Welke MTB helm gebruik jij en waarom ????

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: vr 13 september 2019, 09:44
Het maakt wel uit. Want als je hoofd strak in de schaal zit, dan raakt de schaal de grond en de kracht van die klap wordt dan meteen over een groot deel van de schaal verdeelt en zo neem de kracht op je hoofd af.
Zit je hoofd met ruimte in de schaal, dan raakt de schaal de grond, gebeurt er niets, schaal vervormt niet, verspreid geen krachten. En dan, en dan klapt je hoofd in de schaal en heb je een piekbelasting op je kop.

Uiteindelijk even veel kracht, maar toch heel anders... .
Je moet niet de illusie hebben dat de schaal van de helm dusdanig stijf is dat de kracht over een groter oppervlak wordt verdeeld. De kracht die nodig is om de helm te vervormen is heel veel kleiner dan de krachten die optreden bij een val.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: vr 13 september 2019, 10:36
Lars TB schreef: vr 13 september 2019, 09:44
Het maakt wel uit. Want als je hoofd strak in de schaal zit, dan raakt de schaal de grond en de kracht van die klap wordt dan meteen over een groot deel van de schaal verdeelt en zo neem de kracht op je hoofd af.
Zit je hoofd met ruimte in de schaal, dan raakt de schaal de grond, gebeurt er niets, schaal vervormt niet, verspreid geen krachten. En dan, en dan klapt je hoofd in de schaal en heb je een piekbelasting op je kop.

Uiteindelijk even veel kracht, maar toch heel anders... .
Je moet niet de illusie hebben dat de schaal van de helm dusdanig stijf is dat de kracht over een groter oppervlak wordt verdeeld. De kracht die nodig is om de helm te vervormen is heel veel kleiner dan de krachten die optreden bij een val.
Mijn uitleg is precies wat de fabrikanten zeggen/beweren en dat onderbouwen met filmpjes (die ik nu zo snel niet kan vinden, maar dat zijn die typische meloen-filmpjes, waar je het door de fabrikanten/mij beschreven effect prima kunt zien). En wat ik in de praktijk heb gezien bij flink gecrashte helmen.

Theoretische natuurkunde is leuk, maar blijkbaar houdt de praktijk zich daar niet aan :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

Onlangs een helm met Angi (Specialized) gekocht; een apparaatje achter op de helm dat met je telefoon verbonden is via Bluetooth. Bij een crash registreert Angi de impact van de crash. Reageer je niet meer, dan stuurt Angi een bericht met locatie van waar je je bevindt naar je vooraf ingestelde contacten. Handig als je alleen op pad bent, en dat ben ik nog wel eens.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ad58 schreef: vr 13 september 2019, 09:28 Maar dan wèl een paar keer goed op je plaat gaan hè, anders weten we nog niks! :lol:
Jij bent wel lekker op dreef he... :D

Kan niks beloven maar wie weet ;)
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Blastfromthepast schreef: vr 13 september 2019, 12:58 Onlangs een helm met Angi (Specialized) gekocht; een apparaatje achter op de helm dat met je telefoon verbonden is via Bluetooth. Bij een crash registreert Angi de impact van de crash. Reageer je niet meer, dan stuurt Angi een bericht met locatie van waar je je bevindt naar je vooraf ingestelde contacten. Handig als je alleen op pad bent, en dat ben ik nog wel eens.
Shit ff een pauze , helmpie af en ff genieten van het weer .....,,”Angi: bellen maar , “berichten maar” klinkt niet :lol:

Neem aan dat je wel iets moet doen in de app voordat je de helm af doet ?,

Of gewoon een pauze met helm op ?, en in de auto .....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

De padding van mij Bell Stoker is versleten en omdat ik de helm al bijna 5 jr heb, twijfel ik of ik nieuwe padding ga kopen of een nieuwe helm.

Is het de moeite waard voor een helm met ingebouwde cameramount of lamphouder te gaan?
Deze lijken alleen boven de 100 euro te vinden te zijn ?
Ik rij een paar x/jr een nightride en een camera gebruik ik zelden.

Nu bevestig ik de helmlamp steeds met wat tie wraps. Dat gaat wel, maar zorgt ook voor krassen op de helm
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Voordeel van de meeste ingebouwde helm-houders is dat die breken als je de grond raakt.


Schumacher schijnt zijn hersenletsel opgelopen te hebben door de Go-Pro bovenop zijn helm, die dus niet mee gaf toen hij er op landde... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

Snelle Buffer schreef: vr 13 september 2019, 16:10
Blastfromthepast schreef: vr 13 september 2019, 12:58 Onlangs een helm met Angi (Specialized) gekocht; een apparaatje achter op de helm dat met je telefoon verbonden is via Bluetooth. Bij een crash registreert Angi de impact van de crash. Reageer je niet meer, dan stuurt Angi een bericht met locatie van waar je je bevindt naar je vooraf ingestelde contacten. Handig als je alleen op pad bent, en dat ben ik nog wel eens.
Shit ff een pauze , helmpie af en ff genieten van het weer .....,,”Angi: bellen maar , “berichten maar” klinkt niet :lol:

Neem aan dat je wel iets moet doen in de app voordat je de helm af doet ?,

Of gewoon een pauze met helm op ?, en in de auto .....

Als je de helm voorzichtig af doet, en deze recht houdt, is er niks aan de hand. De eerste rit kreeg ik een crash melding (met ongerust thuisfront) terwijl ik de helm niet af had gedaan. Daarna is het niet meer voorgekomen. Ik moet wel zeggen dat ik na het weer op doen van de helm ff de telefoon check of dat goed gaat.
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

Lars TB schreef: za 14 september 2019, 10:37 Voordeel van de meeste ingebouwde helm-houders is dat die breken als je de grond raakt.


Schumacher schijnt zijn hersenletsel opgelopen te hebben door de Go-Pro bovenop zijn helm, die dus niet mee gaf toen hij er op landde... .
Goeie...
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Tacoos schreef: za 14 september 2019, 18:07
Lars TB schreef: za 14 september 2019, 10:37 Voordeel van de meeste ingebouwde helm-houders is dat die breken als je de grond raakt.


Schumacher schijnt zijn hersenletsel opgelopen te hebben door de Go-Pro bovenop zijn helm, die dus niet mee gaf toen hij er op landde... .
Goeie...
Je kunt als goedkopere oplossing ook een gaatje door je zonneklep boren en daar een mount op vastzetten. Heb ik bij mijn AM-helm ook gedaan.
De klep zelf breekt vanzelf af als je crasht ;)
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

Mark-V schreef: do 19 september 2019, 10:28
Tacoos schreef: za 14 september 2019, 18:07

Goeie...
Je kunt als goedkopere oplossing ook een gaatje door je zonneklep boren en daar een mount op vastzetten. Heb ik bij mijn AM-helm ook gedaan.
De klep zelf breekt vanzelf af als je crasht ;)
Mijn klep lijkt mij daarvoor vrij slap, wiebelt dat niet als een dolle en heb je geen last van het gewicht zo voor op je helm?

Ik overweeg nu een BBB Nanga; kost weinig en heeft camera mount. Twijfel alleen of ie fijn zit (de BBB van mijn zoon lijkt me niet super fijn) en ik heb in de buurt nog geen winkel gevonden waar ze em hebben liggen om te passen
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Tacoos schreef: za 21 september 2019, 13:34
Mark-V schreef: do 19 september 2019, 10:28

Je kunt als goedkopere oplossing ook een gaatje door je zonneklep boren en daar een mount op vastzetten. Heb ik bij mijn AM-helm ook gedaan.
De klep zelf breekt vanzelf af als je crasht ;)
Mijn klep lijkt mij daarvoor vrij slap, wiebelt dat niet als een dolle en heb je geen last van het gewicht zo voor op je helm?

Ik overweeg nu een BBB Nanga; kost weinig en heeft camera mount. Twijfel alleen of ie fijn zit (de BBB van mijn zoon lijkt me niet super fijn) en ik heb in de buurt nog geen winkel gevonden waar ze em hebben liggen om te passen
Met de Gopro 7 black (of een Gopro Hero Session) is dat best te doen. Een GoPro fusion zou ik er niet opzetten, die is veel te zwaar.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

De ene klep is de ander niet... Met fullface helmen is het doorgaans prima te doen (al heeft bijv. Gyro de hoogteverstelling verwijdered voor de klep met camera mount), maar veel XC helmen hebben een klepje dat er net niet meer met velcro aanhangt (maar 3 pinnetjs van 2~3mm diameter houdt ook niet over), waar een Session al geen succes gaat zijn...


Bij mijn weten hebben de Franse autoriteiten uiteindelijk destijds vastgesteld inzake Schumacher dat er geen invloed van de GoPro was aan de hand van de hoek van de impact (rechts) en de plaatsing van de camera zelf (midden).Dat was alleen minder spectaculair qua koppen dat het door de helmcamera zou komen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

cheeta schreef: za 21 september 2019, 23:39 De ene klep is de ander niet... Met fullface helmen is het doorgaans prima te doen (al heeft bijv. Gyro de hoogteverstelling verwijdered voor de klep met camera mount), maar veel XC helmen hebben een klepje dat er net niet meer met velcro aanhangt (maar 3 pinnetjs van 2~3mm diameter houdt ook niet over), waar een Session al geen succes gaat zijn...
Ik heb het niet over fullface, maar over de helmen die ik op dit moment heb en gehad heb.
De Giro Chronicle MIPS werkt prima en ook bij mijn eerste (ook echte XC helm) van BBB werkt dat prima. Er zullen best helmen zijn waar dat niet gaat, maar dat kan iedereen met een beetje gezond verstand denk ik toch wel zelf bepalen, of niet?

cheeta schreef: za 21 september 2019, 23:39 Bij mijn weten hebben de Franse autoriteiten uiteindelijk destijds vastgesteld inzake Schumacher dat er geen invloed van de GoPro was aan de hand van de hoek van de impact (rechts) en de plaatsing van de camera zelf (midden).Dat was alleen minder spectaculair qua koppen dat het door de helmcamera zou komen...
Of dat bij hem nou wel of niet de oorzaak was, feit blijft wel dat de mount (en ook camera) behoorlijk stevig kunnen zijn en als die blijven zitten tijdens een crash, kunnen ze wel degelijk de baan van je hoofd bepalen.
Ik heb de Bell Super 3R gehad, en daar kreeg je een gratis helmmount bij (midden op het hoofd). Die mount kan in 2en losschieten waardoor je geen uitstekende delen meer hebt als er kracht op de camera komt staan.


Hetzelfde geldt trouwens voor een chestmount. Die ik heb heeft een grote stevige plaat van 10x10cm achter de mount zitten. De kans dat je daardoor last krijgt van die camera is minder groot dan wanneer je een lichtere versie chestmount hebt.....
Plaats reactie