SLR Camera mee het bos in.

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jullie raden een S-Works aan aan iemand die een instapfiets met een beetje niveau zoekt ;-)
Ik ben er vrij zeker van dat de VA (en die is leverbaar) aan mijn wensen qua snelheid en fotokwaliteit voldoet. Ik ben vooral nog aan het twijfelen of ik zo'n uitgave wel wil doen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Dagje (of weekend) huren dan maar, dan weet je zeker of het wat voor je is!

https://budgetcam.nl/nl/product/sony-rx100-v-compact-4k

Wij huren via werk veel via Budgetcam, fijne zaak. Online reserveren, betalen en ophalen op de plek waar je wilt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tijdje later, knoop doorgehakt: er komt een RX100 VA aan (morgen ophalen bij de winkel).
Ben benieuwd. Hij mag deze zomer iig mee naar Noorwegen (gewone vakantie) en in het najaar naar de mountainbikeweek in Piemonte.

Naar Noorwegen neem ik ook wel de spiegelreflex mee, maar die ga ik niet op de fietstochtjes -die we zeker gaan maken- mee slepen.

Vooral de geclaimde snelheid van de RX100 staat me wel aan. Als ik met een eenvoudige compact wat foto's van medefietsers wil maken staan nummer een en vier erop. Nummer twee en drie zijn al voorbij voordat de camera klaar is voor de volgende opname...
Ik wilde gewoon een redelijk goede camera die klein genoeg is om in een tasje aan de schouderband van de rugzak mee te kunnen, zodat je in staat bent snel wat foto's te maken. Een telefoon bevalt me gewoon niet zo daarvoor, om meerdere redenen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Cool! Laat even weten of je er tevreden over bent, ik zit ook nog te neuzen naar een compacte goede camera en lees veel goede verhalen over de RX-serie. Ik heb nu van werk een Sony ZV-1 (meer een vlog-camera), maar dat is helemaal niets. Traag en de knopjes veel te klein om fatsoenlijk te gebruiken.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Op het werk gebruik ik ook een Sony ZV-1 die is toch wel heel goed in hi-speed opnames. 120fps geen probleem. En omdat deze klein is prob je ‘m overal tussen.

Tig jaar later dan ik dit topic gestart ben moet ik zeggen dat nog steeds de Nikon keymision 80 aan mijn Camelbak hangt. Foto’s even door Photoshop app raggen geeft prima resultaten voor de kijk nou eens waar ik ben foto’s. Voor wedstrijden van mijn neefje gaat de Canon EOS D7 MK2 mee. Dat is bijna filmen zo rap is dat ding.
◼︎ Go round the outside.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MarkMeisner schreef: di 6 juni 2023, 14:59 Cool! Laat even weten of je er tevreden over bent, ik zit ook nog te neuzen naar een compacte goede camera en lees veel goede verhalen over de RX-serie. Ik heb nu van werk een Sony ZV-1 (meer een vlog-camera), maar dat is helemaal niets. Traag en de knopjes veel te klein om fatsoenlijk te gebruiken.
Ik kan nu natuurlijk nog niets over ervaringen zeggen, maar het knoppenwerk is ook op de RX100 wel klein. En er zitten heeeeeel veel functies in het menu verstopt, op dit moment is dat nog een zoekplaatje.

In de praktijk zul je na wat gewenning waarschijnlijk kiezen voor bepaalde settings waar je verder niet veel meer aankomt. Ik heb meestal een voorkeur voor diafragma voorkeuze als belichtingsinstelling, dat zit er ook op.
Er zit een draairing om de lens, het zou handig zijn om die (permanent) voor het zoomen te kunnen gebruiken. Nog even naar zoeken hoe dat precies zit, hij lijkt meestal voor de diafragma-instelling te worden gebruikt. Ik heb de manual nog niet bekeken :D

In vergelijking met een goedkopere compact voelt de RX100 degelijker aan, hij is echter ook een fractie groter dan ik verwachtte (heb via internet besteld en daarna opgehaald bij de lokale winkel). De lens is wat forser, niet onlogisch bij een 1.8 als grootste opening.
Moet nu op zoek naar een nieuw tasje voor aan de rugzak, de lens is net te dik om in het tasje te passen dat ik eerder gebruikte....
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En er zitten heeeeeel veel functies in het menu verstopt, op dit moment is dat nog een zoekplaatje.
Dat is inherent aan dat soort cameras.
Het kan vaak wel, maar het zit 5 niveaus diep in een menu verstopt, achter 3 hele kleine knopjes.
En als je pech hebt is ie jouw favoriete instelling ook meteen weer vergeten zodra je m uit zet. Of zodra ie zichzelf uitschakelt.
Ik denk hierbij vooral aan onze Olympus Tough.
Wat een draak van een ding.
Gewoon op Auto zetten en afdrukken gaat prima.
Ook visjes fotograferen doet ie goed.
Maar daarmee is het wel gezegd.
Als je in het bos een mtb'er wilt fotograferen, dan wil je misschien de invulflits gebruiken.
Dan moet je in het juiste menu 5 levels diep iets veranderen.
Als je pech hebt duurt het ff te lang voordat je onderwerp langs rijdt, en dan schakelt het ding zich uit om stroom te besparen.
Dan kan je opnieuw beginnen.
Dat ding ligt dus in een la te wachten op de volgende snorkelvakantie.
Blij dat ik hier ff mn frustratie kwijt kon.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dan ben ik wel weer blij met mij. EOS D7. Die heeft 3 geheugen plekken in de programma knop voor je gemaakte instelling. Dat ding blijft ook aanstaan tot de accu leeg is. Het is mij wel eens gebeurt dat ik hem dagen later van mijn bureau pak, “o, hij staat nog aan” (en dan is de accu dus bijna leeg)
◼︎ Go round the outside.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Een D7 met een RX100 vergelijken is natuurlijk appels met peren.

