Whisky van de biker...

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

OK Klitse, dan heb ik een medestander want de Speyside is ook wel mijn favo regio... ik was er 3 jr geleden ook en bezocht toen Glenfiddich (de voorkeur was eigenlijk Balvenie te bezoeken, maar die was al maanden tevoren volgeboekt). Erg leuk om dat hele distillatieproces eens te zien van dichtbij - en daarna te proeven. Hoewel je bij Glenfiddich toch gewoon de 4 standaard whiskies uit de range krijgt. :)

Grappig dat die founders reserve - variant van veel merken goed is; van Glengarioch vind ik die ook erg lekker en ook die uitgave van Talisker is goed, hoewel dat wel weer een rokerige is maar dan met eindrijping op sherryvaten waardoor die toch een ander accent meekrijgt.

Leuk dat er toch weer een aantal reacties komen in korte tijd. :-q
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Wiel-Maat schreef: do 27 juni 2019, 11:41 OK Klitse, dan heb ik een medestander want de Speyside is ook wel mijn favo regio... ik was er 3 jr geleden ook en bezocht toen Glenfiddich (de voorkeur was eigenlijk Balvenie te bezoeken, maar die was al maanden tevoren volgeboekt). Erg leuk om dat hele distillatieproces eens te zien van dichtbij - en daarna te proeven. Hoewel je bij Glenfiddich toch gewoon de 4 standaard whiskies uit de range krijgt. :)

Grappig dat die founders reserve - variant van veel merken goed is; van Glengarioch vind ik die ook erg lekker en ook die uitgave van Talisker is goed, hoewel dat wel weer een rokerige is maar dan met eindrijping op sherryvaten waardoor die toch een ander accent meekrijgt.

Leuk dat er toch weer een aantal reacties komen in korte tijd. :-q
Ach, Glenfiddich is ook geen straf. :bier:
Founders reserves zit vaak net een wat leuker verhaal achter ook. In het geval van die van Glenlivet (overigens niet verwarren met de "gewone" founders reserve) was het een cask strenght waar ze in 2010 precies 1824 flessen van hadden gebotteld ter ere van de oprichting.
Omdat ik Guardian van de Glenlivet ben (marketingdingetje) mocht ik naar de "geheime" library voor een "complementary dram". Erg leuk gedaan, is een deur in de wachtruimte die totaal niet opvalt. Kreeg ook behoorlijk wat verwarde blikken van mensen die daar zaten te wachten op een rondleiding.
Dat de whisky vervolgens een vrij zeldzame Glenlivet was, was de kers op de taart.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Klitse schreef: do 27 juni 2019, 11:49
Wiel-Maat schreef: do 27 juni 2019, 11:41 OK Klitse, dan heb ik een medestander want de Speyside is ook wel mijn favo regio... ik was er 3 jr geleden ook en bezocht toen Glenfiddich (de voorkeur was eigenlijk Balvenie te bezoeken, maar die was al maanden tevoren volgeboekt). Erg leuk om dat hele distillatieproces eens te zien van dichtbij - en daarna te proeven. Hoewel je bij Glenfiddich toch gewoon de 4 standaard whiskies uit de range krijgt. :)

Grappig dat die founders reserve - variant van veel merken goed is; van Glengarioch vind ik die ook erg lekker en ook die uitgave van Talisker is goed, hoewel dat wel weer een rokerige is maar dan met eindrijping op sherryvaten waardoor die toch een ander accent meekrijgt.

Leuk dat er toch weer een aantal reacties komen in korte tijd. :-q
Ach, Glenfiddich is ook geen straf. :bier:
Founders reserves zit vaak net een wat leuker verhaal achter ook. In het geval van die van Glenlivet (overigens niet verwarren met de "gewone" founders reserve) was het een cask strenght waar ze in 2010 precies 1824 flessen van hadden gebotteld ter ere van de oprichting.
Omdat ik Guardian van de Glenlivet ben (marketingdingetje) mocht ik naar de "geheime" library voor een "complementary dram". Erg leuk gedaan, is een deur in de wachtruimte die totaal niet opvalt. Kreeg ook behoorlijk wat verwarde blikken van mensen die daar zaten te wachten op een rondleiding.
Dat de whisky vervolgens een vrij zeldzame Glenlivet was, was de kers op de taart.
Ha dat is wel bijzonder van die Glenlivet cask strength. Doen ze dan leuk met precies dat aantal flessen uit het oprichtingsjaar. Enne... ook een mooi verhaal van de voordelen van dat Guardian zijn; hoe verwerf je die status, flink in de buidel tasten of gewoon een mailtje sturen en that's it? :D
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Wiel-Maat schreef: do 27 juni 2019, 10:14
floris500 schreef: do 27 juni 2019, 08:26 Klinkt als een fijne whisky!

