Welke MTB helm gebruik jij en waarom ????

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Lars TB schreef: di 10 september 2019, 11:31
Wiel-Maat schreef: ma 9 september 2019, 22:07

OK, in alle eerlijkheid: daar was ik me niet volledig van bewust nee. Op zich dan wel een aparte situatie vind ik, als merk weten dat het niet optimaal beschermt en toch gewoon dat soort helmen fabriceren en verkopen. Dus is de bescherming dan echt onvoldoende? Ik bedoel, die dingen zijn toch gewoon volgens de geldende norm gekeurd neem ik aan? En ook: als in mijn geval de schaal nu niet te ruim is, is de bescherming dan wel gewoon goed genoeg?

En ik snap ook iets niet in je zinsconstructie...scheelt het nu alleen schrammen en geen hersenchudding, maar het kan wel een schedelbreuk tot gevolg hebben? Dat wordt mij uit die zinsopbouw niet echt duidelijk.
Als je hoofd te ruim in de schaal zit, dan is de bescherming minder. Ik weet niet hoe de normen voor de keuring zijn, het kan best dat ze daarvoor het best passende 'hoofd' pakken en zo een goed resultaat. En dan heb je een goedgekeurde helm.

Dus als jouw hoofd redelijk strak in de schaal zit, dan is de helm veilig.

Als je hoofd niet strak zit dan komt eerst je helm op de grond en knalt je hoofd alsnog hard in de schaal. In dat geval dus niet tegen de grond omdat de schaal er tussen zit en loop je dus geen schrammen op, zoals je wel op loopt als je geen helm draagt. Maar omdat je hoofd alsnog hard tegen de schaal knalt, loop je wel het risico op een hersenschudding en als je heel hard gaat zelfs een schedelbreuk. Dat bedoelde ik met de laatste zin.
Ja OK ik heb hem.. ik had nog ff gekeken op de Giro site mbt deze fit, en het ziet er toch wel vrij goed uit wat die schaal betreft. Die lijkt niet heel los in de helm te zitten maar nog best dicht tegen het foam aan wat dan weer de tussenlaag vormt. Ook bekeek ik voorafgaand aan het bestellen nog een unboxing video van deze helm waarbij het niet om het unboxen ging, maar waar het de maker meer te doen was om de helm en zijn eigenschappen en dat zag er toch ook goed uit, voor zover je de binnenkant van de helm echt goed kon zien dan. Volgens hem was de fit goed te noemen, maar of ik in zijn range zit qua hoofdmaat dat werd niet echt duidelijk.

Ik heb de helm dus nog niet in bezit, DHL doet er weer eens superlang over :-{ ...maar als ik hem binnen heb zal ik nog ff verslag doen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Maar je maakt de helm toch passend met dat Giro systeem? Een kwestie van de knop aan de achterkant verdraaien. Of is dat niet zo goed als een helm die van zich zelf precies past?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ad58 schreef: di 10 september 2019, 11:49 Maar je maakt de helm toch passend met dat Giro systeem? Een kwestie van de knop aan de achterkant verdraaien. Of is dat niet zo goed als een helm die van zich zelf precies past?
Dan zit de helm wel goed op je kop, maar het zegt niets over de afstand tussen je hoofd en de daadwerkelijke schaal. Als zo iets zou werken, dan zouden ze bij wijze van spreke een 70 cm helm kunnen maken met een stelband met een enorm bereik. Als er dus 10 cm tussen je hoofd en de schaal zit, dan is dus helemaal duidelijk wat ik precies bedoel. Opvullen met foam is ook niet helemaal de juiste manier, vangt misschien wel iets van de klap op.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Lars TB schreef: di 10 september 2019, 13:42
Ad58 schreef: di 10 september 2019, 11:49 Maar je maakt de helm toch passend met dat Giro systeem? Een kwestie van de knop aan de achterkant verdraaien. Of is dat niet zo goed als een helm die van zich zelf precies past?
Dan zit de helm wel goed op je kop, maar het zegt niets over de afstand tussen je hoofd en de daadwerkelijke schaal. Als zo iets zou werken, dan zouden ze bij wijze van spreke een 70 cm helm kunnen maken met een stelband met een enorm bereik. Als er dus 10 cm tussen je hoofd en de schaal zit, dan is dus helemaal duidelijk wat ik precies bedoel. Opvullen met foam is ook niet helemaal de juiste manier, vangt misschien wel iets van de klap op.
Ja zoals ik al schreef zag de afstand schaal-foam er wel acceptabel uit, daar zit geen centimeters ruimte tussen iig. Zo ziet dat er dus uit:

Afbeelding

Tja en hoe dat een serieuze klap opvangt...dat zou de praktijk moeten uitwijzen, maar je mag toch aannemen dat een gerenommeerd merk als Giro weet waar ze aan begint om dit systeem in een helm te verwerken.
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Rij met de IXS Trail RS Evo helm. Zit fijn, beschermt goed en nog geen 100eu. Looks good 2

Afbeelding
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Hier wat reviews over de Giro fixture MIPS one size fits all. Bij de eerste twee serieuze crash ervaringen:

https://www.amazon.com/Giro-Fixture-MIP ... B075RW57W3
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ad58 schreef: di 10 september 2019, 16:28 Hier wat reviews over de Giro fixture MIPS one size fits all. Bij de eerste twee serieuze crash ervaringen:

https://www.amazon.com/Giro-Fixture-MIP ... B075RW57W3
Nou dan komt ie er toch niet slecht af dacht ik zo...
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Ad58 schreef: di 10 september 2019, 16:28 Hier wat reviews over de Giro fixture MIPS one size fits all. Bij de eerste twee serieuze crash ervaringen:

https://www.amazon.com/Giro-Fixture-MIP ... B075RW57W3
zo te lezen wordt ie veel gebruikt door mensen die vaak crashen :bier:
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Best wel eens kans dat die Fixture binnenkort in mijn huis rondslingert. Misschien dat ik hem ook wel met fietsen ga gebruiken zelfs! :bier:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wiel-Maat schreef: di 10 september 2019, 16:35
Ad58 schreef: di 10 september 2019, 16:28 Hier wat reviews over de Giro fixture MIPS one size fits all. Bij de eerste twee serieuze crash ervaringen:

https://www.amazon.com/Giro-Fixture-MIP ... B075RW57W3
Nou dan komt ie er toch niet slecht af dacht ik zo...
Misschien zijn er 100 die het niet meer na kunnen vertellen dat de helm niet gewerkt heeft :bier:


Het zal ook zeker geen slechte helm zijn, alleen het concept 1 size fits all ben ik dus niet zo happig op. Maar hij zal bij 60% van de gebruikers best goed zitten en dan is er geen probleem.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Lars TB schreef: di 10 september 2019, 18:16
Wiel-Maat schreef: di 10 september 2019, 16:35

Nou dan komt ie er toch niet slecht af dacht ik zo...
Misschien zijn er 100 die het niet meer na kunnen vertellen dat de helm niet gewerkt heeft :bier:


Het zal ook zeker geen slechte helm zijn, alleen het concept 1 size fits all ben ik dus niet zo happig op. Maar hij zal bij 60% van de gebruikers best goed zitten en dan is er geen probleem.
Ja n wat meer custom fit dmv n vaste maat helm zal misschien net wat beter zitten en dito beschermen...maar voor n rijder als ik volstaat dit soort helm volgens mij nog prima en ik ga er op zich van uit dat ik wel in de range van de gebruikers zit waarbij hij goed past. Zo niet...dan pech. Maar ik heb n vrij gemiddeld hoofd schat ik. ;)
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Wiel-Maat schreef: di 10 september 2019, 22:14
Lars TB schreef: di 10 september 2019, 18:16

Misschien zijn er 100 die het niet meer na kunnen vertellen dat de helm niet gewerkt heeft :bier:


Het zal ook zeker geen slechte helm zijn, alleen het concept 1 size fits all ben ik dus niet zo happig op. Maar hij zal bij 60% van de gebruikers best goed zitten en dan is er geen probleem.
Maar ik heb n vrij gemiddeld hoofd schat ik. ;)

Afbeelding
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ad58 schreef: di 10 september 2019, 22:45
Wiel-Maat schreef: di 10 september 2019, 22:14

Maar ik heb n vrij gemiddeld hoofd schat ik. ;)

Afbeelding
:lol:

Nou vooruit dan, zo ziet ie er uit...

Afbeelding

...je vroeg er natuurlijk om he. ;)
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

:o
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

OK nog ff on topic dan (en speciaal voor Lars :wink: ) ...ik heb die Giro Register helm binnen en hij zit goed, perfecte fit! Voor mij is die one-size-fits-all schaal dus geschikt omdat mijn hoofdmaat kennelijk binnen de range is. Ik schreef het al: volgens mij heb ik een gemiddeld (paprika)hoofd. :D

> die paprika had ik trouwens zelf echt zo aangetroffen bij het doorsnijden... :lol:
Plaats reactie