voor de Misses.... Ze heeft een Cube Stereo 140 en daar staat nu bijna 5000km op. Als we nu een nieuwe 120 bestellen wordt dat wel november! Echt niet leuk.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

mauke schreef: do 7 januari 2021, 13:49 Dat is zeker, maar 3kg+ accu in de rugzak is voor mij echt een grotere hinder.
Maar 625/700 is een hele mooie grens daar zou ik ruim voldoende reserve mee hebben denk ik
Met een 625 accu zou ik denk ik geen tweede meer nodig hebben, in geval van twijfel de lader mee en tijdens de pauze(s) op een terrasje wat bijladen. Met 700Wh haal je ook een Alpendagtocht van 2.000hm denk ik. Mits je veel in eco rijdt, maar dat is sowieso noodzaak als je een flinke actieradius nodig hebt.

In tegenstelling tot Bosch geeft Shimano meer vrij, daarom zie je sommige Shimano fietsen met grotere accu's dan Shimano zelf aanbiedt. Bij Bosch zit je nu nog vast aan de 625Wh als grootste optie.
Specialized heeft 700Wh versies met de Brose motor, ook mooi spul.

Maar leveren, dat wordt in veel gevallen de grootste uitdaging...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gesloten