Milieu vs kinderen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Mad Wally schreef: wo 13 november 2019, 22:39
Joepie de schreef: wo 13 november 2019, 22:07

CNG....
Minder NOx
Minder fijnstof
Kan worden gemaakt in een anaerobe vergister van organisch afval.
Sorry, maar dat is toch echt waterstof uit groene stroom. Alleen water als restproduct.
Vanuit brandstof geredeneerd heb je gelijk. Vanuit de keten geredeneerd denk ik dat je de groene stroom beter direct in een accu kunt stoppen. De productie van H2 is geen efficiënt proces. Je zou het niet als brandstof moeten willen maken.

@Marco79.
De verbrandingsenergie van CNG en LPG is vergelijkbaar, ca 44 MJ/kg.
Laatst gewijzigd door Joepie de op wo 13 november 2019, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, doei !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Joepie de schreef: wo 13 november 2019, 22:07 Kan worden gemaakt in een anaerobe vergister van organisch afval.
En daar moeten we tegenwoordig dan weer de fik in steken :roll: (biomassa...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Lars TB schreef: wo 13 november 2019, 22:57
Joepie de schreef: wo 13 november 2019, 22:07 Kan worden gemaakt in een anaerobe vergister van organisch afval.
En daar moeten we tegenwoordig dan weer de fik in steken :roll: (biomassa...)
Als je het aeroob verwerkt (composteert) dan wordt de koolstof deels gebonden aan zuurstof tot CO2 en dan verdwijnt de vrijkomende energie zonder nuttige toepassing als warmte in de lucht.

Als je anaeroob H aan C bindt dan krijg je CH4. Het verbrandingsproduct in een brandstofmotor is alsnog deels CO2 maar je hebt de energie dan wel nuttig(er) besteed.

Overigens wordt heul veul organisch materiaal verbrandt in afvalverbrandingsinstallaties en e-centrales. Verbranden is een goedkope manier van verwerken.
Ja, doei !
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Joepie de schreef: wo 13 november 2019, 22:57
Mad Wally schreef: wo 13 november 2019, 22:39

Sorry, maar dat is toch echt waterstof uit groene stroom. Alleen water als restproduct.
Vanuit brandstof geredeneerd heb je gelijk. Vanuit de keten geredeneerd denk ik dat je de groene stroom beter direct in een accu kunt stoppen. De productie van H2 is geen efficiënt proces. Je zou het niet als brandstof moeten willen maken.

@Marco79.
De verbrandingsenergie van CNG en LPG is vergelijkbaar, ca 44 MJ/kg.
Dat weet ik. Waterstof is mijn beroep. Maar de discussie was “schone brandstof” en elektriciteit is natuurlijk geen brandstof😉
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Jamis Diablo schreef: Ja er is verlies op de NorNed kabel, 28MW op 700MW, dat is normaal op zo'n afstand.
Maar dat die verbinding niet gebruikt wordt omdat het teveel verlies zou zijn is gewoonweg niet waar.
Zou ook raar zijn dat een project van 600 miljoen niet goed berekend is...
Dit zijn nu precies die quotes die blijven hangen bij tegenstanders.
Het ironische is zelfs dat de Nornedkabel een DC verbinding is die intrinsiek minder verlies oplevert dan een (doorgaans gebruikelijke) AC verbinding van gelijke capaciteit en lengte.
M.a.w. was het een gebruikelijke AC hoogspanningskabel, dan waren de verliezen groter geweest.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dat zal geen toeval zijn ;-)
Alle lange afstand verbindingen zijn om die reden DC.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Lars TB schreef: (30 jaar terug was de verwachting nog dat ruwe olie rond 2025 op zou zijn, de geschatte voorraden zijn nu groter dan ooit! :wink: )
De aantoonbaar economisch winbare voorraden zijn toegenomen. Het is lang niet zo dat men niet wist waar de olie zat, het kon niet als voorraad worden toegevoegd omdat het te lastig of te duur was om te kunnen worden ontgind. Met nieuwe technieken in combinatie met een relatief hoge olieprijs kunnen meer (bekende) velden worden geexploiteerd. Een grote 'winst' is geboekt door het nu kunnen onttrekken van olie uit schalievelden en zandsteen. Die processen kosten veel energie en gaan gepaard met de injectie van chemicaliën in de bodem.
Lars TB schreef: Maar de oliegiganten zien wel dat de behoefte naar fossiele brandstof heel snel weg gaat vallen en zoeken inderdaad nieuwe verdienmodellen.
Dat ze na gaan denken over de toekomst is zelfs een bestuurlijke plicht. Alleen Shell heeft al 90.000 werknemers wereldwijd....
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Tot nu was het lekker prutsen wel enigszins op niveau :D maar het zal de zwaartekracht zijn die de mensheid op aarde moet redden en dienen, energie zal uiteindelijk uit zwaartekracht komen en natuurlijk Mars niet vergeten, want dat gaat gewoon door :-q en zo gaan onze (klein)kinderen de planeet Aarde geredden :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Joepie de schreef: wo 13 november 2019, 22:42
maverick76 schreef: wo 13 november 2019, 22:33

Ik pleit alleen voor een scheiding in “begaan” en “schijt” -{
Haves and have nots is een uitdrukking voor arm en rijk. Was dus eigenlijk een kwinkslag in de zin van have kids en have nots.
Ja ik begreep hem :D
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Ik heb geen kinderen dus ik kan hier geen antwoord op geven maar de nieuwsgierigheid is wel groot wat een hedendaagse ouder zegt tegen zijn kinderen/kleinkinderen over 40 jaar als ze vragen :

Maar pa/opa waarom heb je bijna niks gedaan toen je wist dat je manier van leven zo'n grote invloed zou hebben op mijn toekomst?
Over 40 jaar ben ik bijna 100, dus ik weet niet of ik dan nog een antwoord kan geven. Ben laat vader geworden, eerste bij 36 en tweede bij 40 jaar. Mijn kinderen zijn ontzettend luxe opgegroeid, zoals vele kinderen in Nederland. Vakanties (ook met het vliegtuig), telefoons, computers, speelgoed, fietsen, sportclubs etc, etc. Hele gezin windsurft, dus vele trips naar Zeeland en zuidelijke landen. Een enorme footprint achtergelaten....Maar natuurlijk wel veel genoten.

Om het allemaal een beetje goed te maken: gebruik van auto altijd zo veel mogelijk beperkt, halen/brengen naar allerlei activiteiten bijna altijd op de fiets, woon-werkverkeer op de fiets, boodschappen doen op de fiets. Afval scheiden/beperken. Bewust omgaan met verlichting/verwarming van huis, verbruik ver teruggebracht met zuiniger apparaten/lampen. 7 jaar geleden zonnepanelen geïnstalleerd die ons stroomverbruik volledig dekken. Nu nog kijken naar alternatief voor verwarming/warm water, nu via stadsverwarming (dus al 22 jaar van het gas af). Allemaal zaken die geen beperking geven op het dagelijks leven, dus ook niet moeilijk te realiseren.

Per saldo waarschijnlijk allemaal maatregelen/handelingen met marginale effecten, maar toch in ieder geval geprobeerd er iets van te maken.

Ik denk dat het structureel wijzigen van "onze" manier van leven voor weinig mensen is weggelegd. Afstand doen van de vele geneugten van het leven, wie doet dat vrijwillig? Ligt een mooie taak voor onze overheid, belonen van goed gedrag, straffen van "verkeerd" gedrag. Dus zwaarder belasten brandstof (in ieder geval voor kerosine), rekeningrijden invoeren, statiegeld op plastic/blik om maar wat te noemen. En hopelijk gaat de wetenschap oplossingen brengen.

Offtopic, maar voor mij belangijk om te melden: kinderen zijn voor mij een verrijking van mijn leven. Heb er weinig voor hoeven laten, en veel plezier van (gehad). En ben toch wel enigszins optimistisch voor hun toekomst, al zal die mogelijk wat minder luxe worden dan ze gewend zijn.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Lars TB schreef: wo 13 november 2019, 22:55

Helaas, OV is minstens een uur extra reistijd. Verhuizen is de enige juiste optie.
Mwoaahh ik zou niet stellen dat het de enige juiste optie is. Het is een optie, waar je dan bewust voor kiest.
Mijn reistijd met de auto is 50 minuten enkele reis (zonder file).
Mijn reistijd met het OV (van huisdeur tot werkdeur met bus en trein) is 2 uur enkele reis.
Sommige zouden dan kiezen om te verhuizen, sommige zouden dan altijd met de auto gaan, maar ik kies voor het OV. En daar heb ik, samen met mijn partner, bewust voor gekozen. Verhuizen was natuurlijk ook een optie, maar dat werd al snel van de kaart gehaald. Ik werk in het westen, mijn partner in het oosten en we wonen in het midden...
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

JoopO schreef: do 14 november 2019, 10:53
Offtopic, maar voor mij belangijk om te melden: kinderen zijn voor mij een verrijking van mijn leven. Heb er weinig voor hoeven laten, en veel plezier van (gehad). En ben toch wel enigszins optimistisch voor hun toekomst, al zal die mogelijk wat minder luxe worden dan ze gewend zijn.
:-q
Doemdenkers heb ik al genoeg gezien hier.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Volgens mij gaat het, als het om opvoeden van kinderen gaat, al heel gauw om simpele dingen. Leer ze deuren dicht te doen, het licht uit te doen, niet te lang douchen, niet overal de auto voor te pakken en na te denken bij de consequenties van je acties. Ik heb al jaren niet in een vliegtuig gezeten, ik ga met de trein naar mijn werk, naar het station pak ik de fiets en de auto rijden we waarschijnlijk op. Het tweedehands aanbod blijft echt wel hoog genoeg, als ik de snelheid en het ogenschijnlijke gemak waarneem waar mensen een nieuwe auto mee kopen. Mijn geld heb ik gestopt in het isoleren en opknappen van mijn huis.

Ik heb getracht me te verdiepen in de optimale werking van mijn CV-installatie (ja, nog wel CV) zodat aanvoertemperaturen omlaag kunnen en er minder gas wordt verbruikt. Ook de modulerende thermostaat is zo ingesteld dat hij alleen aangaat op momenten dat het voor ons nuttig is, en dat verschilt bijna van dag tot dag in week. Ik heb in de slaapkamers geen radiatoren meer, maar convectoren op elektra, die alleen aangaan als het nodig is (en dat is het ook nu nog niet). Tijd moet nog leren of het allemaal nut heeft, qua gasverbruik. Ik heb een pompschakelaar op de vloerverwarmingsunit gezet die ervoor zorgt dat-ie alleen aangaat als er een warmtevraag is (en elke 24 uur sowieso om vastzitten te voorkomen). Ik ben overgegaan op inductiekoken. In plaats van het continue verbruik van een kokendwaterkraan zijn wij heet ouderwets blijven hangen op een waterkoker. Ik heb de comfortstand van de HR-ketel; uitgeschakeld zodat-ie geen gas blijft verbruiken om sneller heet water te hebben. De zonnepanelen liggen zichzelf langzaam terug te verdienen. Ik hoopte op termijn over te gaan op een pelletketel-installatie om het aardgas uit te bannen, maar daar zijn de subsidies ook van "in rook opgegaan" (mwehehe), dus nu wacht ik echt maar de plannen van mijn gemeente af.

Dus, als ik mijn zoon antwoord op de genoemde vraag moet gaan geven: "zoveel mogelijk wat binnen mijn (financiële) vermogen lag, jongen". En ja, ik wil ook nog wel eens een nieuwe(re) auto, en eigenlijk zou ik net als de rest van het dorp graag een houtkachel willen. Maar je voelt je met zulke wensen al bijna schuldig als je erover begint.

Ik doe m'n best - en ik ben blij dat ik dat kán doen, want veel mensen zijn niet in die gelukkige omstandigheid.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Even een vraagje voor op kantoor, wat is nu eigenlijk beter voor het 'milieu' (waarin klimaat en milieu zoals gebruikelijk op één hoop gegooid wordt)? De vervuiling heeft dus eigenlijk 2 aspecten, milieu (niet recyclebaar afval) en klimaat (Co2 uitstoot bij productie en/of recycling).
Wegwerp bekertjes van papier (incl pfas?) of plastic, of een herbruikbare mok van aardewerk of RVS (die laatste zal je denk ik 10 levens moeten gebruiken om de productie te compenseren).

Bij de vergelijking wordt vaak uitgegaan van onrealistische randvoorwaarden, zoals het intensief wassen van kopjes met warm water en afwasmiddel na ieder gebruik, wat onzin is wanneer iedereen z'n eigen mok heeft. Maar stel dat we uitgaan van het dagelijks afspoelen van je kopje met koud water (wat mij voldoende lijkt), wat is dan beter?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik gebruik mijn wegwerpbekertje meerdere keren... is dat ook een optie?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gesloten