Het grote “scheur in je frame topic” !!

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Knakworstkweker

Jurf schreef: di 17 november 2020, 23:45 Ik speel in mijn werk zustertje en heb geen mechanische achtergrond, maar ik zou verwachten dat bij te weinig pen in het frame je eerder een zitbuis probleem hebt en niet een bovenbuis die afscheurt....
Dit dus
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Knakworstkweker schreef: wo 18 november 2020, 00:02
Jurf schreef: di 17 november 2020, 23:45 Ik speel in mijn werk zustertje en heb geen mechanische achtergrond, maar ik zou verwachten dat bij te weinig pen in het frame je eerder een zitbuis probleem hebt en niet een bovenbuis die afscheurt....
Dit dus
Ergo...het frame was niet goed gemaakt :winkie:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En Lars kon niet weten dat knakworstkweker de garantieafhandeling van deze Giant heeft overgenomen 🤭
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Knakworstkweker

Kapitein Iglo schreef: wo 18 november 2020, 07:47 En Lars kon niet weten dat knakworstkweker de garantieafhandeling van deze Giant heeft overgenomen 🤭
Ongeacht of het frame goed of slecht is geweest, als je de zadelpen er niet diep genoeg inzet helpt dat niet mee.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Knakworstkweker schreef: wo 18 november 2020, 07:55
Kapitein Iglo schreef: wo 18 november 2020, 07:47 En Lars kon niet weten dat knakworstkweker de garantieafhandeling van deze Giant heeft overgenomen 🤭
Ongeacht of het frame goed of slecht is geweest, als je de zadelpen er niet diep genoeg inzet helpt dat niet mee.
Geloof me, ik weet er alles van :bier: En recht hebben op garantie is dan één, het krijgen van een vervangend frame is wat anders... (in mijn geval) :-{
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Knakworstkweker schreef: wo 18 november 2020, 00:02
Jurf schreef: di 17 november 2020, 23:45 Ik speel in mijn werk zustertje en heb geen mechanische achtergrond, maar ik zou verwachten dat bij te weinig pen in het frame je eerder een zitbuis probleem hebt en niet een bovenbuis die afscheurt....
Dit dus
Maar de bovenbuis is ook gescheurd...
De bouwkwaliteit van een knakworst!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Ik begrijp de vragen van kwk op die drie punten wel; als je een te klein frame hebt voor je goddelijke mtb lijf en je zet de zadelpen hoger, heb je een langere hefboom die krachten op het frame zet. Icm met een te grote berijder kijg je dan krachten die uitgaan boven dat waarvoor eea ontworpen is.

Maar als ik de plaats en de scheur vd giant bekijk met mijn overigens niet zo kundige oog op dat vakgebied, komt mij de conclusie van LarsTB als correct over.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Kapitein Iglo schreef: wo 18 november 2020, 08:14 Geloof me, ik weet er alles van :bier: En recht hebben op garantie is dan één, het krijgen van een vervangend frame is wat anders... (in mijn geval) :-{
Maat van me had wat lakprobleempjes met zijn Giant Fathom, werdt na 1 jaar zonder zeuren omgeruild voor een nieuw frame. Dus mijn ervaring (uit 2e hand) is dat de garantie bij Giant prima is.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

2Ben jij zo lomp of is die Gaint zo crap?
Kombinatie van een aantal zaken.
-Ik reed toen veel.
-Ik reed toen hard.
-Frames (fietsen) waren toen te licht geconstrueerd.
Er werd gewicht bespaard op plaatsen waar dat eigenlijk niet kon.
Ik had toen ook een Cannondale, en die bleef drijven als je m in het water gooide (don't ask).
Wat ik wilde zeggen is dat de garantie van Giant goed (en snel) was.
Tijdens de garantie periode dan toch, want daarna was het ook echt afgelopen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Knakworstkweker

Jurf schreef: wo 18 november 2020, 08:25
Knakworstkweker schreef: wo 18 november 2020, 00:02

Dit dus
Maar de bovenbuis is ook gescheurd...
De bouwkwaliteit van een knakworst!
En gelast door een jurf!
Knakworstkweker

Majoorkees schreef: wo 18 november 2020, 09:07 Ik begrijp de vragen van kwk op die drie punten wel; als je een te klein frame hebt voor je goddelijke mtb lijf en je zet de zadelpen hoger, heb je een langere hefboom die krachten op het frame zet. Icm met een te grote berijder kijg je dan krachten die uitgaan boven dat waarvoor eea ontworpen is.

Maar als ik de plaats en de scheur vd giant bekijk met mijn overigens niet zo kundige oog op dat vakgebied, komt mij de conclusie van LarsTB als correct over.
Ik zeg ook niet dat lars het mis heeft, alles behalve dat, maar de daadwerkelijke schade wordt naar mijn mening veroorzaakt door 'oneigelijk' gebruik.

Hoe dat met garanties ziet boeit me niet, het punt is dat de krachten die dit veroorzaakt hebben waarschijnlijk door het zadelpen verhaal komen en daar is iets uit te leren.

Dat mensen geen behoefte hebben om te weten waarom iets gebeurd snap ik ook, die zijn al blij met een garantieregeling.
Ik heb die behoefte wel, zal wel aan mijn technische achtergrond liggen, zodat ik zelf die fout niet ga maken.

Iets begrijpen is 1, iets snappen is 2.

Ik ben meer voor 2
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Knakworstkweker schreef: di 17 november 2020, 23:25
Lars TB schreef: di 17 november 2020, 23:15

Nee, allemaal irrelevante info. Frame is gewoon niet goed gemaakt.
Oh sorry, ik wist niet dat het jou fiets was.......

Jij weet best waar ik op doel en dat is niet alleen te wijten aan de bouwkwaliteit net zo goed aan de wijze waarop de fiets 'afgesteld' wordt.

Of wou je soms zeggen dat een fabrikant aansprakelijk is als je mogelijkerwijs buiten de voorschriften werkt?
Als je nu een heel klein beetje nadenkt, dan kun je frames onderscheiden in lichtgewicht en lomper. Deze Giant valt eerder onder 'lomper'. Zo een frame gaat ook een 150 kg rijder probleemloos houden.

Zo een frame kan ook een zadelpen hebben die er nauwelijks ver genoeg in steekt (en dan breken ze meestal bovenop de las, tegen de zitbuis aan, maar dat is niet per definitie zo). Het frame is lomp genoeg, dit soort frames moet je wel heel erg misbruiken.

Ja, je hebt gelijk, een zadelpen die er in dit geval maar 4 cm in zou steken kan een oorzaak zijn. Maar:

Als je dan nog even goed op de best wel duidelijke foto kijkt, dan zie je dat de lasnaad behoorlijk in de buis ligt. En dat het dus voorgeprogrammeerd is dat het frame op die plek kapot gaat. Onafhankelijk hoe de zadelpen er in steekt.

Knakworstkweker schreef: di 17 november 2020, 23:25 En buiten dat alles wil ik dat gewoon graag weten, waar bemoei jij je mee?!
Internet :bier:


(Dan moet je het niet openbaar plaatsen)

(En als jij wijsneus uit gaat hangen, dan kan ik dat ook. En misschien kun je iets van leren van mijn opmerkingen nu.)(zoals ik ook nog regelmatig bijleer omdat ik me zo nodig met van alles moet bemoeien!)

:kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Knakworstkweker schreef: wo 18 november 2020, 11:33
Majoorkees schreef: wo 18 november 2020, 09:07 Ik begrijp de vragen van kwk op die drie punten wel; als je een te klein frame hebt voor je goddelijke mtb lijf en je zet de zadelpen hoger, heb je een langere hefboom die krachten op het frame zet. Icm met een te grote berijder kijg je dan krachten die uitgaan boven dat waarvoor eea ontworpen is.

Maar als ik de plaats en de scheur vd giant bekijk met mijn overigens niet zo kundige oog op dat vakgebied, komt mij de conclusie van LarsTB als correct over.
Ik zeg ook niet dat lars het mis heeft, alles behalve dat, maar de daadwerkelijke schade wordt naar mijn mening veroorzaakt door 'oneigelijk' gebruik.

Hoe dat met garanties ziet boeit me niet, het punt is dat de krachten die dit veroorzaakt hebben waarschijnlijk door het zadelpen verhaal komen en daar is iets uit te leren.

Dat mensen geen behoefte hebben om te weten waarom iets gebeurd snap ik ook, die zijn al blij met een garantieregeling.
Ik heb die behoefte wel, zal wel aan mijn technische achtergrond liggen, zodat ik zelf die fout niet ga maken.

Iets begrijpen is 1, iets snappen is 2.

Ik ben meer voor 2
Volgens de Dikke van Dale is ‘snappen’ hetzelfde als ‘begrijpen’. Ofwel ‘iets met het verstand vatten’. Ik denk dat je het verschil tussen rationeel doorzien en iets kunnen bedoelt, maar dat is gissen / raden van mijn kant :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Knakworstkweker schreef: wo 18 november 2020, 07:55
Kapitein Iglo schreef: wo 18 november 2020, 07:47 En Lars kon niet weten dat knakworstkweker de garantieafhandeling van deze Giant heeft overgenomen 🤭
Ongeacht of het frame goed of slecht is geweest, als je de zadelpen er niet diep genoeg inzet helpt dat niet mee.
Weten we hoe (on)diep de zadelpen in dit frame zat?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 18 november 2020, 15:22
Knakworstkweker schreef: wo 18 november 2020, 07:55

Ongeacht of het frame goed of slecht is geweest, als je de zadelpen er niet diep genoeg inzet helpt dat niet mee.
Weten we hoe (on)diep de zadelpen in dit frame zat?
Nee, dat wil kwk nou juist graag weten.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie