Het grote “scheur in je frame topic” !!

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ben niet zo voor het tentoonstellen van ellende. Heb inmiddels drie maal een frame van de Kona WO gescheurd gehad. XL, zadelpen voldoende in het frame, dik 100kg berijder. Alle onder de bovenste framebuis in de zadelpenbuis gescheurd. Keurig opgelost door Kona. Wel een mailtje met de vraag hoever mijn Thomson in het frame had gestoken, maar toch netjes opgelost. Al was de laatste keer wel de minste. Had een andere achternaaf nodig en die zat er niet bij. De eerste keer zelfs een hele nieuwe fiets gekregen, omdat alle inbouwmaten verschilden. Kudo's voor Kona dus. Al had ik het wel leuker gevonden dat ze net als de stalen Surly die ik nu heb gewoon heel hadden gebleven.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
Chemini
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: ma 2 november 2015, 20:05
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM HT

Ik kan me nog een foto herinneren van iemand die met een fatbike de roadgap in filthy trails sprong.
Zou er een verband zijn? :tong
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij scheurde (brak) er toen iets anders... aan de piloot zelf :(
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Niet bij de roadgap. Dat was meer toen er een boom in de weg sprong.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4102
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

Al van een tijdje terug, nieuw frame zonder garantie gekocht toen der tijd. Gescheurd op de seatstay... Na een paar maanden, was schijnbaar een bekend probleem bij Norco in die jaren...

Afbeelding
⛧⛧⛧
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Helaas gisteren voor het eerst een scheur in een frame gevonden.
Er zit een flinke scheur in de bovenbuis. Op oudere foto’s kan ik zien dat er een paar ritten geleden al een verkleuring op deze plek zat, dat is mij toen niet opgevallen.
Ik vind het een vreemde plek voor een scheur maar ben geen expert op dit gebied. Ik ben er niet mee gevallen of ergens tegen aan gefietst. Ik verwacht dat op andere plekken grotere krachten op het frame komen, maar misschien was dit wel een zwakke plek of ie ongemerkt daar een keer beschadigd.

De plek van de scheur is hier te zien op de bovenbuis.
Afbeelding

De scheur in wat meer close up.
Afbeelding

Bijna de helft van de buis is gescheurd.
Afbeelding

Tijdens het fietsen heb ik er niks van gemerkt, het frame voelde niet slapper aan. Ik heb alleen een keer het idee gehad dat ik iets in het frame hoorde rammelen. Toen dacht ik: het zal wel iets anders zijn, want hoe kan er iets in mijn frame terecht komen.

Het is een tweedehands chinees frame. Ik heb hier met veel plezier op gefietst. Denken jullie dat het de moeite waard is om dit frame te repareren?
Mijn beeld is dat reparatie al snel meer dan € 200 kost en dat ik voor iets meer een nieuw chinees frame kan bestellen, zoals deze: https://www.flyxii.com/page5?product_id=23&brd=1.
Welke trapas zouden jullie adviseren: BSA of BB30? Nu zit er geen BSA op. Wat ik mij herinner van toen ik ‘m kocht is dat de trapas vergelijkbaar is met die van trek, dan zou het een BB95 zijn, een nieuwe trapas is qua kosten wel te overzien.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als ik kijk naar de positie van je zadel en de lengte van je stuurpen zou ik zeker op zoek gaan naar iets anders, want deze fiets past je voor geen meter. Geen idee waarom hij daar gescheurd is, wellicht dat men een matje is vergeten ofzo. Wel een plek waarmee je enorme mazzel hebt dat hij niet tijdens het rijden door is gescheurd. :o

En altijd BSA ipv pressfit, zeker bij goedkope frames waarvan de passing misschien wat minder nauwkeurig is.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

suravida schreef: ma 1 maart 2021, 22:08
En altijd BSA ipv pressfit, zeker bij goedkope frames waarvan de passing misschien wat minder nauwkeurig is.
:lol:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Dutch schreef: di 2 maart 2021, 14:05
suravida schreef: ma 1 maart 2021, 22:08
En altijd BSA ipv pressfit, zeker bij goedkope frames waarvan de passing misschien wat minder nauwkeurig is.
:lol:

Afbeelding
:lol: :lol: :lol: Goedkope titanium frames
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

modderfietser schreef: ma 1 maart 2021, 21:57 Helaas gisteren voor het eerst een scheur in een frame gevonden.
Er zit een flinke scheur in de bovenbuis. Op oudere foto’s kan ik zien dat er een paar ritten geleden al een verkleuring op deze plek zat, dat is mij toen niet opgevallen.
Ik vind het een vreemde plek voor een scheur maar ben geen expert op dit gebied. Ik ben er niet mee gevallen of ergens tegen aan gefietst. Ik verwacht dat op andere plekken grotere krachten op het frame komen, maar misschien was dit wel een zwakke plek of ie ongemerkt daar een keer beschadigd.

De plek van de scheur is hier te zien op de bovenbuis.
Afbeelding

De scheur in wat meer close up.
Afbeelding

Bijna de helft van de buis is gescheurd.
Afbeelding

Tijdens het fietsen heb ik er niks van gemerkt, het frame voelde niet slapper aan. Ik heb alleen een keer het idee gehad dat ik iets in het frame hoorde rammelen. Toen dacht ik: het zal wel iets anders zijn, want hoe kan er iets in mijn frame terecht komen.

Het is een tweedehands chinees frame. Ik heb hier met veel plezier op gefietst. Denken jullie dat het de moeite waard is om dit frame te repareren?
Mijn beeld is dat reparatie al snel meer dan € 200 kost en dat ik voor iets meer een nieuw chinees frame kan bestellen, zoals deze: https://www.flyxii.com/page5?product_id=23&brd=1.
Welke trapas zouden jullie adviseren: BSA of BB30? Nu zit er geen BSA op. Wat ik mij herinner van toen ik ‘m kocht is dat de trapas vergelijkbaar is met die van trek, dan zou het een BB95 zijn, een nieuwe trapas is qua kosten wel te overzien.
Wat Suravida zegt, op zoek naar een ander frame.
Deze is wel te repareren, maar 1 maat te klein voor jou. Reparatie zal ook geen 200 euro kosten. Je zou het zelfs zelf kunnen doen. Maar de fiets blijft te klein voor jou.

Wat een optie is: deze quick and dirty (dus zonder fancy afwerking) laten repareren en een nieuwe bestellen. Met BSA bottom bracket.
Ondertussen lekker doorfietsen op dit gerepareerde frame.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Ik vind het knap dat je dat adviseert met deze schade... zou hier een mooie lamp van maken in het beste geval.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

je zegt dat een nieuw frame iet smeer dan 200,- kost, nou dan hoef ik niet na te denken. nieuw frame
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ja, gooi maar op de carbon hoop en bestel nieuwe rommel .... :roll:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

yo-eddy schreef: do 4 maart 2021, 13:00 ja, gooi maar op de carbon hoop en bestel nieuwe rommel .... :roll:
Psies. :roll:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik heb mijn Genius ondertussen ook al een paar weken bij de dealer staan met een scheur in de zadelbuis. (Binnenkant naast een las) Dit is mijn 3e gescheurde frame. (niet de zelfde fiets) En van de week kwam ik er achter dat de Thomson zadelpen in mijn hardtail ook de moed had opgegeven. En dat brengt mijn wel bij de vraag zijn wij Nederlanders niet te groot (hefboom) en te zwaar voor mountainbikes? Is er winst te halen in materiaal en merk keuze?
◼︎ Go round the outside.
Plaats reactie