Einde hobby

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Ik lees zo nu en dan wel eens dat mensen hun bikes en gear verkopen wegens einde hobby. Sommigen hebben fysieke klachten waardoor ze noodgedwongen niet meer van de sport kunnen genieten. Nu vraag ik mij af of jullie nog meer mensen kennen die gestopt zijn met het mtben (en dan niet om fysieke redenen) en waarom dan? Het mtben kun je moeilijk vervangen door sport die enigszins in de buurt komt...de snelheid, adrenaline, de algehele ervaring...Nu beleeft een ieder de sport weer anders natuurlijk, maar toch. Kan mij dit met mijn kleine brein maar moeilijk voorstellen :tong
En wat is men, nadat ze het mtben achter zich hebben gelaten, dan gaan doen?
Juh!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Eigenlijk is dit een verkapte vraag waarom mensen MTB-en :winkie:
Voor mijzelf: Ik heb behoefte aan grenzen verleggen, spanning, snelheid nog niet eens zozeer (dat doe ik ook met de motor / auto al) en de focus en reactiesnelheid die erbij komt kijken.

Zou ik ooit stoppen dan zou ik daar een vervanging voor zoeken. Hiervoor heb ik dingen als parkour, hindernisbanen e.d. gedaan, dus dat is ook een optie. Maar ook verschillende full-contact "vechtsporten" waarbij je dezelfde mentale en fysieke uitdaging kunt vinden.

Verder is het vooral voor mij belangrijk dat het iets is wat niet afgekaderd is. Dus MTB-en op een vooraf (voorspelbare) route is minder spannend en uitdagend dan je eigen route bepalen. (Ik raak snel verveeld).
Zo ook met andere sporten. Bungeejumpen zal best leuk zijn voor een keertje, maar na een paar keer weet je al precies wat er gaat komen en hoef je ook nergens focus voor te houden.

Dus mocht ik ooit stoppen dan weet je wat ik ga doen :P
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

De kans dat jij op termijn stopt met MTBen schat ik vreemd genoeg vrij hoog in.
Je lijkt supersnel van nul naar je limiet te (kunnen) gaan en dan is de lol eraf.
Je stapt dan waarschijnlijk over op iets als basejumpen of iets vergelijkbaars, zolang het maar levensgevaarlijk is :D .

Heb zelf ook een aantal jaren ingelaste pauze gehad ivm huisje, meisje, kids etc.
In die tijd wel wat bezig geweest met dikke powerkites, RC modellen enz.

Bij het groter worden van de kids in 2009, kwam er weer rust in de tent, een mountainbikend familielid hoefde er toen geen moeite voor te doen om mij weer mee het bos in te jagen.
Vanaf dat moment samen met mijn zonen.
Dus ja, voor de mensen die nu, om vergelijkbare redenen stoppen, is er hoop dat ze ooit weer terug zullen komen op hun besluit om maar te stoppen :-q .

Ik vind het heel triest als mensen om gezondheidsredenen moeten stoppen, dat lijkt me best heftig.
Je moet dan wel haast in een 'gat' vallen, benieuwd hoe zij daar dan invulling aan geven.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij is stoppen met mtb-en/fietsen geen optie voor een "echte" liefhebber. Als het echt "in je bloed zit" blijf je zoeken naar mogelijkheden om te kunnen blijven fietsen. Voor mij is de hobby wel wat veranderd in de loop der jaren. Ik fiets minder snel als vroeger, heb sneller last van allerlei dingen na fikse inspanningen, maar stoppen met fietsen? Alleen als het niet anders kan.

Op de weg rijd ik tegenwoordig wat langer en relaxter, in contrast met vroeger toen ik vooral korte rondjes volle bak ging. En in het terrein gebruik ik nu regelmatig de e-mtb om toch voldoende tempo te kunnen aanhouden om de bochten en obstakels leuk te houden.

Het is maar net wat je uit een hobby haalt natuurlijk, maar bijvoorbeeld de vechtsporten die Mark hierboven noemt zouden voor mij op geen enkele manier de voldoening geven die ik uit het fietsen haal. Motorrijden komt als een van de weinige activiteiten in de buurt, maar niet in NL (te druk, te vlak en te weinig bochten). Niet voor niets dat in de loop der jaren fietsen voor mij motorrijden als nr1 hobby vervangen heeft.

Maar stoppen met fietsen? Dat zal niet snel gebeuren...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

kermit schreef: vr 20 september 2019, 15:13 Motorrijden komt als een van de weinige activiteiten in de buurt, maar niet in NL (te druk, te vlak en te weinig bochten). Niet voor niets dat in de loop der jaren fietsen voor mij motorrijden als nr1 hobby vervangen heeft.
Dat denk ik ook echt ja. Zeker als je ook cross/enduro's en/of trial gaat rijden. Bij mij is laatste jaren fietsen ook meer op de voorgrond gekomen, maar ik kan het me ook echt niet voorstellen geen motor te hebben.

Denk dat als ik echt iets anders zou moeten zoeken ik het in de richting zou zoeken van kitesurfen ofzo :~ . Niet echt vergelijkbaar, maar lijkt me leuk, geeft een kick en kan je hier in de buurt prima :P
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik heb geen ervaring met het stoppen met mountainbiken, ik ben net begonnen. Wel heb ik ervaring met het stoppen met motorsport, namelijk:
- Trial -> Val van enkele meters hoogte met de borst op het stuur gevallen. Zwaar gekneusde ribben en losse ribaanhechtingen. ca 3 jaar veel pijn aan gehad.
- Motorrally -> Komst 1e kind. Ineens bang bij (zeer) hoge snelheden over onbekend zwaar terrein en steile afdalingen. Ook gaat het geld opeens ergens anders naar toe.
- Motorrijden op de weg -> Mentaliteit op de weg van medeweggebruikers is dusdanig (agressief bumperkleven/snijden) dat ik me op de weg niet meer veilig voel.

Waarom WEL mountainbiken: Lol in het terrein, offroad blijft tenslotte trekken, goed voor de conditie, lekker buiten, betaalbaar vergeleken met motorsport.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Jan Willem schreef: vr 20 september 2019, 15:10 De kans dat jij op termijn stopt met MTBen schat ik vreemd genoeg vrij hoog in.
Je lijkt supersnel van nul naar je limiet te (kunnen) gaan en dan is de lol eraf.
Je vergeet dat Mark-V er van overtuigd is dat iedereen met de juiste instelling en training het niveau van een Wibmer kan halen ....... dat gaat dus heus nog wel even duren voor 'm :wink:

https://www.youtube.com/watch?v=ZDbNe3mS0aw
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

yo-eddy schreef: vr 20 september 2019, 16:18
Jan Willem schreef: vr 20 september 2019, 15:10 De kans dat jij op termijn stopt met MTBen schat ik vreemd genoeg vrij hoog in.
Je lijkt supersnel van nul naar je limiet te (kunnen) gaan en dan is de lol eraf.
Je vergeet dat Mark-V er van overtuigd is dat iedereen met de juiste instelling en training het niveau van een Wibmer kan halen ....... dat gaat dus heus nog wel even duren voor 'm :wink:

https://www.youtube.com/watch?v=ZDbNe3mS0aw

Quote dan wel gelijk het goede filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=a_TGosXdLTk

Dan zie je tenminste dat zijn skills ook gewoon menselijk zijn ;)

zijn ballen daarintegen..... :winkie:
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik stop als ik begin met golf.
Waar woke is, is vuur
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Dan zie je tenminste dat zijn skills ook gewoon menselijk zijn ;)
^^ ... deze discussie gaan we niet nog eens voeren ;)


On Topic, ik fiets geregeld met een klein groepje dat ruim 32 jaar samen fietst , een ieder van ons is er door verschillende* omstandigheden wel een poosje "uit" geweest. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en uiteindelijk fietst van de harde kern van eind jaren '80 nog iedereen (8 uit 8). Begonnen rond de leeftijd van 12 en door alle levensfasen heen blijven biken, van (semi) professioneel tot wereldreizen en nu weer terug bij af (klooien in "ons" bos in Schoorl) met de koters.
Geloof niet dat ik ooit met deze hobby ga stoppen zolang ik het fysiek nog trek, blijft leuk en je bent nooit uitgeleerd.

* ziekte, werk, drank, studie, etc
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Bij mij komt en gaat het mountainbiken. Het is momenteel weer even terug maar het kan zo weer een jaar of 2 weg zijn.

Vervanging komt in alle vormen maar niets vergelijkbaars ik ben ook zeker geen adrenaline junk.

Het is gewoon een leuk tijdsverdrijf voor mij.

Het filmen er van geeft nu een extra impuls om het meer te doen tot ik het weer zat ben :-).
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Het moet wel heeeel gek gaan wil ik stoppen. Ik heb vanwege knieproblemen andere sporten (vooral basketbal deed pijn) opgegeven zodat ik kon blijven mountainbiken. Er staat ook 1 tattoo op mijn lijf, een kettingblad afdruk op mijn kuit. Omdat van de vele sporten die ik gedaan heb dat de ene is die blijft heeft die een permanente plek gekregen. Ondanks vele afleidingen, andere sporten, drank, feesten, luiheid en werk ben ik altijd blijven mountainbiken en pas als mijn lijf niet meer kan zal ik stoppen. Maar als ik naar Martin Ashton kijk zie ik dat niet fietsen door lichamelijke beperkingen met hulpmiddelen best uit te stellen is.
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Mocht ik stoppen met mtben dan heb ik nog steeds. Motorijden op circuit/weg, wakeboarden, windsurfen,snowboarden,pistool schieten. En parachute springen is ook best leuk. En heb ook nog een kitesetje liggen.(maar weinig tijd voor) :winkie:
Vechtsporten zijn zeker ook leuk, maar daar ben ik mee gestopt.
who dares wins
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

trek-y schreef: za 21 september 2019, 02:31 Vechtsporten zijn zeker ook leuk, maar daar ben ik mee gestopt.
Pistool schieten is stuk efficiënter :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Tja, jarenlang was windsurfen het helemaal. Elke gulden en minuut vrij bestede ik daaraan. In combinatie met gezin werd dat lastig. Toen kitesurfen, past makkelijker in de auto. Maar wat vooral mooi was dat ik weer aan het begin van de leercurve stond.

Toen de mtb, nog makkelijker te combineren. En weer begin van de leercurve.

Kitesurfen heb ik nu aangevuld met een foil en strapless board. Dus daar is ook weer een hoop te leren.

Wat een sport voor mij interessant maakt? Adrenaline, buiten, natuur, mooie plekken om naar toe te gaan. Gelijkgestemden. Mooi materiaal en de techniek er achter. En dit zijn activiteiten die mijn hoofd leeg maken. Er is geen ruimte om te piekeren op een singletrail of in de golven. En als ik niet actief ben kan ik sleutelen, poetsen, nieuwe tricks leren en dromen over bestemmingen.

Maar hierna komt vast weer iets anders. Misschien in combinatie. Maar de bovenstaande aspecten zullen er wel in zitten.
Plaats reactie