SLR Camera mee het bos in.

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1412
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Als je de G10 als referentie hebt, dan is de RX100 zeker een betere camera. Sneller en scherper beeld.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

De RX schiet voor een compactcamera best mooie plaatjes. De constructie van de uitschuivende lens vind ik echter helemaal niks, die ging bij twee verschillende toestellen binnen een paar jaar kapot, schijnt een (bekend) zwak punt te zijn.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Weet je toevallig ook of dat voor alle uitvoeringen geldt of dat dat verbeterd is bij de latere types? En is dat onder garantie opgelost?
Ik vind bij veel camera's dat ze een "plastic indruk" maken, zelfs de 35mm/1.8 prime lens van mijn DSLR heeft dat (maar geeft wel mooie scherpe beelden).

Als ik dan die oude Canon spullen in m'n hand heb voelen die oerdegelijk (en loodzwaar :D )
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Vanaf de VI is het een andere lens. Minder lichtsterk, meer zoom.
Dus je zult uit moeten vogelen of het ook voor die versies geld.
Ik heb een keer met een VII gespeeld, maar de AF is fenomenaal. Eyetracking is bijzonder goed.
Bicycle, bicycle, bicycle
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik heb ooit voor iemand een koker gemaakt voor een dure lens/ objectief.

Ben er verder niet zo in thuis, maar ik heb toen een stuk afvoerpijp van 65 gepakt en daar 1 vaste dop en 1 schroefdop op gemaakt.

Binnenkant gevoerd met eierdoppenschuim en als het ding erin ging deed hij er nog een laagje van dat schuim omheen.

Om het pijpje nog een gesp gemaakt zodat hij hem of met een riem om kon hangen of aan het hengsel van een rugzak kon vastmaken.

Hij ging ermee wandelen en klimmen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

kermit schreef: do 11 augustus 2022, 20:40 Weet je toevallig ook of dat voor alle uitvoeringen geldt of dat dat verbeterd is bij de latere types? En is dat onder garantie opgelost?
Ik weet niet meer exact welke versies het waren maar in ieder geval de eerdere modellen. Helaas van beide geen aankoopbewijzen meer dus ook maar geen aanspraak proberen te maken op garantie (als deze er nog op zat). Of het in de latere modellen is opgelost weet ik niet, na twee keer hetzelfde issue ben ik overgestapt. Er is op het net wel wat over te vinden als je zoekt op RX100 lens stuck.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Tijgerhaai schreef: do 13 september 2018, 10:02Bedankt hier staan wel een paar tips tussen waar ik wat mee kan. Ik ga de SLR niet op elke rit mee nemen, voorlopig is het even voor één of twee shoots.
Ik heb het een paar keer gedaan (EOS 80D met 70-200 f/2.8). Had toen inderdaad een rugzak, werd daar niet blij van. Maar als je het een heel enkele keer doet, is 't geen groot probleem: stel je er gewoon op in dat je een stukje rustiger fietst dan normaal, dan blijft alles heel ;)
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Bushcraft Barry
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: di 5 april 2022, 19:42
Mijn mountainbike: Kubus & Sticks

Als ik eropuit ga en de camera moet mee dan pak ik mijn Lowepro Photo Sport. Ik gebruik de tas eigenlijk alleen bij mijn wandelingen maar ik durf haast met zekerheid te zeggen dat er ook prima mee te fietsen is. Ruimte voor een drinkzak (2 ltr), camera + extra lens in een goed afgesloten compartiment. Fijn zittende buikriem en borstriem, regenhoes erbij en voldoende afstelmogelijkheden om het fijn te laten zitten.
https://www.lowepro.com/nl-en/photo-spo ... 36888-pww/
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als de DSLR meegaat, dan gebruik ik de Deuter Transalp 30liter.
Daar past heel wat in.
Sinds een tijdje de rugpand en van m'n rugzakken verstevigd met een sandwich van kunststof en EVA, dus een val op m'n rug zal ik wel overleven.
(En ik val maar heel zelden op m'n rug).
Maar als ik eerlijk ben is het een hoop werk voor een net iets beter plaatje.
Werk dat ik niet zoek, dus de goede apparatuur blijft bij a altijd thuis.
Fotograferen en fietsen zijn bij mij twee aparte dingen. Als ik onderweg dan toch een fotootje maak, dan gewoon met de phone.
Mazzel is dat er hier meestal genoeg licht is.

Ik zie hier regelmatig mooi plaatjes voorbijkomen, maar wat dat betreft heb ik een one track mind. Als ik fiets, dan fiets ik.
Heeft ook nadelen natuurlijk, vooral achteraf.
Als je zo met een groepje gelijkgestemden een weekje in Portes du Soleil bent kom je thuis met 3 foto's :-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mij ergert het als ik een foto wil maken maar dat lukt niet omdat de apparatuur het niet (op een acceptabel niveau) aan kan.
Met de telefoon ben ik beperkt tot het scherm, in de felle zon zie ik daar amper op wat ik aan het doen ben. Op m'n laatste mountainbikeweek had ik daarom wel weer een (compact)camera meegenomen, met flinke zoom. Maar die was al wat ouder en zo traag dat ik aardig wat momenten gemist heb omdat hij nog bezig was de vorige foto weg te schrijven. Ook de autofocus kon het vaak niet bijbenen met onscherpe beelden als resultaat.

Met een DSLR ben je de meeste/alle van die problemen kwijt, maar zo'n kolos ga ik niet meezeulen tijdens zo'n fietsweek. De rugzak is al vol en zwaar genoeg :D

In mijn zoektocht naar een snelle compacte camera met goede fotokwaliteit komt telkens die Sony RX100 bovendrijven (in diverse uitvoeringen). Supersnelle autofocus, grote 1" sensor, lichtsterke lens, klein, aparte zoeker (= fijn in fel licht). Er zijn enkele concurrenten maar die zijn steeds op een of meerdere fronten minder. Vooral de aparte zoeker vind ik een pré, werkt zoveel fijner als je serieus wilt fotograferen. Met mijn spiegelreflex werk ik maar zelden vanaf het display, dat is ook een Sony waar ik heel tevreden over ben.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Een RX100 is voor mij teveel compromissen. 1200 euro voor een camera voor erbij, leuk als je het kan betalen, maar waarom koop je dan geen Sony a6100 ? Zet er een 35mm pancake lens op en het is vrijwel net zo compact als de RX100, maar dan zonder fragiel uitschuivende lens (en als de lens kapot gaat, kun je een andere kopen). Dan heb je een mooie APS-C camera waar je ook een dikke telelens op kunt zetten voor serieuzer werk (ook al heb je een FF camera ernaast). AF van de a6100 is vrijwel best-in-business, je betaalt een paar euro meer dan voor een RX100. En als je helemaal serieus wilt doen, koop je een a6600, dan praat je wel over 600-700 euro meerprijs.

Maareh, al dit is MOOT want zie maar eens een camera te bemachtigen. Vrijwel geen enkele camera is leverbaar. Ik had mazzel dat ik een R6 vond in de outlet (schijnbaar iemand teruggestuurd, wat een ei :) ).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou ook niet voor de duurste RX100 gaan, maar voor de VA van +/- 750,-

Dat is me al genoeg geld en mijn eisen liggen niet op professioneel vlak. Als topkwaliteit belangrijk is gaat de zwakste schakel bepalen hoe mooi je je foto's te zien krijgt en dan ben je er ook niet met een standaard PC-schermpje. Net als vroeger, ik had een prima foto-uitrusting maar de gemiddelde afdrukcentrale kon bij lange na niet met die kwaliteit mee.

Even snel die A6100 bekeken. Mooie camera, maar die zou ik als alternatief voor mijn DSLR zien, niet als compact meeneemcameraatje.
(Mijn DSLR is ook geen full-frame).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

kermit schreef: vr 12 augustus 2022, 14:33 Ik zou ook niet voor de duurste RX100 gaan, maar voor de VA van +/- 750,-
Let wel dat die oudere RX100's niet de AF hebben van de nieuwe. De AF is niet slecht, maar de nieuwere RX100's hebben de AF van de SLR broers met eye detect en tracking enzo. Ik meen ook dat de oude RX100 niet de mogelijkheid heeft om het touchscreen te gebruiken voor iets nuttigs (alleen AF punt selectie), maar dat kan ook de oude A-6x00 serie zijn.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

De snelle AF is pas vanaf MK VI.


En wat @zonoskar zegt: camera’s kopen is nu ook wel een dingetje. Sony heeft giga chip tekorten en juist de Sony chips worden vaak gebruikt.
Bicycle, bicycle, bicycle
Plaats reactie