En deze heb ik uit de hand geschoten, vind ik dan toch weer net iets beter gelukt. Alleen ik sta er zelf niet op
Fotografen op het forum?
Een paar tips uit eigen ervaring van jaren terug:
Regel 1: fotografieregels zijn er om overtreden te worden!
Voor je met autofocus en 10fps mitrailleurstand aan de slag gaat: train jezelf qua focus en timing. Probeer scherpe foto's te maken met handmatig pre-focussen en het timen van één single shot (meebewegen helpt). Dit in de vingers hebben is een basistechniek waar je altijd op terug kunt vallen. Mountainbiken is niet ideaal voor autofocus: goede rijders gaan snel, een fietsframe heeft overal gaten en je bent vaak in een donker bos.
Lens: ga óf wijd óf lang - standaard oogt vaak wat saai (maar probeer het toch, zie ook regel 1 hierboven )
Veel valt of staat met de rijder (je 'model'). De kleur van de kleding en helm, de houding, de gezichtsuitdrukking. Vind zelf een egaal shirt in een vrolijke kleur (rood, blauw, geel, oranje) en een lichte helm (grijs, zilver) het goed doen. Een goede vaardige rijder helpt enorm - coach indien nodig je model qua houding - een actieve houding oogt dynamischer: uit het zadel, armen gebogen, neus boven het stuur, kloeke blik naar voren.
Omgeving: zoek een interessant stuk trail waar je qua compositie mee kan spelen. Goede trucs zijn het verdere verloop van de trail in de foto laten zien, of een bijzonder standpunt innemen ten opzichte van een interessante trail feature of iets langs de trail (boom).
Remote flash: werkt alleen goed als het niet opvalt in de foto. Dus subtiel zijn en niet over the top gaan. Vond het zelf leuk om mee te experimenteren maar uiteindelijk te veel gedoe, te veel spul meesjouwen.
Regel 1: fotografieregels zijn er om overtreden te worden!
Voor je met autofocus en 10fps mitrailleurstand aan de slag gaat: train jezelf qua focus en timing. Probeer scherpe foto's te maken met handmatig pre-focussen en het timen van één single shot (meebewegen helpt). Dit in de vingers hebben is een basistechniek waar je altijd op terug kunt vallen. Mountainbiken is niet ideaal voor autofocus: goede rijders gaan snel, een fietsframe heeft overal gaten en je bent vaak in een donker bos.
Lens: ga óf wijd óf lang - standaard oogt vaak wat saai (maar probeer het toch, zie ook regel 1 hierboven )
Veel valt of staat met de rijder (je 'model'). De kleur van de kleding en helm, de houding, de gezichtsuitdrukking. Vind zelf een egaal shirt in een vrolijke kleur (rood, blauw, geel, oranje) en een lichte helm (grijs, zilver) het goed doen. Een goede vaardige rijder helpt enorm - coach indien nodig je model qua houding - een actieve houding oogt dynamischer: uit het zadel, armen gebogen, neus boven het stuur, kloeke blik naar voren.
Omgeving: zoek een interessant stuk trail waar je qua compositie mee kan spelen. Goede trucs zijn het verdere verloop van de trail in de foto laten zien, of een bijzonder standpunt innemen ten opzichte van een interessante trail feature of iets langs de trail (boom).
Remote flash: werkt alleen goed als het niet opvalt in de foto. Dus subtiel zijn en niet over the top gaan. Vond het zelf leuk om mee te experimenteren maar uiteindelijk te veel gedoe, te veel spul meesjouwen.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Het lijkt me wel eens leuk om een "workshop" met een aantal rijders te doen.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Prutser
- Berichten: 1554
- Lid geworden op: do 4 oktober 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Sensa, sensa, sensa, intersens.
Paar plaatjes die ik in het verleden heb gemaakt:
Morgen eens bij een lokaal cyclocross wedstrijdje wat schieten.
Morgen eens bij een lokaal cyclocross wedstrijdje wat schieten.
Van wielrennen, via bos-wielrennen, mountainbiken, downhill mountainbiken (geen talent wel fun) en triatlon nu weer op de mountainbike. I.P.T. for life ;-)
Op youtube staan van Pinkbike verschillende tutorials over MTB shooting, en best wel nuttige tips ooknielsvk schreef: ↑za 1 december 2018, 04:43 Een paar tips uit eigen ervaring van jaren terug:
Regel 1: fotografieregels zijn er om overtreden te worden!
Voor je met autofocus en 10fps mitrailleurstand aan de slag gaat: train jezelf qua focus en timing. Probeer scherpe foto's te maken met handmatig pre-focussen en het timen van één single shot (meebewegen helpt). Dit in de vingers hebben is een basistechniek waar je altijd op terug kunt vallen. Mountainbiken is niet ideaal voor autofocus: goede rijders gaan snel, een fietsframe heeft overal gaten en je bent vaak in een donker bos.
Lens: ga óf wijd óf lang - standaard oogt vaak wat saai (maar probeer het toch, zie ook regel 1 hierboven )
Veel valt of staat met de rijder (je 'model'). De kleur van de kleding en helm, de houding, de gezichtsuitdrukking. Vind zelf een egaal shirt in een vrolijke kleur (rood, blauw, geel, oranje) en een lichte helm (grijs, zilver) het goed doen. Een goede vaardige rijder helpt enorm - coach indien nodig je model qua houding - een actieve houding oogt dynamischer: uit het zadel, armen gebogen, neus boven het stuur, kloeke blik naar voren.
Omgeving: zoek een interessant stuk trail waar je qua compositie mee kan spelen. Goede trucs zijn het verdere verloop van de trail in de foto laten zien, of een bijzonder standpunt innemen ten opzichte van een interessante trail feature of iets langs de trail (boom).
Remote flash: werkt alleen goed als het niet opvalt in de foto. Dus subtiel zijn en niet over the top gaan. Vond het zelf leuk om mee te experimenteren maar uiteindelijk te veel gedoe, te veel spul meesjouwen.
Ik zeg al, ik heb meer ervaring in het landschap en modelwerk, maar snelheid maakt het toch net wat lastiger. Ik dacht met 1/400s weg te komen, maar toen ik de foto's terug zag, vond ik ze toch te bewogen. 1/640s ging nog net, maar als ik dan die prof MTB-fotografen kijk zoals in die video, die gaan op 1/2000s zitten.
Ik heb de 7D gehad, maar heb tegenwoordig de 5DII, perfect voor modellen en landschappen, maar iets minder goed voor snelle fotografie... Ach, het is te doen, maar toch echt wel een stuk makkelijker als je de camera zelf in de hand hebt
Daarnaast is een snelle groothoek ook wel erg fijn, maar die heb ik niet meer.... Dus moest het met een 50mm 1.8 doen.... Is al een goedkoop ding, en zeker niet te vergelijken met L-glas (Canon ).
Misschien ga ik de 20mm F/2.8 eens een keer aanschaffen. En verder inderdaad een rustige achtergrond
-
- Prutser
- Berichten: 1554
- Lid geworden op: do 4 oktober 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Sensa, sensa, sensa, intersens.
Wel een prima lens hoor, foto van de watersplash in mijn post is ook met die lens gemaakt. Wel de autofocus uit zetten want die kan al dat snelle werk niet aan.
Van wielrennen, via bos-wielrennen, mountainbiken, downhill mountainbiken (geen talent wel fun) en triatlon nu weer op de mountainbike. I.P.T. for life ;-)
Ja, maar die foto zit ook weinig aan kleur, contrast e.d. in...
En die AF had ik idd uit staan tijdens mijn zelfportretten. Bij die man heb ik hem wel gebruikt, en dat ging ook prima. Maar van een dropje af met nog geen 10km/u is niet echt snel he
Zie mijn eerdere tip over oefenen van timing. Het is verleidelijk om de oplossing in duur professioneel materiaal te zoeken maar met meebewegen en de juiste timing kun je rond de 1/250 een scherpe foto maken van een mountainbiker op snelheid. Dit moet je echt in de vingers krijgen (heb destijds bij XC-wedstrijden gestaan om te oefenen).Mark-V schreef: ↑za 1 december 2018, 13:29 Ik zeg al, ik heb meer ervaring in het landschap en modelwerk, maar snelheid maakt het toch net wat lastiger. Ik dacht met 1/400s weg te komen, maar toen ik de foto's terug zag, vond ik ze toch te bewogen. 1/640s ging nog net, maar als ik dan die prof MTB-fotografen kijk zoals in die video, die gaan op 1/2000s zitten.
Bij extreem korte sluitertijden als 1/2000 krijg je vaak een 'bevroren' scene die niet erg dynamisch overkomt. Een en ander is ook een kwestie van smaak natuurlijk.
Ik ben op het moment aan de andere kant van de wereld maar als ik weer thuis ben zal ik eens wat oude foto's opzoeken en posten.
Ja, de theorie van panning ken ik. Het is met een horizontaal of verticaal bewegend onderwerp ook niet zo lastig, maar wel als het 3D wordt en ze ook nog naar je toe komen rijden.
Ik vind dat bevoren beeld zeker bij MTB wel mooi. Opspattend zand is dan heel scherp en duidelijk, terwijl je dat anders als blur ziet...
Ik vind dat bevoren beeld zeker bij MTB wel mooi. Opspattend zand is dan heel scherp en duidelijk, terwijl je dat anders als blur ziet...
Ik vind het altijd vrij nutteloos om in z'n algemeenheid over diafragma openingen en sluitertijden te gaan praten.
Daar zijn geen regels voor, en al helemaal bij sport fotografie is het per situatie verschillend.
Wat wil je laten zien en wat is er mogelijk met locatie en licht
.
Ik krijg wel eens de vraag wat m'n camera settings zijn voor motocross.
Uuhhh, hoe bedoel je?
Van 1/60 - f16 ?
of 1/1000 - f5 ?
Maar zit idd ook wel es op 1/2000 - f2.8
Kan allemaal...
Daar zijn geen regels voor, en al helemaal bij sport fotografie is het per situatie verschillend.
Wat wil je laten zien en wat is er mogelijk met locatie en licht
.
Ik krijg wel eens de vraag wat m'n camera settings zijn voor motocross.
Uuhhh, hoe bedoel je?
Van 1/60 - f16 ?
of 1/1000 - f5 ?
Maar zit idd ook wel es op 1/2000 - f2.8
Kan allemaal...
Mee eens, zo bedoelde ik het ook: focus niet op materiaal maar gebruik je (eigen) techniek, ervaring en creativiteit om gegeven de situatie een mooie/originele foto te maken.
Damn, krijg er eigenlijk wel weer zin in!
P.S. gave foto's Jefro
Damn, krijg er eigenlijk wel weer zin in!
P.S. gave foto's Jefro
Tuurlijk!
Maar persoonlijk vind ik die 2e fijner om naar te kijken. Een veel rustiger beeld.
Had je nu een nog snellere sluitertijd gebruikt zodat de banden ook bevroren waren, dan had ik dat bij deze foto zeker geen bezwaar gevonden (mijn smaak he )
Zo ook deze foto b.v.:
Nikon D4S
20.0 mm f/1.8
1/1250
F/7.1
20.0 mm
ISO 125
Maar je hebt wel echt een bak licht nodig om met ISO 125, 1/1250 en F7.1 te kunnen schieten. Dat wordt momenteel in het bos helemaal niets
En dat materiaal. Eigenlijk moet je op een Full Frame body natuurlijk geen objectief zetten van 100 euro maar goed, het was leuk voor erbij...
Je kunt trouwens met een iphone ook best aardige foto's maken:
Maar persoonlijk vind ik die 2e fijner om naar te kijken. Een veel rustiger beeld.
Had je nu een nog snellere sluitertijd gebruikt zodat de banden ook bevroren waren, dan had ik dat bij deze foto zeker geen bezwaar gevonden (mijn smaak he )
Zo ook deze foto b.v.:
Nikon D4S
20.0 mm f/1.8
1/1250
F/7.1
20.0 mm
ISO 125
Maar je hebt wel echt een bak licht nodig om met ISO 125, 1/1250 en F7.1 te kunnen schieten. Dat wordt momenteel in het bos helemaal niets
En dat materiaal. Eigenlijk moet je op een Full Frame body natuurlijk geen objectief zetten van 100 euro maar goed, het was leuk voor erbij...
Je kunt trouwens met een iphone ook best aardige foto's maken:
Dit was trouwens wat ik vroeger deed (niet embed omdat ze niets met fietsen te maken hebben )
https://ibb.co/h87Ctpt
https://ibb.co/jkDWnTp
https://ibb.co/6HpfX1M
https://ibb.co/zsHygGd
https://ibb.co/7CMn9XY
https://ibb.co/yNRJk4Z
https://ibb.co/rcJBxYh
https://ibb.co/h87Ctpt
https://ibb.co/jkDWnTp
https://ibb.co/6HpfX1M
https://ibb.co/zsHygGd
https://ibb.co/7CMn9XY
https://ibb.co/yNRJk4Z
https://ibb.co/rcJBxYh