MTB filmpjes maken met GOPRO

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Een whooper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 29 juli 2019, 15:59

Hallo allemaal, ik ben helemaal nieuw hier op dit forum.
Dus misschien staat er over dit onderwerp al veel geschreven, maar kijk ik er gewoon over heen.
Ik wil graag mooie filmpjes maken van onze toertochten met de club, maar zie door de bomen het bos :-D niet meer.
Wie kan mij er het een of ander over vertellen hoe ik dit het beste kan doen, of waar ik dit kan vinden.
Zodat het leuk is om die filmpjes te laten zien.
Groeten van een Whooper.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik heb hem in zo'n harnas om de borst.
Strak genoeg aantrekken, testen welke hoek goed is en gaan.
Simple as that.
Of je zet hem op je helm met zo'n plakker.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Bij Ali kan je voor een habbekrats setjes kopen met een aantal soorten bevestiging. Op je hoofd, op de borst, op je palm, aan een dobber, etc.

Montage op de borst geeft de beste beelden. Met positie op je hoofd zie je alleen het pad voor je en misschien een stukje van je helm. Je benen en armen vangen veel hoogtebewegingen op dus je krijgt niet zo veel mee van de ruwheid van je pad.
Op je borst gemonteerd is de camera ook redelijk rustig maar dan zie je ook wat het stuur en je vork op het pad doen. Je beleeft terug thuis je rit dus wat beter.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Ik heb m standaard voorop de fiets maar op de borst geeft over het algemeen de leukste beelden idd omdat je dan ook stuur es ziet
Maar probeer vooral te combineren
Ze m een keer op jezelf gericht keer richting cassette keer bij fietskaart erop ed.....

En dan maar knippen en plakken
Een whooper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 29 juli 2019, 15:59

Bedankt voor jullie reactie. Heb in het weekend route ede en Oosterbeek gereden en heb met een chesty gefilmd. Ben benieuwd wat er allemaal op staat.
Hebben jullie nog tips of sites waar ik kan kijken en leren hoe je het beste kunt plakken en knippen zodat het een leuk filmpje wordt?.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Een whooper schreef: ma 23 september 2019, 13:38 Bedankt voor jullie reactie. Heb in het weekend route ede en Oosterbeek gereden en heb met een chesty gefilmd. Ben benieuwd wat er allemaal op staat.
Hebben jullie nog tips of sites waar ik kan kijken en leren hoe je het beste kunt plakken en knippen zodat het een leuk filmpje wordt?.
Kijk bv even hier bij de andere forumleden hun filmpjes :winkie:

viewtopic.php?f=15&t=64163&start=3270

Verder is het een kwestie van een beetje een verhaal vertellen en niet teveel te lange beelden achter elkaar. En wees bruut: wat lelijk gefilmd is: niet gebruiken!
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Verder is het een kwestie van een beetje een verhaal vertellen en niet teveel te lange beelden achter elkaar
Persoonlijk vind ik lange filmpjes informatiever over hoe een MTB-traject er uitziet dan korte impressies, of alleen 'highlights'. Vaak zie je alleen de interessante stukken, terwijl de route verder misschien niet veel uitdaging biedt. Maar goed, het ligt er natuurlijk aan wat je precies wilt vertellen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Heb je wel eens uit beleefdheid gezellig de vakantievideo van dik 1h van vrienden, buren, familie te moeten kijken? Dan heb je waarschijnlijk een ding geobserveerd: degene die er niet bij waren vinden het in de regel vrij saai omdat er weinig tot niets gebeurt terwijl

diegene die er wel bij waren zich nog oprecht lijken te vermaken omdat ze er allerhande herinneringen bij hebben die niet per definitie op video staan of hoeven over te komen. Die oprakelen lijkt vrij effectief om een shot door te komen zonder verveling dat anders echt vijf keer te lang is...

Dat gaat in principe ook voor een hoop MTB videos op; somimge video's zijn leuk om het her te beleven wanneer je erbij was maar op het moment dat je buitenstaanders echt wilt vermaken dan gaat zonder meer op wat MVMVML zegt:

MVMVML schreef: ma 23 september 2019, 15:13Verder is het een kwestie van een beetje een verhaal vertellen en niet teveel te lange beelden achter elkaar. En wees bruut: wat lelijk gefilmd is: niet gebruiken!
2) Een video met alleen beelden van chest/helmcam tijdens het rijden worden zelden echt vermakelijk. Het is vrij efficient in de zin dat je alleen op de record en stop knop hoeft te drukken, maar de beelden zijn eentonig, heel vaak maar de helft van de tijd perfect qua hoek en geven nooit een echt goed beeld hoe lastig, steil, ver ... iets is. Degene die erbij waren hebben vanzelfsprekend weer hun eigen herinneringen om dat in te vullen. Maar voor een leuk filmpje voor iemand zonder herinneringen om zaken in te vullen, wil je beelden vanuit verschillende perspectieven en dat is iets wat tijdens het fietsen tijd kost...

3) Je kunt trails vanuit puur chest/helmet perspectief filmen, wat handig kan zijn om trails te leren kennen / herinneren wanneer je je line choice kunt volgen op video, de landmarks kunt opfrissen waar je een bepaalde sectie krijgt, etc... wat voor anderen die een soortgelijke interesse in die trail hebben ook interessant kan zijn (hetgeen wat anders is dan leuk) of een algemene impressie te geven van een lokatie of evenement. Persoonlijk zou ik dan nog steeds 3min rechtdoor fietsen op een zandweg eruit knippen (weinig toegevoegde waarde die in detail te onhouden, maar er zijn mensen die zich wel interesseren om 25km route in zijn totaliteit op Youtube te bekijken...

Stap 1 is te bepalen voor wie je het maakt en met welke intentie...


Persoonlijk heb ik geen enkele illusie dat ik leuke filmpjes maak, hooguit: a) interessant in de eerste plaats voor mezelf (line chocie, landmarks, ...) en misschien een zeer kleine groep met een soortgelijke interesse en b) en toe wat quick & dirty impressies als herinnering voor degene die erbij waren (en beschikbaar voor diegene die erbij waren)...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

En toch zijn er vele engels sprekende youtubers die alleen maar filmen met een gopro aan hun borst en toch veel abonnees hebben. Waar ik toch de conclusie uit trek dat het vermakelijk is.

- bkxc
- daily mtb rider
- singletrack sampler

Af en toe eens een vlog over een schuur of een busje of fiets. Maar verder is 95% content toch van de gopro aan de borst.

Tuurlijk wordt er veel in geknipt en nemen die jongens heel veel uren aan materiaal op waar je maar een paar % van ziet.

Probleem is eerder dat alles al wel gedaan is op youtube of social media en moet je iets vooral doen omdat je het zelf erg leuk vindt.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Een whooper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 29 juli 2019, 15:59

Bedankt voor jullie reacties, ga in het weekend eens aan de slag met het beeldmateriaal en eens kijken wat ze van het resultaat vinden. :D
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Mtb1988 schreef: di 24 september 2019, 21:03 En toch zijn er vele engels sprekende youtubers die alleen maar filmen met een gopro aan hun borst en toch veel abonnees hebben. Waar ik toch de conclusie uit trek dat het vermakelijk is.

- bkxc
- daily mtb rider
- singletrack sampler

Af en toe eens een vlog over een schuur of een busje of fiets. Maar verder is 95% content toch van de gopro aan de borst.

Tuurlijk wordt er veel in geknipt en nemen die jongens heel veel uren aan materiaal op waar je maar een paar % van ziet.

Probleem is eerder dat alles al wel gedaan is op youtube of social media en moet je iets vooral doen omdat je het zelf erg leuk vindt.
Ze hebben allemaal 1 ding gemeen. Ze vertellen een verhaal.
Ze nemen je mee in hun leven, waar ook een intro en outtro bij horen. Het is niet echt alleen maar gopro aan de borst materiaal..
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

MacReal schreef: do 26 september 2019, 14:55
Ze hebben allemaal 1 ding gemeen. Ze vertellen een verhaal.
Ze nemen je mee in hun leven, waar ook een intro en outtro bij horen. Het is niet echt alleen maar gopro aan de borst materiaal..
Dat is mij ook zeer duidelijk, echter was het punt dat er wordt gezegd dat 8-10 minuten beelden van een gopro niet boeiend is en dat er niet naar word gekeken vanwege meerdere redenen.

Als je kijkt hoe de genoemde kanalen hun filmpjes samenstellen krijg je toch filmpjes van die lengtes met een boeiend verhaal.

Tuurlijk zitten hier meerdere redenen achter. Alhoewel hun filmpjes toch vaak 90% of meer gopro beelden zijn.

Ik stelde het gewoon even voor het gemak heel simpel.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Weet je wat het probleem is met “ons”. Wij kunnen gewoon niet fietsen en fietsen ook nog eens in een plat saai mountainbike land. Dus zal het sowieso nooit echt wat worden en alleen leuk voor jezelf en wellicht je eigen groepje om naar te kijken.

Ik ben zelf begonnen met een Youtube kanaaltje en met wat humor probeer ik het dan nog leuk te houden maar van het fietsen moet ik het ook echt niet hebben.

Ik denk dat de tips zijn die ik je kan/wil meegeven.

-hou ze kort
-wissel eens wat chestcam af met een ander gefixeerd standpunt en film de sfeer af en toe even.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
jackwilshere

zeer interessant en informatief onderwerp. Bedankt voor het geven van antwoorden op vragen. al het beste!
Plaats reactie