Let op teken in het bos.

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Tjibiti probeert ons bikers het bos uit te jagen geloof ik...
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Nee joh alleen in de zomer
liquid
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1333
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 00:46
Mijn mountainbike: Spectral CF

Mijn vriendin heeft een aantal jaar terug een tekenbeet opgelopen op de Rheden route. De bekende rode kringen zaten er al snel omheen. Maar de huisarts deed daar onverschillig over. Op de een of andere manier was er geen arts die het woord Lyme in de mond durfde te nemen toen een half jaar later een dood pijnlijk gevoel begon te ontstaan in haar voeten waardoor ze moest werken op ibuprofen en al snel de bijbehorende maagbeschermers. Steunzolen en weet ik veel wat voor smoesjes om de Lyme sticker te voorkomen.ik denk bijna een jaar aangekloot op die manier. Na zeer veel aandringen toch een onderzoek gekregen inclusief een mergpunctie. Waar uiteraard wel Lyme uitkwam maar gelukkig ook dat het eigenlijk doorlopen was en niet dat er een infuus met antibiotica door het merg hoefde waarvoor je geloof ik twee weken inhet ziekenhuis ligt. Langzaam kwam er weer gevoel terug en werd de pijn minder. Maar het was een enorme klote tijd. Maar de kans is enorm klein en we komen nog steeds heel veel in het bos op de fiets of lopend. Maar het is zeker iets om wel met zorg mee om te gaan. Ik vind preventieve anti biotica bij een beet dus helemaal niet zo gek als er de kleinste aanwijzing is dat het zo zou kunnen zijn dat.
HAVE you gazed on naked grandeur where there's nothing else to gaze on,
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dank je. Met een mannetje van vier neem je ook geen risico, en we konden niet 100% zeker de tijd vaststellen die de teek op hem zat - hij logeerde elders.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Een tekenbeet heeft op zich niet met MTB te maken natuurlijk, maar als MTB-er kom je nu eenmaal vaak in het bos (ik wel).
Ik weet dat er teken zitten. Dus ik controleer iedere keer na het fietsen, washandje benen afdoen en kijken. Na het douchen nog eens alles controleren. Teek uiteraard verwijderen als je hem ziet.
Als je meerdere keren per week fietst zie je ook gelijk als er rode kringen of rode vlekken verschijnen.
Ik heb dat 1 x gehad, gelijk naar huisarts, kreeg gelijk middel voorgeschreven en vlekken gingen ook snel weg.
Ik heb regelmatig last van teken die op mijn lichaam zitten door MTB-en. Ik kan grofweg zelfs zeggen dat 1 stuk bos er meer zitten dan andere stukken bos. Ook kleren zeggen niet alles, laatst een op mijn buik onder het shirt zelfs. Maar de meeste teken zitten lager dan 1m hoogte (al is dit geen 100% zekerheid!).

Boodschap = controleer altijd alles!
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

liquid schreef:Mijn vriendin heeft een aantal jaar terug een tekenbeet opgelopen op de Rheden route. De bekende rode kringen zaten er al snel omheen. Maar de huisarts deed daar onverschillig over. Op de een of andere manier was er geen arts die het woord Lyme in de mond durfde te nemen toen een half jaar later een dood pijnlijk gevoel begon te ontstaan in haar voeten waardoor ze moest werken op ibuprofen en al snel de bijbehorende maagbeschermers. Steunzolen en weet ik veel wat voor smoesjes om de Lyme sticker te voorkomen.ik denk bijna een jaar aangekloot op die manier. Na zeer veel aandringen toch een onderzoek gekregen inclusief een mergpunctie. Waar uiteraard wel Lyme uitkwam maar gelukkig ook dat het eigenlijk doorlopen was en niet dat er een infuus met antibiotica door het merg hoefde waarvoor je geloof ik twee weken inhet ziekenhuis ligt. Langzaam kwam er weer gevoel terug en werd de pijn minder. Maar het was een enorme klote tijd. Maar de kans is enorm klein en we komen nog steeds heel veel in het bos op de fiets of lopend. Maar het is zeker iets om wel met zorg mee om te gaan. Ik vind preventieve anti biotica bij een beet dus helemaal niet zo gek als er de kleinste aanwijzing is dat het zo zou kunnen zijn dat.
In mijn privé "omgeving" een paar gevallen meegemaakt met soortgelijke ervaring. Nu het "tekenseizoen" op zijn hoogtepunt is/komt vond ik het daarom opportuun om dit onderwerp hier aan te kaarten omdat veel "zomeronverhardfietsers" er veel te laconiek mee omgaan. Wat door een aantal reacties hier bevestigd wordt.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

