Milieu vs kinderen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

maverick76 schreef: za 15 augustus 2020, 07:31 Het is inderdaad nog voor heel veel mensen “inconvenient” dit “gedoe”.

Vooral voor de huidige oudere generatie vind het vooral allemaal vervelend. Het gevoel dat ze hun hele leven hard hebben gewerkt en nu hebben ze pensioen en mag er niks meer. Kan ik me zeker wat bij voorstellen.

Ik denk dat we sowieso anders moeten gaan leren denken. We linken geluk nog steeds te veel aan verre reizen, mooie auto's en ruimer wonen.

Als je blij kan leren zijn met de kleinere dingen dan ben je een gelukkiger mens denk ik. Maar (meer) geld maakt (nog) gelukkiger is niet de weg van de toekomst denk ik zelf.

Ik ben vorig jaar minder gaan werken en werk nog maar 20 uur per week. En ja, ik moet wat meer laten dan voorheen maar een beetje sparen, af en toe een nieuwe fiets en 1x per jaar (echt) op vakantie (zoals vroegah). Maar ik heb wel veel rust en tijd om te “leven”. En in tijden niet zo relaxed, gezond en helder gevoeld.
Daar hadden wij oudjes vroeger een uitdrukking voor, dat noemden wij "liever lui dan moe".
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Mwah, dat vinden niet alleen de oudjes. Maar ik ben het met je eens.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig


Daar hadden wij oudjes vroeger een uitdrukking voor, dat noemden wij "liever lui dan moe".
Ik neem aan dat je doelt op mijn minder werken?

Zolang jij niet weet wat ik vrije tijd doe zou ik daar maar geen uitspraken over doen Rob.

Maar goed, zo'n opmerking komt uiteraard alleen maar voort uit het feit dat je wellicht precies bent wat ik hierboven noem als de “probleemgevallen”.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Grappig, dan wordt er geïllustreerd dat het ook anders kan dan in de rat-race doorrennen van meer-meer-meer en de focus leggen op andere zaken. Ben je spontaan een luilak. Voor als iemand zich afvroeg waarom verandering zo lastig is :roll: :bier:

Het zit zo diep in het systeem wat "normaal" is, dat iedereen die dit anders benaderd een heleboel heeft uit te leggen. Laten we niet vergeten dat dat niet zo hoeft te zijn, in principe is dit een keuze die wij met zijn allen gemaakt hebben (al dan niet onbewust).

@Maverick76, als jij je er prettig bij voelt dan moet je dat vooral doen! Ik zou graag in de positie zitten om het ook zo te kunnen benaderen :-q
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Grappig....daar zijn de meningen ook over verdeeld :D .....wanneer je minder minder wil of roept, dan lijkt het standaard een probleem op te leveren :-{ :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

StephanR schreef: za 15 augustus 2020, 11:20 Het zit zo diep in het systeem wat "normaal" is, dat iedereen die dit anders benaderd een heleboel heeft uit te leggen.
Over iets wat diep in het systeem zit gesproken...Velen zijn zo overtuigd van hun eigen gelijk dat men ook zwaar gepikeerd is, of een ander meteen in het populisten hokje plaatst, wanneer die andere persoon niet die uitleg geeft.
Blijkbaar is het uiten of verkondigen van een mening, zonder daar een blaartrekkende uitleg aan toe te voegen, tegenwoordig not done.

Wanneer ik hier bijvoorbeeld zou verkondigen dat het mij, omdat ik geen kinderen heb, allemaal worst zou wezen en het daarbij laat hebben jullie het daar mee te doen. Ik ben niemand verdere uitleg verschuldigd over hoe ik mijn leven leid of invul.

Men kan nu eenmaal niet verlangen dat iedereen een probleem of situatie even hoog op de prioriteitenlijst heeft staan.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Zit daar niet juist het “probleem” van veel mensen ?
Met alle social media en nu ook hier het zo nodig moeten verkondigen van een mening en andere mening te moeten bekritiseren? Of het willen voldoen aan het ideaal plaatje ?

Als een ieder zelf overtuigd is van hetgeen hij doet hem of haar gelukkig maakt, zou je dan dat moeten verkondigen of een ander hiervan te moeten overtuigen....? Of ben je zo zelfverzekerd dat je niet zonodig een ander hoeft te overtuigen?

Stel je zelf maar eens de vraag, wat maakt jou echt gelukkig ? En wat zou je anders willen doen om dat geluk te bereiken? En waarom doe je nu niet wat je wel zou moeten doen om dat geluk te bereiken?
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Het 'probleem' zit hem volgens mij in het feit dat velen die begaan zijn met een onderwerp, in dit geval milieu en kinderen (maar het zou net zo goed over het hele black lives matter gedoe kunnen gaan), zo overtuigd zijn van hun gelijk/visie dat iemand die er een andere of zelfs maar een neutrale mening op na houdt al wordt weggezet in het tegenstander hokje.
Wanneer je voor een sportwedstrijd niet op een knie gaat wordt je al gezien als een racist.

Over mijzelf gesproken; ik heb dus geen kinderen en ben financieel onafhankelijk. Ik besef me terdege dat niet iedereen in eenzelfde positie zit en ik kan, of wil, me dus niet in andermans schoenen plaatsen.
Laatst gewijzigd door slapbandje op za 15 augustus 2020, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

slapbandje schreef: za 15 augustus 2020, 11:40
StephanR schreef: za 15 augustus 2020, 11:20 Het zit zo diep in het systeem wat "normaal" is, dat iedereen die dit anders benaderd een heleboel heeft uit te leggen.
Over iets wat diep in het systeem zit gesproken...Velen zijn zo overtuigd van hun eigen gelijk dat men ook zwaar gepikeerd is, of een ander meteen in het populisten hokje plaatst, wanneer die andere persoon niet die uitleg geeft.
Blijkbaar is het uiten of verkondigen van een mening, zonder daar een blaartrekkende uitleg aan toe te voegen, tegenwoordig not done.
[...]
Volgens mij is dat juist de standaard tegenwoordig :winkie:

Zin daarboven ook trouwens, maar volgens mij heeft de "uitleg" daar weinig mee te maken. Iedereen lijkt tegenwoordig in de loopgraven te zitten. Argumentatie doet allang niet meer ter zake. Openstaan voor andere meningen en ideeën is al helemaal spannend. Is een dingetje zeg maar... Uiteindelijk leven we wel allemaal in hetzelfde land, dus een beetje common ground kan wel handig zijn :bier:
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Vooral voor de huidige oudere generatie vind het vooral allemaal vervelend. Het gevoel dat ze hun hele leven hard hebben gewerkt en nu hebben ze pensioen en mag er niks meer. Kan ik me zeker wat bij voorstellen.
Volgens mij is er heel weinig vervelend te vinden voor de huidige oudere generatie ze hebben wel hard gewerkt denk ik, maar een groot deel van de huidige oudere generatie, zeg maar de geboortegolf van net na de 2e wereldoorlog, is een luxe generatie die het milieu niet heel spannend vindt.

Hun hele leven lang is hen alles voor de wind gegaan. Ze hebben geprofiteerd van een gigantische economische (kapitalistische) groeigolf, een golf die nu zo'n beetje op het hoogste punt zit schat ik, en gaat omvallen vrees ik...
Ze kochten huizen in de jaren 70 voor 20.000 gulden of minder, die allang afbetaald zijn en nu het 20 voudige waard zijn, ze zijn vaak rond hun zestigste met pensioen gegaan via allerlei fantastische VUT regelingen die 15 tot 25 jaar geleden bestonden, en hebben een pensioen waar wij in de toekomst hoogstwaarschijnlijk alleen maar van kunnen dromen...
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

maverick76 schreef: za 15 augustus 2020, 07:31 En in tijden niet zo relaxed, gezond en helder gevoeld.
Zo kom je anders niet op mij over, relaxed helder en gezond. :roll:
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

slapbandje schreef: za 15 augustus 2020, 12:56 Het 'probleem' zit hem volgens mij in het feit dat velen zo overtuigd zijn van hun gelijk/visie dat iemand die er een andere of zelfs maar een neutrale mening op na houdt al wordt weggezet in het tegenstander hokje.

Over mijzelf gesproken wil, me dus niet in andermans schoenen plaatsen.
Dat is dus precies mijn punt.
Als ik 100% overtuigd ben van datgene wat ik doe mij gelukkig maakt, dan hoef ik niet zo nodig mijn mening te verkondigen of een ander aan te vallen op een andere mening. En ja dat geld dus ook voor alle andere thema’s in mijn ogen....

Ik/wij zijn niet vrijwillig kinderloos en hebben daardoor met 48 en 45jr en 2 fulltime banen ook een heel ander leven dan leeftijdgenoten met kinderen. Hoe vaak wij al niet gehoord hebben “ ja jullie hebben het makkelijk, jullie hebben geen kinderen” .... Terwijl niemand het verdriet wat we jaren hebben gehad zich kan voorstellen.

We zijn beiden in ons drukke leven veel bezig met persoonlijke ontwikkeling, spiritualiteit en het leven van ons mooiste leven, wat dat dan ook mag zijn. ..

Het mooiste leven kunnen zo veel kleine dingen zijn, het helpen van je ouders, even fietsen in de natuur en even kijken bij de koeien in de wei. Zitten in de tuin even een momentje voor jezelf, nadenken over waar je dankbaar voor bent. Veel mensen kijken naar een mooi huis, kleding , auto, allemaal materialistische zaken. Terwijl ons geluk vaak in hele andere zaken zit ( al helpt t natuurlijk wel financiële middelen).
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik vind het ook altijd heel makkelijk om je eigen ongenoegen de schuld te geven van een andere generatie. Zoals de huizenprijzen, de babyboomers hebben flink geprofiteerd van prijsstijgingen. Of goede pensioenen.

Doe er verdomme zelf dan iets aan in plaats van klagen. Ga meer uren werken, of begin iets voor je zelf en maak er wat van. Ik werk +70 uur per week in mijn bedrijf om voor mezelf het verschil te maken, in plaats van zeuren dat een huis ‘onbetaalbaar’ is. En mijn eigen pensioen regel ik zelf wel..
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

“als je tijd hebt om te klagen, heb je ook tijd om er wat aan te doen” Las ik laatst.... hahaha......
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Deels met je eens Dennis, maar er zijn ook vrij noodzakelijke beroepen waaronder de mijne :bier: , waar je niet of nauwelijks voor jezelf kan beginnen en parlementariërs de kamer uit rennen als er ook maar dreigt gestemd te worden over een betere waardering.
En dan bedoel ik een financiële waardering waar je in tegenstelling tot een applaus ook nog de bakker mee kan betalen. :roll:
Overigens geldt dit net zo hard voor politie en nog tig beroepen die net zo hard nodig zijn, dus voor jezelf beginnen is niet overal de oplossing.

Ding 2 waar ik zeker niet in geloof: 70u p/week. Ik heb dat eerder ook gedaan en de laatste maanden weer omdat het gewoon nodig was maar het is gewoon niet gezond en gaat ten kostte van veel andere dingen waarvoor je volgens mij leeft/werkt.
Persoonlijk genoeg shit meegemaakt om te weten dat je niet het eeuwige leven hebt en probeer hier altijd een acceptabele balans in te vinden.
Afbeelding

Afbeelding
Volgens mij kun je bij het bovenstaande health vrij makkelijk gemakkelijk vervangen door milieu, en dat hoeft ook niet de bedoeling te zijn.

btw: ik ben totaal niet religieus, maar vind dat de beste man best wat interessante dingen heeft gezegd.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gesloten