BMX rijden

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
robko
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: do 29 juli 2010, 18:38

Jazeker. Zowel vroeger als tegenwoordig. De begin tijd van het fietscross in de jaren 80, daarna uitsluitend freestyle. Na een hele lange tijd niet meer op de bmx sinds anderhalf jaar toch weer gezwicht. Wel op een 24" want 20" is me echt te klein.

Ik snap je vraag niet helemaal want de dingen die ik op de 24" doe zou ik absoluut niet op mijn 29" MTB willen doen. Ik rij hoofdzakelijk wat skateparkjes enzo en doe dat vooral voor de fun.
Brengt mij dit techniek bij die ik dan weer kan toepassen in het bos? weet ik niet zo 123. Het is gewoon leuk om beetje rond te flowen in een park en hier en daar wat dingetjes proberen.

Misschien kan je is een fiets lenen en is wat proberen. Ieder dorp heeft tegenwoordig een parkje dus dat zit wel goed.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Als het je puur om techniek gaat, kun je wellicht beter een 2e handse dirtjumper op de kop tikken en daar street/ bmx banden op leggen (Schwalbe Crazy Bob, Maxxis Hookworm, etc).
Daar zul je (26 inch) meer baat bij hebben dan bij een 20 inch BMX, dat verschil is te groot. En de 26" DJ is net een MTB.
Ook kun je ervoor kiezen om dan een starre voorvork of een DJ-vork te gebruiken.
persoonlijk vind ik de verende voorvork wel een uitkomst met bepaalde foutjes die je maakt op het park. ;)

https://www.instagram.com/p/B1hMCofi4g2/

Gaat prima ;)
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Ik pak wel eens een bmx van een maat als we street of park rijden, voor de grap, maar ik kan er echt helemaal niks mee. Als er pegs op zitten, kan ik meestal niet eens trappen (maat 46) en zonder pegs kan ik een beetje door het skatepark rijden, meer niet. Het is zo anders dan MTB, ik kan het niet echt uitleggen, gewoon raar.

Verder een jaar of wat geleden een 24 inch cruiser gekocht 'want ik ging bmx racer worden' ---> Rondje pumptrack ---> otb ---> ontstoken slijmbeurs schouder ---> Marktplaats :-D

Nu moet ik wel zeggen dat de meeste jongens die goed zijn in street/park bmx ook goed zijn op de mtb, dus waarschijnlijk ligt het meer aan mijn gebrek aan talent voor beide dan aan iets anders.

Op de dirt jumper kan ik iets meer, maar ik kijk heel veel Scotty Cranmer filmpjes, dus ik betrap mezelf er nog steeds op dat ik af en toe ineens in de bmx-afdeling van Marktplaats zit :-) Ik zou denk ik eerder eerst voor een DJ gaan, en daarna nog voor een bmx erbij dan andersom, zeg maar. Maar beide leuk als gooi-en-smijt-en-crash-fiets.
Gebruikersavatar
robko
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: do 29 juli 2010, 18:38

Meen je dat nou joh?

Draai het is om. Zou je op een Marktplaats "50 euro MTB" volle bak een afdaling, laten we zeggen Harrie Slinger op Amerongen, in gaan?
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ik zou inderdaad de 50 euro bmx-jes op marktplaats links laten liggen. Leuk voor een kind.. Maar misschien minder leuk voor iemand die iets te kort is voor zijn gewicht.
Ik zou dan eerder gaan kijken voor een cruiser (24" bmx) of dirtjumper. De markt in Nederland is marginaal maar wellicht dat onze Duitse buren wel iets leuks hebben.

En aan een pumptrack heb je wel wat mbt mountainbiken. Nadeel vind ik persoonlijk de vering op een mtb. Voor mijn gevoel is dat harder met pompen dan op een cruiser.
Heb zelf een tijdje aan oude mannen bmx races gedaan en dat helpt wel met mountainbiken. De techniek van oppakken, achterwiel rijden en dergelijke werkt het zelfde... Alleen de wielmaat maakt het soms wat anders.
Daarnaast vond ik een 20" net een soort van F-16 straaljager. Super snel en wendbaar maar 1 klein foutje en je ligt gelijk op de grond. Ben na 2 jaartjes op de 20" maar alleen verder gegaan op de 24".
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

GeertMTB schreef: ma 26 augustus 2019, 18:14 Dirtjumpers heb ik bekeken, maar dan zit ik al snel op 400/ 600 euro te kijken en een bmx kan ik al voor 50 euro op de kop tikken dus die keus is snel gemaakt.

komt bij dat de markt voor dirtjumpers in nederland echt zwaar marginaal is.
Ik zie genoeg DJ's langs komen voor 200-350 euro waar je prima mee vooruit kunt.
Ik heb ook s een BMX voor 45 euro op MP gekocht welke alleen maar zo goedkoop was omdat de verkoper een roestpaint er over had gedaan en hij hem niet meer kwijt raakte.
Toch was dat geen goede bmx. Daar ga je ook al gauw richting een paar honderd euro.
een DJ is in verhouding misschien iets duurder, maar daar krijg je ook veel meer voor terug.

Kijk eens op facebook marktplaats, daar staat ook vanalles te koop:

https://www.facebook.com/marketplace/it ... 663923581/

Moet wat aan gedaan worden, maar misschien is het wat ;)
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Ah, die ziet er wel iets beter uit dan een Gamma-fiets :-) Ik verwachtte zo'n bootanker met een 1 piece crank.
Plaats reactie