Ben heel benieuwd naar de ervaringen Kermit. Waarom de VA gekozen trouwens en niet de vii?
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Klopt. Maar software matig is zoiets er natuurlijk in te programmeren. De Sony ZV-1 heeft tenminste wel de optie om je favoriete functies in een eigen menu te zetten. Niet ideaal, maar je kan er wel sneller bij.
◼︎ Go round the outside.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

daniel1975 schreef: za 10 juni 2023, 10:52 Een D7 met een RX100 vergelijken is natuurlijk appels met peren.

Ben heel benieuwd naar de ervaringen Kermit. Waarom de VA gekozen trouwens en niet de vii?
Twee redenen, ik wilde graag de 1.8/2.8 lens en het prijsverschil.
Eigenlijk vond ik de VA al dermate duur dat ik er een tijdje over gedaan heb om er toch maar een te kopen... :D

Zoals bij veel serieuzere camera's kun je ook wat functies zelf onder een knop zetten bij de RX100.
Wat wel handig is is de draairing om de lens, in de meeste standen verander je daarmee de belichtinginstelling. Diafragma bij diafragmavoorkeuze, tijd bij tijdvoorkeuze, en beiden gelijktijdig als de camera op programmabelichten staat.
Op de niet-nadenken-programmastand (weet de precieze naam even niet) fungeert hij als zoomring.

Binnenkort naar Noorwegen, daar ga ik hem wat beter leren kennen denk ik.
(Voor zover nodig, want de meeste zaken wijzen zichzelf wel).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik zit nog enorm in dubio: een RX100 of een iphone14pro.
De sony maakt echt betere kwaliteit fotos, maar de beste camera is de cam die je ook echt bij je hebt…. Twijfeltwijfel.
En met zowel ultrawide als 2/3x zoom is een 14pro behoorlijk allround.
Bicycle, bicycle, bicycle
ProCaliber
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 13 januari 2023, 11:41
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.5

daniel1975 schreef: ma 12 juni 2023, 22:24 Ik zit nog enorm in dubio: een RX100 of een iphone14pro.
De sony maakt echt betere kwaliteit fotos, maar de beste camera is de cam die je ook echt bij je hebt…. Twijfeltwijfel.
En met zowel ultrawide als 2/3x zoom is een 14pro behoorlijk allround.
Wat ga je met de gemaakte foto's doen?
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Haha, niet op A3 printen ;-)
Ik ben redelijk (goed) thuis in fotografie, sensoren, lenzen, etc. Maar ben wel langzaam van ragscherp-high res veranderd naar “een acceptabele cam vaak bij je hebben dan een dure topper on de kast”.

RX100-serie zit wel aardig in die sweet-spot trouwens. Alleen die 70mm zoom op de VA is voor mij net te kort.
Bicycle, bicycle, bicycle
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Inmiddels terug uit Noorwegen en daar de RX100 regelmatig gebruikt.
Ik vind de kwaliteit van de foto's mooi, duidelijk beter dan van goedkopere compactcamera's (in elk geval degene die ik gehad heb). Cameraatje werkt ook vrij snel, maar niet zo snel als mijn DSLR (toevallig ook een Sony, wel een instapmodel maar met vaste spiegel). Als je uitzet dat je de net gemaakte foto nog even te zien krijgt is hij snel genoeg voor mijn gebruik.

Het zoombereik tot 70mm is inderdaad iets beperkt, het zal subjectief zijn of je daarmee uit de voeten kunt of toch liever wat meer tele hebt (ten koste van de lichtsterkte dan wel).

Doordat de lens iets uitsteekt is hij iets groter (dikker) dan een echt kleine compact, maar nog klein genoeg om in een tasje aan de schouderband van een rugzak mee te nemen. Ook is hij wat zwaarder dan die echte mini's, betere kwaliteit kost blijkbaar ook een paar gram (m.n. door de 1.8 lens?)

Ik werk graag met diafragmavoorkeuze, dus wat mij betreft fijn dat die optie er op zit. Al kun je ook een programstand kiezen en dan met de ring om de lens de waardes naar wens aanpassen (tijd en diafragma tegelijk, de belichting verandert dan niet), dat werkt best snel en je gebruikt dan toch je eigen voorkeursinstelling in plaats van klakkeloos gebruiken wat de camera kiest.

Al met al geen spijt van de aankoop. Al was het niet in eerste instantie mijn reden om voor zo'n ding te kijken (dat was wat meer snelheid) vind ik de betere beeldkwaliteit t.o.v. een goedkope compact toch ook wel heel erg fijn (al zie je in de hoeken bij de groothoekstand wel wat afnemende kwaliteit, het is nog steeds een compact en geen professionele DSLR ;-)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie