Om de hoeveel tijd nieuwe mountainbike?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Hallo Forumleden!

De naam van het topic zegt het al. Om de hoeveel tijd, jaren, (ongeveer) kopen jullie een nieuwe mountainbike?

Of een upgrade en wat voor een dan bijvoorbeeld?
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ik denk dat je daarin heel veel verschillende antwoorden kan gebruiken. Zo kan iemand bijvoorbeeld 5 jaar met een mountainbike doen en een ander bouwt er 3 in een jaar op zoals ik :D
Nu moet ik zeggen dat ik voorlopig klaar ben en er hopelijk wel 2 of 3 jaar mee hoop te doen maar de hobbie drang kan soms sterker zijn dan mijn geweten.

Uiteraard moeten dingen die slijten vervangen worden. Dat zal meestal je ketting, cassette, voortandwiel en remblokken zijn. De rest kan veel langer meegaan.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dat lijkt me geheel afhankelijk van budget, motivatie, progressie en inzetgebied?
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Hangt er van af. Op het moment ben ik erg tevreden met mijn Nicolai g16. Zo tevreden dat ik er dus aan zit te denken om er nog een andere Nicolai naast te nemen, maar aan de andere kant is een optie va een Kavenz ook wel weer leuk. Alleen hangt die weer te dicht tegen mijn G16 aan.

Poosje geleden een test gereden op een Nicolai G1 Eboxx 2020 en heb daar toch ook wel de voordelen van gezien. Dit zou wel een leuke aanvulling zijn voor mij, omdat je vooral ook in het buitenland de klimmen een stuk leuker kan maken, doordat je simpelweg steiler en geaccentueerde klimmen kunt bedwingen. In dat geval zal de Liteville het veld moeten ruimen... Mijn afspraak met mijn vrouw is maximaal 2 mtb's voor mij. Anders had ik waarschijnlijk al mijn oude mtb's ook nog wel gehad, onder het motto, GAAF!!!!

Dus ik zit zelf nog in dubio. Maar hoe vaak een andere bike? Helaas best vaak... De laatste 13 jaar even snel geteld, 14 mtb's... :o Maar daar zitten ook 2 vervangende frames bij en een paar 2e hands (zo probeer ik het waarschijnlijk tegenover mijzelf te rechtvaardigen :lol: )
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Zo lang ik tevreden ben met de fiets blijft hij, anders mag ik wat nieuws. Zo heb ik mijn Brodie al 24 jaar en heb ik slechts een jaartje op een Santa Cruz gereden. Vorige fiets ging een na een jaartje of 5 vervelen en is net vervangen. Hangt natuurlijk ook van budget en wensen af wat er gebeurd, maar bij mij is het zo'n 5/6 jaar voor de gemiddelde fiets, jaartje voor de minder succesvolle modellen en de uitstekende blijven levenslang.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Ik koop geen fietsen meer omdat ik ze nodig heb maar puur omdat ik ze mooi vind qua design of totaalplaatje.
Daarbij kan ik geen afscheid nemen van de fietsen die ik heb dus inmiddels staan er 11 naast elkaar in de garage.

Zo heb ik een aantal fully's die qua veerweg en gebruiksmogelijkheden overeenkomsten vertonen (Trek, Evil en Seven Cycles) maar toch compleet anders rijden. Ik hou me niet bezig met termen als reach, slack, stack; een fiets moet gewoon lekker zitten en ik moet er mee kunnen doen wat ik voor ogen heb.
Ondanks de aanwezigheid van die fully's komt er straks nog een Hope HB130 bij. Nogmaals, niet omdat ik 'm nodig heb maar omdat ik het een geweldig mooi, en hopelijk ook goed, apparaat vind.

Hobby's kosten geld en ik merk dat ik, naast het fietsen, ook het verzamelen van fietsen erg leuk vind. Niet dat ik een eigen MTB museum op wil richten o.i.d :tong
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zoals Slapbandje ook al zegt: fietsen zijn onderdeel van de hobby. Dus als er geld is komt er een nieuwe fiets. Dat kan om de twee jaar zijn, bij voorkeur echter om de twee maanden... .


Dat zijn heel af en toe gebruikte, meestal nieuwe.



En ook een belangrijke beweegreden: vooruitgang. Om te ervaren wat het voordeel is van het nieuwe spul of ander spul.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Leuk om zoveel verschil te zien!

