Handhaver Natuurmonumenten bekeurt: MTB-er is geen fietser!

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Xtrailer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 6 maart 2014, 21:53
Mijn mountainbike: Mondraker Factor Plus customized | Liteville H-3 MK2 29+
Contacteer:

bert l. schreef: vr 8 maart 2019, 10:52
downhilldirtbike schreef: zo 24 februari 2019, 16:10Heeft dit muisje daadwerkelijk nog een staartje gekregen?
Nope :lol:
Oprichter & voorzitter @ MBC XTRAIL | For the love & fun of it!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Op zich wel jammer qua kans om het voor te laten komen voor bezwaar en beroep...
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Wat betreft geboden en verboden is het volgens mij nog iets ingewikkelder:
1. Al genoemd zijn de wegenverkeersregelingen met de bekende verkeersborden voor de openbare weg.

2. Er is de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In bijvoorbeeld de 'Algemene Plaatselijke Verordening Utrechtse Heuvelrug 2019' staat het volgende:
"Artikel 5:33 Beperking verkeer in natuurgebieden
1. Het is verboden binnen voor publiek toegankelijke natuurgebieden, parken, plantsoenen of voor recreatief gebruik beschikbare terreinen te rijden of zich te bevinden met een motorvoertuig, een bromfiets, een fiets of een paard.
[….etc. etc..]
5. Het college kan ontheffing verlenen van het verbod. "
De APV kent ook sanctiebepalingen en toezichthouders. Ik vermoed dat het met de bekende UHR vergunning op de track rijden behoort tot de ontheffingsgronden die hier zijn genoemd.

3. Is dat eigenaren voorwaarden kunnen verbinden aan het toelaten van mensen op hun terrein. Handhaving zal praktisch gezien, meestal plaatsvinden op grond van 2. Als de eigenaar het niet goed vindt zal B&W geen ontheffing verlenen. Daarnaast zou de eigenaar schade kunnen verhalen op grond van onrechtmatige daad. Dus als een toerclub, zonder toestemming van de terreineigenaar, 1000 fietsers een ongerept orchideeveldje aan gort laat rijden, dan kunnen de eigenaren proberen de kosten om dit opnieuw in ongerepte staat te verkrijgen te verhalen op de club en de rijders.

4. etc (er is vast meer: Provinciale Ruimtelijke Verordening??)


Dus terugkomend op de bekeuring voor MTB en niet voor gewoon fietsen. Dit zal met name moeten gebeuren op grond van de APV en eventuele ontheffingen daarvan. Dit vraagt om kennis van de lokale regels en die verschillen nog weleens. Zo zijn er gemeenten die aan deregulering hebben gedaan en anderen die dat niet doen. Ik kan mij overigens niet echt goed voorstellen dat een gemeente hier een onderscheid maakt tussen typen fietsen, omdat daarvoor volgens mij geen goede, juridisch sluitende, definities bestaan. Wel zal een MTB met hulpmotor, net als een elektrische fiets, in een andere categorie kunnen vallen dan een gewone fiets/MTB/ATB/gravelbike/CX/ etc.
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

Ik heb het hier al zo vaak gezegd.....iedereen mag doen en laten buiten je voordeur zolang je maar rekening houdt met alles en iedereen om je heen. Dat noemen we normen en waarden. Er zijn zoveel regeltjes in dit land dat het bijna niet te doen is om je er in te verdiepen, laat staan je er aan houden. Dit is de aanleiding voor mij om maar gewoon naar je eigen onderbuikgevoel en boerenverstand te luisteren dan doe je in ieder geval je best.
Wat voor voertuig hadden de bromsnorren eigenlijk toen jullie werden aangesproken? Ik zou namelijk gewoon zijn doorgefietst in jouw geval. Waarom heb je dat niet gewoon gedaan? Ik heb persoonlijk geen tijd voor vermanende gesprekjes met dat soort volk.
Tja, vragen om een boete.....niet echt een intelligente vraag.......ik heb uiteraard niet alle comments gelezen maar ik durf te wedden dat je er helemaal niets mee hebt bereikt behalve dat je ‘m gewoon braaf hebt moeten betalen.
Nogmaals, doe gewoon waar je zin in hebt en val een ander mens, dier en plant er niet mee lastig, simpel.
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Mijn normen en waarden zijn zo afgesteld dat netjes het aanhoren van / luisteren naar wetshandhavers daarbinnen valt :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

Kapitein Iglo schreef: wo 24 april 2019, 10:47 Mijn normen en waarden zijn zo afgesteld dat netjes het aanhoren van / luisteren naar wetshandhavers daarbinnen valt :bier:
Ha die Iglo, tijd niet gesproken, hoe gaat het met u?

De tijd van respect voor wetshandhavers is bij mij al zo lang van tafel dat we alweer twee eethoeken verder zijn.
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Gebbetje schreef: wo 24 april 2019, 10:51
Kapitein Iglo schreef: wo 24 april 2019, 10:47 Mijn normen en waarden zijn zo afgesteld dat netjes het aanhoren van / luisteren naar wetshandhavers daarbinnen valt :bier:
Ha die Iglo, tijd niet gesproken, hoe gaat het met u?

De tijd van respect voor wetshandhavers is bij mij al zo lang van tafel dat we alweer twee eethoeken verder zijn.
Het is wel zo fatsoenlijk om een praatje te maken. Ervoor wegrijden heeft zeker een averechts effect (op het imago van de mountainbiker)
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Gebbetje schreef: wo 24 april 2019, 10:51De tijd van respect voor wetshandhavers is bij mij al zo lang van tafel dat we alweer twee eethoeken verder zijn.
En hoe heeft dit zo kunnen ontstaan?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Gebbetje schreef: wo 24 april 2019, 10:51
Kapitein Iglo schreef: wo 24 april 2019, 10:47 Mijn normen en waarden zijn zo afgesteld dat netjes het aanhoren van / luisteren naar wetshandhavers daarbinnen valt :bier:
Ha die Iglo, tijd niet gesproken, hoe gaat het met u?

De tijd van respect voor wetshandhavers is bij mij al zo lang van tafel dat we alweer twee eethoeken verder zijn.
Gaat prima :-q Bij jou lijkt er wat oud zeer te zitten aangaande de lange arm der wet.. :tong ?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
ErikEngerd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 16:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC EX 29
Contacteer:

Dit is wel een interessante discussie. Stel dat ik zo snel mogelijk naar huis wil omdat ik mijn benen helemaal opgeblazen heb, of materiaalpech heb, of gevallen ben op de route. Moet ik dan de route toch helemaal uitfietsen in plaats van over fietspaden de kortste weg naar huis/de auto te nemen?
http://mountainhoppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe veel aan recycling: ik ga fietsen, en daarna weer, en dan later nog een keer, enz.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Als ik de reacties van Gebbetje lees dan moet ik gelijk aan Knakworstkweker denken. :-D
"This species has amused itself to death"
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Waar is knakworst eigenlijk? Geen interesse meer in het forum toen corona topic dicht ging? :)
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
ErikEngerd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 16:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC EX 29
Contacteer:

Idske schreef: za 25 september 2021, 17:39 Waar is knakworst eigenlijk? Geen interesse meer in het forum toen corona topic dicht ging? :)
misschien is hij wel opgegeten...
http://mountainhoppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe veel aan recycling: ik ga fietsen, en daarna weer, en dan later nog een keer, enz.
Mademan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 19 december 2011, 14:43
Mijn mountainbike: Apex Sharp en Apex Flare

Even inhaken op de kick van een ruim 2 jaar oud topic. Enkele maanden geleden heb ik een goed gesprek gehad met een medewerker van natuurmonumenten tijdens het fietsen op een breed doorgaande pad in LDD genaamd Achterste Hoeve. Volgens hem mocht ik op mijn ATB niet daar fietsen maar alleen op de daarvoor bestemde ATB route, waarop ik toch even met hem in discussie ging over dit pad een meerdere andere wegen in de LDD. Geen discussie dat ik een XC-hardtail rijd ipv een ATB want dat vind ik onzinnig. Wel het feit dat ondertussen een aantal ANWB-Stella tweelingen ons passeerde en achter hem een auto stond te wachten. Op de borden rond de invalspaden van de LDD staat dat ATB'ers of MTB'ers (afhankelijk van de plek van het bord) op de daartoe bestemde route moeten fietsen. Hiermee ben ik akkoord, echter zijn er in de LDD en ook andere gebieden, brede paden waarop gewoon gefietst mag worden. De Achterste Hoeve bijvoorbeeld is een breed pad waarop op een bepaald stuk twee auto's langs elkaar kunnen rijden en dat van vroeger uit een doorgaande weg was, daarnaast staan er diverse boerderijen aan het pad en rijden er auto's van omwonenden. Ik vroeg hem of iemand op een gravelfiets of racefiets ook werd gewaarschuwd dan wel beboet, net als personen op een mtb die op weg zijn naar een van de boerderijen. Dit vond hij een goede vraag en wist zo geen antwoord te geven. Hij zou het voorleggen bij natuurmonumenten. Mocht ik ooit een boete krijgen zal ik dit dan ook aanvechten.

Een ander voorbeeld is het AA-dal tussen Den Bosch en Veghel. Op de borden staat: "vrij wandelen en fietsen op de paden" Vervolgens staat een paar regels later "Mountainbiken op de daartoe bestemde route." Een tweedeling dus, mijn maat op zijn gravelfiets en mijn oma op haar Amslod mogen wel de dijk volgen, ik niet vanwege mijn recht stuur.

Voor mij momenteel wel een belangrijk punt, dankzij een blinde DHL-bezorger mag ik voorlopig niet de trails op en moet ik op de weg en gravelpaden rijden. Hiervoor koop ik ondanks n+1 geen andere fiets omdat mijn XC-hardtail voor mijn voldoet. Dan is het toch gek dat gravellaars etc wel op bepaalde plekken fietsen en wij mtb'ers niet? Ik woon op vijf km rijden van de LDD en geniet al sinds eind jaren 80 van het fietsen in de grote speeltuin.
Live slow, ride slower.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Voorspoedig herstel gewenst.
Volgens mij is het simpel: een fiets is een fiets en als je ergens mag fietsen, dan mag dat met elke fiets. De wet maakt geen onderscheid tussen soorten fietsen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie