Milieu vs kinderen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

JoopO schreef: do 11 juni 2020, 09:07 Ik vind de 100km/u een verademing. Cruisecontrol op 105, echte snelheid 100 volgens de GPS, en ik ben een groot deel van de tijd de snelste op de weg. Met achteropkomers op de linkerrijbaan die harder willen, houd ik geen rekening, die mogen passeren als ik weer naar rechts kan zonder te hoeven afremmen. Overigens niet anders dan eerst bij 120/130, als ik de maximumsnelheid rijd, moeten achteropkomers zich aan mij aanpassen.

Mijn ervaring is overigens dat er maar weinig mensen harder rijden dan toegestaan. Maar misschien is dat hier in het zuiden van het land anders dan in de randstad.
Ik houd graag rekening met andere mensen en als ik inhaal doe ik dat een beetje vlot zodat ik mensen niet te veel ophoud. Waarom dat belerende?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik hou ook graag rekening met anderen maar het moet wel verdiend worden. Ik ga niet harder inhalen omdat andere zonodig dik over de snelheids limiet moeten blazen.

Je gaat toch ook niet netjes snachts je voordeur opzetten voor inbrekers?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat iemand flink over de maximum snelheid zou moeten gaan rijden omdat een ander er voorbij wil zie ik ook niet zitten. Die haastige piloot betaalt immers mijn boete niet ;-)

De andere kant vormen de mensen die inhalen met 1km\h snelheidsverschil (omdat de cruise control daarop staat?) en er zo minuten lang over doen voor ze weer naar rechts kunnen. Als je inhaalt moet je wel een beetje snelheidsverschil met de rechterbaan hebben imo.

Het is net als met inhalen op een mtb route: je hoeft echt de kant niet in, maar stoicijns de hele route voortsukkelen zonder even ruimte te maken is ook niet netjes ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Mee eens.

Maar blaaskaken hebben aan mij een taaie kluif. En niet alleen op de weg.

Als dat soort mensen nooit tegenspraak krijgen pakken ze de hele wereld.

Net als die mensen die in de supermarkt achter aan de rij staan en bij de zin "de eerstvolgende mag hier komen" gelijk die kant op rennen.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

maverick76 schreef: do 11 juni 2020, 09:33 Ik hou ook graag rekening met anderen maar het moet wel verdiend worden. Ik ga niet harder inhalen omdat andere zonodig dik over de snelheids limiet moeten blazen.

Je gaat toch ook niet netjes snachts je voordeur opzetten voor inbrekers?
Je brengt het alsof iemand die haast heeft en daarmee wat sneller rijdt dan toegestaan gelijk een zware crimineel is.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Nee maar wel wetsovertreder, of is dit toch hetzelfde? 😊

Maar ik heb het natuurlijk wel over de 120/130 rijders.

30 km te hard vind ik wel wat aan de schofterige kant ja.
Laatst gewijzigd door maverick76 op do 11 juni 2020, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

maverick76 schreef: do 11 juni 2020, 08:35
Dice Oldskool schreef: do 11 juni 2020, 08:19



@Maverick76

Misschien heb je hier overheen gelezen, maar wat is je antwoord hierop?
Ik heb zelf ook een autotje waar ik uiteraard zelf ook niet trots op ben. En hem zo min mogelijk probeer te gebruiken. Maar het gaat hier niet om wie de "schoonste" is en ik spreek niemand persoonlijk aan. Gewoon algemene vragen. Dat er velen zich persoonlijk voelen aangevallen ligt meer bij de ander. Dan kan je je afvragen, waarom je je voelt aangesproken.

Maar goed, het heet niet voor niets de "heilige koe". Daar kom je nog steeds niet aan volgens de nostalgisten.
Mijn reactie kwam voort uit deze reactie:
maverick76 schreef: ma 8 juni 2020, 12:58 Nee maar ik haal de auto aan omdat deze hier op het forum z'n eigen plek heeft waar men z'n bolides graag ten toon stelt en waar door velen lovend over word gereageerd.

En heel begrijpelijk in onze materialistische westerse wereld maar als je bedenkt wat een auto eigenlijk doet en is is het toch een beetje raar in deze tijd.

Ook is het zeker een ander verhaal als iemand z'n oude auto inruilt voor een zuinig of zelf Elektrisch model. En deze met gepaste trots ten toon stelt.
Hier zeg je toch gewoon dat het niet meer van deze tijd is om trots te zijn op je (oude) auto tenzij je een heel "zuinige" elektrisch model hebt, waar ik overigens ook nog mijn vragentekens heb over hoe goed het voor het milieu is.

Ik zie dat als kritiek ja. De auto is gewoon een makkelijk ding om tegen aan te schoppen.

Geen belasting op kerosine vind ik veel vreemder. Dat iedereen maar het vliegtuig instapt voor allerlei trips die maar een paar tientjes kosten blijf ik ook bizar vinden. En bij de auto blijft er maar belasting bij komen, das toch ook raar?
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ja dat vliegtuig verhaal is idd heel bizar, volkomen met je eens.

En idd electrische auto's zijn zeker niet heilig. Al ben ik niet genoeg op de hoogte van het precieze complete productie proces.

En natuurlijk snap ik de liefde voor de auto. Ik ben ook gewoon een man en zie ook wel of een auto tof is of niet.

Alleen is het in de huidige tijd en de huidige wetenschap natuurlijk langzamerhand toch het apparaat wat de directe druk zet op de toekomst (van je kroost).

Maar de liefde en trots snap ik zeker wel. Het is gewoon heel dubbel.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Er mag trouwens tussen 19:00 en 06:00 gewoon 120 gereden worden...
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Het zal me niks verbazen als er over 20 jaar ofzo blijkt dat al die accu's toch ook ineens een probleem zijn voor het milieu. Maar ja achteraf is het altijd makkelijk praten, helaas is het meestal een politiek spelletje en een geld kwestie en niet per see wat het beste is op dat moment om te doen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

De accu is natuurlijk weer een ander soort probleem dan uitstoot/broeikas.

En nu is de focus erg gelegd op dit laatste maar je ziet nu aan plastic dat bodem/water verontreiniging ook echt wel een probleem is geworden.

Dus over 20 jaar zitten we met bergen accu's en miljarden vaten accuzuur.

We gaan het meemaken.

Ze zijn nu wel ver met de solid state accu die ipv 10.000 oplaad cyclussen naar 100.000 gaat. Dat is wel weer een innovatie natuurlijk.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Je auto mooi vinden en / of hier laten zien is toch niet slechter voor het milieu?
Ik denk dat heel veel mensen echt wel nadenken over hoe milieuvriendelijk zijn of haar auto is en dat mee laten wegen in hun keuze.
Voor velen is het gewoon een noodzakelijk kwaad dat geld kost, dan is het toch ook wel fijn als je er een goed gevoel bij krijgt als je er in zit of naar kijkt.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Denk je echt dat mensen het milieu meenemen in hun auto keus?

Dan rijden we toch allemaal in een Dacia Logan 0.9 MCV?

Licht, zuinig en veel ruimte.

Maar jij hebt het milieu mee laten wegen in de keuze voor je BMW?

En ja, als je in je auto zit en hij is zuinig en relatief weinig milieu belastend zit hij wel lekkerder ja.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

maverick76 schreef: do 11 juni 2020, 10:47 De accu is natuurlijk weer een ander soort probleem dan uitstoot/broeikas.

En nu is de focus erg gelegd op dit laatste maar je ziet nu aan plastic dat bodem/water verontreiniging ook echt wel een probleem is geworden.

Dus over 20 jaar zitten we met bergen accu's en miljarden vaten accuzuur.

We gaan het meemaken.

Ze zijn nu wel ver met de solid state accu die ipv 10.000 oplaad cyclussen naar 100.000 gaat. Dat is wel weer een innovatie natuurlijk.
Ideaal is het niet, het is wel beter dan fossiel. Op de 1:14 benzine van Kermit kunnen 3 middenklasse EV's rijden. De levensduur van accu's blijkt toch groter te zijn dan doemdenkers voorspellen. Tienduizend laadcycli komt overeen met honderdduizenden kilometers rijden.

Elektrische auto's rijden op batterijen met daarin Lithium-polymeer. Daar zit geen accuzuur in. Wel Lithium, Mangaan, Kobalt, grafiet en Nikkel. Deze batterijen worden sinds 2012 in grote schaal toegepast in (eerst) Tesla's en (nu steeds meer) in andere auto's. Er is nog geen grootschalige recycling in beeld, mede omdat het aantal batterijen dat terugkomt nog niet heel groot is. Elke vorm van recycling heeft volume nodig, anders wordt het niet doorontwikkeld en wordt er niet geïnvesteerd. De technieken zijn er wel en de eerste serieuze initatieven ontplooien zich. De winning van sommige van de genoemde componenten staat ter discussie, met name Kobalt dat in Congo onder slechte arbeidsomstandigheden zou worden gewonnen met kinderhandjes (hoewel het aantal serieuze publicaties hierover schaars is). Als die problematiek speelt dan is dit niet alleen aan EV's te wijten want Kobalt wordt voor talloze andere toepassingen ook gebruikt. Men kan zich dus beter op verbeteringen in de industrie richten, en niet één van de toepassingen blijven bashen.

De componenten zijn bij recycling overigens in de oorspronkelijke vorm terug te winnen en her te gebruiken in nieuwe accu;s. Dat is een stuk circulairder dan het oneindig opstoken van fossiele brandstoffen.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Dank voor de info. Klinkt positief.

Hopelijk worden de Elektrische auto's ook voor de minder financieel bedeelde snel bereikbaar..
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gesloten