Voor sommige een dure hobby als ik het zo zie :oops: :winkie:

Ook ik wil zo lang mogelijk met de fiets doen zolang ik tevreden mee ben, ik heb ook nog andere belangrijke hobby’s die ook wat geld kosten!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Zo vaak als "nodig" en aangezien ik ook fietsen ontwikkel is dat best vaak :winkie: , ook onderdelen wisselen veelvuldig vooral om nieuw spul te testen. Wel inmiddels een duidelijke basis van "spullen die werken" en waarbinnen de variatie wat minder is.
Toch meestal een bescheiden aantal van "slechts" 2 a 3 fietsen voor mijzelf, de rest vd fietsen en parts schuift door want ik heb een hekel aan spul dat ongebruikt in de schuur ligt/hangt

Heb ook wel een tijdje retro bikes verzameld maar die staan inmiddels allemaal (stuk of 30/40) in Arnhem bij het museum. Heb samen met Jeroen (de museum directeur) wel periodes gehad waar we 50-60 fietsen per jaar kochten :o :o
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Als de ketting versleten is of de banden opgepompt moeten worden :tong :lol:
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

owwwwk schreef: zo 21 juli 2019, 13:35 Als de ketting versleten is of de banden opgepompt moeten worden :tong :lol:
Maar doen hoef je alleen onderdelen te vervangen toch haha?
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

slapbandje schreef: za 20 juli 2019, 16:15 Ik koop geen fietsen meer omdat ik ze nodig heb maar puur omdat ik ze mooi vind qua design of totaalplaatje.
Daarbij kan ik geen afscheid nemen van de fietsen die ik heb dus inmiddels staan er 11 naast elkaar in de garage.

Zo heb ik een aantal fully's die qua veerweg en gebruiksmogelijkheden overeenkomsten vertonen (Trek, Evil en Seven Cycles) maar toch compleet anders rijden. Ik hou me niet bezig met termen als reach, slack, stack; een fiets moet gewoon lekker zitten en ik moet er mee kunnen doen wat ik voor ogen heb.
Ondanks de aanwezigheid van die fully's komt er straks nog een Hope HB130 bij. Nogmaals, niet omdat ik 'm nodig heb maar omdat ik het een geweldig mooi, en hopelijk ook goed, apparaat vind.

Hobby's kosten geld en ik merk dat ik, naast het fietsen, ook het verzamelen van fietsen erg leuk vind. Niet dat ik een eigen MTB museum op wil richten o.i.d :tong
11 :o :o :o Nu snap ik waar mijn vrouw mij van weerhoud :lol: :lol: :lol:

Ja die Hope is echt erg mooi. In het echt is het zo'n gave fiets. Vind het jammer dat hij niet in mijn maat er is, maar anders had dit idd een kanshebber kunnen zijn om als eerste carbonfiets bij mij te komen staan als alternatief voor een ander...
Vooral ook de mogelijkheden qua kleuren opbouw. Voordeel is ook doordat je alles van dezelfde fabrikant hebt, zal er weinig tot geen kelur verschil zijn in de geanodiseerde kleuren.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

mud mate schreef: zo 21 juli 2019, 17:06 Nu snap ik waar mijn vrouw mij van weerhoud :lol: :lol: :lol:
Daar heb ik dan weer geen 'last' van. Als vrijgezel hoef ik alleen maar verantwoording af te leggen aan mijn geweten :lol:
Overigens gebruik ik 3 fietsen regelmatig en 1 sporadisch, tijdens vakanties in het buitenland.
De overigen, allemaal 26" of 27.5", staan er uit sentimentele overwegingen. Gebruikt toiletpapier gooi ik makkelijk weg maar mijn oude fietsen blijven waar ze zijn :bier:
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Zo vaak als de gezinsfinancien toelaten.

Om de tien jaar ongeveer.
Voorlopig moet ik nog negen jaar vooruit. :((
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

slapbandje schreef: zo 21 juli 2019, 17:34
mud mate schreef: zo 21 juli 2019, 17:06 Nu snap ik waar mijn vrouw mij van weerhoud :lol: :lol: :lol:
Daar heb ik dan weer geen 'last' van. Als vrijgezel hoef ik alleen maar verantwoording af te leggen aan mijn geweten :lol:
Overigens gebruik ik 3 fietsen regelmatig en 1 sporadisch, tijdens vakanties in het buitenland.
De overigen, allemaal 26" of 27.5", staan er uit sentimentele overwegingen. Gebruikt toiletpapier gooi ik makkelijk weg maar mijn oude fietsen blijven waar ze zijn :bier:
Het voordeel van de vrijgezel :lol: :lol: :lol:

Dat afstand doen van fietsen vind ik ook wel moeilijk, maar ja, als ik niets wil.... :(
Plaats reactie