Het grote “scheur in je frame topic” !!

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Frames kunnen om veel redenen scheuren. Garantie heb je op fabricatie fouten, niet op schade door ongevallen of door onjuist gebruik. Knakworstkweker doet een aantal aannames maar het is net zo waarschijnlijk, dat een ondeugdelijke las deze breuk veroorzaakt heeft. Ook in gevallen dat het wel de zadelpen is die de oorzaak is wil dat nog niet zeggen dat het om onjuist gebruik gaat. Als de geleverde zadelpen te kort is, een onjuist maximale hoogte merk heeft (dus op op het max. merk al niet meer diep genoeg in het frame steekt) of niet goed genoeg past dan kun je ook dat de leverancier en/of de fabrikant verwijten en heb je dus recht op garantie.

Afwachten dus maar...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

George schreef: wo 18 november 2020, 16:48 Frames kunnen om veel redenen scheuren. Garantie heb je op fabricatie fouten, niet op schade door ongevallen of door onjuist gebruik. Knakworstkweker doet een aantal aannames maar het is net zo waarschijnlijk, dat een ondeugdelijke las deze breuk veroorzaakt heeft. Ook in gevallen dat het wel de zadelpen is die de oorzaak is wil dat nog niet zeggen dat het om onjuist gebruik gaat. Als de geleverde zadelpen te kort is, een onjuist maximale hoogte merk heeft (dus op op het max. merk al niet meer diep genoeg in het frame steekt) of niet goed genoeg past dan kun je ook dat de leverancier en/of de fabrikant verwijten en heb je dus recht op garantie.

Afwachten dus maar...
Exact dat was dus bij mij het (garantie)geval George :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Knakworstkweker schreef: wo 18 november 2020, 11:33 Ik zeg ook niet dat lars het mis heeft, alles behalve dat, maar de daadwerkelijke schade wordt naar mijn mening veroorzaakt door 'oneigelijk' gebruik.

Hoe dat met garanties ziet boeit me niet, het punt is dat de krachten die dit veroorzaakt hebben waarschijnlijk door het zadelpen verhaal komen en daar is iets uit te leren.
Hoe kom je tot die aanname?
Ik heb nergens gelezen dat de eigenaar dingen met zijn fiets heeft gedaan die expliciet zijn uitgesloten bij het gebruik en nergens dat de zadelpen er te kort in zat dus ben benieuwd waarop je jouw mening baseert.

Mijn mening: het enige wat we zien is een frame met 2 scheuren op wat ik rare plekken vind.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Knakworstkweker

.............................en keert terug tot de orde van de dag
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Wat een vakkennis zit er toch op dit forum! Je zou toch verwachten dat er veel meer framebouwers zouden zijn met deze kennis. :lol:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Jij hebt frames niet lang genoeg om ze te laten scheuren, vandaar dat je deze kennis ontbeert :winkie:
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Touché.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik moet echt even kwijt Dat ik de titel van dit topic niet normaal kan lezen zonder er gelijk bij door te denken :winkie:

Zal binnenkort mijn scheur ook eens posten
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Nou dan moet je wel doordenken en een grote fantasie hebben.

Als er nu “frame in je scheur” stond had ik er iets bij kunnen voorstellen. :lol:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Dat dus :lol: Mijn zieke hoofd leest dat dus ook :lol:
Net als "een rondje gieten" .... beelden :lol: :lol:
Maar goed.... ook even on topic.
Een foto van mijn scheur :o

Geen garantie .. frame was al 4e hands en 9 jaar oud. Ik heb hem zelf gemaakt en rij er nog steeds probleemloos mee rond.

Afbeelding
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik had jou scheur al eens gezien. :lol:

Alu reparatie heb ik niet vaak succesvol zien houden maar in jou geval dus wel. :-q
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Jou = Jouw > bezittelijk voornaam woord :winkie:

Heb al een los topic gemaakt over scheur in frame van maatje. 3e op rij op dezelfde plek (net onder zadelpenklem).

Hij is dus lang 2.05+ en heeft een Trek Superfly. Ondanks de langste zadelpen die er is en gewone rijstijl opnieuw een scheur. Er komen op die specifieke plek natuurlijk ook extreme krachten. Zeker met zo’n ietwat verouderde geo waarbij de zitbuis nog wat maar achteren staat en je met lange benen best ver achter je trapas zit.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
gcjm
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 13 januari 2020, 21:02

Nog even een update. Het valt binnen de garantie. Frame wordt vervangen en overige onderdelen worden kosteloos over gezet.
gcjm schreef: di 17 november 2020, 21:49 Dit zag een maat van mij vanmiddag voordat hij ging fietsen met z’n Giant. Fiets wordt op een normale manier gebruikt (XC) en een crash o.i.d. is niet gebeurd.

Ben benieuwd wat men er van gaat zeggen.

Afbeelding

Afbeelding
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Zo hoort het he :-q
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

:-q
Ook fijn dat je het hier meld.
Ik/wij hebben er niks aan, maar was wel nieuwsgierig naar de afloop
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie