Het oog vs. praktijk

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik meen dit zeer zeker hier op het forum te herkennen.

Volgens mij rijden teveel mensen te snel op relatief te sportieve fietsen rond, op meer dan ‘nodig of ideaal’ voor hun kunde en conditie (wat helemaal niet erg is als ze gelukkig rondrijden!!).
Ze beseffen volgens mij vaak niet wat ze zelf allemaal wel niet kunnen en ze beseffen niet wat een ‘dikke vette’ fiets ‘hier’ allemaal kan verhelpen.

Foute informatie is wat dat betreft wat misleidend en geheel niet representatief voor ‘hier’.

En de adviezen die je op het forum leest komen vaak van fervente xc(-bike) liefhebbers, wat soms ook wat ‘opvallender gekleurde’ adviezen oplevert...

:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik heb ook zeker heel wat fietsen gehad de afgelopen jaren. (100+) Maar ik verkoop altijd wat voor ik koop, afgezien van de ruimte en het geld. Ik hou wel van een beetje opgeruimd. Van die 100+ fietsen waren er hooguit 15 nieuw.

Ik denk dat ik nooit meer dan 5 fietsen heb gehad.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Lars TB schreef: ma 11 februari 2019, 17:40 Ik meen dit zeer zeker hier op het forum te herkennen.

Volgens mij rijden teveel mensen te snel op relatief te sportieve fietsen rond, op meer dan ‘nodig of ideaal’ voor hun kunde en conditie (wat helemaal niet erg is als ze gelukkig rondrijden!!).
Ze beseffen volgens mij vaak niet wat ze zelf allemaal wel niet kunnen en ze beseffen niet wat een ‘dikke vette’ fiets ‘hier’ allemaal kan verhelpen.

Foute informatie is wat dat betreft wat misleidend en geheel niet representatief voor ‘hier’.

En de adviezen die je op het forum leest komen vaak van fervente xc(-bike) liefhebbers, wat soms ook wat ‘opvallender gekleurde’ adviezen oplevert...

:bier:
:lol: :lol: :lol:
Heel herkenbaar, deze reactie.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Even zonder dollen.

Kun je de verkeerde fiets kopen? Dan heb je niet door wat je er mee wilt en heb je je hooguit verkeerd laten informeren. Daar zijn natuurlijk wel verhalen over te vertellen.

Persoonlijk heb ik ongeveer alles wel gehad wat categorieën betreft en op mountainbikegebied misschien maar 2 fietsen gehad die uiteindelijk niet bereden werden.

De eerste was een trialbike. Na tien jaar eerder een beetje rond gehobbeld te hebben dat ik het weer wat serieuzer op te willen pakken. Alleen maakte ik daar de tijd niet voor vrij. Fiets dus na 2 jaar en 2x stuntelen maar weer weg gedaan.

En de ander was een singlespeed omdat ik een passend frame had liggen. Na 1 rit wist ik niet hoe snel ik er weer een Rohloff naaf in moest douwen, wat een drama zijn die dingen.

Paar proefritjes gemaakt op fatbikes, grootste lol. Maar wel direct beseft dat dit slechts voor de duur van een proefrit zou zijn. Dus nooit de fout gemaakt er 1 te kopen.

Verder vaak genoeg een xc-bike gehad om te ontdekken dat het enige wat je er echt mee kunt doen is rechtuit knallen. En dat dat voor mij niet genoeg lol oplevert. Dus de deur maar weer uit. Miskopen? Nee hoor, heb me best wel vermaakt. En zal ook vast wel weer eens een xc-achtige kopen. Omdat het een mooie fiets is, of een interessante.

Regelmatig een 'dikke vette' fiets gehad. Maar dan kwam er weer wat mooiers langs en dan moest 'ie weer weg.


En over vergelijkingen gesproken. Ik zou het niet erg vinden om met een Ferrari in de file te staan. Als ik af en toe dan maar vol een klaverblad kan nemen. Vol de afrit af kan. En volgas weg kan bij het stoplicht.
Een beetje zoals mountainbiken in Nederland. Als je de juiste fiets voor jouw gebruik maar onder je gat hebt!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

aurelius schreef: zo 10 februari 2019, 18:41 Ik meen dit zeer zeker hier op het forum te herkennen.

Volgens mij rijden teveel mensen te snel op relatief te dikke fietsen rond, op meer dan ‘nodig of ideaal’ is in vlak en makkelijk Nl en net erbuiten (wat helemaal niet erg is als ze gelukkig rondrijden!!).
Ze beseffen volgens mij vaak niet wat ze zelf allemaal wel niet kunnen met wat oefening/training/ervaring, en ze beseffen niet wat ‘minder dikke vette’ fietsen ‘hier’ allemaal wel niet (beter) kunnen.

Vette filmpjes zijn wat dat betreft wat misleidend en geheel niet representatief voor ‘hier’.

En de adviezen die je op het forum leest komen vaak van fervente trail(bike) liefhebbers, wat soms ook wat ‘opvallender gekleurde’ adviezen oplevert...
Even nog eens het origineel, voor de juiste nuances:
Je voelde je blijkbaar aangesproken, @Lars, goed zo :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Om een beetje bij de startpost te blijven;

Je koopt een frame van een Zwitsers kwaliteitsmerk.
Kwaliteit! (Denk je dan)
Daar ga je met werkelijk veel plezier, net zo lang op fietsen tot je garantietermijn een jaartje of zo overschreden is.
En dan zegt het frame plotseling 'krak'.
Communicatie rond die krak is blijkbaar ook van Zwitserse kwaliteit maar toch anders dan ik verwachtte.
Het Zwitserse frame hangt nu als wanddecoratie in de schuur. Soort van schandpaal.
Na de krak-rel schaf je voor nood een standaardframe aan van een verguisd Duits standaardmerk.
Niet duur en zal vast niet goed bevallen want bijna niemand op het forum hier wil zo'n hok hebben.
Dat Duitse standaardhok is na 1½ jaar nog steeds mijn standaardfully omdat 'ie toch beter bevalt dan ik me had laten vertellen hier.

Zo kan het ook :-q .
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: ma 11 februari 2019, 18:12 Even nog eens het origineel, voor de juiste nuances:
Je voelde je blijkbaar aangesproken, @Lars, goed zo :-q .
Jij moet je mening blijkbaar zelfs in dit topic kwijt. Maar daar vraagt TS helemaal niet om... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Jan Willem schreef: ma 11 februari 2019, 18:14 ......Na de krak-rel schaf je voor nood een standaardframe aan van een verguisd Duits standaardmerk.
Niet duur en zal vast niet goed bevallen want bijna niemand op het forum hier wil zo'n hok hebben.
Dat Duitse standaardhok is na 1½ jaar nog steeds mijn standaardfully omdat 'ie toch beter bevalt dan ik me had laten vertellen hier......

Zo kan het ook :-q .
:-q waarschijnlijk zijn al die "standaard hokken" verdomd goed uitgekiende fietsen van die grote merken....er is ook niks mis met een VW, KIA enzo...... :~ ..waarschijnlijk zelfs de meest rationele keuze :oops:
Uiteindelijk heb ik nu een schuur vol zelfopgebouwde onzin (gelukkig ook niet echt duur spul) terwijl ik daar zeker een topper uit een grote merken collectie voor had kunnen kopen. Maar ik heb er geen spijt van en ook dat uitpuzzelen en proberen geeft veel lol.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ach, de meeste “echte bikers” willen hier niet dood worden gevonden op een Cube oid, maar als ik de veelvuldig scheurende kleinere exotische frames hier zie langskomen dan is de kans vele malen groter dat je ergens dood word gevonden op zo'n frame :lol: .

Dus ja wat is wijsheid.

Ik heb nu ook gekozen voor Giant, simpelweg omdat ze levenslang garantie geven op hun carbon, eigen fabriek dus totale productie controle. Gewoon een fijn idee.

Dan maar geen BOTY waardigheid.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Post verprutst door mn phone, stukje hieronder zoals ik het bedoelde
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op ma 11 februari 2019, 20:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

maverick76 schreef: ma 11 februari 2019, 20:18

Dan maar geen BOTY waardigheid.
Wat! Blasfemie!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: ma 11 februari 2019, 12:49 Laat ik voorop stellen dat naar mijn idee een hobby juist vooral met emotie zou moeten worden uitgeoefend, en dat je dus ook je fietskeuze vooral op emotie moet baseren. Want als iedereen het rationeel zou benaderen reden we allemaal op een prijs/kwaliteitgericht merk (Duits natuurlijk ;-)) en werd het een saaie boel in het bos.
De vergelijking met een auto gaat wat mij betreft maar ten dele op, want meestal gaat dat om hogere bedragen en een auto dient ook een praktisch doel. Je moet er spullen of mensen mee kunnen vervoeren, een caravan mee kunnen trekken, hij moet in een kleine parking passen of whatever. Een mtb dient er vooral voor om tijdens en na het gebruik een smile op je smoel te toveren. Hoop ik dan toch.

Ik zag wel wat rake opmerkingen voorbij komen, zoals:
Herkenbaar. Ik heb zoiets wel meegemaakt, maar op kleine schaal omdat een stukje ratio (ja, sorry ;-)) me toch beschermt tegen het uitgeven van duizenden euro's aan een fiets waarvan ik diep van binnen wel weet dat die toch niet bij me gaat passen. Dus de "miskopen" werden beperkt tot relatief goedkope bikes. Miskopen tussen aanhalingstekens, want ik heb daar ook van geleerd waardoor misschien de duurdere bikes geen miskoop werden. In die zin leveren minder geslaagde keuzes ook hun geld op.

Het rijden op verschillende soorten fietsen maakt inderdaad dat je duidelijker krijgt wat voor jou belangrijk is, waar je je prettig bij voelt. En een foute keuze kan achteraf toch leuk zijn, zolang je daar niet financieel door in de problemen komt is er weinig aan de hand toch? Je hebt ervan geleerd, en het was een mooi ding om naar te kijken :-)
Het is maar een fiets, het zijn maar een paar euro's. Hoe belangrijk is dat in vergelijking met veel andere dingen.
Natuurlijk gaat het om emotie! Geen twijfel mogelijk.
Toch weer even terug naar de startpost.
Die gaat er om dat, om wat voor reden dan ook, die emotie na een paar ritjes verdwijnt.
Dus de gekochte fiets kan niet (meer) de gewenste/verwachte emotie teweeg brengen.

Ergens is dus iets misgegaan.
Wat doen we verkeerd?

En net als de auto heeft een mtb weldegelijk een praktisch nut, namelijk ons een tevreden/gelukkig gevoel geven.
En dat lukt blijkbaar niet altijd...

Sommigen (de meesten?) van ons leren van de gemaakte vergissingen.
Dat leerproces doet toch vermoeden dat er wat beter wordt nagedacht, dus het verstand gaat meespelen.

ff geedit, mn phone maakt er een puinhoop van
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Wat al eerder is geschreven, volgens mij gaat het mis met het verwachtingspatroon.
Ik geloof heel erg dat je verwachtingspatroon alles bepalend is voor je beleving en geluk, zonnetje en 9 graden in januari is lekker weer terwijl in mei dat nieuwswaardig slecht is.
Waar het mis gaat qua verwachtingen is dat ik denk dat veel mensen verwachten dat ze van een nieuwe fiets beter gaan fietsen, maar vaak genoeg doe je dat niet, hooguit anders, en dat kan dan teleurstellend zijn.

Zelf ben ik in 2017 in Bikepark Wales heel erg hard op mn plaat gegaan (ambulancewaardig maar daar was ik te eigenwijs voor) omdat mijn Canyon Nerve voor daar echt te licht was met mijn skills.
Ik heb daarop een Remedy erbij gekocht want ondanks de klapper vond ik het Bikeparken wel heel erg leuk.
Als ik nu had verwacht dat ik dan ineens beter zou gaan fietsen dan was het een kat in de zak, als ik had verwacht dat hij in 1x perfect zou zijn terwijl ik met windsurfen en suppen zeer ernstige slizeleritius heb idem. Maar met lessen en clinics om de fiets beter te benutten en de sjizle aanpassend naar mijn behoeftes is het van blij mee maar nog geen wauw nu wel echt mijn droomfiets geworden....Neemt niet weg dat ik voor bijv Zandvoort of Schoorl nogvaak genoeg mijn Nerve pak die me daar beter past.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16803
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar je verwachting van een nieuwe/andere bike is toch altijd dat hij fijn zal rijden? (Even los van de verzamelaar die de fiets in kwestie om andere redenen dan erop rijden koopt).

Ik kijk natuurlijk wel naar het inzetgebied als ik de aankoop van een fiets overweeg, ik zal geen dowhiller of trialfiets kopen omdat die volledig ongeschikt zijn voor mijn gebruik. Maar als ik voor mezelf afgebakend heb wat ik voor soort fiets wil ga ik in die categorie kijken.
En dan is misschien wel het eerste criterium of ik het een mooie fiets vind. Een fiets die op papier perfect is maar die ik lelijk (beter gezegd niet mooi) vind komt er echt niet in, dat blijft me storen. Het is een harde eis dat als ik naar mijn fiets kijk ik kan genieten van de schoonheid van die fiets. Dat heb ik wel geleerd van mijn "miskopen" ;-)

Dus dan kijk ik verder naar de bikes die door de uiterlijke criteria gekomen zijn en zet een aantal praktische zaken naast elkaar. Lijkt de geo geschikt voor wat ik in een fiets zoek, zitten er geen idiote constructies op (pull-shocks, pressfit brackets e.d), passen de onderdelen die ik al heb erop etc. etc. En ook niet onbelangrijk, de prijs.

En omdat ik vaak op minder mainstream fietsen/frames uit kom (en een kleine maat heb) zit proefrijden er zelden of nooit in. Dus de geo blijft een onzeker element houden waarbij ik er pas rijdend achter kom of het "wel oké" voelt of dat het echt "WOW!" is (en dat is smaakgebonden, kan voor een ander anders uitpakken).

Fietsen waarbij ik voor langere tijd het wow-gevoel had: Airborne Lancaster, Morewood Shova ST en ik ben er vrij zeker van dat het ook voor mijn twee huidige bikes geldt: de electrische Merida en de handbuilt Snowdon. Waarbij de geo van de laatste door mij zelf bedacht is dus dan is dat gevoel wel zo prettig ;-)
Met dank ook aan de fietsen die het nèt niet waren, want daarvan heb ik net zoveel geleerd over wat ik fijn vind rijden dan van de toppers uit mijn verleden. Dus eigenlijk waren het ook geen miskopen :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 11 februari 2019, 20:44 ff geedit, mn phone maakt er een puinhoop van
Verkeerde phone gekozen? :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie