Handhaver Natuurmonumenten bekeurt: MTB-er is geen fietser!

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: ma 25 februari 2019, 08:14 Particulier terrein. Dan kom je de gekste dingen tegen.
Terwijl alleen officiele borden rechtsgeldig zijn. Zelf geknutselde borden en verkleinde verkeersborden gelden niet. De wet kent slechts éen soort fietsen en alle fietsen zijn voor de wet gelijk.
Mijn gok: je hoort hier nooit meer iets van. De wijkagent bij de de toezichthouder op maandagochtend zijn bonnen inlevert, werpt ze zo in de prullenmand naast zijn bureau.
Mocht het er toch van komen, maak dan bezwaar en laat het voorkomen. Grote kans dat je na dat bezwaar alsnog nooit meer iets hoort. Als het daadwerkelijk voor komt, dan ga ik met plezier mee. Kan ik ook een keer lachen in de rechtszaal.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Xtrailer schreef: zo 24 februari 2019, 21:52 Op dezelfde (Graafschap) route vind je ook dit bord.
Je mag er dus wel fietsen op de routes, maar niet mountainbiken.

Ik voel me gediscrimineerd :~

Afbeelding
Gezien de spelfouten kun je je afvragen of het echt is. :~
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

vibemaker schreef: ma 25 februari 2019, 19:43
Xtrailer schreef: zo 24 februari 2019, 21:52 Op dezelfde (Graafschap) route vind je ook dit bord.
Je mag er dus wel fietsen op de routes, maar niet mountainbiken.

Ik voel me gediscrimineerd :~

Afbeelding
Gezien de spelfouten kun je je afvragen of het echt is. :~
Maar alleen mag wel, want er staat mountainbikers.... En dan kun je twisten of we hier wel mountainbikers zijn. Misschien zijn we wel all terrain bikers, ik bedoel de term ATB bestaat ook nog steeds. :lol:
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

bert l. schreef: ma 25 februari 2019, 19:14
Kapitein Iglo schreef: ma 25 februari 2019, 08:14 Particulier terrein. Dan kom je de gekste dingen tegen.
Terwijl alleen officiele borden rechtsgeldig zijn. Zelf geknutselde borden en verkleinde verkeersborden gelden niet. De wet kent slechts éen soort fietsen en alle fietsen zijn voor de wet gelijk.
Wat zijn wel rechtsgeldige borden?
Xtrailer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 6 maart 2014, 21:53
Mijn mountainbike: Mondraker Factor Plus customized | Liteville H-3 MK2 29+
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: ma 25 februari 2019, 23:47
bert l. schreef: ma 25 februari 2019, 19:14 Terwijl alleen officiele borden rechtsgeldig zijn. Zelf geknutselde borden en verkleinde verkeersborden gelden niet. De wet kent slechts éen soort fietsen en alle fietsen zijn voor de wet gelijk.
Wat zijn wel rechtsgeldige borden?
Borden vermeld in de wegenverkeerswet zijn rechtsgeldig. Deze dienen aan specifieke maatvoering te voldoen. Een rechter kan echter oordelen dat je alsnog strafbaar bent wanneer aanwijzingen op niet officieel rechtsgeldige borden negeert. Wanneer de borden teveel lijken op wel officieel rechtsgeldige borden kan de plaatser ervan dan ook weer beboet worden. Vandaar dat de gebruikte bebording afwijkt van officiële rechtsgeldige borden. Maar dan moet het bord alsnog inhoudelijk en juridisch wel juist zijn lijkt me...
Oprichter & voorzitter @ MBC XTRAIL | For the love & fun of it!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

De borden van Staatsbosbeheer zijn wel rechtsgeldig neem ik aan. Maar die staan niet in de wegenverkeerswet.
Hoe zit dat dan?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dat zijn geen verkeersborden :winkie:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

vibemaker schreef: ma 25 februari 2019, 19:43
Xtrailer schreef: zo 24 februari 2019, 21:52 Op dezelfde (Graafschap) route vind je ook dit bord.
Je mag er dus wel fietsen op de routes, maar niet mountainbiken.

Ik voel me gediscrimineerd :~

Afbeelding
Gezien de spelfouten kun je je afvragen of het echt is. :~
In ieder geval niet goed over nagedacht. Bromfietsen zijn ook gemotoriseerd verkeer. Eén keer staat er achter de opsomming een punt maar anders niet. Dat is slordig.

Punt e in de eerste opsomming impliceert dat wandelaars wél buiten de paden mogen treden. Dat wordt vast niet bedoeld.

Door een onduidelijke verwijzing is er geen relatie tussen de eerste opsomming en de tweede. Zo als ik het bord nu lees is het gebied opengesteld met vrije toegang op paden óók als u schade toebrengt, dieren verontrust, afval achterlaat etc.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

dat bord ziet er inderdaad uit alsof de stagiaire het op vrijdagmiddag nog even in elkaar geflanst heeft. onderop het bord wordt wel artikel 461 genoemd, is dat op deze manier rechtsgeldig?
of moet dat altijd in deze vorm?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1579
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Xtrailer schreef: di 26 februari 2019, 09:40
Jamis Diablo schreef: ma 25 februari 2019, 23:47 Wat zijn wel rechtsgeldige borden?
Borden vermeld in de wegenverkeerswet zijn rechtsgeldig. Deze dienen aan specifieke maatvoering te voldoen. Een rechter kan echter oordelen dat je alsnog strafbaar bent wanneer aanwijzingen op niet officieel rechtsgeldige borden negeert. Wanneer de borden teveel lijken op wel officieel rechtsgeldige borden kan de plaatser ervan dan ook weer beboet worden. Vandaar dat de gebruikte bebording afwijkt van officiële rechtsgeldige borden. Maar dan moet het bord alsnog inhoudelijk en juridisch wel juist zijn lijkt me...
@Bert: hoe zit dat juridisch dan op b.v. de UHR? Daar staan toch ook geen officiële borden van de wegenverkeerswet. En toch word je daar beboet zonder vignet (die ik overigens elk jaar met plezier aanschaf) of als je je buiten de trails begeeft.
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ben anders wel blij dat MTBers niet samen met fietsers op één hoop gegooid worden, al is het alleen maar om punt 'e' op dat DIY bordje; "voor fietsers en paarden buiten de aangegeven routes'
Paarden en fietsers, ze lijken wel gek.

Een soortgelijk bordje met een tekst als 'MTB alleen op de aangegeven paden' zie je hier in de regio ook vaak.
Hoe moet je dan met zo'n tekst omgaan? Wát wordt daar dan hoé aangegeven?
Ik zie nergens bloso dus ik mag hier met mijn MTB nergens fietsen? Of?

Heel benieuwd naar het verloop en de uitkomst van deze zaak.
Kan zomaar betekenen dat wij gezien worden als een apart fietsersras, net als racefietsers, en dan hebben we dát als nieuw punt om aan te vechten.
Is er in de wet überhaupt een regel die definieert wat exact verstaan wordt onder 'mountainbiken'?
Als die definitie er niet is, gaan ze so-wie-so nat, zou ik zeggen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Xtrailer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 6 maart 2014, 21:53
Mijn mountainbike: Mondraker Factor Plus customized | Liteville H-3 MK2 29+
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: di 26 februari 2019, 09:58 De borden van Staatsbosbeheer zijn wel rechtsgeldig neem ik aan. Maar die staan niet in de wegenverkeerswet.
Hoe zit dat dan?
Die borden staan op privé grond = niet openbaar = geen wegenverkeerswet van toepassing. Zie het als huisregels, en daar moet je je dan volgens de wet weer aan houden...

Alles valt of staat bij de eigenaren van de stukjes grond. Velen geven de handhaving en beheer uit handen aan bv natuurmonumenten omdat ze anders aan alle eisen moeten voldoen voor wat betreft openbare ruimte. En dat zijn er nogal wat, afgezien van mogelijke aansprakelijkheid.
Oprichter & voorzitter @ MBC XTRAIL | For the love & fun of it!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Maar welk bord op privé grond is dan wel rechtsgeldig?
En hoe zie je het onderscheid?
Blijkbaar is een bord van SBB wel rechtsgeldig, maar de andere borden in de startpost niet.
Gebruikersavatar
Herrick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2018)

Volgens mij zijn de borden rechtsgeldig. Ze staan op eigen terrein en je kan er jouw eigen voorwaarden aan verbinden als eigenaar. Daarbij maakt het niet uit of het een bord van Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten of een andere terreinbeheerder (eigenaar) is. Uiteraard kun je nog wel inhoudelijk discussiëren over wat er op de borden staat.
Xtrailer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 6 maart 2014, 21:53
Mijn mountainbike: Mondraker Factor Plus customized | Liteville H-3 MK2 29+
Contacteer:

Herrick schreef: di 26 februari 2019, 16:40 Volgens mij zijn de borden rechtsgeldig. Ze staan op eigen terrein en je kan er jouw eigen voorwaarden aan verbinden als eigenaar. Daarbij maakt het niet uit of het een bord van Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten of een andere terreinbeheerder (eigenaar) is. Uiteraard kun je nog wel inhoudelijk discussiëren over wat er op de borden staat.
Juist!
Oprichter & voorzitter @ MBC XTRAIL | For the love & fun of it!
Plaats reactie