SLR Camera mee het bos in.

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Op mijn ritjes neem ik tegenwoordig en Nikon keymission 80 mee voor de fotootjes van een ritje. Maar voor het echte werk neem ik toch liever mijn Canon SLR mee. Nu zit daar een 24-70 f2.8 L voorop dus dat stop je niet zomaar even weg. Ik ben dus even benieuwd naar ervaringen hoe het beste je spiegelreflex met een knappe lens mee te slepen op de MTB.
◼︎ Go round the outside.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In het verleden met een iets grotere Dakine rugzak (25L?) gefietst, camera in een t-shirt gewikkeld, camera onder met lens omhoog. Nooit echt mee op mijn bek gegaan, dus ook nooit problemen gehad.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ooit was ik serieus met mtb fotograferen bezig (heb nog een cover en een double spread in de Up/Down gehad) en had ook zo'n Dakine fotorugzak. Een ouder model van deze geloof ik. Werkte redelijk goed, zat een apart, vrij rigide, 'camerablok' in met vakken voor body, lenzen, etc.
Zo'n gevaarte op je rug is wel wat anders, ben destijds ook een keer goed er mee over the bars gegaan, je balans slaat net even wat sneller door met zo'n gorilla op je rug. Alles was nog heel, de tas beschermde het cameraspul dus wel goed!

De Dakine vrij snel verkocht en een kleinere Lowepro Photo Sport (ouder model van deze) aangeschaft. Deze is wat fijner, plaats voor een body met lens plus nog een kleine lens of flitser, maar wel ook plaats voor ander spul en drinkzak. Zit wel wat 'hoog', komt bij steile afdalingen tegen achterkant helm aan.

Moet zeggen dat ik al jaren niet meer serieus fotografeer tijdens het mtb'en, heb nu wel een Sony RX100 met zeer goede beeldkwaliteit en die is zo klein dat hij altijd mee kan.

Tegenwoordig zijn geloof ik de rugzakken van f-stop populair onder professionele mtb-fotografen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mijn Dakine was geen camera-versie!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Koop een neopreen DSLR sleeve. Ik heb al 10 jaar een Zing en hij is nog steeds even goed!
http://store.tiffen.com/products/18/Camera-Covers/" onclick="window.open(this.href);return false;
Waar woke is, is vuur
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Lowepro Dryzone - kan ook flinke bui hebben
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Bedankt hier staan wel een paar tips tussen waar ik wat mee kan. Ik ga de SLR niet op elke rit mee nemen, voorlopig is het even voor één of twee shoots. Dus om nu een speciale tas er voor aan te slepen is ook weer wat overdreven. Maar goed om te weten dat die er zijn. Je weet nooit of je de smaak te pakken krijgt. Een SLR werkt nu eenmaal lekkerder dan zo'n klein dingetje. Sneller, maar ook het beeld wat je krijgt zie je beter omdat je rechtstreeks door de lens kijkt en je verder nikst ziet wat je afleid.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Misschien nog een ander gek idee: ik heb ooit met een fotograaf gereden die zijn camera in een tas aan het stuur had hangen. Dat leek best goed te werken, je hebt 'm ook sneller in je handen dan wanneer je 'm uit een rugzak moet halen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Tijgerhaai schreef:Bedankt hier staan wel een paar tips tussen waar ik wat mee kan. Ik ga de SLR niet op elke rit mee nemen, voorlopig is het even voor één of twee shoots. Dus om nu een speciale tas er voor aan te slepen is ook weer wat overdreven. Maar goed om te weten dat die er zijn. Je weet nooit of je de smaak te pakken krijgt. Een SLR werkt nu eenmaal lekkerder dan zo'n klein dingetje. Sneller, maar ook het beeld wat je krijgt zie je beter omdat je rechtstreeks door de lens kijkt en je verder nikst ziet wat je afleid.
Gewoon even aan Erik B vragen :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

ook een optie. :D
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

nielsvk schreef:Ooit was ik serieus met mtb fotograferen bezig (heb nog een cover en een double spread in de Up/Down gehad) en had ook zo'n Dakine fotorugzak. Een ouder model van deze geloof ik. Werkte redelijk goed, zat een apart, vrij rigide, 'camerablok' in met vakken voor body, lenzen, etc.
Zo'n gevaarte op je rug is wel wat anders, ben destijds ook een keer goed er mee over the bars gegaan, je balans slaat net even wat sneller door met zo'n gorilla op je rug. Alles was nog heel, de tas beschermde het cameraspul dus wel goed!
Ik heb die Dakine ook (al een jaar of 10 en nog steeds perfect) maar daar ga je idd niet serieus mee rijden. Sowieso zou ik niet op m`n rug willen vallen met een DSLR op m`n rug, dat vindt m`n ruggengraat vast niet fijn :roll:

Het punt is dat een volwaardige (D)SLR best een gewicht is en je balans verstoord, ik vind die 2 hobbies dus ook eigenlijk niet te combineren. Afentoe zou ik wel eens iets kleiners willen kopen (micro4/3 oid) maar ja, om nou weer een paar honderd uit te geven voor iets dat je niet heel vaak gebruikt is ook weer zo wat. Dus houden we het lekker bij de telefoon (die toevallig ook in RAW kan fotograferen) en kan dat geld weer aan MTB- of foto-spul gespendeerd worden :)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zijdelings gerelateerd aan dit topic (want ik neem mijn DSLR niet mee op de fiets :-D ), ik speel met het idee een Sony RX100 als kwalitatief vrij goede compact voor erbij te kopen. Ik heb al wel compacte camera's, maar die voldoen allemaal niet zodra het onderwerp wat beweegt en/of de lichtomstandigheden niet heel helder zijn (zoals in een bos...).
De RX100 heeft een lichtsterke lens en snelle electronica dus zou een stap vooruit moeten zijn. Ook de aparte zoeker ipv het display vind ik een plus.

Iemand hier ervaring met een van de RX100 uitvoeringen, en dan met name om er af en toe een actieplaatje mee te maken?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik heb eens een DSLR meegenomen op een zeer technische rit. Ook ingewikkeld in een longsleeve.

Helaas kwam ik ter val op mijn rug wat een breukje in een wervel als gevolg had.

Zeker een jaar zoet mee geweest.

Zo'n baksteen komt er niet meer op mijn rug mee

Natuurlijk was het een freak accident, maar toch

Camera had geen krasje overigens.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ik heb geen ervaring met het huidige model, wel met de IV en V, maar met mijn ervaring met DSLR's en fatsoenlijke systeemcamera's (Fuji XT1 en opvolgers, Sony A7) is dat de compacts eigenlijk nog wel flink ruk zijn :(

Ik heb er ook naar gekeken als betere camera dan mijn telefoon en compactere camera dan de DSLR, maar zowel in focussnelheid, ruis in donkere plekken, dynamic range en scherpte overwint de DSLR en goede systeemcamera elke keer. En dan echt in een groot verschil.

Mijn oude 5d MK1 (classic) met 40mm f2.8 pancake is niet heel groot, maar maakt nog steeds onwijs goede foto's. Dan praat je over een 2e hands prijs van zo'n 300/400 euro. Een Fuji XT-2 met 27mm pancake is ook niet groot en denk ook wel te krijgen voor een prijs lager dan de RX100.

Alleen dan zit je nog met het formaat, een rugzak of de camera op je rug met een speciale strap is nog wel nodig.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De bedoeling is ook dat de camera in een tasje aan de borst/schouderband van de rugzak kan hangen, dus het moet echt een compact ding zijn. Kwalitatief was ik ook al best tevreden over mijn oude Canon G10, maar die is wat lomp (voor een compact) en mist lichtsterkte en reactiesnelheid.
Mijn criteria zijn niet die van een prof, maar wel die van een hobbyist met wat ervaring (fotografeerde vroeger wel vrij veel, er ligt nog een analoge Canon uitrusting op zolder te verstoffen).

Als ik de gegevens van die RX100 bekijk moet het toch een supersnel reagerende camera zijn...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie