De “rest” van de biker

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Jawie schreef: ma 5 augustus 2019, 15:24
Makkelijk schreef: zo 4 augustus 2019, 14:09

Dit is wel heel tof :o

Ik heb zelf eigenlijk alle vormen van koffie zetten wel gehad. Ik begon ooit met een french press. Daarna Bialetti. De Bialetti was heerlijk, maar ik maakte me een beetje zorgen om alle rommel die ik binnen kreeg en het kost best wat tijd. Daarna aeropress, fantastisch lekker. Eigenlijk zou ik die weereens uit de kast moeten trekken. Daarna overgegaan naar nespresso, beetje duur en niet heel bijzonder. Daarna naar de filterkoffie met een, jarenlang van genoten maar op een gegeven moment was ik het beu en nu heb ik dus een redelijk standaard bonenmachine van Delonghi.

Ik drink vrij veel koffie en het moet gewoon gemakkelijk zijn, maar misschien voor het eerste en laatste bakje van de dag toch weereens iets als aeropress of bialetti gebruiken.
Hier ook een aeropress. Hoe zet jij je bakkie er mee?
Op de kop...

Aangezien ik nu een volautomaat heb, heb ik geen bonenmaler. Ik overweeg voor de aeropress een bonenmalertje te kopen, een handmaler? Ik wil geen extra apparaat in huis.

Zou dit iets zijn? https://www.koffiekoning.nl/cafe-de-tia ... .html.html
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Mooi op zich. Maar best een prijzig dingetje die maler... of is dat gangbaar? Lijkt me dat het goedkoper kan. Hier zit vast het design en merk stevig in de prijs verankerd.
Gebruikersavatar
Jawie
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 24 december 2010, 12:08

Makkelijk schreef: ma 5 augustus 2019, 15:29
Jawie schreef: ma 5 augustus 2019, 15:24

Hier ook een aeropress. Hoe zet jij je bakkie er mee?
Op de kop...

Aangezien ik nu een volautomaat heb, heb ik geen bonenmaler. Ik overweeg voor de aeropress een bonenmalertje te kopen, een handmaler? Ik wil geen extra apparaat in huis.

Zou dit iets zijn? https://www.koffiekoning.nl/cafe-de-tia ... .html.html
Ik gebruik deze naar tevredenheid voor het malen voor 1 kop: https://www.simonlevelt.nl/en-meer/hand ... mini-hario

Overigens geen ervaring met andere malers.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ja die is al wat goedkoper en vast ook een prima ding.

En ik zou me wat prijzen voor dergelijke apparaten betreft niet in de maling laten nemen.


(...hij lag zó voor het oprapen, ik kon hem niet laten liggen...) :winkie:
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Wiel-Maat schreef: ma 5 augustus 2019, 16:45 Ja die is al wat goedkoper en vast ook een prima ding.

En ik zou me wat prijzen voor dergelijke apparaten betreft niet in de maling laten nemen.


(...hij lag zó voor het oprapen, ik kon hem niet laten liggen...) :winkie:
Wow :-q
Waar woke is, is vuur
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik gebruik al 15 jaar met veel plezier een frenh press of cafetiere.
Een kleintje van 250cc voor 1 mok koffie en van 1liter voor als er bezoek is.

Verse bonen (niet te fijn) malen heet water opgieten, 4 minuten laten trekken,
plunjer drukken, 1 minuut en klaar. Voor hete koffie de press voor verwarmen.

Ik vind dat deze methode met heel "gewone" boontjes echt prima koffie maakt.
Nadeel is dan dat die keer met heel "speciale" bonen het effect niet zo bijzonder was.
Een expresso machine met hoge druk haalt er meer uit denk ik dan maar.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Op zich prima koffie idd met zo’n press. Maar doordat je hem moet laten trekken koelt de koffie toch weer behoorlijk af. Daar helpt t voorverwarmen van die press toch onvoldoende tegen vind ik.

Met filter zetten in n pot op n warmhoudplaatje geeft toch de heetste koffie. Of per kop zet ik gewoon t filter rechtstreeks daarop. Meteen drinken en dan is ie ook goed heet.

Ik vind naar aanleiding van dit topic eigenlijk ook dat er n koffie smiley moet komen... die :bier: voldoet hier toch niet helemaal. ;)
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1397
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

Deze natuurlijk - goed Amerongs product. Ja, in Amerongen is er nog meer te beleven dan de routes 😏

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die Italiaanse pruttelpotjes zijn er ook in rvs :wink:

@ Wielmaat: Ik zet al wat jaartjes koffie, dus al heel wat machientjes versleten.
Krupps, Seaco, Delonghi, Jura.
Terug bij Delonghi omdat het een no nonsense apparaat is.
Je kunt zelf de koffie kiezen, geen cups op pads.
De Jura was duur in aanschaf en duur in onderhoud. Wel een lekker bakkie, maar ieder half jaar verplicht onderhoud bij de dealer (a €150) is geen pretje. Sla je het over, dan houdt het ding er mee op. Zelf doen is lastig, de behuizing is dicht geklikt en openmaken maakt de sluiting stuk. In de prijs vd servicebeurt zit natuurlijk ook wat nieuw plastic inbegrepen.
Al met al krijgt de koffie dan wel een bijsmaak.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Joepie de schreef: do 1 augustus 2019, 18:16 Goed topic :-q .
Dat herinnert mij eraan dat ik op het BBQ forum nog even een vraag moet stellen over de afstelling van mijn voorvork.
:lol: :lol: :lol:

bij mij in de tuin staat een 57cm weber (dus 1 maatje groter), niet al te fancy, maar wel (icm een starter) praktisch en lekker ruim voor als er gasten komen. moet me nog eens kijken of het met deze ook lukt om dingen langzaam en lang te garen, nu is het meestal gewoon op zijn hollands bakken (maar dan met wat meer diversiteit met naast vlees ook groente en kaas dingen.)
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Ik drink twee, soms drie kopjes koffie per week, maar:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ach, ik heb tenslotte ook drie MTB's waar ik nog geen vijfhonderd kilometer per jaar op rijd (en een veelvoud aan andere fietsen).
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ja dit is ook een mooi topic, ik had hem tot nu toe nog niet bekeken, wel ooit es langs zien komen in de stortvloed aan topics ;) :roll:

Ik ben zelf niet echt een BBQ master... heb er wel eentje gekocht dit jaar, maar tot nu toe 1 keer gebruikt. :o Kwam er nl. ook achter dat het wel iets is om met vrienden te doen, die toevallig net op vakantie zijn/waren. Als single zijnde is in je eentje bbq-en toch niet echt handig (je bent in je eentje tenslotte geen octopus) en het is ook niet zo gezellig. 8)

Ik heb zo'n ding met 2 verdiepingen en een rookgedeelte bovenin waar je aan haken de te roken items op kan hangen en waar je dan een deksel op kan doen, met temp meter enzo. Best fancy maar dat rookgedeelte heb ik nog niet gecheckt.

Zoiets als deze:

Afbeelding

IK heb het plaatje ff klein gehouden anders gaat de Kapitein weer steigeren... :D
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Prulleman schreef: di 6 augustus 2019, 09:15
Joepie de schreef: do 1 augustus 2019, 18:16 Goed topic :-q .
Dat herinnert mij eraan dat ik op het BBQ forum nog even een vraag moet stellen over de afstelling van mijn voorvork.
:lol: :lol: :lol:

bij mij in de tuin staat een 57cm weber ~~ bmoet me nog eens kijken of het met deze ook lukt om dingen langzaam en lang te garen, nu is het meestal gewoon op zijn hollands bakken
BBQ indirect opmaken.
En nee, daar heb je al die kekke (veel te dure) (Weber) accessoires, niet voor nodig.

Aan 1 zijde een voorraadje briketten, BBQ van onderen net open en van boven helemaal dicht.
Keteltemp rond de 100 graden houden en aan de zijde zonder briketten slow laten garen.

Het lekkerste is als je voor het opleggen nog wat rookhout (ik vind appel er erg lekker bij smaken) opgooit.

Ik heb een aantal weken terug een entrecôte van 900 gram aan 1 stuk naar een kerntemp van 38 gebracht en deze daarna een mooi dichtgeschroeid korstje gegeven.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Pfoe Bowiex dat klinkt al als next level BBQ ;)

Maar wel n leuke ‘uitdaging’ om zoiets goed klaar te maken. :-q
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

ThaSingleTrackMastah schreef: di 6 augustus 2019, 07:31 Die Italiaanse pruttelpotjes zijn er ook in rvs :wink:

@ Wielmaat: Ik zet al wat jaartjes koffie, dus al heel wat machientjes versleten.
Krupps, Seaco, Delonghi, Jura.
Terug bij Delonghi omdat het een no nonsense apparaat is.
Je kunt zelf de koffie kiezen, geen cups op pads.
De Jura was duur in aanschaf en duur in onderhoud. Wel een lekker bakkie, maar ieder half jaar verplicht onderhoud bij de dealer (a €150) is geen pretje. Sla je het over, dan houdt het ding er mee op. Zelf doen is lastig, de behuizing is dicht geklikt en openmaken maakt de sluiting stuk. In de prijs vd servicebeurt zit natuurlijk ook wat nieuw plastic inbegrepen.
Al met al krijgt de koffie dan wel een bijsmaak.
Nou da's dan toch geen beste investering, zo'n Jura...met de kosten van het periodiek onderhoud erbij enzo. :-{ Dan ben je met zo'n Delonghi beter af lijkt me.

Zo'n pruttelding in RVS zal wel minder slecht zijn idd. Maar het filteren van koffie in een papieren filter zou toch het beste zijn om de wat minder gezonde koffievetten eruit te filteren. Plus dat ik de romantiek cq nostalgie ervan wel wat vind hebben...zoals oma het altijd zette. ;)


@Alien: die Illy machine is wel echt een cool ding! :-q
Plaats reactie