kermit schreef: ↑wo 27 maart 2019, 22:51Ik ben altijd al van mening geweest dat een beetje gewichtsverschil niets uitmaakt voor hoe flitsend je je fiets over de singletracks kunt jagen, dat is veel meer een geometriedingetje. Sinds ik met 23kg e-mtb onderweg ben is die overtuiging alleen maar sterker geworden.
De combinatie van geometrie, ondersteuning en het feit dat van die 23kg er misschien wel 15 onder het zwaartepunt liggen maakt imho dat dit toch wel een totaal ander verhaal is.
Maar ook bij het vergelijken van het rijgedrag tussen een zware en lichte fiets zal het zo zijn dat we appels met peren vergelijken.
Gevoel dat tussen de oren zit kunnen we ook niet altijd omheen.
In mijn BMC >14kg fully en alu Koga hardtail tijd stapte ik op een Pronghorn carbon hardtailtje, ik schat een kg of 8-9, maar dat verschil is in bochtenwerk is toch werkelijk enorm.
Als je dan weer op je Koga of BMC stapt heb je werkelijk het gevoel dat je een tank het bos in moet schuiven.
Maar misschien is hier het grootste verschil in rijgedrag vooral verklaarbaar door de grote verschillen tussen die appels en peren?
Daarom begrijp ik je ervaring dus niet.
Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je twee hardtails neemt van elk 13kg maar een 2013 en 2019 geo en je gaat die vervolgens in een bochtentrail vergelijken dat je dan duidelijke verschillen in rijgedrag voelt.
Neem je echter een 2019 bike hardtail van 13kg en eentje van 9kg met redelijk vergelijkbare geo dan kan het niet anders of je voelt aanmerkelijk verschil in het bochtenwerk.
Onder gooien en smijten in bochtenwerk versta ik oa het onder je bewegen van je bike waarbij je lichaam min of meer verticaal blijft; in de bochten 'plat' onder je wegduwen en uit de bocht weer omhoog optrekken of de andere kant op wegduwen van je bike.
Juist daar voel je die kg's verschil in gewicht.
In dit topic ben ik inmiddels al veel langer met gewicht van fietsen bezig dan in de afgelopen 51 jaar