Fotografen op het forum?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

En deze heb ik uit de hand geschoten, vind ik dan toch weer net iets beter gelukt. Alleen ik sta er zelf niet op :winkie: :winkie: :winkie:

Afbeelding
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Een paar tips uit eigen ervaring van jaren terug:

Regel 1: fotografieregels zijn er om overtreden te worden! :winkie:

Voor je met autofocus en 10fps mitrailleurstand aan de slag gaat: train jezelf qua focus en timing. Probeer scherpe foto's te maken met handmatig pre-focussen en het timen van één single shot (meebewegen helpt). Dit in de vingers hebben is een basistechniek waar je altijd op terug kunt vallen. Mountainbiken is niet ideaal voor autofocus: goede rijders gaan snel, een fietsframe heeft overal gaten en je bent vaak in een donker bos.

Lens: ga óf wijd óf lang - standaard oogt vaak wat saai (maar probeer het toch, zie ook regel 1 hierboven ;-) )

Veel valt of staat met de rijder (je 'model'). De kleur van de kleding en helm, de houding, de gezichtsuitdrukking. Vind zelf een egaal shirt in een vrolijke kleur (rood, blauw, geel, oranje) en een lichte helm (grijs, zilver) het goed doen. Een goede vaardige rijder helpt enorm - coach indien nodig je model qua houding - een actieve houding oogt dynamischer: uit het zadel, armen gebogen, neus boven het stuur, kloeke blik naar voren.

Omgeving: zoek een interessant stuk trail waar je qua compositie mee kan spelen. Goede trucs zijn het verdere verloop van de trail in de foto laten zien, of een bijzonder standpunt innemen ten opzichte van een interessante trail feature of iets langs de trail (boom).

Remote flash: werkt alleen goed als het niet opvalt in de foto. Dus subtiel zijn en niet over the top gaan. Vond het zelf leuk om mee te experimenteren maar uiteindelijk te veel gedoe, te veel spul meesjouwen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik vind ze aardig gelukt hoor! :-q
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

In het voorjaar eens een dagje heen en weer naar Winterberg met DSLR-s op de rug Mark? :-q
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Het lijkt me wel eens leuk om een "workshop" met een aantal rijders te doen.
Niels
Prutser
Prutser
Berichten: 1554
Lid geworden op: do 4 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Sensa, sensa, sensa, intersens.

Paar plaatjes die ik in het verleden heb gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morgen eens bij een lokaal cyclocross wedstrijdje wat schieten.
Van wielrennen, via bos-wielrennen, mountainbiken, downhill mountainbiken (geen talent wel fun) en triatlon nu weer op de mountainbike. I.P.T. for life ;-)
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

nielsvk schreef: za 1 december 2018, 04:43 Een paar tips uit eigen ervaring van jaren terug:

Regel 1: fotografieregels zijn er om overtreden te worden! :winkie:

Voor je met autofocus en 10fps mitrailleurstand aan de slag gaat: train jezelf qua focus en timing. Probeer scherpe foto's te maken met handmatig pre-focussen en het timen van één single shot (meebewegen helpt). Dit in de vingers hebben is een basistechniek waar je altijd op terug kunt vallen. Mountainbiken is niet ideaal voor autofocus: goede rijders gaan snel, een fietsframe heeft overal gaten en je bent vaak in een donker bos.

Lens: ga óf wijd óf lang - standaard oogt vaak wat saai (maar probeer het toch, zie ook regel 1 hierboven ;-) )

Veel valt of staat met de rijder (je 'model'). De kleur van de kleding en helm, de houding, de gezichtsuitdrukking. Vind zelf een egaal shirt in een vrolijke kleur (rood, blauw, geel, oranje) en een lichte helm (grijs, zilver) het goed doen. Een goede vaardige rijder helpt enorm - coach indien nodig je model qua houding - een actieve houding oogt dynamischer: uit het zadel, armen gebogen, neus boven het stuur, kloeke blik naar voren.

Omgeving: zoek een interessant stuk trail waar je qua compositie mee kan spelen. Goede trucs zijn het verdere verloop van de trail in de foto laten zien, of een bijzonder standpunt innemen ten opzichte van een interessante trail feature of iets langs de trail (boom).

Remote flash: werkt alleen goed als het niet opvalt in de foto. Dus subtiel zijn en niet over the top gaan. Vond het zelf leuk om mee te experimenteren maar uiteindelijk te veel gedoe, te veel spul meesjouwen.
Op youtube staan van Pinkbike verschillende tutorials over MTB shooting, en best wel nuttige tips ook :)
Ik zeg al, ik heb meer ervaring in het landschap en modelwerk, maar snelheid maakt het toch net wat lastiger. Ik dacht met 1/400s weg te komen, maar toen ik de foto's terug zag, vond ik ze toch te bewogen. 1/640s ging nog net, maar als ik dan die prof MTB-fotografen kijk zoals in die video, die gaan op 1/2000s zitten.
Ik heb de 7D gehad, maar heb tegenwoordig de 5DII, perfect voor modellen en landschappen, maar iets minder goed voor snelle fotografie... Ach, het is te doen, maar toch echt wel een stuk makkelijker als je de camera zelf in de hand hebt :-q
Daarnaast is een snelle groothoek ook wel erg fijn, maar die heb ik niet meer.... Dus moest het met een 50mm 1.8 doen.... Is al een goedkoop ding, en zeker niet te vergelijken met L-glas (Canon :D).
Misschien ga ik de 20mm F/2.8 eens een keer aanschaffen. En verder inderdaad een rustige achtergrond ;)
Niels
Prutser
Prutser
Berichten: 1554
Lid geworden op: do 4 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Sensa, sensa, sensa, intersens.

Mark-V schreef: za 1 december 2018, 13:29 Dus moest het met een 50mm 1.8 doen.... Is al een goedkoop ding, en zeker niet te vergelijken met L-glas (Canon :D).
Wel een prima lens hoor, foto van de watersplash in mijn post is ook met die lens gemaakt. Wel de autofocus uit zetten want die kan al dat snelle werk niet aan.
Van wielrennen, via bos-wielrennen, mountainbiken, downhill mountainbiken (geen talent wel fun) en triatlon nu weer op de mountainbike. I.P.T. for life ;-)
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Niels schreef: za 1 december 2018, 13:45
Mark-V schreef: za 1 december 2018, 13:29 Dus moest het met een 50mm 1.8 doen.... Is al een goedkoop ding, en zeker niet te vergelijken met L-glas (Canon :D).
Wel een prima lens hoor, foto van de watersplash in mijn post is ook met die lens gemaakt. Wel de autofocus uit zetten want die kan al dat snelle werk niet aan.
Ja, maar die foto zit ook weinig aan kleur, contrast e.d. in...
En die AF had ik idd uit staan tijdens mijn zelfportretten. Bij die man heb ik hem wel gebruikt, en dat ging ook prima. Maar van een dropje af met nog geen 10km/u is niet echt snel he :winkie:
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Mark-V schreef: za 1 december 2018, 13:29 Ik zeg al, ik heb meer ervaring in het landschap en modelwerk, maar snelheid maakt het toch net wat lastiger. Ik dacht met 1/400s weg te komen, maar toen ik de foto's terug zag, vond ik ze toch te bewogen. 1/640s ging nog net, maar als ik dan die prof MTB-fotografen kijk zoals in die video, die gaan op 1/2000s zitten.
Zie mijn eerdere tip over oefenen van timing. Het is verleidelijk om de oplossing in duur professioneel materiaal te zoeken maar met meebewegen en de juiste timing kun je rond de 1/250 een scherpe foto maken van een mountainbiker op snelheid. Dit moet je echt in de vingers krijgen (heb destijds bij XC-wedstrijden gestaan om te oefenen).

Bij extreem korte sluitertijden als 1/2000 krijg je vaak een 'bevroren' scene die niet erg dynamisch overkomt. Een en ander is ook een kwestie van smaak natuurlijk.

Ik ben op het moment aan de andere kant van de wereld maar als ik weer thuis ben zal ik eens wat oude foto's opzoeken en posten.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ja, de theorie van panning ken ik. Het is met een horizontaal of verticaal bewegend onderwerp ook niet zo lastig, maar wel als het 3D wordt en ze ook nog naar je toe komen rijden.

Ik vind dat bevoren beeld zeker bij MTB wel mooi. Opspattend zand is dan heel scherp en duidelijk, terwijl je dat anders als blur ziet...
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Ik vind het altijd vrij nutteloos om in z'n algemeenheid over diafragma openingen en sluitertijden te gaan praten.
Daar zijn geen regels voor, en al helemaal bij sport fotografie is het per situatie verschillend.
Wat wil je laten zien en wat is er mogelijk met locatie en licht
.
Ik krijg wel eens de vraag wat m'n camera settings zijn voor motocross. :~ :~
Uuhhh, hoe bedoel je?

Van 1/60 - f16 ?

Afbeelding



of 1/1000 - f5 ?

Afbeelding

Maar zit idd ook wel es op 1/2000 - f2.8
Kan allemaal...
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Mee eens, zo bedoelde ik het ook: focus niet op materiaal maar gebruik je (eigen) techniek, ervaring en creativiteit om gegeven de situatie een mooie/originele foto te maken.

Damn, krijg er eigenlijk wel weer zin in!

P.S. gave foto's Jefro :-q
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Tuurlijk! :)

Maar persoonlijk vind ik die 2e fijner om naar te kijken. Een veel rustiger beeld.
Had je nu een nog snellere sluitertijd gebruikt zodat de banden ook bevroren waren, dan had ik dat bij deze foto zeker geen bezwaar gevonden (mijn smaak he :D ) ;)

Zo ook deze foto b.v.:

Afbeelding

Nikon D4S
20.0 mm f/1.8
1/1250
F/7.1
20.0 mm
ISO 125

Maar je hebt wel echt een bak licht nodig om met ISO 125, 1/1250 en F7.1 te kunnen schieten. Dat wordt momenteel in het bos helemaal niets :D

En dat materiaal. Eigenlijk moet je op een Full Frame body natuurlijk geen objectief zetten van 100 euro maar goed, het was leuk voor erbij...
Je kunt trouwens met een iphone ook best aardige foto's maken:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Plaats reactie