wpee schreef: Ik kan grofweg zelfs zeggen dat 1 stuk bos er meer zitten dan andere stukken bos. Ook kleren zeggen niet alles, laatst een op mijn buik onder het shirt zelfs. Maar de meeste teken zitten lager dan 1m hoogte (al is dit geen 100% zekerheid!).
Iemand in mijn familei die veel wandelt heeft dezelfde ervaring met dat er op sommige plekken beduidend meer zitten dan op andere.
Ook bedekkende kleding dragen helpt inderdaad weinig. Dat het fietsen in een bosrijke omgeveing in lange broek minder teken beten geeft komt omdat als men in langebroek fietst men dat doet vanwege de kou en dan zijn teken nauwelijks aktief.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Blijft iets om scherp op te zijn, goede controle na het fietsen/wandelen kan geen kwaad in het tekenseizoen. Denk ook dat, net als met muggen, sommige mensen meer in trek zijn bij teken dan anderen.
Anyway, mijn vaste fietsmaat is inmiddels 4 jaar uit de running met de naweeën van Lyme...... als het ooit al goed gaat komen :(
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

2 jaar geleden heeft mijn vrouw t opgelopen. Grote rode kring. Aan de achterkant van haar dij. Geliukkig was t zomer en liep ze in haar bikini zodat ik t snel zag. 2 zware kuren en 2 maanden goed ziek geweest.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Scaryhead
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1120
Lid geworden op: za 18 november 2006, 23:50
Mijn mountainbike: On One Inbred 29er
Contacteer:

Er is een test setje in de handel van Beaphar, en heet "test de teek". Voor ongeveer €2.00 te koop in de dieren special zaken.
Als je een teek verwijderd hebt kan je deze testen op aanwezigheid van de Borellia bacterie. Hiermee voorkom je onnodig anti-biotica gebruik.
Toen wij nog een hond hadden, hebben we deze ooit eens mee genomen. Honden en teken is altijd feest. Record stond op 52 stuks in 2 weken vakantie (Jura, Frankrijk).
Afbeelding
PaganiProductions

Tsjibiti schreef:Behalve dat het in de winter vaak onaangenaam koud is om op de weg te fietsen en daarom dan als alternatief het onverharde fietsen en mooie overbrugging is voor het wegseizoen is er nog een extra , mischien wel belangrijker , argument het onverhard fietsen als een winter- (langebroeken) activiteit te hanteren:
https://www.nporadio1.nl/homepage/9145- ... -tekenbeet" onclick="window.open(this.href);return false;

Belangrijke zinsnede die hier ter harte zou kunnen worden genomen:
Nu het warmer weer wordt moeten we volgens de onderzoeker alert blijven. "Het tekenseizoen is nu echt begonnen met dit weer. Het advies is: Ben je in het groen geweest? Controleer dan op tekenbeten en verwijder ze zo snel mogelijk."
Onzin ik doe altijd mijn benen met een deo roller en de rest van mijn armen en nek ook en tot nu geen last meer van teken gehad.
En heb al verschillende teken gehad.
Teken komen of op stinkend lichaam geur met deo heb ik geen last meer van.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Ik zal tegen mijn vrouw zeggen dat ze stinkt dan.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Teken komen enkel op stinkende geur af? WTF, het zijn geen vliegen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3298
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Kijk even naar wie het bericht post... ;-)
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

1 pipetje voor het fietsen tussen de schouderbladen.... :bier:
Afbeelding
Plaats reactie