Bij mij zijn er laatste tijd vooral rokerige whisk(e)y's doorheen gegaan, Bowmore Legend/No1/12, Connemara, Laphroaig 10. Verder wat bourbon als Buffalo Trace/Jim Beam Black/Woodford Reserve.
Ik hou zeker ook van de rokerige varianten, van Bowmore bv vind ik de Tempest erg lekker (de nieuwe Balvenie Week of Peat 14 years die ik in de vorige post al noemde heb ik nog niet geproefd trouwens) maar in de zomermaanden drink ik die doorgaans toch wat minder; in de herfst en winter vind ik dat toch passender en beter smaken, als het buiten koud is en die rokerige whisky je doet denken aan haardvuur en dan lekker warm binnen zitten met zo'n goed glas... :)
Wat betreft tijd van het jaar heb je gelijk, net als zware donkere bieren past het wat beter in de gure maanden. Toch kan ik het niet laten er af en toe eens een glaasje van te doen, warm of niet :winkie:
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Wiel-Maat schreef: do 27 juni 2019, 13:12 Ha dat is wel bijzonder van die Glenlivet cask strength. Doen ze dan leuk met precies dat aantal flessen uit het oprichtingsjaar. Enne... ook een mooi verhaal van de voordelen van dat Guardian zijn; hoe verwerf je die status, flink in de buidel tasten of gewoon een mailtje sturen en that's it? :D
https://www.theglenlivet.com/en-EN/the- ... a-guardian

Helemaal gratis. Vroeger kon je dat aanvragen nadat je een Whisky had gekocht. Al begreep ik dat ze al een jaar of 10 geen sleutels (en pasjes) meer uitreiken. Maar gelukkig hebben ze er zelf ook een dus dat maakt verder niet uit.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

floris500 schreef: do 27 juni 2019, 13:23
Wiel-Maat schreef: do 27 juni 2019, 10:14

Ik hou zeker ook van de rokerige varianten, van Bowmore bv vind ik de Tempest erg lekker (de nieuwe Balvenie Week of Peat 14 years die ik in de vorige post al noemde heb ik nog niet geproefd trouwens) maar in de zomermaanden drink ik die doorgaans toch wat minder; in de herfst en winter vind ik dat toch passender en beter smaken, als het buiten koud is en die rokerige whisky je doet denken aan haardvuur en dan lekker warm binnen zitten met zo'n goed glas... :)
Wat betreft tijd van het jaar heb je gelijk, net als zware donkere bieren past het wat beter in de gure maanden. Toch kan ik het niet laten er af en toe eens een glaasje van te doen, warm of niet :winkie:
Ja ik volg je wel hoor. 's Avonds laat buiten zittend kan je van zo'n goeie Islay ook prima genieten. Maar dan niet in die erge hitte van de afgelopen dagen. :-{
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Klitse schreef: do 27 juni 2019, 13:42
Wiel-Maat schreef: do 27 juni 2019, 13:12 Ha dat is wel bijzonder van die Glenlivet cask strength. Doen ze dan leuk met precies dat aantal flessen uit het oprichtingsjaar. Enne... ook een mooi verhaal van de voordelen van dat Guardian zijn; hoe verwerf je die status, flink in de buidel tasten of gewoon een mailtje sturen en that's it? :D
https://www.theglenlivet.com/en-EN/the- ... a-guardian

Helemaal gratis. Vroeger kon je dat aanvragen nadat je een Whisky had gekocht. Al begreep ik dat ze al een jaar of 10 geen sleutels (en pasjes) meer uitreiken. Maar gelukkig hebben ze er zelf ook een dus dat maakt verder niet uit.
Hee da's nog eens leuk en een reden temeer om dan die kant weer es op te gaan! :bier:

Ook typisch iets voor Hollanders om dat leuk te vinden he...is het gratis, dan is het sowieso OK. :lol:
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ben nu bezig met een fles Highland Park Dragon Legend. Wel lekker, maar toch niet helemaal mijn ding, ben blij dat ik hem cadeau heb gehad, had het anders zonde gevonden van mijn geld...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Pas een fles Talisker 10y gehaald. Lekker rokerig, maar idd meer voor de koudere dagen/lange avonden.
Van mn zus een fles Glenfiddich Select Cask gekregen. Die is meer geschikt voor deze dagen, en het lichtblauwe etiket kleurt ook goed bij het zwembad 8)
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

mud mate schreef: do 27 juni 2019, 17:05 Ben nu bezig met een fles Highland Park Dragon Legend. Wel lekker, maar toch niet helemaal mijn ding, ben blij dat ik hem cadeau heb gehad, had het anders zonde gevonden van mijn geld...
Ok kan gebeuren. En er zijn op zich slechtere kado’s. Maar jij bent doorgaans meer van de Jameson toch?
ThaSingleTrackMastah schreef: do 27 juni 2019, 17:45 Pas een fles Talisker 10y gehaald. Lekker rokerig, maar idd meer voor de koudere dagen/lange avonden.
Van mn zus een fles Glenfiddich Select Cask gekregen. Die is meer geschikt voor deze dagen, en het lichtblauwe etiket kleurt ook goed bij het zwembad 8)
Ja dat idd.

En die select cask was hier onlangs ook in de aanbieding maar nog niet gekocht. Misschien toch es als sample halen - dat kan bij mijn LWS (local whisky shop ;) ) ook. Handig om iets te checken zonder meteen n fles te hoeven kopen voor t geval dat mud mate beschrijft: als hij tegenvalt... :D
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Wiel-Maat schreef: do 27 juni 2019, 21:37
mud mate schreef: do 27 juni 2019, 17:05 Ben nu bezig met een fles Highland Park Dragon Legend. Wel lekker, maar toch niet helemaal mijn ding, ben blij dat ik hem cadeau heb gehad, had het anders zonde gevonden van mijn geld...
Ok kan gebeuren. En er zijn op zich slechtere kado’s. Maar jij bent doorgaans meer van de Jameson toch?
ThaSingleTrackMastah schreef: do 27 juni 2019, 17:45 Pas een fles Talisker 10y gehaald. Lekker rokerig, maar idd meer voor de koudere dagen/lange avonden.
Van mn zus een fles Glenfiddich Select Cask gekregen. Die is meer geschikt voor deze dagen, en het lichtblauwe etiket kleurt ook goed bij het zwembad 8)
Ja dat idd.

En die select cask was hier onlangs ook in de aanbieding maar nog niet gekocht. Misschien toch es als sample halen - dat kan bij mijn LWS (local whisky shop ;) ) ook. Handig om iets te checken zonder meteen n fles te hoeven kopen voor t geval dat mud mate beschrijft: als hij tegenvalt... :D
Ja Jameson vind ik heerlijk. Deze is wel erg rokerig...
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

De Select cask is wel ok maar de iets duurdere Reserve cask is beduidend beter en het prijsverschil meer dan waard.

Licht rokerig vind ik nog ok, maar verder drink ik ze liever niet.
Onlangs een 57 North Talisker gekregen, brrrrrr
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wiel-Maat schreef: do 27 juni 2019, 21:37
mud mate schreef: do 27 juni 2019, 17:05 Ben nu bezig met een fles Highland Park Dragon Legend. Wel lekker, maar toch niet helemaal mijn ding, ben blij dat ik hem cadeau heb gehad, had het anders zonde gevonden van mijn geld...
Ok kan gebeuren. En er zijn op zich slechtere kado’s. Maar jij bent doorgaans meer van de Jameson toch?
ThaSingleTrackMastah schreef: do 27 juni 2019, 17:45 Pas een fles Talisker 10y gehaald. Lekker rokerig, maar idd meer voor de koudere dagen/lange avonden.
Van mn zus een fles Glenfiddich Select Cask gekregen. Die is meer geschikt voor deze dagen, en het lichtblauwe etiket kleurt ook goed bij het zwembad 8)
Ja dat idd.

En die select cask was hier onlangs ook in de aanbieding maar nog niet gekocht. Misschien toch es als sample halen - dat kan bij mijn LWS (local whisky shop ;) ) ook. Handig om iets te checken zonder meteen n fles te hoeven kopen voor t geval dat mud mate beschrijft: als hij tegenvalt... :D
Proefflesje is wel handig.
Een goed georganiseerde proeverij ook.
Mijn slijter in NL had van die avonden. Paar tientjes en dan whisky proeven van een bepaald thema :bier: . En kopen natuurlijk :wink:

Hier nog geen proeverij kunnen ontdekken, dus ik gok een beetje. Met hulp van mn smartphone natuurlijk ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ja die proeverijen ziin altijd n mooie gelegenheid om es wat te checken. Maar dan moet je ze wel tot je beschikking hebben idd.

Er zijn dan tegenwoordig wel veel review sites waar veel en vrij goed wordt gerecenseerd. Daar kan je best op af gaan. Ik heb aan de hand daarvan ook wel es iets gekocht wat n goeie keus bleek te zijn. :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, zo doe ik het nu.
Ik kijk wat er te koop is, zoek er de recenties bij en maak een keuze. Soort educated guess.
Omdat de accijns hier lager is, is de gok ook iets minder kostbaar dan in NL.
Tot nu toe niet slecht gegokt, hoewel ik niet verwacht echte pareltjes te vinden in de Carrefour, Consum en Mercadonna.
Nu ook een beetje komkommertijd, rond de Kerst is het aanbod stukken beter. (survival modus)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie