Vuurwerk 2018-2019

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nou, terug naar vuurwerk en fietsen dan.
Koop een sticker, en je kunt het hele jaar door knallen op de UHR! Idem met een MOZL card in Zuid L!
Niet alleen de 31e om middernacht...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ach, om maar een relatie te leggen: bij een enge drop ga ik tekeer als een gillende keukenmeid... :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zonder SPD’s voel ik me net een Voetzoeker! Schrik me altijd een Rotje als ik per ongeluk uitklik...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Makkelijk schreef: zo 30 december 2018, 17:11 Ik vind het vooral heerlijk hoe een topic van P.P eigenlijk per definitie uit de hand loopt, ook als hij er niks aan kan doen :lol:
Maar dat is makkelijk :-D
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: zo 30 december 2018, 18:05 Ik heb ook al spijt gereageerd te hebben. Maar ja, zelfs kikkers zijn net mensen :oops:

Eigenlijk zou het dicht topic moeten, enige relatie met fietsen is ver te zoeken. Wie weet...
Welnee, fietsen terwijl hanggroepjongeren vuurwerk naar je gooien, de politie die er niets aan doet, en de overbuurman die het in z'n oog krijgt.

Ik zie het verband nog wel hoor ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Best wel een logisch geheel eigenlijk als je een beetje verder denkt .... :bier:
Bovendien gaan topics van PP toch altijd een eigen leven leiden? :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

John77 schreef: zo 30 december 2018, 15:50 Ben je gewoon dom of doe je alsof? Je vergelijk raakt kant noch wal. Dat jij schijnbaar alles liever maar verboden ziet worden omdat je geen normbesef hebt kan ik niets aan doen. Je pist dus enkel niet bij iemand tegen zijn deur omdat het verboden is? Dat is je enige remming?

Hoeveel foto's zal ik je laten zien van autoraceongelukken. Motorongelukken enz enz? Dat is ook overlast. Ook onschuldige omstanders kunnen hier gewond raken door naar een Rally te gaan kijken. Moeten ze daar niet gaan staan toch? Die kan ik meteen terugkaatsen door niet naar buiten te gaan met oudjaar.

Gezond verstand gebruiken ipv maar meteen dingen te verbieden. Mensen aanpakken die zich niet kunnen gedragen en niet de mensen aanpakken die het wel kunnen maar door pure onmacht het allemaal maar verbieden. Zeer enge ontwikkeling dat alles maar verboden moet worden omdat je het probleem niet kunt aanpakken. Als je denkt dat er geen knallen meer zijn en geen slachtoffers meer vallen door het verbieden van vuurwerk dan ben je wel erg naïef.
Afgezien van dat je er erg hard in knalt, mis je het punt volledig. En bovendien zit je er naast.


Door alleen maar te brullen dat we niet alles moeten verbieden kom je niet verder. Nu eerst nadenken voordat je weer iets post.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Toch nog maar even verder in gedoken.

Het probleem is dat het doorslaat, zoals met veel dingen tegenwoordig. Dat is omdat we met veel mensen op een klein stukje aarde leven. En omdat tegenwoordig velen maar vinden dat ze nergens in geremd mogen worden.

En met vuurwerk loopt het gewoon ronduit uit de hand:
https://www.nu.nl/jaarwisseling/5654264 ... rijdt.html
https://www.nu.nl/binnenland/5656568/bu ... rwerk.html

Zo snel even 2 berichten.

'Natuurlijk' zijn dit herrieschoppers die aangepakt zouden moeten worden. Maar het is geen kleine groep meer die het voor een grotere groep aan het verpesten is. Het zijn er inmiddels heel veel.
Om domme vergelijkingen met het verkeer er dan maar bij te halen: het is alsof je op iedere autorit minstens 10x over de vluchtstrook ingehaald wordt, 5x gesneden wordt, 2 remtesten krijgt en bij groen licht er nog 3 auto's voor je neus langs kruisen. Het is dus een stuk erger dan andere 'gevaarlijke' zaken.

Daarnaast is het vuurwerk aanzienlijk veranderd. Was 30-40 jaar terug een strijker zo ongeveer het meest grove knalvuurwerk dat te koop was, zelfs illegaal, tegenwoordig is het vrij gemakkelijk om knalvuurwerk te kopen dat gewoon gaten in verkeersborden blaast. Ook niet normaal meer.


Iets gaat er dus compleet fout en lichtjes reguleren en zelfs handhaven lukt niet echt. Dat probleem zit hem in de basis waarschijnlijk in een stuk onvrede van hele volksstammen, terecht of onterecht. En als we daar wel wat aan zouden kunnen doen, dan is er best over een minder gewelddadige jaarwisseling te praten. Maar aangezien het grondprobleem voorlopig niet opgelost gaat worden (beginnen met FB verbieden?) moet nu het directe probleem aangepakt worden. Extreem reguleren, tegen het verbieden aan, lijkt dan de enige zinnige optie.


Daarnaast is het milieu al een paar keer langs gekomen. Het probleem is dat daar een serieus probleem zit en alle beetjes inmiddels gaan helpen. Natuurlijke bronnen aanhalen slaat ook hier weer nergens op. Maar ook dit is een kwestie van meer bewustzijn kweken en zelfs dan is de mens tegenwoordig waarschijnlijk te egoïstisch om massaal 'braaf' te gaan doen... .


Ik ben dus niet tegen siervuurwerk, maar ben van mening dat zelfs dat beter is om niet meer te gebruiken. Mijn leven zou er niet minder om worden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
John77
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 17 augustus 2014, 18:08

Lars TB schreef: zo 30 december 2018, 22:39 Toch nog maar even verder in gedoken.

Het probleem is dat het doorslaat, zoals met veel dingen tegenwoordig. Dat is omdat we met veel mensen op een klein stukje aarde leven. En omdat tegenwoordig velen maar vinden dat ze nergens in geremd mogen worden.

En met vuurwerk loopt het gewoon ronduit uit de hand:
https://www.nu.nl/jaarwisseling/5654264 ... rijdt.html
https://www.nu.nl/binnenland/5656568/bu ... rwerk.html

Zo snel even 2 berichten.

'Natuurlijk' zijn dit herrieschoppers die aangepakt zouden moeten worden. Maar het is geen kleine groep meer die het voor een grotere groep aan het verpesten is. Het zijn er inmiddels heel veel.
Om domme vergelijkingen met het verkeer er dan maar bij te halen: het is alsof je op iedere autorit minstens 10x over de vluchtstrook ingehaald wordt, 5x gesneden wordt, 2 remtesten krijgt en bij groen licht er nog 3 auto's voor je neus langs kruisen. Het is dus een stuk erger dan andere 'gevaarlijke' zaken.

Daarnaast is het vuurwerk aanzienlijk veranderd. Was 30-40 jaar terug een strijker zo ongeveer het meest grove knalvuurwerk dat te koop was, zelfs illegaal, tegenwoordig is het vrij gemakkelijk om knalvuurwerk te kopen dat gewoon gaten in verkeersborden blaast. Ook niet normaal meer.


Iets gaat er dus compleet fout en lichtjes reguleren en zelfs handhaven lukt niet echt. Dat probleem zit hem in de basis waarschijnlijk in een stuk onvrede van hele volksstammen, terecht of onterecht. En als we daar wel wat aan zouden kunnen doen, dan is er best over een minder gewelddadige jaarwisseling te praten. Maar aangezien het grondprobleem voorlopig niet opgelost gaat worden (beginnen met FB verbieden?) moet nu het directe probleem aangepakt worden. Extreem reguleren, tegen het verbieden aan, lijkt dan de enige zinnige optie.


Daarnaast is het milieu al een paar keer langs gekomen. Het probleem is dat daar een serieus probleem zit en alle beetjes inmiddels gaan helpen. Natuurlijke bronnen aanhalen slaat ook hier weer nergens op. Maar ook dit is een kwestie van meer bewustzijn kweken en zelfs dan is de mens tegenwoordig waarschijnlijk te egoïstisch om massaal 'braaf' te gaan doen... .


Ik ben dus niet tegen siervuurwerk, maar ben van mening dat zelfs dat beter is om niet meer te gebruiken. Mijn leven zou er niet minder om worden.
Dus dan zijn we er waar ik op doelde. Als handhaving niet kan door een falende overheid en een stel idioten die het afsteken dan maar alles verbieden. Dat is wat ik eng vind. Als dit een norm wordt is het einde zoek. Geen kans om te reguleren wegens te weinig mankracht, dan maar verbieden.

Of vuurwerkoverlast steeds groter wordt/ steeds meer mensen overlast veroorzaken durf ik niet te zeggen. Het kan zijn dat er steeds meer aandacht aan besteed wordt in de media want die ruiken sensatie. Als je maar hard genoeg roept lijkt net alsof je met heel veel man bent. Feit is dat er steeds zwaarder vuurwerk komt, maar dat is al verboden. Dubbel verbieden??? Voor de duidelijkheid, ik ben geen voorstander van zwaar illegaal vuurwerk, ik pleit enkel voor de mensen die vandaag hun legaal gekochte pakketje willen afsteken als inluiding van het nieuwe jaar.

Ik ben dus allergisch voor mensen die snel roepen dat het maar verboden moet worden omdat ze iets eng of gevaarlijk vinden. De grootste geluidsoverlast is door knallen van illegaal vuurwerk, daar gaat het veel anti's ook om. Dat kan de politie niet aanpakken want ze hebben geen bezetting daarvoor. De artsen willen een totaalverbod omdat zij de (oog)slachtoffers zien binnen komen. Maar hoever trek je dat door? Wat gaan we allemaal verbieden om slachtoffers te voorkomen in het dagelijkse leven? Er vallen jaarlijks meer slachtoffers door andere oorzaken die ook makkelijk voorkomen hadden kunnen worden als daar een verbod voor had gegolden. (Drank-drugs-suiker-vet-zout en talloze andere dingen) Het is zo makkelijk om alles maar te verbieden ipv samen aan oplossingen te werken.


Zomaar wat oplossingen voor het vuurwerk:
-Georganiseerde vuurwerkshows. (DE oplossing aldus sommigen). Daar draait de gemeente financieel voor op, daar wordt belastinggeld ingestoken. Hoe snel denk je dat dit wegbezuinigd wordt als er ff geen geld is? Mijn inziens dus geen oplossing maar gewoon een kaasschaafmethode om vuurwerk heel snel uit te laten sterven. Tevens kan het daar nog steeds fout gaan door een afwijkend stuk vuurwerk.

- Alles verbieden. Geen vuurwerk meer. De liefhebbers die zich wel gedragen zijn de dupe, degene die nu illegaal knallen blijven dat doen. Waarom zou je stoppen door een verbod? Ze trekken zich nu al niets aan van de wetgeving. Aantal slachtoffers zal wel dalen, dat is dan een voordeel. Als het je daarom te doen is, ja dan is een algeheel verbod op alles een oplossing.

- Betere handhaving icm vuurwerkzones. Stel specifieke zones beschikbaar waar vuurwerk afgestoken mag worden. De rest van de gebieden vuurwerkvrij. (nu heb je vuurwerkvrije zones, maar ik doel op zones waar het enkel wel afgestoken mag worden)

Optie 3 heeft mijn voorkeur ipv alles verbieden. Ik claim niet dat dit DE oplossing is want 0 slachtoffers en 0 overlast kan niet.

Vuurwerkslachtoffers blijf je altijd houden als je afsteekt net zoals je bij elke sport, hobby enz ongewenste slachtoffers blijft houden door ongelukken. Sluit je nooit uit. Als dat je uitgangspunt is dan kun je niets meer ondernemen. 0 verkeersslachtoffers is ook een kansloos doel. Gaat nooit gebeuren, idem aan 0 vuurwerkslachtoffers, ook al komt er een verbod.

Ps. Ik steek zelf al 25 jaar niets meer af, maar ik heb er tijdens mijn jeugd ontzettende lol van gehad en dat plezier gun ik de huidige jeugd ook. Althans degene die zich gewoon kunnen gedragen. Ik blijf zelf lekker binnen (risico beperkende maatregelen). Fijne jaarwisseling allemaal. Misschien over 5 jaar zonder vuurwerk en enkel nog maar bezopen bestuurders op de weg, enkel dat nog verbieden en het land is risicovrij.
the basic fact is no matter what you do to a turd - polish it, paint it, give it bling - it's still a turd, and there is nothing you can do about that underlying fact.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

John77 schreef: ma 31 december 2018, 10:17Misschien over 5 jaar zonder vuurwerk en enkel nog maar bezopen bestuurders op de weg, enkel dat nog verbieden en het land is risicovrij.
Misschien dat MTB'en tegen die tijd ook risicovrij is...https://www.tubantia.nl/hellendoorn/ext ... ~ab5770fa/
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Voor al die mensen die altijd klagen dat routes wel wat technischer mogen, hier de reden waarom terreineigenaren daar huiverig voor zijn:
"De Regio Twente werd dit jaar voor het eerst aansprakelijkheid gesteld, door een mountainbiker die op Het Hulsbeek een dwarslaesie opliep. „Maar dat is afgeketst omdat er sprake was van goed onderhoud en goede bewegwijzering”, zegt Van den Heuvel.

Beste model
Toch verwacht hij een toename van claims, vooral via verzekeraars. Routebeheerders in Nederland en terreineigenaren, zoals Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten, onderzoeken nu hoe ze de routes beter kunnen inrichten. „En daarbij kijken ze naar Twente”, zegt Van den Heuvel. „Ze zien dat het Twentse model het beste is.” Dat model wijkt echter af van het landelijke beeld, omdat in Twente niet particulieren, maar de overheid de routes beheert."

Gelukkig werd de gemeente in het gelijk gesteld, maar ik kan me voorstellen dat ze hun budget en tijd liever gebruiken voor andere dingen dat advocaten inhuren :roll:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

On topic: Vuurwerk kan erg leuk zijn, maar wat ben ik blij dat ik deze dagen niet meer in Rdam centrum woon. Echt te vaak vuurwerk in mijn nek gehad door zogenaamd lollige types, en 1x een vuurpijl in mijn gezicht door een dronken buurman. Verbieden is ook niet alles, maar ik heb wel de indruk dat een groot deel van het land het zat is om 3 dagen op hun tenen te moeten lopen voor die relatief kleine groep knalfuivers. Dedicated afsteekgebieden lijkt me een aardige tussenoplossing, kan de politie in ieder geval gerichter daarbuiten optreden.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Helaas lijden de goede onder de slechte, maar de Rotterdamse brandweer alleen, 800 ritjes in de nacht van oud en nieuw. Miljoenen eros schade: https://www.verzekeraars.nl/publicaties ... ljoen-euro

Ik snap wel waarom veel burgemeesterS voor een vuurwerkverbod zijn, zij zijn verantwoordelijk voor de veiligheid. Van bewoners en dus ook de zorgverleners. Lees dit eens:
https://handhavingsacademie.info/agress ... e-cijfers/

Verder lijkt de schade wat af te nemen ten opzichte van het topjaar met 24 miljoen euro schade, toch vind ik 9 miljoen euro schade in 1 nacht wel bizar veel hoor.

Handhaving blijkt lastig en dan heb je inderdaad niet veel andere mogelijkheden over. Dat is dus zo doorgaan of verbieden.

Als iets zoveel overlast, schade en letsel veroorzaakt is een verbod best te verdedigen. Als die geschatte 68 miljoen (bizar niet) alleen aan siervuurwerk uitgegeven werd en netjes op oudjaarsavond tussen 18.00 en 02.00 de lucht in ging was de discussie heel anders geweest.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1378
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

De straffen mogen best wat hoger. Niks taakstrafje, maar gewoon dokken.
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

bartsince1975 schreef: ma 31 december 2018, 12:17 Handhaving blijkt lastig en dan heb je inderdaad niet veel andere mogelijkheden over. Dat is dus zo doorgaan of verbieden.
En bij een verbod blijkt handhaving een stuk makkelijker?
Verbieden en al het overlast verdwijnt als sneeuw voor de zon?

Werkte het maar zo makkelijk allemaal. Het is slechts symptoombestrijding. Het werkelijke probleem is het afglijden van onze maatschappij naar bedenkelijk niveau. Dat zie je op vele vlakken in onze samenleving, misdragingen rond oud en nieuw is slechts een van vele uitingen.
Gesloten