Handhaver Natuurmonumenten bekeurt: MTB-er is geen fietser!

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Je bent als Mtb-er ook gewoon fietser, elke rechter zal je daarin gelijk geven. Een bekeuring, of zelfs aanspreken is van de zotte.

Wat ik me wel voor kan stellen is dat wanneer je prestatie gericht aan het Mtb-en bent dat het wellicht wenselijk is dat je eventueel op een naastgelegen zandpad blijft (als dat er ligt en het toegestaan is natuurlijk) om de gewone fietsers minder te hinderen. Maar wielrenners kun je de zandpaden niet opsturen en die veroorzaken regelmatig overlast en gevaarlijke situaties.

Ik denk dat met de opmerking “Mtb-en op de daarvoor bestemde route” dat vrij rijden niet is toegestaan. Dus op de route, of als een “normale” fietser op het fietspad.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mademan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 19 december 2011, 14:43
Mijn mountainbike: Apex Sharp en Apex Flare

Mad Wally schreef: ma 27 september 2021, 11:15 .....
Ik denk dat met de opmerking “Mtb-en op de daarvoor bestemde route” dat vrij rijden niet is toegestaan. Dus op de route, of als een “normale” fietser op het fietspad.

In mijn voorbeeld gaat het over brede , rechte en harde zandpaden waar geen fietspad naast ligt. Wat betreft de paden langs het fietspad geef ik je groot gelijk.
Live slow, ride slower.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Als je daar met de auto mag komen, dan mag je er ook fietsen
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
clucluc
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: wo 16 april 2008, 20:26
Mijn mountainbike: Scott Scale 925+Trek supercaliber 9.7 Black2022

Toch maar ff een kick op dit tropiq.

Fiets al 16 jaar regelmatig in de bossen in t vierkant tussen Goirle Hilvarenbeek Esbeek en Poppel.
Vanmorgen stonden ze met een grote groep te controleren en tot mijn verbazing kreeg ik een bekeuring omdat in op een “oliefantpad” reed. Het een een gebied met gewone bospaden en ertussen trails. T betreffende pad gebruik en en vele andere al zeker 15 jaar.

Je mag volgens de boa fietsen op de paden en in t gebied, maar dus niet op ( bestaande, jaren oude uitgesleten bospaadjes ) dit omdat t een “oliefantpad” is. Er staan bekende groene bord aan t begin van de bossen ( 5 km van de plek waar ik was aangehouden ) wijzend naar art. 461 en dat gebruikte hij om de bekeuring te bekrachtigen. Er biken veel regio mensen en er is immer een gedoogbeleid nooit eerder is er ( zover ik weet )een actie geweest, hij is ook niet gecommuniceerd en in mijn ogen erg onduidelijk omdat je er ook volgens de boa gewoon mag worden gemtb’t.
Op mijn vraag wat dan een oliefantpad is kreeg ik als antwoord dat elke slingerend pad verboden was…

Ik w8 de bekering van 100 euro af en ga hem aanvechten.
Giant X-1500, Focus Black compo, Cube AMS HPC K18Cube 29 Reaction GTC pro ,
Scott Scale 925 2018
+ trek supercaliber 9.7 black 2022
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

In die regio is ook een klacht van crossers dat paden die zij van oudsher gebruikten en onderhielden opeens een bordje wandelpad of MTB route bij gezet werd.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

bert l. schreef: ma 27 september 2021, 12:48Als je daar met de auto mag komen, dan mag je er ook fietsen
Afbeelding

🤔
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

clucluc schreef: zo 24 juli 2022, 13:56 Toch maar ff een kick op dit tropiq.

Fiets al 16 jaar regelmatig in de bossen in t vierkant tussen Goirle Hilvarenbeek Esbeek en Poppel.
Vanmorgen stonden ze met een grote groep te controleren en tot mijn verbazing kreeg ik een bekeuring omdat in op een “oliefantpad” reed. Het een een gebied met gewone bospaden en ertussen trails. T betreffende pad gebruik en en vele andere al zeker 15 jaar.

Je mag volgens de boa fietsen op de paden en in t gebied, maar dus niet op ( bestaande, jaren oude uitgesleten bospaadjes ) dit omdat t een “oliefantpad” is. Er staan bekende groene bord aan t begin van de bossen ( 5 km van de plek waar ik was aangehouden ) wijzend naar art. 461 en dat gebruikte hij om de bekeuring te bekrachtigen. Er biken veel regio mensen en er is immer een gedoogbeleid nooit eerder is er ( zover ik weet )een actie geweest, hij is ook niet gecommuniceerd en in mijn ogen erg onduidelijk omdat je er ook volgens de boa gewoon mag worden gemtb’t.
Op mijn vraag wat dan een oliefantpad is kreeg ik als antwoord dat elke slingerend pad verboden was…

Ik w8 de bekering van 100 euro af en ga hem aanvechten.
Klinkt een beetje als “ik vind dat ik daar mag fietsen want dat doe ik al heel lang”

Gedoogbeleid is wat anders als wettelijk toegestaan. Blijkbaar was nu de maat vol voor andere groepen en zijn ze nu de wet gaan handhaven.

Als je 100 euro verdeelt over die 16 jaar dat je daar hebt gereden zonder bon valt het best mee.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zie het andersom.
Je hebt nu betaald en mag dus overal rijden :wink:

Maar ik ben het met je eens, erg flauw en onduidelijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Gewoonterecht is geen recht. Gedogen is ook geen recht.
Als je het er niet mee eens bent, maak dan bezwaar. Daarvoor moet je wachten tot de bon op de mat valt. Zover is het nog niet. Niet alle kennisgevingen die op zondag worden uitgeschreven leiden op maandag tot een bekeuring.

Als het zover is, laat het dan weten.
Oja, ik was er niet bij. Net als de andere forumleden. We kunnen niet zo goed beoordelen wie het bij het rechte eind heeft.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Lastig verhaal.
Als het een bordje betreft waarop iets in de trant staat van "vrij wandelen en fietsen op wegen en paden", hoe zou je dan moeten weten wat een olifantenpad is?
Wanneer er geen wandelbordje bij staat? Bij beheerpaden staan ook geen bordjes.
Het feit dat hij niet duidelijk uit kon leggen wat een olifantenpad is zegt mijns inziens al genoeg. Onduidelijke materie.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik heb wandelend ook wel eens een soortgelijke (maar wel zeer vriendelijke)discussiee met een BOA gehad. Hij zag ons wandelen op een plek waar hij dacht dat er geen pad was en wachtte ons op bij de plek waar ons paadje uitkwam op een brede zandweg. Hij vertelde bovenstaande maar gaf ruiterlijk toe dat elke Nederlander het paadje waar wij op liepen zou aanmerken als 'pad' en dat hij daarom ook geen boete kon uitschrijven. Met een foto van het betreffende paadje zou hij geen schijn van kans maken, zei hij. Pad was ook op OSM als pad terug te vinden en hij kon ons geen ongelijk geven dat we dachten daar te mogen wandelen.

Volgens hem was het paadje echter niet de bedoeling en hij zou het met zijn collega's opnemen. Ws zou het pad dan dicht gelegd worden en na verloop van tijd verdwijnen. Nou is dat tot op heden niet gebeurd, maar als de terreinbeheerder vindt dat op bepaalde paden niet gelopen of gefietst mag worden dan lijkt me dat de manier om het aan te pakken. Dat of bordjes.
ErikEngerd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 16:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC EX 29
Contacteer:

Ik vraag me af of we in Nederland niet een klein beetje van het padje af zijn (pun intended) als we BOA's in het bos laten handhaven op olifantenpaadjes. Is er echt niet wat beters te doen? Kunnen we die BOA's bijv om extra bomen te planten (bijv op olifantepaadjes om zodoende het broeikas effect tegen te gaan?).
http://mountainhoppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe veel aan recycling: ik ga fietsen, en daarna weer, en dan later nog een keer, enz.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

maverick76 schreef: zo 24 juli 2022, 19:06 Klinkt een beetje als “ik vind dat ik daar mag fietsen want dat doe ik al heel lang”
Misschien, aan de andere kant is het ook een beetje flauw om vijftien jaar lang niets te handhaven en dan ineens een flinke actie op touw te zetten. Communiceer dan even via de plaatselijke krantjes of zo dat er vanaf datum X wel gehandhaafd gaat worden.

Bovendien, als je in dat gebied wel mag fietsen maar niet op de "olifantenpaadjes" moet dat ook op een of andere manier aangegeven worden. Je kunt niet handhaven op regels die niet (duidelijk) aangegeven worden imo.
Maar goed, ik ken het bord niet wat daar gebruikt wordt dus ik weet ook niet of en hoe dat precies verwoord is.

Ben wel benieuwd naar de afloop, dus laat t.z.t. nog even weten hoe het verder ging clucluc?
En misschien nog een foto van het bord dat daar gebruikt wordt?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

klaast schreef: zo 24 juli 2022, 23:54 Ik heb wandelend ook wel eens een soortgelijke (maar wel zeer vriendelijke)discussiee met een BOA gehad. Hij zag ons wandelen op een plek waar hij dacht dat er geen pad was en wachtte ons op bij de plek waar ons paadje uitkwam op een brede zandweg. Hij vertelde bovenstaande maar gaf ruiterlijk toe dat elke Nederlander het paadje waar wij op liepen zou aanmerken als 'pad' en dat hij daarom ook geen boete kon uitschrijven. Met een foto van het betreffende paadje zou hij geen schijn van kans maken, zei hij. Pad was ook op OSM als pad terug te vinden en hij kon ons geen ongelijk geven dat we dachten daar te mogen wandelen.

Volgens hem was het paadje echter niet de bedoeling en hij zou het met zijn collega's opnemen. Ws zou het pad dan dicht gelegd worden en na verloop van tijd verdwijnen. Nou is dat tot op heden niet gebeurd, maar als de terreinbeheerder vindt dat op bepaalde paden niet gelopen of gefietst mag worden dan lijkt me dat de manier om het aan te pakken. Dat of bordjes.
Idem, ook hier wel eens gewaarschuwd door een boswachter dat we op een pad liepen "dat geen pad is". Na de vraag hoe wij moeten weten wat wel en niet een pad is, want ogenschijnlijk gelijk, was het al snel duidelijk dat we er niet uitkwamen. Deze domme local weet dat dit pad er al zeker 20 jaar ligt en ook gewoon op google/osm staat. Dus tja, na wat gebrom werd het een waarschuwing. Uiteraard ligt het pad er nog steeds en wordt deze gewoon gebruikt.

Ik snap wel een beetje waar het vandaan komt, want dit pad wordt (/werd?) ook gebruikt als illegale doorsteek tussen mtb-routes. Zeg maar de rechtstreekse oost-west verbinding. Maar als je daar geen pad meer wenst, gooi het dan gewoon dicht. Paar boompjes erover en klaar. Dat zal niet de eerste of de laatste keer zijn. En maakt de wereld een stuk duidelijker.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Vingers omhoog svp. Wie is erbij geweest?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie