anti diefstal verzekering ja/nee

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Heb net nieuwe fiets gekocht. Hóóp dattie bevalt. Zal wennen zijn, maargoed.
Toch een aardig bedrag uitgegeven dus ik overweeg andiefstal verzekering.
Via de verkoop site kreeg je wat mogelijkheden te zien maar ik vind het eigenlijk nog aardig duur.
Betaal ik E17/maand. Terwijl mijn WA motorverzekering misschien E3 is. En die heeft wel wat hogere dekking dan dit..
Wat zijn jullie ervaringen/ideeen hierover?
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Tegen diefstal op welke momenten wil je de fiets verzekeren?

Want een normale anti-diefstal verzekering dekt niet als de fiets uit je huis of schuur wordt gestolen, dan valt die onder de inboedelverzekering.

En die laatste heeft vaak ook allemaal regeltjes waar je aan moet voldoen, wil je recht hebben op een uitkering (helaas ervaring mee).
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die WA motorverzekering dekt ook geen diefstal hè ;-)

Maar inderdaad, wat wil je gedekt hebben.
In een afgesloten schuur/garage valt diefstal van je fiets onder de inboedelverzekering (een motor niet!), voordeel is dat die ook altijd nieuwwaarde uitkeert. Voor onderweg, en op vakantie, zul je een andere verzekering moeten afsluiten. Reisverzekeringen dekken niet altijd de hele waarde (bij een dure fiets) en werken met afschrijfpercentages die volgens mij vrij hoog kunnen zijn.
Ik meen dat het ook mogelijk is om je fiets te verzekeren door lid te worden van de KNWU of zo, maar daar ben ik niet goed van op de hoogte.

Zelf heb ik buiten de reisverzekering geen andere verzekering voor mijn fietsen afgesloten. Thuis vallen ze onder de inboedelverzekering, en onderweg hou ik mijn fiets altijd in de buurt en in het oog. Kan dat niet zoek ik een ander terras ;-)
(ook maak ik snel mee grissen moeilijker door bijvoorbeeld een minislotje, hang mijn helm om een wiel, schakel de fiets in een zware versnelling oid).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

ik heb mij dus al 17eu x 12maand x 8jr dat ik fiets 1639eu bespaart. Dit naast het gegeven wat zo 1 verzekering dekt.
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

Het is eigenlijk heel makkelijk: kan je de fiets makkelijk vervangen uit eigen middelen bij diefstal? Zo ja, dan verzeker je hem niet, en ben je je eigen verzekering.
Kan of wil je dit niet, dan verzeker je hem; je risico is dan gedekt.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Al of niet een fiets verzekeren is heel persoonlijk.
Ik hanteer de vuistregel dat gevallen die niet het gevolg hebben dat ik financieel de rest van mijn leven op een houtje moet bijten ik niet verzeker en het risico gewoon zelf loop. Op lange termijn ben je dan vaak voordeliger uit. Immers verzekeraars bieden geen verzekeringen aan uit een vorm van medeleven maar zijn alleen op winst uit.
Met een voorbeeld: Ik verzeker geen fiets want als die gestolen wordt koop ik een nieuwe omdat ik me dat kan veroorloven. Ik heb wel een brandverzekering want als mijn woning afbrandt dan ben ik financieel redelijk geruïneerd.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Blastfromthepast schreef: do 1 augustus 2019, 14:05 Het is eigenlijk heel makkelijk: kan je de fiets makkelijk vervangen uit eigen middelen bij diefstal? Zo ja, dan verzeker je hem niet, en ben je je eigen verzekering.
Kan of wil je dit niet, dan verzeker je hem; je risico is dan gedekt.
Je bent me net voor , met je eens
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Tsjibiti schreef: do 1 augustus 2019, 14:14 Al of niet een fiets verzekeren is heel persoonlijk.
Ik hanteer de vuistregel dat gevallen die niet het gevolg hebben dat ik financieel de rest van mijn leven op een houtje moet bijten ik niet verzeker en het risico gewoon zelf loop. Op lange termijn ben je dan vaak voordeliger uit. Immers verzekeraars bieden geen verzekeringen aan uit een vorm van medeleven maar zijn alleen op winst uit.
Met een voorbeeld: Ik verzeker geen fiets want als die gestolen wordt koop ik een nieuwe omdat ik me dat kan veroorloven. Ik heb wel een brandverzekering want als mijn woning afbrandt dan ben ik financieel redelijk geruïneerd.
100% mee eens.
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Nee klopt. Wa dekt geen diefstal. Maar dekt wel schades tot heeeeeeel veel meer geld dan een fietsje waard is.

Ik wil dekking tegen diefstal uit de auto. Als ik dag erop uit trek en de fiets in de kofferbak moet laten overdag en snachts. Niet diefstal vanaf huis
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Morsbiker schreef: do 1 augustus 2019, 14:18
Tsjibiti schreef: do 1 augustus 2019, 14:14 Al of niet een fiets verzekeren is heel persoonlijk.
Ik hanteer de vuistregel dat gevallen die niet het gevolg hebben dat ik financieel de rest van mijn leven op een houtje moet bijten ik niet verzeker en het risico gewoon zelf loop. Op lange termijn ben je dan vaak voordeliger uit. Immers verzekeraars bieden geen verzekeringen aan uit een vorm van medeleven maar zijn alleen op winst uit.
Met een voorbeeld: Ik verzeker geen fiets want als die gestolen wordt koop ik een nieuwe omdat ik me dat kan veroorloven. Ik heb wel een brandverzekering want als mijn woning afbrandt dan ben ik financieel redelijk geruïneerd.
100% mee eens.
Ik niet, want hier ontbreekt de variabele "kans".
Ook al is een bepaald risico financieel wel te behappen maar is de kans relatief groot dat die gebeurtenis plaatsvindt kies ik wel voor een verzekering. Voorbeeldje nieuwe stadsfiets. Als je die ook regelmatig echt in de stad gebruikt is de kans op diefstal relatief groot, dus zolang die fiets nog vrij nieuw is vind ik verzekeren wel zinvol.

Voor de mtb vind ik dat niet, zoals gezegd hou ik die altijd in de gaten en ik parkeer die fiets ook nooit in de stad, zelfs niet in de bewaakte stalling. En op vakantie valt hij onder de (speciaal wat uitgebreide) reisverzekering.
venom schreef: do 1 augustus 2019, 14:23 Nee klopt. Wa dekt geen diefstal. Maar dekt wel schades tot heeeeeeel veel meer geld dan een fietsje waard is.

Ik wil dekking tegen diefstal uit de auto. Als ik dag erop uit trek en de fiets in de kofferbak moet laten overdag en snachts. Niet diefstal vanaf huis
Maar die WA vergoedt alleen de eventuele schade van de tegenpartij als jij oorzaak van een ongeval bent, niet aan jouw eigen motor. Voor het geval je een ongeluk veroorzaakt met je fiets waarbij er sprake is van schade bij de andere partij valt dat volgens mij onder je "gewone" aansprakelijkheidsverzekering.
Daarnaast is statistisch gezien de kans dat een mtb gestolen wordt groter dan dat iemand met een motor een ongeval veroorzaakt. Verzekeraars rekenen ALLES tot in het kleinste detail uit dus er is (voor hen) een goede reden dat bepaalde verzekeringen duurder zijn dan andere.

Wil je een verzekering voor je fiets zoals je omschrijft zou ik vooral ook goed op de kleine lettertjes letten, voor je het weet sluit je er een af die diefstal uit een auto uitsluit. Een verzekeraar is namelijk nooit te vertrouwen! ;-)
Zelf laat ik de fiets alleen op de auto als ik ergens overnacht waar ik het 100% vertrouw, anders gaat-ie mee de hotelkamer op of zo :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

kermit schreef: do 1 augustus 2019, 14:39 Een verzekeraar is namelijk nooit te vertrouwen! ;-)
precies, dat!
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Blastfromthepast schreef: do 1 augustus 2019, 14:05 Het is eigenlijk heel makkelijk: kan je de fiets makkelijk vervangen uit eigen middelen bij diefstal? Zo ja, dan verzeker je hem niet, en ben je je eigen verzekering.
Kan of wil je dit niet, dan verzeker je hem; je risico is dan gedekt.
Dit is eigenlijk ook het oorspronkelijke doel van een verzekering: Het dekken van schade die je zelf financieel niet op kan brengen. Denk aan herbouwkosten van je opstal, blijvend letsel bij anderen, repatriëring van je hele gezin uit de rimboe van Timboektoe, zorgkosten met ziekenhuisopname of dure medicijnen.

Verzekeringen voor breuk van je zolderraam, diefstal van je fiets en overlijdenskosten van huisdieren zijn gelöl.
Ja, doei !
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

kermit schreef: do 1 augustus 2019, 14:39
Morsbiker schreef: do 1 augustus 2019, 14:18

100% mee eens.
Ik niet, want hier ontbreekt de variabele "kans".
Ook al is een bepaald risico financieel wel te behappen maar is de kans relatief groot dat die gebeurtenis plaatsvindt kies ik wel voor een verzekering. Voorbeeldje nieuwe stadsfiets. Als je die ook regelmatig echt in de stad gebruikt is de kans op diefstal relatief groot, dus zolang die fiets nog vrij nieuw is vind ik verzekeren wel zinvol.
Dat is zonder meer waar. Maar daarom heb ik ook een oude stadsfiets (Die soms ook prima dienst doet om een MTB-route of tocht te rijden)
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Joepie de schreef: do 1 augustus 2019, 17:00 Dit is eigenlijk ook het oorspronkelijke doel van een verzekering: Het dekken van schade die je zelf financieel niet op kan brengen. Denk aan herbouwkosten van je opstal, blijvend letsel bij anderen, repatriëring van je hele gezin uit de rimboe van Timboektoe, zorgkosten met ziekenhuisopname of dure medicijnen.

Verzekeringen voor breuk van je zolderraam, diefstal van je fiets en overlijdenskosten van huisdieren zijn gelöl.
Helemaal mee eens. De premies van de verzekeringen die je treffend gelöl noemt zijn juist waar de verzekeraars het meest aan verdienen en dus voor de consument relatief het duurst zijn.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Diefstal van spullen uit de auto valt onder jouw inboedel verzekering.
Dus daar zal je na moeten vragen wat het max. bedrag is wat ze uitkeren.
Een fiets verzekering zal altijd verwijzen naar een andere verzekering als de fiets door inbraak is gejat, dus heb je in dit geval niets aan.
Plaats reactie